Ja . TWIN-DRIVE hva er dette for noe ?? . Som Rognlien påpeker er noe han ikke helt forstår . Jeg skal forsøke å forklare etter beste evne hva
dette "NYTT" er ,og hvordan den fungerer. i diagrammet som Rognlien la ut, kan vi se to parallelle signalveier som direkte og "uavhengige" styrer utgangstrinnet .
Begge disse signalveiene blir matet med helle signalfasen . : ø (t) . Disse to paralleller er bindet sammen kun i en punk , og har forbindelse til jord (0. nivå)
kun ved signal input , og via høyttaler minus . prinsippet fører til at høyttalerne er slavisk underlagt til de to signalveiene , og skal spille like mye forover som bakover . Systemet krever ingen feedback, og har ikke behøv dempning da høyttalerne har kontinuerlig (t) kontroll. - Dette for TWIN-DRIVE
Men , for at systemet fungerer kreves det tilpassede høyttaler konstruksjoner som per i dag med unntak av elektrostater ikke finnes . En egnet dipol ( som ikke
finnes ) kan vare fremtidens løsning . Speil ampen som Rognlien fikk testet, er kun en midlertidig halv god løsning selv om den kan vare ganske fint å høre på.
Drivene i dagens høyttalerne har utstyrt med en stor armatur på baksiden . Dette hindrer membranen å produsere den hørbare "suget" som må til for å
oppnå normal lydgjengivelse , kassens resonansen hjelper bra på bass område , men oppover er resultatet eller magert . Man kan oppnå en noen bedre
resultat med en TWIN- DRIVE , men ikke bra nok - her må noe gjøres , det er på tide at noe reelle forbedringer kan tilbys audiophile entusiaster .
Kanskje en ide å foreslå kunnskapsrike HFS medlemmer å komme med forslag (tegninger) til høyttaler drive løsning ? !! Vel.. Forsterkeren venter !