Joakim har laget en ny og forbedret utgave av den «lille» integrerte forsterkeren sin. I denne er TwinDrive prinsippet gjennomført fra inngang til utgang. Den ser lik ut som den over omtalte utgaven, men inni er den veldig forskjellig. Det er omtrent dobbelt så mange komponenter som forrige utgave.
Det vedlagte blokkdiagrammet viser at forsterkeren er fullstendig fri for feedback. Den består av uavhengige kretser både til positiv og negativ fase for hver kanal. Den kjører i klasse AA med kontinuerlig regulering av hvilestrømmen (servo bias) slik at den ikke blir veldig varm i bruk.
Vis vedlegget 1116296
Forsterkeren yter 170 watt i 8 Ohm.
Den har innbygget DAC som bare har SPDIF (2 Coax og 2 Optiske) innganger. Det er en analog inngang. En subwoofer utgang.
Utseendemessig er typisk Aura Fidelity. Tre paneler i fronten. LCD panel som viser inngang og volum. Av/på knapp, inngangsvelger og volum opp/ned knapper. Fåes i sort og sølv.
Vis vedlegget 1116297
Jeg har brukt forsterkeren til å drive mine Popori w360 elektrostat med Kvålsvoll subwoofere vie subutangen. Kilder har vært Linn LP12 og TechDas platespillere via Aura riia. Intern dac har blitt foret av Eversolo DMP 6 og Bryston cd som drivverk. Har også brukt Mola Mola Tambaqui dac foret av Aurender ACS 10.
Lyden av Aura Intergrert preges av ekstrem klarhet, gjennomsiktighet og definisjon. Den har veldig god kontroll på alle deler av frekvensområdet. Den leverer et kjempestort lydbilde med bredde og dybde der kilden inneholder denne informasjonen. Rytme og sammenheng gjengis forbilledlig til tross for en store grad av detaljrikdom. Det virker som alle de berømte slørene mellom lytteren og musikkfremførelsen har blitt borte.
Den svelger unna all slags musik som kastes på den. Alt oppleves direkte og autentisk, nesten uhørt realistisk.
Det er bare ren musikalsk nytelse som strømmer ut av høyttalerene. Dette gjelder uansett om kilden er analog eller digital. Den interne dac’en er minst på høyde med Mola Mola Tambaqui i lydkvalitet. Den kan ikke spille sdac filer og har ikke usbinngang.
Prismessig vil denne forsterkeren antakelig komme på ca 60k , noe mindre dersom man velder en enklere dac.
Jeg skrev i forrige innlegg at Aura’s nye Phonoforsterker er i referanseklassen. Dette gjelder i enda større grad Aura Intergrert. Den har noen begrensninger med hensyn til de aller mest tungdrevne høyttalere og de villeste volumer. Jeg har ikke hørt at den har fått åndenød på mine elektrostater eller på Joakims KEF Ref 3 på volumer som er høyt nok for meg.
Dette er etter mitt skjønn en forsterker med en lydkvalitet som er unik i både absolutt og relativ forstand.