Det kan man regne med.Tror det blir en litt dyr MiniDSP
Men jeg er rimelig overbevist om at den kan brukes til det.
Men billig ifht andre produkter.
Det høres interessant ut iallfall.
Det kan man regne med.Tror det blir en litt dyr MiniDSP
Men jeg er rimelig overbevist om at den kan brukes til det.
Her er en lydtest som kan gi deg noen svarEr det noe fasetull som holder meg for narr her?
Det er noe uklart hvor i lydbildet utfordringen din er? Er det i de lave frekvensene (les: sub), hvordan har du satt opp bass management? Er det samme signal til alle sub'ene, eller har du stereo på sub'ene under crossover også ?@TGB er dette noe som typisk kan bli forbedret med ny firmware? Tenker da spesielt på "Improved Bass Management Delay Alignment".
Hørte gjennom og klakkingen var mer eller mindre korrekt. 1 og 9 var på utsiden, men 2 og 8 var en smidge på innsiden, kunne muligens vinklet høyttalerne litt mer, men føler ikke det er noe galt lengre opp i frekvens.Her er en lydtest som kan gi deg noen svar
Som jeg skrev i innlegget så er det 100-120 hz, og det er kun der utfordringen er Samme signal til begge subbene. Merk at det er kun på enkelte partier i enkelte sanger hvor det er fremhevet bass i 100-120hz området jeg hører bassen til venstre i rommet. Dette løser seg mer eller mindre om jeg bruker 36/48db slope på crossover, men ikke 100%.Det er noe uklart hvor i lydbildet utfordringen din er? Er det i de lave frekvensene (les: sub), hvordan har du satt opp bass management? Er det samme signal til alle sub'ene, eller har du stereo på sub'ene under crossover også ?
Det uansett ikke mulig å se levels mellom kanalene i Optimizer. Jeg ble lurt av det, og hadde en runde med Trinnov. Forklaringen fra Jordy:Som jeg skrev i innlegget så er det 100-120 hz, og det er kun der utfordringen er Samme signal til begge subbene. Merk at det er kun på enkelte partier i enkelte sanger hvor det er fremhevet bass i 100-120hz området jeg hører bassen til venstre i rommet. Dette løser seg mer eller mindre om jeg bruker 36/48db slope på crossover, men ikke 100%.
Edit: Vel, jeg måtte jo bare krype til korset og bruke umik'en igjen. Hadde tenkt å stole kun på Optimiser og ikke la måle-nevrosene ta overhånd, men ser jo fort at crossover summerer ganske dårlig og faktisk verre med 36-48db, men da likevel jevnere for L og R. Ser 5db forskjell på ~100-130hz for L og R ved bruk av default 24db slope.
Vis vedlegget 909018
Dette var jeg ikke klar over. TakkDet uansett ikke mulig å se levels mellom kanalene i Optimizer. Jeg ble lurt av det, og hadde en runde med Trinnov. Forklaringen fra Jordy:
"On the optimizer graph, the curves are aligned around the 0dB value, independently to the others channels. Which means, that even if 2 speakers have two parallel curves for a given bandwidth, they don't necessarily have a few dB differences at these frequencies as the whole bandwidth of the speaker determine how it is centered around the 0dB line (0dB= average value).
In the case of Rew the graphics show an SPL response. So the respective level of each curve is directly comparable to each other as you would have with a dB meter".
Vi burde kanskje ønske oss en SPL-graf i kommende versjoner? Hva med grafer inkludert endringer gjort i Output?Dette var jeg ikke klar over. Takk
Tja, jeg er litt der at jeg har to klokker og jeg vet ikke hvilken av dem som går rett. REW+UMIK og Trinnov grafene er jo ikke like hverken før eller etter Optimiser har gjort jobben sin.Vi burde kanskje ønske oss en SPL-graf i kommende versjoner? Hva med grafer inkludert endringer gjort i Output?
Spørsmålet mitt er vel mest om disse oppdateringene kommer til den nye "Nova". Får vel tro det, virker lovendeFikk ikke med meg, har du link til opptaket ?
Slides fra presentasjon:
4.3.1 Software Release Webinar.pdf
drive.google.com
Egentlig inneholder presentasjonen alt man trenger å vite.
Spennende med Dante og AoIP! Da kan jeg mest sannsynlig bli kvitt et streamerledd for stereo, hadde i hvert fall skikkelig godlyd med Merging HAPI som virtuelt (lokalt) lydkort og det streamet vakkert via Roon og lokal IP-switch. Da blir det heldigitalt inn i Moelva's AES-3 inputs uten noen D/A og A/D imellom slik det blir hvis jeg streamer via Lyngdorf MP-50.. Og dessuten eksperimentere med masse annet av DAW/PC/MAC-baserte audio plugins osv som er kjempeartig, har savnet det! Synes godt Nova kunne hatt litt flere digitale AES inn- og utganger slik ST2-PRO har men men... Enda en mulighet er å kunne A/B Trinnov Optimiser mot Audiolense siden den i praksis er det lydkortet AL trenger. Vet ikke om jeg gidder men... Ser ut som en bra sak. Jeg må vurdere nøye om jeg klarer meg med en slik til L+R+substack på kinoloftet eller om jeg rett og slett må ta steget opp til Altitude32... Skjønner jo at sistnevnte er "best" men prisen da...Uten å spekulere i Nova, så forventer jeg at alt det nye blir tilgjengelig der også.
Tripper i spenning?3. uken i april er denne uka, det.
Jepp!Tripper i spenning?
Dette er jo galskap, grill og øl før 4.3.1Da er det dags for 4.3.1. Prioriterer grill og øl, så det blir nok ikke oppgradering på meg før lørdag.
Volumet er like høyt på denne subben som de to andre, noen dB høyere enn mains. Master slik at venstre/høyre låpå 80 dB pluss.Kanskje dumt spørsmål, men er volum fra sub lengst borte høyt nok (ref på volum på selve sub'en) ? Vanligvis løses lokalisering av sub med å øke master volum litt før kalibrering (åpenbart vær forsiktig med å ikke blåse noen av takhøyttalerene dine i denne prosessen).
Samt husket du å slå på Adaptive pre-emphasis with noise measurements (AP-E) før ny kalibrering ?
Vis vedlegget 913703
Denne er slått av som standard for eksisterende presets (kun nye som opprettes fra den innebygde preseten har denne slått på).
Innstilling for pre-ringing kan også slås på uten ny kalibrering
Vis vedlegget 913705
AP-E er også påkrevd å være slått på før kalibering for å få adaptive limiter til å fungere som tiltenkt.
Vis vedlegget 913706
Vis vedlegget 913707
Merk at output delays for sub'ene vil bli påvirket om du oppgraderer og gjør en rekalkulering. Så anbefaler å beholde den gamle om man har justert på output delays. Så lag en kopi og sett alle til 0.0ms og slå av inv.polaritet om den er aktivert på sub'ene. Dermed kan du sammenligne presets for å se om du er smartere enn Trinnov relatert aligning av timing. Merk at dette er ikke reversibelt på presets opprettet på gammel versjon. De gamle vil fungerer som før, men rekalkulerer du og lagrer over så vil preset aldri bli den samme igjen. Merk at endringer på alle innstillinger under bass management også trigger en liten rekalkulering.
Vis vedlegget 913709
Vis vedlegget 913710
Egentlig kan det være spennende å beholde gammel preset for å sammenligne uansett.
Bruker du lowpass filter i subbene, eller bruker du bass management til Trinnov alene ?Tidligere problem med veldig lav gain på subbene er borte. Om det skyldes endret delefrekvens fra 40 Hz til 60 Hz, eller om det er den siste oppgraderingen, vet jeg ikke. Bedre balanse mellom 2 subber på venstre side og 1 på høyre er det også. Tidligere ble det litt justering for å finne den rette balansen, nå har jeg ikke justert noe på sub gain.
Bruker kun Altitude bass management.Bruker du lowpass filter i subbene, eller bruker du bass management til Trinnov alene ?
Normalt er det ikke anbefalt å bruke noen form for filter i sub'ene (spesielt ikke lowpass filter) som er koblet opp til Trinnov boksen.
Bra, for ellers vil garantert ikke Altitude finne posisjon på sub'ene.Bruker kun Altitude bass management.
Filteret var satt opp på 140 Hz, for å unngå den omtalte buggen. Nå er de slått helt av, så det blir interessant om kalibreringen finner subben langt unna ved neste kjøring.Bra, for ellers vil garantert ikke Altitude finne posisjon på sub'ene.
Alle filter i sub bør slås helt av, spesielt lavpassfilter. Selv om du ikke har planlagt å bruke noe over 140Hz, så brukes disse over til å lokalisere sub'en. Mine sub'er pusher ut lyd over 500Hz.Filteret var satt opp på 140 Hz, for å unngå den omtalte buggen. Nå er de slått helt av, så det blir interessant om kalibreringen finner subben langt unna ved neste kjøring.