Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    319
    Antall liker
    413
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har eksperimentert litt med ulike crossovers slopes. Hvis jeg velger eksempelvis default 24db og 80-120hhz xo så henger lyden veldig til venstre i rommet 100-120hz (har dobbeltsjekket med å kjøre sine generator i rew), men SPL forholder seg likevel mer eller mindre konstant over samme frekvensområde.
    Holdt på å bli regelrett sinnsyk før jeg fant ut av dette. Trodde først at hørselen på høyre øre var skadet og tok en rekke online hørselstester før jeg fikk samboer til å sette seg ned og hun hørte det heldigvis med en gang. Er det noe fasetull som holder meg for narr her?

    Hvis jeg velger 36db slope så holder bassen seg mer eller mindre i sentrum over samme frekvensområde, den henger fortsatt en smule til venstre, men det er akkurat lite nok til at jeg kan leve med det inntil videre.

    @TGB er dette noe som typisk kan bli forbedret med ny firmware? Tenker da spesielt på "Improved Bass Management Delay Alignment".
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB er dette noe som typisk kan bli forbedret med ny firmware? Tenker da spesielt på "Improved Bass Management Delay Alignment".
    Det er noe uklart hvor i lydbildet utfordringen din er? Er det i de lave frekvensene (les: sub), hvordan har du satt opp bass management? Er det samme signal til alle sub'ene, eller har du stereo på sub'ene under crossover også ?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    319
    Antall liker
    413
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Her er en lydtest som kan gi deg noen svar (y)

    Hørte gjennom og klakkingen var mer eller mindre korrekt. 1 og 9 var på utsiden, men 2 og 8 var en smidge på innsiden, kunne muligens vinklet høyttalerne litt mer, men føler ikke det er noe galt lengre opp i frekvens.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    319
    Antall liker
    413
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe uklart hvor i lydbildet utfordringen din er? Er det i de lave frekvensene (les: sub), hvordan har du satt opp bass management? Er det samme signal til alle sub'ene, eller har du stereo på sub'ene under crossover også ?
    Som jeg skrev i innlegget så er det 100-120 hz, og det er kun der utfordringen er :) Samme signal til begge subbene. Merk at det er kun på enkelte partier i enkelte sanger hvor det er fremhevet bass i 100-120hz området jeg hører bassen til venstre i rommet. Dette løser seg mer eller mindre om jeg bruker 36/48db slope på crossover, men ikke 100%.

    Edit: Vel, jeg måtte jo bare krype til korset og bruke umik'en igjen. Hadde tenkt å stole kun på Optimiser og ikke la måle-nevrosene ta overhånd, men ser jo fort at crossover summerer ganske dårlig og faktisk verre med 36-48db, men da likevel jevnere for L og R. Ser 5db forskjell på ~100-130hz for L og R ved bruk av default 24db slope.

    1680759254894.png
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Som jeg skrev i innlegget så er det 100-120 hz, og det er kun der utfordringen er :) Samme signal til begge subbene. Merk at det er kun på enkelte partier i enkelte sanger hvor det er fremhevet bass i 100-120hz området jeg hører bassen til venstre i rommet. Dette løser seg mer eller mindre om jeg bruker 36/48db slope på crossover, men ikke 100%.

    Edit: Vel, jeg måtte jo bare krype til korset og bruke umik'en igjen. Hadde tenkt å stole kun på Optimiser og ikke la måle-nevrosene ta overhånd, men ser jo fort at crossover summerer ganske dårlig og faktisk verre med 36-48db, men da likevel jevnere for L og R. Ser 5db forskjell på ~100-130hz for L og R ved bruk av default 24db slope.

    Vis vedlegget 909018
    Det uansett ikke mulig å se levels mellom kanalene i Optimizer. Jeg ble lurt av det, og hadde en runde med Trinnov. Forklaringen fra Jordy:

    "On the optimizer graph, the curves are aligned around the 0dB value, independently to the others channels. Which means, that even if 2 speakers have two parallel curves for a given bandwidth, they don't necessarily have a few dB differences at these frequencies as the whole bandwidth of the speaker determine how it is centered around the 0dB line (0dB= average value).
    In the case of Rew the graphics show an SPL response. So the respective level of each curve is directly comparable to each other as you would have with a dB meter".
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    319
    Antall liker
    413
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Det uansett ikke mulig å se levels mellom kanalene i Optimizer. Jeg ble lurt av det, og hadde en runde med Trinnov. Forklaringen fra Jordy:

    "On the optimizer graph, the curves are aligned around the 0dB value, independently to the others channels. Which means, that even if 2 speakers have two parallel curves for a given bandwidth, they don't necessarily have a few dB differences at these frequencies as the whole bandwidth of the speaker determine how it is centered around the 0dB line (0dB= average value).
    In the case of Rew the graphics show an SPL response. So the respective level of each curve is directly comparable to each other as you would have with a dB meter".
    Dette var jeg ikke klar over. Takk 👍
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    319
    Antall liker
    413
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Vi burde kanskje ønske oss en SPL-graf i kommende versjoner? Hva med grafer inkludert endringer gjort i Output?
    Tja, jeg er litt der at jeg har to klokker og jeg vet ikke hvilken av dem som går rett. REW+UMIK og Trinnov grafene er jo ikke like hverken før eller etter Optimiser har gjort jobben sin.

    Eks:
    L og R etter korreksjon (men med sub og 110xo):
    1680897683893.png


    Trinnov L og R etter korreksjon:
    1680897743273.png


    Target:
    1680897830438.png
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    644
    Antall liker
    706
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Noen som fikk med seg webinar i dag? Glemte det helt.
    Edit, fikk tilsendt opptaket. Alt godt.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uten å spekulere i Nova, så forventer jeg at alt det nye blir tilgjengelig der også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Tårnåsen
    Uten å spekulere i Nova, så forventer jeg at alt det nye blir tilgjengelig der også.
    Spennende med Dante og AoIP! Da kan jeg mest sannsynlig bli kvitt et streamerledd for stereo, hadde i hvert fall skikkelig godlyd med Merging HAPI som virtuelt (lokalt) lydkort og det streamet vakkert via Roon og lokal IP-switch. Da blir det heldigitalt inn i Moelva's AES-3 inputs uten noen D/A og A/D imellom slik det blir hvis jeg streamer via Lyngdorf MP-50.. Og dessuten eksperimentere med masse annet av DAW/PC/MAC-baserte audio plugins osv som er kjempeartig, har savnet det! Synes godt Nova kunne hatt litt flere digitale AES inn- og utganger slik ST2-PRO har men men... Enda en mulighet er å kunne A/B Trinnov Optimiser mot Audiolense siden den i praksis er det lydkortet AL trenger. Vet ikke om jeg gidder men... Ser ut som en bra sak. Jeg må vurdere nøye om jeg klarer meg med en slik til L+R+substack på kinoloftet eller om jeg rett og slett må ta steget opp til Altitude32... Skjønner jo at sistnevnte er "best" men prisen da...
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Nova ryktes å koste 3.490 5.000 USD for 2 kanals utgaven, 10.000 USD for 6 kanals utgaven. Det er noe uklart om de fysisk er identiske, men det er styrt lisensmessig antall kanaler man har tilgjengelig. Mye tyder på at de fysisk er identiske og man kan oppgradere online til 6 kanaler uten å gjøre noen fysiske endringer.

    Edit:
    Faktisk ser det ut som Nova alltid har 6 kanaler. Prisforskjellen ligger på antall Optimizer kanaler man har lisens for.

    Antar at man får Nova med 2 Optimizer kanaler til litt under 50.000 her i Norge.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk er prisen 1000 USD ekstra i kost for hvert kanalpar med Optimizer.

    Så det betyr 4 kanaler blir 4490 USD og 6 kanaler blir 5490,-.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    644
    Antall liker
    706
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Da er det dags for 4.3.1. Prioriterer grill og øl, så det blir nok ikke oppgradering på meg før lørdag.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det dags for 4.3.1. Prioriterer grill og øl, så det blir nok ikke oppgradering på meg før lørdag.
    Dette er jo galskap, grill og øl før 4.3.1 :eek:

    4.3.1 er uten tvil en virkelig god-versjon, så bare å få på plass ASAP.

    Skjermbilde 2023-04-20 kl. 21.36.29.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Ingen grill eller wiener her. Har kjørt ny kalibrering. Problemet med at subbene lå med for lav gain er borte. Kalibreringen sliter med å lokalisere subben som er lengst unna. Jeg får ettersjekke den i morra.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dumt spørsmål, men er volum fra sub lengst borte høyt nok (ref på volum på selve sub'en) ? Vanligvis løses lokalisering av sub med å øke master volum litt før kalibrering (åpenbart vær forsiktig med å ikke blåse noen av takhøyttalerene dine i denne prosessen).

    Samt husket du å slå på Adaptive pre-emphasis with noise measurements (AP-E) før ny kalibrering ?
    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.11.09.png

    Denne er slått av som standard for eksisterende presets (kun nye som opprettes fra den innebygde preseten har denne slått på).

    Innstilling for pre-ringing kan også slås på uten ny kalibrering
    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.05.03.png


    AP-E er også påkrevd å være slått på før kalibering for å få adaptive limiter til å fungere som tiltenkt.
    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.07.25.png

    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.08.22.png


    Merk at output delays for sub'ene vil bli påvirket om du oppgraderer og gjør en rekalkulering. Så anbefaler å beholde den gamle om man har justert på output delays. Så lag en kopi og sett alle til 0.0ms og slå av inv.polaritet om den er aktivert på sub'ene. Dermed kan du sammenligne presets for å se om du er smartere enn Trinnov relatert aligning av timing. Merk at dette er ikke reversibelt på presets opprettet på gammel versjon. De gamle vil fungerer som før, men rekalkulerer du og lagrer over så vil preset aldri bli den samme igjen. Merk at endringer på alle innstillinger under bass management også trigger en liten rekalkulering.
    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.19.36.png


    Skjermbilde 2023-04-21 kl. 00.22.35.png


    Egentlig kan det være spennende å beholde gammel preset for å sammenligne uansett.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Kanskje dumt spørsmål, men er volum fra sub lengst borte høyt nok (ref på volum på selve sub'en) ? Vanligvis løses lokalisering av sub med å øke master volum litt før kalibrering (åpenbart vær forsiktig med å ikke blåse noen av takhøyttalerene dine i denne prosessen).

    Samt husket du å slå på Adaptive pre-emphasis with noise measurements (AP-E) før ny kalibrering ?
    Vis vedlegget 913703
    Denne er slått av som standard for eksisterende presets (kun nye som opprettes fra den innebygde preseten har denne slått på).

    Innstilling for pre-ringing kan også slås på uten ny kalibrering
    Vis vedlegget 913705

    AP-E er også påkrevd å være slått på før kalibering for å få adaptive limiter til å fungere som tiltenkt.
    Vis vedlegget 913706
    Vis vedlegget 913707

    Merk at output delays for sub'ene vil bli påvirket om du oppgraderer og gjør en rekalkulering. Så anbefaler å beholde den gamle om man har justert på output delays. Så lag en kopi og sett alle til 0.0ms og slå av inv.polaritet om den er aktivert på sub'ene. Dermed kan du sammenligne presets for å se om du er smartere enn Trinnov relatert aligning av timing. Merk at dette er ikke reversibelt på presets opprettet på gammel versjon. De gamle vil fungerer som før, men rekalkulerer du og lagrer over så vil preset aldri bli den samme igjen. Merk at endringer på alle innstillinger under bass management også trigger en liten rekalkulering.
    Vis vedlegget 913709

    Vis vedlegget 913710

    Egentlig kan det være spennende å beholde gammel preset for å sammenligne uansett.
    Volumet er like høyt på denne subben som de to andre, noen dB høyere enn mains. Master slik at venstre/høyre låpå 80 dB pluss.

    Ja, slo på Adaptive pre-emphasis.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen har funnet en bug i softwaren.

    +10dB on LFE Input ser ikke ut til å bli lagret til preset. Jeg har sjekket opp dette mer nøye og det viser seg at innstilling faktisk virker som den skal; det er kun at når man åpner grensesnittet (bass management) så viser denne innstilling som alltid avslått. Det er den ikke. Innstilling blir også korrekt lagret til preset selv om den viser som avslått etterpå i grenesnittet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så er den slått på i preset og man går inn på LFE & Misc i bass management, så viser den som avslått. Slår man den på så skjer ingenting med Apply-knappen (det er ingen endring). Slå man den av igjen så får man apply valget. Trykke man nå apply og lagrer så får man lagret innstilling (av) til preset.

    Åpner man en preset med innstilling av, så er det bare å slå på, trykke apply og lagre preset (gitt at man ønsker å oppdatere preset selvsagt).

    Denne skal da alltid være på, så skjønner ikke hvorfor folk roter med denne? :)
    (NB! finnes vel et par 5.1 SACD utgivelser som ikke skal ha +10dB på LFE input - men det hører du!).

    For de som lurer på hva som blir diskutert her. Åpner her en preset med "+10dB on LFE input" påslått.
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    +10 dB LFE står off. Kan sette den on, men den står off da jeg går inn etterpå.

    Men "Apply" ser ikke ut til å fungere, ihvertfal blir den stående etter å ha trykket "Apply".



    Screenshot 2023-04-21 at 17.36.00.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om den allerede er på må du trykke den på, så av før man får indikasjon på Apply-knappen.

    Se video :) Her åpner jeg preset med "+10dB on LFE input" påslått.

    Så kort oppsummert: om den er på, så vises den som av - men systemet vet den er på; derfor krever det 2 klikk for å få den av. Om du ikke tukler med denne så er det ikke en relevant problemstilling. Innstilling fungerer som den skal, kun en glitch i grenesnittet.
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Stille på folket. Alle sitter og tuner.....

    Jeg har gjort det enkelt, kjørt en kalibrering, det holder for enseteren. Valgt predefinert Target Curve i Strong utgave. Synes det låten fint.

    Tidligere problem med veldig lav gain på subbene er borte. Om det skyldes endret delefrekvens fra 40 Hz til 60 Hz, eller om det er den siste oppgraderingen, vet jeg ikke. Bedre balanse mellom 2 subber på venstre side og 1 på høyre er det også. Tidligere ble det litt justering for å finne den rette balansen, nå har jeg ikke justert noe på sub gain.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere problem med veldig lav gain på subbene er borte. Om det skyldes endret delefrekvens fra 40 Hz til 60 Hz, eller om det er den siste oppgraderingen, vet jeg ikke. Bedre balanse mellom 2 subber på venstre side og 1 på høyre er det også. Tidligere ble det litt justering for å finne den rette balansen, nå har jeg ikke justert noe på sub gain.
    Bruker du lowpass filter i subbene, eller bruker du bass management til Trinnov alene ?
    Normalt er det ikke anbefalt å bruke noen form for filter i sub'ene (spesielt ikke lowpass filter) som er koblet opp til Trinnov boksen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den er lasta inn og klar, men det er jo så mye mennesker her døgnet rundt, at jeg må vente til huset er tomt.
    Ellers så har jo været vært av en art som gjør at solkremen er hentet frem, og sofa byttet ut med solseng😅
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Men tenker det er lurt å hoppe inn i programvaren nå snart igjen.
    Jeg ser siste kalibrering var gjort 11.6.21. så jeg er nok fornøyd med lyden så langt, men jeg ser det meldes om store forbedringer med ny FW.

    Dessuten har vi jo et kalibrerings oppdrag for en ny heldig eier av en A16 i nærområdet.
    Jeg og @TGB stikker til han og forløser potensialet i utstyret hans, og gir en innføring i Trinnovs magiske verden.
    Men tror jeg må tørrtrene litt hjemme først. Kjenner jeg er litt rusten😅
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Bruker du lowpass filter i subbene, eller bruker du bass management til Trinnov alene ?
    Normalt er det ikke anbefalt å bruke noen form for filter i sub'ene (spesielt ikke lowpass filter) som er koblet opp til Trinnov boksen.
    Bruker kun Altitude bass management.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Bra, for ellers vil garantert ikke Altitude finne posisjon på sub'ene.
    Filteret var satt opp på 140 Hz, for å unngå den omtalte buggen. Nå er de slått helt av, så det blir interessant om kalibreringen finner subben langt unna ved neste kjøring.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Ganske store utslag for subbene, neste 20 dB over kort avstand. Optimizer får tøylet maksutslagetutslaget ned til 10 dB. Jeg skal forsøke å redusere det ytterligere.

    Screenshot 2023-04-23 at 15.23.20.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Filteret var satt opp på 140 Hz, for å unngå den omtalte buggen. Nå er de slått helt av, så det blir interessant om kalibreringen finner subben langt unna ved neste kjøring.
    Alle filter i sub bør slås helt av, spesielt lavpassfilter. Selv om du ikke har planlagt å bruke noe over 140Hz, så brukes disse over til å lokalisere sub'en. Mine sub'er pusher ut lyd over 500Hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn