Om man ønsker å oppnå god bassrespons i diskrete kanaler holder det ikke å bare summere, men man må søke å få en viss korrelasjon i responsen mellom kanalene, også i dypet. Dette med separat korreksjon er ganske utbredt og sikkert ikke uten grunn.
Let’s not call it stereo bass anymore, it seems a term coined by Todd Welti, Bassiousness (base-shush-ness), is more fitting. Stereo bass is not about our ability to place the apparent location of an instrument at low frequencies, it is about a sense of envelopment or spaciousness at low frequencies. When the effect is present, it is what allows bass to sound like it is coming from outside our head. When bass is monophonic (such as is the case with most bass managed systems), bass tends to sound like it is coming from inside our head.
Stereo Bass- Myth or fact? A must have feature for some, but neglected by most. In this article explores the concept of stereo bass and provides guidance on maximizing it’s effect vs the tradeoffs.
www.audioholics.com
Jepp jeg digger stereo bass selv. Og den beste måten å oppleve den på er med subber "foran" og plassert i passe avstand venstre-høyre. Er rommet i tillegg symmetrisk så vil alt det maset jeg snakker om være helt unødvendig fordi responsen og dermed også filteret ved separat korreksjon vil være omtrent identisk mellom venstre og høyre side, og "Trinnov"-metoden er å foretrekke.
"Problemet" jeg forsøker å løse oppstår først dersom avviket er stort relativt sett mellom basskanalene. Da KAN man selvsagt bare tråkke til med masse boost og cut og tvinge dem til å spille likt. Men da er det ikke sikkert at man får forventet glede av sluttresultatet: Hvis man ender opp med å booste EN av subbene med +6dB v/30Hz og cutte den andre tilsvarende (-6dB) som et eksempel, så vil det heller ikke låte "likt" siden man samtidig (i mange tilfeller) vil innføre en forskjell i decay/tidsdomenet som også kan oppleves som en ubalanse. Og så må da den ene subben i tillegg jobbe 12dB hardere enn den andre for å produsere samme SPL v/30Hz som i sin tur helt klart vil ha negativ betydning for forvrenging i mindre installasjoner hvor subben plutselig kan høres pga økt 2. og 3-dje harmonisk forvrenging (jf et par lukkede 12-tommers subber).
Dette er på ingen måte oppkonstruert men er noe jeg har sett og målt mange ganger for eksempel i rom som er åpne til venstre eller høyre, og hvor for eksempel venstre sub er tilnærmet hjørneplassert mens høyre sub i praksis står midt på veggen hvor rommet fortsetter videre ut til høyre. Typisk situasjon i mange av de Lyngdorf-baserte systemene jeg har jobbet med tidligere uten dedikerte lytterom og hvor stereon plasseres litt sånn "der hvor det er plass" og ser noenlunde pent ut...
Alternativet, som jeg tenker har endel for seg i slike tilfeller, er å korrigere LITT separat først inkludert en nivåjustering ved behov, men ikke så mye at en av subbene svetter uforholdsmessig mye, etterfulgt av global korreksjon videre mot en target.. Med Trinnov er det enkelt å få til med litt manuell tweak: Med Trinnov kan man begrense den separate korreksjonen som optimiser får lov til å gjøre under la oss si 60Hz til +/- 4dB boost/cut. Så måler man sluttresultatet av begge/alle kanalene med subber integrert og optimizer aktivert. Denne summen kan man deretter korrigere videre globalt og det vil ofte kreve mye mindre justeringer siden subbene i noen grad fyller ut hverandres (gjenstående) dipper. For eksempel med FIR EQ i Trinnov (eller en "Voicing" i Lyngdorf, eller "Parametrisk frekvenskorreksjon" i Roon, eller whatever).
Om denne tilnærmingen (som altså ikke trenger å være "enten-eller") blir bedre eller dårligere kommer sikkert an på mye forskjellig men jeg har i hvert fall litt trua på at det er verd å prøve...
Jaja, jeg er ferdig med min lille OT som man selvsagt står helt fritt til å ignorere