Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref sub'er på veggen, min umiddelbare tanke er at driveren bør peke ut i rommet og ikke til sidene. Kanskje dette er mindre viktig på de lavere frekvensene?

    Alternativ 1 (12" utgave), avhengig om disse kan festes på vegg på en fornuftig måte:

    Fikk info fra @SigbergAudio at veggfeste finnes:

    Alternativ 2:
    med veggfeste

    Så får det bli en avveining om det blir 1 bak og 2 foran; 2 bak og 2 foran; 2 bak og 3 foran eller 3 bak og 3 foran - veldig avhengig av Trinnov sine anbefalinger. Det vi allerede vet er at oppsettet på front og bakvegg ikke trenger være identisk eller symmetrisk. Jeg har jo en del kanaler å ta av (bruker 22 av 36 så langt).
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    I videoklippet snakker Trinnov-far om 6 subwoofere. Også færre kan fungere, antagelig med redusert ytelse. Jeg har 5, men forskjellige størrelser og typer. Så da er det like greit å begynne planleggingen med en gang. Jeg tror jeg skal vurdere in-wall subs i front. Og noen flate bak.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Med 3 foran og 3 bak; så må den ene på hver vegg opp i høyden. Gjør ingen bestillinger før jeg har diskutert litt nærmere med Trinnov (har allerede diskutert, men de har faktisk ikke anbefalingene klare ennå - så under arbeid).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må frigjøre litt XLR utganger på Altitude32, så flytter 8 kanaler over til DB25.

    Så da er målet å ha totalt mellom 6 og 10 sub'er.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Med 3 foran og 3 bak; så må den ene på hver vegg opp i høyden. Gjør ingen bestillinger før jeg har diskutert litt nærmere med Trinnov (har allerede diskutert, men de har faktisk ikke anbefalingene klare ennå - så under arbeid).
    Ser selsvsagt an anbefalingene fra Trinnov. Men med mer enn en på frontvegg, går jeg tom for plass. Så innbygd er kanskje eneste muligheten.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Hva sier Sigberg om å sette to subber på hverandre på hver side av tv-en?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Paradigm Millenia er elegante, men det er jo en langt billigere sub - så det er en grunn til at jeg satte INKOGNITO 12" som alternativ 1. Jeg er helt overbevist på at det er det beste valget.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    7.065
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier Sigberg om å sette to subber på hverandre på hver side av tv-en?
    Det går vel fint. Det eksisterer ikke braketter for dette, men det kan man (evt vi) alltids få laget. Det er jo fester på baksiden i alle fire hjørner, så det er kun et metallstykke i mellom de to øvre festene på nederste sub og de to nederste festene på øverste sub så er man vel i mål rent praktisk. Man kan fikse det selv hvis man vil, eventuelt så har jeg leverandører som kan lage dette i begrensede kvanta.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Paradigm Millenia er elegante, men det er jo en langt billigere sub - så det er en grunn til at jeg satte INKOGNITO 12" som alternativ 1. Jeg er helt overbevist på at det er det beste valget.
    Det er jo en viss grunn til at det som står i signaturen min er på loftet, og ikke bittelillebror til de andre i signaturen i sutrekroken står der for å si den sånn :p
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan være jeg trommer i gang vegg-sub-prosjektet neste uke allerede. Så @SigbergAudio er som alltid klar for bestillingen. Må bare finne ut hva jeg skal ha først (som i hvor mange).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Og det holder med en Amethyst? - eller er det noen bedre valg?
    Absolutt! om en kun kjører 2+2 så er det et Kinderegg.
    Om du ønsker å implementere en Trinnov i et eksisterende system hvor du beholder kilder og pre er ST2 et naturlig valg. Men det kommer nye modeller her snart så jeg er ukjent med tilgangen på utgående.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel kanskje hvite da? siden de skal opp på den nydelige nymalte veggen?
    Jeg tror du mener veggen som burde vært nymalt.... en vakker dag så skjer det! :)
    Den var da nymalt for 20 år siden ca......
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så da må vi først på inspeksjon hos trollmannen i Ås???😃
    Vi burde ta en tur. Du får bare gi beskjed når du er tilgjengelig (jeg henter og bringer slik at ikke fruen din blir sinna på meg, og passer selvsagt på at du er hjemme før leggetid!).
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    For at subbene i front skal kunne danne en felles wave-front kan de sannsynligvis ikke plasseres for langt fra hverandre. Slik at en typisk 2 subber i nærheten av hver sin hovedhøyttaler ikke vil fungere særlig godt. For egen del gjenstår et par alternativer:

    1. 3 x Incognito på rekke over tv-en.

    2. 2 x Incognito bak hver hovedhøyttaler. Altså 2 Wave-front (er stereo subs mulig)-systemer.

    Bak antar jeg det holder på et par Incognito som aktiv absortbent og i bass management for surround og bakre takhøyttalere. Til slutt et infra-element i den største kasserollen så er jeg å mål. Taperen? Det er som alltid lommeboka.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med Duet Audio, må få bestilt en ny DB25 kabel - steg 1 av prosjektet er å frigjøre XLR porter på A32 :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.339
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    1. 3 x Incognito på rekke over tv-en.

    2. 2 x Incognito bak hver hovedhøyttaler. Altså 2 Wave-front (er stereo subs mulig)-systemer.
    Dette er veldig avhengig av rommet og målene på rommet. Tror ikke du skal anta noe før guide er på plass.

    For å få dette systemet til å fungere optimalt må man ha minst 3 sub'er på frontvegg og 3 sub'er på bakvegg. Pr nå i front har jeg L - Sub - C - Sub - R. Det går ikke å få subbene nærmere hverandre, da må jeg jo fjerne senterhøyttaler (som er en litt dårlig plan). En ting som er 100% garantert er at man må ha minst 1 sub i høyden på hver vegg.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    3.335
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Absolutt! om en kun kjører 2+2 så er det et Kinderegg.
    Om du ønsker å implementere en Trinnov i et eksisterende system hvor du beholder kilder og pre er ST2 et naturlig valg. Men det kommer nye modeller her snart så jeg er ukjent med tilgangen på utgående.
    Takk skal du ha. Jeg har prøvd Dirac, RoomPerfect og Anthem Arc genesis - alle med suksess. Audyssey har jeg prøvd flere ganger samt systemet som Pioneer bruker. De to sistnevnte har jeg ikke fått til å låte bra. Kunne vært interessant å prøve Trinnov og høre forskjellen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.694
    Antall liker
    3.335
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har lekt endel med Lyngdorf her hjemme, samt YPAO og audessey.
    Trinnov er en helt annen "Ballgame"
    Forskjellen her hjemme er så stor at det rett og slett er latterlig.
    Veldig interessant. Kan du beskrive hvilke området du opplever at det blir bedre på?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg skal gi det et kjapt forsøk her.
    Trinnov korrigerer også ht, sammen med rommet, om en ønsker det.
    • Phase correction er formidabel, og er kanskje den som er mest påtagende om en ser bort fra remapping funksjonen.
    • Og remapping selvfølgelig. Lydbildet settes opp perfekt med denne aktivert ( kino ) og lydbobla er total, selv om kildene skulle være plassert suboptimalt. Funksjonen flytter lyden på plass virtuelt og den fremstår som ekstremt ambient og løsrevet. Før kunne jeg lokalisere hvilken kilde/ht lyden kom fra, det er mer eller mindre umulig nå. Den bare er der!
    • Både GD og Impulse får gjennomgå en runde i samme farta, og er med på å løfte den totale kvaliteten.
    Ellers er det så mange parameter i sving, og knotter å skru på at det er vanskelig å peke på noe spesielt mer enn det over, men opplevelsen fra å bypasse systemet er så påtagende at det nesten er latterlig, selv om at det sies at det slett ikke låter spesielt dårlig uten å kjøre signalet gjennom Trinnov kverna. Det må liksom bare oppleves, vanskelig å sette ord på det gjennom tastaturet.

    Så er det jo slik at en kan rote seg inn i Advanced setup, sammen med bass managment.
    For de som "tør", og har kunnskap eller nysgjerrighet kan man fort skvise sitronen for forbedret effekt, enn det som kommer som standard setup fra fabrikk. Mulighetene er mange, og dekker de fleste behov.

    Opp mot 30 presets kan lagres og hentes frem med et tastetrykk.
    Den er familievennlig, og finner sjelden på å lage krumspring, eller krøll, og ALT er innabords uten om poweramps.

    Jeg tror jeg brukte mange uker på å forstå alt som foregikk, og det er faktisk ikke sikkert jeg har forstått alt heller😅
    @TGB er mye mer glad i å poste illustrasjoner, og grafiske innblikk enn meg, så kanskje han hiver seg på og følger opp med noen, samt gir litt verbalt påfyll på viktige ting jeg kanskje har glemt til nå (er litt bakfull🤓)

    Men lykkelig Trinnov eier......Det er jeg!
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    350
    Antall liker
    318
    Jeg gjør en grov feil, eller så er kalibreringen på min A32 helt på jordet. Tabellen viser h.h.v. kalibrering med kun 2 høyttalere og alle høyttalerne. Målingen er gjort i 2-kanals lyd. Jeg har enkelt brukt et "Sound Meter" av enkel type. Selv om denne skulle ha unøyaktiger, forklarer ikke det den kraftige avrullingen i bassen ved kalibrering med alle høyttalerne.

    Ja, jeg skal kjøre en REW senere.

    Screenshot 2023-06-26 at 19.04.30.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn