OPPDATERING: 2 ukers kritisk lytting bekrefter førsteinntrykket - The New Mini Beast er en vellykket partner for TAD4003/Trauet.TAD4003 + OTL = Sant
Disse effektforsterkerne kjøpte jeg på impuls. To stk endatil. Byggesett The Mini Beast fra Transcendent Sound. OTL, Single Ended, klasse A.
Rett opp til @Audiomix for bygging. Han måtte selvsagt modifisere litt her og der. Derav ny sokkel og større tilgang på rørtyper med kontaktpunkt i toppen. Jeg kjøpte to stk for brokobling = 5 watt, i tilfelle 1 watt ikke var nok. Men det er det. Har da uansett gleden av å kunne gjemme de på gulvet, bak hver sin høyttaler. Ved å bruke bare en kanal, så avlastes strømforsyningen også litt. Kjekt også med et backup-/utlånseksemplar.
HVORFOR OTL?
OTL-forsterkere har rykte som brunstekt flesk. Notorisk ustabile, de eksploderer og ødelegger alt i en mils omkrets, elendig dempningsfaktor, samt forvandler stua til badstue. What's not to like?
-Så viser det seg at verden har utviklet seg siden Futtermann. Bruce Rozenblit (Transcendent Sound) har laget nye løsninger, og skrevet bøker om det. Og han tilbyr det hele til lavpris DIY selvbygg. Så jeg klinte til.
Fordi TAD 4003 er på 16 Ohm, hvilket bøter på forsterkerens høye utgangsimpedans. Dernest har driveren i kombinasjon med Trauet en følsomhet på ca 110dB. Da holder det med fluewatt, str 1-5 watt. Sist men ikke minst har jeg aktiv deling, så OTLen jobber bare >600Hz.
RAKE RØR
Greia er selvsagt at med OTL har man ikke utgangstrafo, som isolert sett er en dritt-komponent, med mindre den koster en månedslønn. Da er den bare litt bedriten. Hos meg nå er det bare en kondensator mellom utgangsrøret og TAD4003. Fri eksos, som det heter på bilspråket. Og det høres! Førsteinntrykket er positivt: Usedvanlig kjapp og lettflyende klang. Låter ikke "rør" i det hele tatt.
Det er avskrekkende priser på de beste rørforsterkerne, men med The Mini Beast føler jeg at jeg har gjort et kupp. Får jeg oppgraderingsskjelven, kan jeg saktens oppgradere kondensatoren på utgangen.
Ah - lissepasning, thank you very much. Gir meg påskudd til å skryte av mine 5 runder rundt Skallum i morges. Latmannslivet er FORTJENT!Latstokk er det du er!! En sann fornøyelse å gå rundt og slå på de forskjellige komponentene, snakke litt med de, kjæle litt.... det er jo halve gleden med dette
Fikk tilbake trua på trykkammer i linjekilde etter Langesund. Stua er hjemsøkt av noen slemme romnoder. Selv om drømmen var hornsub, må jeg bare konstantere at linjekilder fungerer bedre i stua mi.Bra prioritering
I en ideell verden er nok hornbass best. Den råeste bassen EVER var en snarvisitt hos @emokid , med 4 stk NNNN Devor 23 hornbasser. Men ekte hornbass blir fryktelig stort og de færreste har plass. En annen ting er dette med latency, og hvor hørbart det er? Alle de 4 horn-sub systemene jeg har hørt (Emo, @LMC , @Endpoint Audio og @rama) bruker DSP/digital delay.Kan du si noe om forskjellen på hornbass og denne løsningen, har aldri hørt hornbass.og gjerne litt om de nye tårnene hvilke elementer er det?
Made in Toten. Det nye kraftsenteret i Hifi-Noreg.og gjerne litt om de nye tårnene hvilke elementer er det?
Ja, nå har spillelysten kommet for fullt, takk.Gøy at du likte bassen her, ganske happy selv
Ser at du begynner å lande etter en lang og målrettet planlegging, nå må du bare nyte og kose deg!
Ble ikke så lei meg da . Jeg synes jo min bass er bedre fra den dypeste oktav til øverst. Det holder for megJa, nå har spillelysten kommet for fullt, takk.
Boz/Thanks To You gjorde varig inntrykk. Ny referanselåt hver gang bassen skal evalueres. Tor ble litt snurt da jeg antydet det manglet ørlite herom i forhold til Devor 23
Den spiller jeg også, for de som aldri har hørt bass.Boz/Thanks To You gjorde varig inntrykk.
Ja den blir litt soft når anlegge går i kjelleren. Er en kjensgjerning at den ofte brukes for tuning av bassen i PA-rigger. Neste aldri noe under 30Hz derDen spiller jeg også, for de som aldri har hørt bass.
...men den er litt "soft" eller kjedelig etter x antall avspillinger.