Jeg klarer ikke å få en full forståelse av hva RoomperfectTM gjør, men hovedprinsippet er - etter det jeg forstår beskrevet her:
«Target curves are automatically calculated based on the measurements. In fact the target curve attempts to preserve the basic characteristics of the used loudspeaker, so that the system is not trying to make all loudspeakers sound alike; it is only removing the influence of the listening room. This is achieved through estimation of the main characteristics of the used loudspeaker: lower cut off frequency and slope, sensitivity, directivity index and upper cut off for the treble drive unit».
Lenke:
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14097.pdf og
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14201.pdf
Dette høres fornuftig ut for meg. RoomperfectTM forsøker å korrigere for rombidrag ved å estimere høyttalers sanne atferd. Hvor presist dette estimatet er, er uvisst. Men vi vet at de som bruker mye tid og har lang erfaring med målinger i rommet, bommer en del når de forsøker å beskrive en høyttalers atferd.
RoomperfectTM er basert på innsikten om at alle rom har såkalt
room gain i bassen. Dette beskrives bl.a. slik:
«Reproduction of sound in a room always results in an increased sound pressure level towards lower frequencies. This is partly a consequence of the lower absorption found in typical rooms at low frequencies. However this is natural to the human ear as this provides the sense of being in a room. Consequently a room correction system cannot be allowed to remove this smooth increase in level at low frequencies, also referred to as the room gain».
Lenke:
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14097.pdf og
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14201.pdf
De omtaler sitt eget kurveprosjekt slik:
«A target function must be meaningful in an acoustic and in a subjective way rather than in a mathematical trivial way. E.g. a constant amplitude characteristic has been found to result in an unnatural timbre, which is lacking level at low frequencies».
Lenke:
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14097.pdf og
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14201.pdf
RoomperfectTM gir i praksis en kurve som er flat over 120-300 Hz, se figur nedenfor:
Vis vedlegget 926942
Lenke:
https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20230610/14201.pdf
Jeg er litt usikker på hvordan man skal tolke kurven; brukes den til å korrigere bare bassresponsen eller betyr flat kurve i høyere frekvenser at også mellomtone og diskant korrigeres?
RoomperfectTM gjør helt rett i å anta at ethvert rom har en egen transferfunksjon som gjør seg gjeldende nedover i frekvens, fra noen få hundre Hz og nedover. Men jeg synes det likevel ikke er helt åpenbart at rombidraget på avspillingsstedet bør legges til rombidraget fra opptaksstedet (som ligger på den avspilte filen). Dette poenget gir opphav til avvik mellom RoomperfectTMs kurve og den kurven som omtales i standarder fra EBU, ITU og private Dolby.
Jeg mener det er en svakhet i de to konferanseartiklene fra Pedersen m.fl. at de ikke setter sin egen kurveteori i en kontekst av eksisterende standarder. Pedersen m.fl. kunne også vært klarere på om deres egen RoomperfectTM er orientert mot forbrukere eller til bruk i profesjonell lydproduksjon.