|
Leste ein del om det for noen år siden, sikkert avforum eller noe, husker ikke. Var mange teorier, men har ikke fått med meg att det kom noe sikker konklusjon på det. Har hatt rf7 mk2 i mange år og nå mk3, har fått ein liten deformering i eine mk3 bass nå, ikke bulker å bare så vidt du kan se det. Men da var di presset til max så det lukta varm spole, men noen påstår det har skjedd uten att di har presset til/over max. Kanskje bare noe dårlig kvalitets kontroll som gjør att bare noen blir utsatt for detteIkke kjent med dette problemet.
Ren nysgjerrighet; Har du noen bilder/linker til der det er omtalt/beskrevet, og ev hva som kan være årsaken til at membranet er bulket under normal bruk? Kjent problem?
Ettersom jeg har lest så hører du ikke forskjell på lyden, men det er jo ikke så fint visuelt daHvardan skal man forholde seg til dette? Om det er noen bulker i et element du tenker å kjøpe brukt - er det greit eller ikke?
Ja det er jo KlipschKlipsch er jo kjent som veldig live og livlig og våkner ofte mere og mere til liv, så kanskje mange tar det som en invitasjon til å dra på litt ordentlig.![]()
Jeg tenkte også det først, men så fant jeg ut at han antageligvis mente deformerte elementer på RF7 mkIII…Opplevd at de omtrent gruser RF 82? Ja...![]()
Det var rettet mot deformerte elementer jaJeg tenkte også det først, men så fant jeg ut at han antageligvis mente deformerte elementer på RF7 mkIII…![]()
Ah jeg som misforsto da heheDet var rettet mot deformerte elementer ja
Ikke noe tvil om at de er en del hakk bedre enn RF82![]()
Selvfølgelig men bare merkelig at det nevnes RF 7 rundt dette da burde det jo være jo større membran jo større problem, har vel ikke vært noen deformasjon i subwooferne?om det er tilført mye effekt men diskant og spole på woofer overlever mens membranet forandrer form eller rivner så er det jo åpenbart designfeil.
Ville nok gått for løsningen med integrert, med minst mulig prosessering i signalveien. Men vil du se film, er det jo praktisk med throughput...@Håkon_Rognlien Har du noen anbefalninger rundt forsterker til RF7III?
Tenker enten effektforsterker til recieveren, eller en integrert koblet på preout fra recieveren
som vi vet om. spekulerer, men en sub spiller bare under 70-80hz, ikke langt oppover som gir store variasjoner i frekvens og all slags bølger på membranet.har vel ikke vært noen deformasjon i subwooferne?
Er jo det som er litt vanskelig, finne en god løsning som også er praktisk for mine to små. Blir jo brukt til både tv/film og musikk.Ville nok gått for løsningen med integrert, med minst mulig prosessering i signalveien. Men vil du se film, er det jo praktisk med throughput...
Hvor mye skal det koste?
Klipsch heritage groove - også denne litt snodig plassert - men FOR en lyd, samme som Heresy, bare litt mindre av alt. Anbefales som oppladbar terrassehøyttaler!!!Heresy IV er den beste høyttaleren jeg har hatt, av to grunner:
- lyden: sabla enkelt oppsett, samtidig ekstremt livlig og tro til konsertopplevelse, også på lavt volum
- utseendet: dødstøft, på konas insj blir de nå flyttet fra bak sofa til en mer naturlig og fremtredende rolle i stua (men faktisk, så spiller det bra som de står, tro det eller ei)
Happy life happy wife! Eller hvordan var det??
Vis vedlegget 915541
Ja en artig liten høyttaler denne samtidig som den overrasker stortKlipsch heritage groove - også denne litt snodig plassert - men FOR en lyd, samme som Heresy, bare litt mindre av alt. Anbefales som oppladbar terrassehøyttaler!!!
Vis vedlegget 927310
Har Klipsch heritage the one ii i annekset på hytta, også superhappy med den! Et solid hopp ift Groove, men praktisk med en batterihøyttaler på terrassen.Ja en artig liten høyttaler denne samtidig som den overrasker stort Vis vedlegget 927311har også bestilt The Three II siden Heritage Groove overasket såpass positivt så venter spent!
AbsoluttHar Klipsch heritage the one ii i annekset på hytta, også superhappy med den! Et solid hopp ift Groove, men praktisk med en batterihøyttaler på terrassen.
Vis vedlegget 927329
Tror nok enkelte eldre modeller kan ha vært litt skarp i diskanten, også har det nok vært et stigma mot horndiskanter.Nå har 160m stått og go'gjort seg i litt over 50 timer, til prisen (selv om den hadde vært 6000,-) med rega brio-r, så må jeg si at dette låter langt over hva jeg trodde det skulle gjøre. Jeg har hørt noen Klipsch før, men har egentlig syntes diskanten har vært en smule hard de fleste gangene jeg har hørt høyttalere fra det merket (ikke de gangene jeg har hørt med rør). Ikke noe tvil om at 160m heller mot den dempede siden - uten at det gjør noe som helst med opplevelsen av god og detaljert diskant. Bassen.. masse trøkk og energi, måler ned til 30hz i mitt rom.
Sorry, glemte denne.@Håkon_Rognlien Har du noen anbefalninger rundt forsterker til RF7III?
Tenker enten effektforsterker til recieveren, eller en integrert koblet på preout fra recieveren
Mange takk Håkon!Sorry, glemte denne.
For 20 - 30 tusen har du en del å velge i. Om du velger en integrert med throughput, vil denne fungere som rent effekttrinn når du ser film, ved å benytte "front out" fra prosessor til throughput-inngang på forsterkeren.
Rega Elicit Mk5, ca 27 000,-, 2 x 105 solide Watt, har "Direct" input, som gjør den til effekttrinn ved behov, innebygget god Rega DAC, en rytmisk og levende forsterker
Marantz Model 40n, ca. 27000,- "ei med alt", streamer og DAC innebygget, 2 x 70 W, varm og smooth, har "Direct input"
Gato DIA 250S, litt dyr med ca. 32500,-, silkeglatt, superkontrollert, 2 x 250W kl. D, super DAC innebygget, HT (throughput) inngang,
Der har du noen gode kandidater å starte med. Det sagt, det finnes mange gode forsterkere i prisklassen, som kan gi store opplevelser med RF7 Mk. III, spesielt om du sjekker bruktmarkedet.
Det er HELT unødvendig med mengder av Watt, kvalitet, derimot! Hegel er virkelig ikke min favoritt på Klipsch, for egen del ville jeg absolutt unngått den kombinasjonen, men det er meg, da.Mange takk Håkon!
Da har jeg litt å kikke på
Har også hatt Hegel H200 tidligere, i et lignende oppsett som fungerte veldig bra. Så Hegel er ikke uaktuelt.
Men ble nå anbefalt i min tråd å gå for minimum 250, helst 5-600watt på disse. Men igjen så blir også eks Yamaha S2200/N2000 på 2x100watt anbefalt for RF7 så blir ikke helt klok. Volum messig er 100 watt nok for å få øra til å blø
Da kan vi si det er oppklartDet er HELT unødvendig med mengder av Watt, kvalitet, derimot! Hegel er virkelig ikke min favoritt på Klipsch, for egen del ville jeg absolutt unngått den kombinasjonen, men det er meg, da.
RF7 Mk3 er lett last, og spiller høyt for moderate effektmengder. Kontroll er de glad i, likeledes responderer de bra på rør, men da med solide utgangstrafoer, og sånt koster litt. Da jeg hadde RF7 Mk3 i huset, fikk jeg mest fot med 15 Watt Audio Note rør, men jeg tror de kunne hatt nytte av omtrent det dobbelte av effekten for å stramme opp litt helt nederst. Men høyt spilte det!
Yamaha-forsterkerne og Marantz'en jeg nevnte, samt diverse japanske Mos-Fet forsterkere, er hånd i hanske med Klipsch. De er gode på heavy og elektisk litt tyngre stoff av ymse slag. Rega er bedre på naturlige klanger og rytme, men er fortsatt ikke redd for noe tungt, heller. Mens Gato holder litt på silkeklangene sine, uansett hva du slenger på den. Den spiller så elegant at det er fort gjort å ta av litt, for det virker som om du ikke helt oppfatter hvor høyt du spiller. Og Gato vrenger UTEN forvarsel!!
PS: Det ligger en Heed Lagrange på Finn til 25 000,- Den har DAC og RIAA, samt HT throughput
Det hadde vært mitt førstevalg til RF7 i prisklassen.
Dette er 2 gode valg for Klipsch. Rega og Klipsch er virkelig magisk! Brio-r på RP280f knuser mye opp til 50k.Sorry, glemte denne.
For 20 - 30 tusen har du en del å velge i. Om du velger en integrert med throughput, vil denne fungere som rent effekttrinn når du ser film, ved å benytte "front out" fra prosessor til throughput-inngang på forsterkeren.
Rega Elicit Mk5, ca 27 000,-, 2 x 105 solide Watt, har "Direct" input, som gjør den til effekttrinn ved behov, innebygget god Rega DAC, en rytmisk og levende forsterker
Marantz Model 40n, ca. 27000,- "ei med alt", streamer og DAC innebygget, 2 x 70 W, varm og smooth, har "Direct input"
Gato DIA 250S, litt dyr med ca. 32500,-, silkeglatt, superkontrollert, 2 x 250W kl. D, super DAC innebygget, HT (throughput) inngang,
Der har du noen gode kandidater å starte med. Det sagt, det finnes mange gode forsterkere i prisklassen, som kan gi store opplevelser med RF7 Mk. III, spesielt om du sjekker bruktmarkedet.
Mk 2 og Mk 3 er veldig forskjellige. Mk 2 har behov for mer effekt.Jeg er ikke enig i påstanden til Rognlien om at "det er HELT unødvendig med mengder av Watt". Min mening er at man må ha mengder med Watt hvis man skal spille grisehøyt og samtidig ha full kontroll. Hvis man bare skal spille "ganske høyt eller litt høyt" så klarer man seg sikkert med 2x100W eller mindre. Jeg tok et par RF-7 II i innbytte for noen år siden og de spilte veldig bra på en McIntosh MC252, men de kunne sikkert hatt enda mer pulver hvis man virkelig skulle sett hva de var gode for volummessig. Som et eksempel så blir et par McIntosh MC75 for svake på Klipschorn hvis jeg virkelig skal dra på, men de holder til 95% av spillingen. Nå bruker jeg et par MC611 på Khorna, men det er jo litt overkill...![]()
![]()
Merk deg at Klipschorn har max. power handling på 100W (400W peak). De kan levere ekstreme 121 dB kontinuerlig, mao. farlig høyt. Med 105 dB / 1W som utgangspunkt betyr det faktisk at dette volumet oppnås allerede ved 32W påtrykt effekt.Som et eksempel så blir et par McIntosh MC75 for svake på Klipschorn hvis jeg virkelig skal dra på, men de holder til 95% av spillingen. Nå bruker jeg et par MC611 på Khorna, men det er jo litt overkill...![]()
![]()
Ja jeg er klar over dette. Når MC75'ene er tomme så er det selvfølgelig ganske høyt, men en sjelden gang så har jeg bare behov for å dra på enda mer. Når nålen på Wattmeteret til MC611 danser rundt 6W så er det såpass høyt at ganske mange antageligvis aldri hadde hatt behov for mer, men når jeg virkelig drar på så peaker Wattmeteret ett sted mellom 2-300W. Jeg hadde en MA12000 som også spilte veldig bra på Khorna og der hadde jeg peaker på nærmere 300W, så det stemmer godt overens med Wattmeteret 611'ene.Merk deg at Klipschorn har max. power handling på 100W (400W peak). De kan levere ekstreme 121 dB kontinuerlig, mao. farlig høyt. Med 105 dB / 1W som utgangspunkt betyr det faktisk at dette volumet oppnås allerede ved 32W påtrykt effekt.
Saturn Mk4, Rega Elex R og Heresy IV er ren lyd porno, og demonstrerer hvordan synergi kan oppnås uten at det koster skjortaJeg overtalte jentungen for noen år siden til å kjøpe en brukt Rega Brio R så kunne hun passe på min Klipsch KG 5.5 (med Bob Crites oppgradering i horn og delefilter). Har lenge tenkt på å teste den på mine Heresy IV, men kom aldri så langt. Nå bød det seg en mulighet på en Elex-R til fornuftig pris på Finn, da greide jeg ikke la være.
Nå er den i hus og fått spilt en drøy time, streamet fra Tidal på pc med usb til Rega Saturn mk4 sin dac, har ikke sittet i sweetspot hele tiden, men førsteinntrykket er at den låter fantastisk på mine Heresy IV. Veldig bra dybde og bassen kommer frem slik jeg liker den, er glad i bass må sies.Musikk og spesielt vokal føles nærmere enn det var før.
Dette blir en god avlaster for rørene på Stingrayen
Hva jeg gjør med Marantz PM-17 som har fungert som avlaster frem til nå er jeg litt usikker på, men starter med en rens og smøring innvendig og på potmetere så får jeg vurdere om det blir salg eller backup av backup forsterker
Vis vedlegget 928315