Her snakker du om 2-3 forskjellige ting. En «romkurve» er en måling av hvordan en gitt høyttaler måler på et gitt sted i et gitt rom.
Mikrofonplassering gjør man for å få en gitt type lyd i en opptakssituasjon, for eksempel for å justere tonal balanse (bass/diskant) eller klangbilde (nær/fjern). EQ er en plugin i DAW som endrer tonal balanse på et gitt opptaksspor.
Mikrofonplasseringen vil ikke gi "flat kurve" i seg sjøl, fordi den er i nærheten av et instrument som har en fundamentalfrekvens og overtoner. Sånn ser frekvensspekteret til ei fløyte som spiller tonen G4 ut:
Vis vedlegget 929199
Sett mikrofonen nærmere, og overtonene øker i volum. Sett mikrofonen lengre fra, og overtonene synker i volum. Sett mikrofonen ved munnstykket, og du får mer av overtonene. Sett mikrofonen i andre enden, og du får mindre av dem.
Jeg skjønner at du har lest intervjuet med Morten Lindberg og tar det han sier for god fisk. Det er ikke noe problem i seg sjøl, for han vet nok godt hva han snakker om. Men det er ikke sånn at det han gjør er den eneste måten å få god lyd på, og det er heller ikke sånn at hans metode ville fungert særlig godt på rockeband. På akustiske innspillinger gir det god mening å gjøre så mye "EQ" som mulig med mikrofonplassering og lignende på opptaksstedet, men du får ikke gjort alt. På elektriske/elektroniske innspillinger er det ikke fullt så enkelt, så da må man bruke andre verktøy.
Jeg kan godt gjenta poenget mitt fra tidligere. Når man gjør et opptak, så handler det ikke om å treffe en kurve, men å få det til å låte bra.
Du trekker frem standarder og foreslår at alle burde følge dem, fordi hvis man ikke gjør det så er det noe man ikke har forstått. Mellom linjene sier du at "dersom man følger standardene, så får man god lyd". Dette kalles en
kausal påstand, der du påstår at det ene forårsaker det andre. Men i standardene står det i klartekst at "de oppsettene som følger standardene har som regel god lyd". Dette er en
korrelativ påstand, der man sier at det ene og det andre som regel sammenfaller.
Kausale påstander er forholdsvis enkle (men selvfølgelig kompliserte filosofisk sett). Hold en blyant i hånda og slipp, så vil den falle nedover og ikke oppover. Gitt normale forhold vil det alltid være sant, fordi kausaliteten er knyttet til et fenomen vi kan beskrive ganske nøyaktig: Tyngdekraften. Den
forårsaker at blyanten faller nedover.
Korrelative påstander er mer kompliserte, fordi de beskriver et samsvar men ikke nødvendigvis noen kausalitet. For eksempel kan vi påpeke korrelasjoner der kausaliteten er uklar eller ikke tilstede i det hele tatt:
Vis vedlegget 929202
I standardene du viser til, så er det helt eksplisitt korrelasjon de viser til. Det klareste argumentet for det er at det står at teknikeren må bruke ørene for å kunne ta i bruk standardene slik de er ment. Med andre ord vil standardene være underordnet teknikerens vurdering, som igjen betyr at det ikke er standardene som forårsaker god lyd.
Er du med?