Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Jeg forstår at jeg oppleves veldig kritisk underveis, og det er egentlig ikke meningen (eller, jeg er jo kritisk til hva du sier, men jeg forsøker genuint å forstå hva du mener).

    Jeg strever fortsatt litt med å forstå om du snakker om hva som gir best lyd slik verden fungerer i dag, eller om du snakker om et slags teoretisk eller fremtidig ideal. Svar gjerne på det spørsmålet direkte også.

    Så et kontrollspørsmål:
    La oss si du har et par gode høyttalere som har flat respons (ingen tonal tilt) når de spilles av i et anekoisk rom.
    La oss også si at det du skal høre på er det som eksisterer av dagens utgivelser, mao typiske populærutgivelser.
    La oss videre si du ikke benytter EQ eller DSP.

    Tenker du da at disse utgivelsene vil gjengis mest tontalt riktig hvis du sitter og lytter i et anekoisk rom, eller vil de gjengis mest tonalt riktig hvis du lytter i en vanlig stue?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.626
    Antall liker
    4.809
    Sted
    Sunnmøre
    Som hobbygitarist kan jeg skyte inn med at det er ganske frustrerende hvor dårlig en god gitar kan låte alt etter hvor i rommet jeg befinner meg.
    Godt poeng. Det å høyra på enkeltinstrument (td fiolin) ute er temmeleg trist samanlikna med i eit rom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Svarte jeg på spørsmålet ditt? Jeg tror Olson, Neweell, Everest m.fl. ville sagt at det er nøytralt når en anekoisk flat høyttaler avspilles flatt i rommet med «rosa støy» (vel vitende om at andre ting enn frakvensrespons dekkes av nøytralitetsbegrepet). Enig?
    Så nå skal du ha 30dB fall i bassen som referanse for nøytralt? Vanskelig å bestemme seg?

    Nei, det ville ingen av de nevnte og neppe heller noen andre vært enige i.
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.815
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Men jeg lurer på hva som er mest nøytralt av å sette mikrofonen tre cm fra skarptromma eller fem, og å bruke en kondensator- eller dynamisk mikrofon, og så videre, og så videre…
    Her er mannen som vet hva han snakker om....og bedre trommelyd skal du lete lenge etter (y)


     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Jeg forstår at jeg oppleves veldig kritisk underveis, og det er egentlig ikke meningen (eller, jeg er jo kritisk til hva du sier, men jeg forsøker genuint å forstå hva du mener).

    Jeg strever fortsatt litt med å forstå om du snakker om hva som gir best lyd slik verden fungerer i dag, eller om du snakker om et slags teoretisk eller fremtidig ideal. Svar gjerne på det spørsmålet direkte også.

    Så et kontrollspørsmål:
    La oss si du har et par gode høyttalere som har flat respons (ingen tonal tilt) når de spilles av i et anekoisk rom.
    La oss også si at det du skal høre på er det som eksisterer av dagens utgivelser, mao typiske populærutgivelser.
    La oss videre si du ikke benytter EQ eller DSP.

    Tenker du da at disse utgivelsene vil gjengis mest tontalt riktig hvis du sitter og lytter i et anekoisk rom, eller vil de gjengis mest tonalt riktig hvis du lytter i en vanlig stue?
    Du skrev: «Tenker du da at disse utgivelsene vil gjengis mest tontalt riktig hvis du sitter og lytter i et anekoisk rom, eller vil de gjengis mest tonalt riktig hvis du lytter i en vanlig stue?».

    Det er åpenbart at høyest mulig nøytralitet oppnås i åpent rom/på Hidleys takterrasse/thohaugs jorde/anekoisk rom. Her er det pr. definisjon intet rombidrag med unntak av gulv/bakke. Det finnes måter å bygge rom på som nærmer seg forannevnte miljøer, deriblant Hidleys non-environment room.

    Philip Newell skriver i sin bok Recording Studio Design bl.a. følgende:

    «Domestic listening conditions are very variable. It would seem unwise to allow the concept of average listening conditions to influence unduly the control room acoustics – the result of such influence is usually a lack of certainty in the mixing environment».
    Lenke: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11595

    Newell argumenterer for at rom for kritisk lytting ikke forsøker å etterape artefaktene i et stuemiljø, men fjerne mest mulig av artefaktene slik at man sitter igjen med en renest mulig reproduksjon. Han mener det først er når lydfolk kan høre et opptak uten artefakter at de kan ta gode beslutninger med tanke på at lydprogrammet skal avspilles i andre rom for konsum senere.

    I samme bok siteres en annen ingeniør, Jack Wrightson, slik:

    «The problem in the context of studio monitoring is that, regardless of the conditions, the room/monitor–loud- speaker combination places its imprint on all that transpires. For this reason, a control room should be neutral; it should add as few sonic colourations as possible to the sound generated by the monitor loudspeakers. In this context, poorly designed loudspeakers should exhibit their flaws; well-designed loudspeakers should demon- strate their assets. The aural purpose of a control room is to provide the best possible free-air representation of the signals carried by the studio’s audio system».

    Jeg anbefaler deg å bla litt i Newells bok om design av opptaks- og kontrollrom. Da får du svar på mange av de spørsmålene du stiller.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.732
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er åpenbart at høyest mulig nøytralitet oppnås i åpent rom/på Hidleys takterrasse/thohaugs jorde/anekoisk rom. Her er det pr. definisjon intet rombidrag med unntak av gulv/bakke. Det finnes måter å bygge rom på som nærmer seg forannevnte miljøer, deriblant Hidleys non-environment room.
    Det er nok ikke fullt så innlysende som du tror. Når Stradivari satt og tunet fiolinene sine så gjorde han nok ikke det ute på et fjelltopp i vindstille vær. Les Paul bygget nok heller ikke den første el-gitaren sin i et anekoisk rom. Med unntak av Gjallarhorn og tåkelurer er nok de fleste instrumenter implisitt bygget ut fra hvordan de klinger i et rom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok ikke fullt så innlysende som du tror. Når Stradivari satt og tunet fiolinene sine så gjorde han nok ikke det ute på et fjelltopp i vindstille vær. Les Paul bygget nok heller ikke den første el-gitaren sin i et anekoisk rom. Med unntak av Gjallarhorn og tåkelurer er nok de fleste instrumenter implisitt bygget ut fra hvordan de klinger i et rom.
    Jeg snakker om reproduksjon av lyd, og ikke den lyden som skal tas opp. Merk @SigbergAudio eksplisitt brukte ordet «gjengis» i sitt spørsmål som jeg besvarte.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.732
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg snakker om reproduksjon av lyd, og ikke den lyden som skal tas opp. Merk @SigbergAudio eksplisitt brukte ordet «gjengis» i sitt spørsmål som jeg besvarte.
    Det er det samme som jeg snakker om. Musikk gjengitt fra et instrument eller fra et opptak låter trolig mest naturlig når summen av rombidraget fra opptaksrommet og avspillingsrommet utgjør et bidrag tilsvarende om instrumentene ble avspilt i en passende konsertsal med lytterne tilstede. Hvis det er null rombidrag på både innspillingen og via avspillingsrommet, så blir det hele for klangfattig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det er det samme som jeg snakker om. Musikk gjengitt fra et instrument eller fra et opptak låter trolig mest naturlig når summen av rombidraget fra opptaksrommet og avspillingsrommet utgjør et bidrag tilsvarende om instrumentene ble avspilt i en passende konsertsal med lytterne tilstede. Hvis det er null rombidrag på både innspillingen og via avspillingsrommet, så blir det hele for klangfattig.
    Du skrev: «Hvis det er null rombidrag på både innspillingen og via avspillingsrommet, så blir det hele for klangfattig».

    (1) For klangfattig for hvem?

    (2) Tilsier noen av Olsons idealsystemer at det ikke skal være rombidrag i det hele tatt i opptaks- eller avspillingsrom?

    (3) Tilsier Hidleys non-environment-rom at det ikke skal være klang fra opptaksrommet i avspillingsrommet?

    (4) Tilsier lydstandarder og -anbefalinger at det ikke skal være klang fra opptaksrommet i avspillingsrommet?

    (5) Er det klang på Tuvayhyn (2L) selv om avspillingsrommet til produsent er flatt?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    10 dager har gått siden siste bidrag og jeg ser at man har gjort store fremskritt, et konsensus later til å være nært forestående.
    Vedr. konsensus og standarder. Tror du vil like denne kommentaren av Philip Newell i boken Recording Studio Design:

    «A point worth noting is that almost all standard room specifications are the product of committees, where everyone involved in the drafting has their own personal views on what is a acceptable. More importantly, they also have their employers’ interests to consider. No one helping to draft a ’standard’ is likely to allow their own organisation’s facilities to be excluded. These facts can be significant issues influencing the development many standards. Consequently, it should not be presumed that any rooms built to standard specifications are likely to achieve the highest acoustic performance. The very fact that they are built to a standard implies compromise».

    Nettopp derfor argumenterer Newell for såkalte rom uten miljø (non-environment room) for profesjonell bruk…
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    På tide å formulere en påstand istedenfor spørsmål, @svart-hvitt :)
    Påstand: Nøytral avspilling krever at en anekoisk høyttaler spiller flatt i rommet*. Det betyr flat bass. En gjennomgang av litteratur (Olson 1940-1960-tall, Hidley 1960-ca 2000, Everest 1980-tallet, Newell 2017, lydstandarder fra 1930 til i dag, m.fl.) støtter påstanden om «flat romkurve».


    *Jeg holder naturlig naturlig propagasjon i refleksjonsfritt rom på ca. 0,15 dB @20kHz vs. 20 Hz pr. meter utenfor definisjonen av «flat i rommet».
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev: «Tenker du da at disse utgivelsene vil gjengis mest tontalt riktig hvis du sitter og lytter i et anekoisk rom, eller vil de gjengis mest tonalt riktig hvis du lytter i en vanlig stue?».

    Det er åpenbart at høyest mulig nøytralitet oppnås i åpent rom/på Hidleys takterrasse/thohaugs jorde/anekoisk rom. Her er det pr. definisjon intet rombidrag med unntak av gulv/bakke. Det finnes måter å bygge rom på som nærmer seg forannevnte miljøer, deriblant Hidleys non-environment room.
    Dette synes jeg er utrolig fascinerende at du tenker. Jeg tenker at det er veldig, veldig langt fra åpenbart. Lydteknikerne som har skrudd de nevnte gjengivelsene har gjort dette etter beste evne for å få de til å låte så tonalt riktig som mulig hjemme i stua til folk, men du mener altså likevel at de vil låte mest tontalt riktig ute på et jorde? Hvordan kommer du frem til den konklusjonen?


    Jeg anbefaler deg å bla litt i Newells bok om design av opptaks- og kontrollrom. Da får du svar på mange av de spørsmålene du stiller.
    Det virker urimelig å anta hvis ikke tittelen er veldig misvisende, da spørsmålet mitt eksplisitt handlet om gjengivelse av allerede ferdig innspilte låter. Hvis det er uklart kan jeg jo også nevne at jeg ikke stiller spørsmålene fordi jeg lurer på svaret, men fordi jeg lurer på hva du tenker er svaret. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    TOM HIDLEYS AKUSTISKE SPESIFIKASJONER (1974)

    Noe av utfordringen i denne tråden er å vise at en naturlig avspilling hvor ingenting legges til eller trekkes fra det som ligger på programmaterialet har vært en rettesnor for lydfolk i over 100 år. Det er mer enn 100 år siden Edison begynte med sine "tonetester" hvor han demonstrerte at folk ikke hørte forskjell på avspilling og levende sang. På 1940-tallet bygde Olson verdens største ekkofrie rom for å eksperimentere med lyd hvor man tok bort en viktig variabel, nemlig rommet. I en artikkel om akustikk for reproduksjon av lyd i hjemmet beskrev Olson i en artikkel i Journal of the Audio Engineering Society i 1960 et idealsystem hvor lytterommet ("living room") var helt refleksjonsfritt. På denne tiden lå det mindre systematisk tenkning bak konstruksjonen av studioer og lytterom. Etter som lydnivået på den datidens nye musikk var høyere enn før, økte kravene til rom og miljø for lydproduksjon. Her kom Tom Hidley (f. 1931) inn på riktig tidspunkt. Han forteller i et intervju at han hørte lyden fra et par gode høyttalere avspilt på en takterrasse i Hollywood, hvor han og kollegene slappet av mellom arbeidsøktene. Den refleksjonsfrie lyden overgikk alt han hadde hørt til da, og han var overbevist om at gode høyttalere blir bedre hvis man demper refleksjonene. Dette var - tilfeldig eller ikke - omtrent på samme tid som Olson beskrev sitt idealsystem med et refleksjonsfritt avspillingsrom.

    Etter som Hidley oppnådde kommersiell suksess, startet han Westlake Audio. Nedenfor er kopi av en garanti han ga til kundene sine, publisert i Recording Engineer/Producer i 1974. Første punkt i garantien lyder slik:

    • I. A. Frequency Response: ± 3 dB upon installation, 31Hz-16KHz measured with B & K, ⅓ octave, pink noise source.
    Til sammenlikning sier EBUs TECH 3276 at en referansehøyttaler skal ha en anekoisk respons på ±2 dB fra 40 Hz til 16 Hz, mens responsen i rommet (tilsvarer Westlakes garanti) bør være ±3 dB mellom 50 Hz og 2 kHz, med mulighet for avrulling over 2 kHz (men idealkurven Lm er flat).

    Hidley demonstrerer frekvensresponsen i et studio (Capricorn Studio) han hadde designet slik:
    Skjermbilde 2023-06-25 kl. 18.12.33.png


    Mange av medlemmene på HFS var ikke født da Olson var mest aktiv og beskrev sitt ideelle lytterom for over 60 år siden. Og flere av oss var heller ikke født da Hidley garanterte flat romrespons til sine kunder for nesten 50 år siden og bygde verdenskjente arenaer for innspilling og produksjon av legendariske album for noen av verdens største artister. Kanskje derfor er det lett å glemme opphavet til spesifikasjonene i diverse lydstandarder og anbefalinger for lyd som gjelder i dag. Men slik jeg ser det, går det en rød tråd fra Olsons ideelle lytterom (JAES 1960) til Hidleys eurekaopplevelse på takterrassen i Hollywood (1960-tallet) , til hans kommersielle suksess med bl.a. Westlake og garantiene om flat romrespons (1974) - og til slutt til dagens lydstandarder som EBU Tech 3276.


    Skjermbilde 2023-06-25 kl. 17.44.40.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Flotte greier, men det hjelper jo ikke at noen for hundre år siden beskrev ideelle lytterom når det ikke har rot i virkeligheten. Ingen har anekoiske lytterom, dermed mikser heller ingen for at det skal låte tonalt riktig i anekoiske lytterom, ergo er dagens (og gårsdagens) innspillinger heller ikke tonalt riktige i anekoiske lytterom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Flotte greier, men det hjelper jo ikke at noen for hundre år siden beskrev ideelle lytterom når det ikke har rot i virkeligheten. Ingen har anekoiske lytterom, dermed mikser heller ingen for at det skal låte tonalt riktig i anekoiske lytterom, ergo er dagens (og gårsdagens) innspillinger heller ikke tonalt riktige i anekoiske lytterom.
    Sjekk Hidley, Westlake/Eastlake/non-environment room mv. i innlegget mitt ovenfor. Leste du det? Dette er ikke for 100 år siden, men gjelder i dag (Newells bok er oppdatert i 2017). Westlakes monitorer stør fortsatt installert i Westlake Recording Studio. Idealet om rett romrespons gjelder også i dag, jf. Lm i EBU Tech 3276.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk Hidley, Westlake/Eastlake/non-environment room mv. i innlegget mitt ovenfor. Leste du det? Dette er ikke for 100 år siden, men gjelder i dag (Newells bok er oppdatert i 2017). Westlakes monitorer stør fortsatt installert i Westlake Recording Studio. Idealet om rett romrespons gjelder også i dag, jf. Lm i EBU Tech 3276.
    Leste du det jeg skrev?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Leste du det jeg skrev?
    Du skiller ikke mellom lyd fra et teknisk og et hedonistisk perspektiv. Jeg holder meg her til den tekniske biten fordi det hedonistiske perspektivet ikke så lett lar seg beskrive (individuelle nyttekurver) selv om Katz gjorde et forsøk med sin klokkekurve.

    Vennligst gjør et forsøk på å se diskusjonen fra et mer teknisk og generelt perspektiv og ikke bare ditt eget.

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Du er lenger og lenger ute og sykler her dessverre, uten å lese det som blir skrevet til deg. Det du delte nå understøtter mitt argument, ikke ditt.

    1687713602192.png


    Her står det altså ikke "The mastering engineer strives to make a recording that will play well if the listener is outside in a field".
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg trenger ikke skille mellom hedonistisk og teknisk, jeg stiller et enkelt spørsmål rundt i hvilken lyttesituasjon en typisk populærutgivelse vil låte mest tonalt riktig - hvor du deretter svarer helt feil.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Legger for ordens skyld ved et bilde av hifi-stua vår:

    Vis vedlegget 930658

    Noen akustiske tiltak jeg burde vurdere? Døra som dere ser midt i bildet er dempet på innsiden når den er lukket.
    Nei det der er nok ganske amatørmessig sammenliknet med de gode gamle dage... Og så grått??
    Hvorfor ikke LITT fargenyanser i hvert fall???
    Synes generelt det der var en litt kjedelig hifi-stue og lite spennende interiør bortsett fra alle de pinnene som stikker ut overalt. Men selv det var litt vel mye "ordnung muss sein" og for lite kreativ utfoldelse etter min smak. Ikke bli lei deg, men det rommet trenger en KVINNE!!!

    Men som @svart-hvitt sier: det er nøytralt når en anekoisk flat høyttaler avspilles flatt i rommet med «rosa støy».
    Så du får generere litt rosa støy iht standarden under (for ordens skyld) og sjekke selv😍

    1687719434612.png
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Og jeg trenger ikke skille mellom hedonistisk og teknisk, jeg stiller et enkelt spørsmål rundt i hvilken lyttesituasjon en typisk populærutgivelse vil låte mest tonalt riktig - hvor du deretter svarer helt feil.

    Du skrev: «…låte mest tonalt riktig»..

    Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men du bruker ordet «riktig» - og det er forskjell på det som er teknisk riktig og det som er riktig i henhold til preferanseundersøkelser.

    «Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve.

    Når du spør folk flest om hva som er «riktig», så kan de i realiteten ikke svare skikkelig på det fordi de ikke har en referanse; «riktig» i forhold til hva? Riktig i forhold til en referanselyd eller i forhold til sine egne referanser?

    Det vi vet fra mange undersøkelser - også her på HFS - er at folk foretrekker en romkurve som ligger nært opp til den beregnede romkurven basert på rommets karakteristika. Betyr det at folk liker rombidraget eller finnes det en annen foretrukken kurve som er uavhengig av rommet? Hva skjer hvis de hører programmaterialet utendørs, hvor det ikke er noe rom? Der er «romkurven» flat pr. definisjon. Avhenger foretrukken kurve av rommets akustiske egenskaper, slik bl.a. Lyngdorf hevder? Vi så tidligere at høyttalere som ble avspilt i legendariske studioer (i opptaksdelen) i Nashville produserte en relativt flat kurve i rommet. Betyr det at disse litt større rommene trenger EQ-løft i bassen for å låte «riktig» eller er riktig basskurve flat i disse rommene slik målingene viste?

    Å trekke inn preferanser er problematisk også fra et annet perspektiv mht. ordet «riktig». Tenker du på «riktig» slik konsensus definerer det, eller «riktig» slik individet definerer det? Mens det teknisk sett finnes bare én riktig nøytral romkurve, finnes det omtrent like mange «riktige» romkurver basert på preferanser som det finnes individer. Min spådom i så måte: Jeg tipper ingen på HFS kommer til å bruke @Kalle Klovn sin HFS-kurve når den etter hvert presenteres (den er allerede presentert, men den er basert på bare 7 observasjoner). Folk kommer til å bruke den romkurven de finner best selv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Du er lenger og lenger ute og sykler her dessverre, uten å lese det som blir skrevet til deg. Det du delte nå understøtter mitt argument, ikke ditt.

    Vis vedlegget 930648

    Her står det altså ikke "The mastering engineer strives to make a recording that will play well if the listener is outside in a field".
    Jeg har skrevet det før, men la meg gjenta: Lydfolk bruker en flat romkurve for å tilpasse programmaterialet til et utall av avspillingsscenarier. La meg gjenta sitatet fra Philip Newell:

    «Nevertheless, work carried out by Genelec and JBL on a very wide range of listening condi- tions, from hotel alarm-clock radios to ghetto-blasters, from motor vehicles to discothe`ques, from Scottish castles to tropical wooden huts, from home theatre systems to headphones; the average of all the responses was FLAT! This, perhaps surprising result suggests that control rooms in studios which are recording music for all reproduction circumstances should have flat responses if they are to be fair to all reproduction conditions. In practice, listeners then receive the responses according to the circumstances under which they are listening, and not a response which has been biased towards any specific listening conditions which may prejudice the enjoy- ment of music under different circumstances. A flat response is the fairest and the most represen- tative response for a control room to exhibit».
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Nedenfor er et fint innlegg på ASR om målinger, preferanser, nyttefunksjoner, nøytralitet («fidelity») og romkurver (direktelenke: https://www.audiosciencereview.com/...atment-goldensound.45104/page-83#post-1635191).

    Jeg klippet inn innlegget i sin helhet fordi diskusjonen han (Andrej) har med seg selv er systematisk og lett å følge.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    I have been following this thread, on and off, from the beginning, and I have been frustrated because I see some valid points in most of otherwise disagreeing posts. I have seen comparisons to video, where there are standards that use measurements and out perception to evaluate the fidelity of the image (whether to the original scene, or the input to the device, whatever the device might be, akin to what is done to electronic components here. Or loudspeakers.). However, when it comes to sound reproduction in spaces, the objective function changes from fidelity to preference.

    As a scientist, I have spent my hole professional life optimizing functions, in my case building acoustic models for ASR. It has become so ingrained, that everything in my life has become an optimization of some function, and I set all of the parameters for what is "optimal". To me. Not in any global sense. I approach audio in the same way.

    In case of optimizing fidelity with loudspeaker reproduction, then the obvious solution is to use the largest anechoic chamber you can find. For personal preference, I have read of many reports where that is not true. Having had the opportunity to do such a listening test in what was for many decades the largest anechoic chamber in the world (where i was testins some of my early speaker builds), I have to admit that it was the "cleanest" sound that I have ever heard (sort of like headphone listening, but the orchestra was not inside my head), once you get past bouncing on chicken wire in a totally alien acoustic environment. (We are biassed by our constant exposure to background noise and input signal having time delayed correlated and equalized copies of itself, reduced in amplitude, added to it.) I was very much impressed by the change in perception when comparing the anechoic chamber with my family room with typical furnishings. Which one was better? As usal, it depends on your objective function. However, whichever way one leans in this debate, it took a while to get used to the new acoustic environment, which is a real obstacle to start with. I cannot recall details, it was 30-35 years ago, all I remember is the overall euphoria with my discovery. @j_j , did you ever go there for a listen? Any memories of how you liked it?

    I very much like and support the scientific approach, even when applied to preference. However when it comes to preference, and science, it is rare that science will try to explain the preference for anybody but either the majority, or the average listeners. And when it comes to MY preference, only MY objective function matters. Which brings me to the current debate. I may well be a 1 percent-er (or 1 pro-miller:)) as my preferences do not appear to be universal. The problem with properly treated rooms is that they are relatively rare, in the sense that majority of us are not exposed to them. I have been to dozens of homes explicitly to listen to sound systems, and only one was professionally designed, and it was the best sound I had ever heard (but not the best speakers, if I remember correctly). At the same time, I wanted to find out what MY preference was regarding the addition of sound absorption material, at first reflections and beyond. I was building a new dedicated media room (20.5 x 28 x 9.25+1in joists), and, with studs and joists exposed, almost no furniture - a few easy chairs, and my best system at the time (Quad ESL63 + subs, but mny other more conventional speakers as well), I started listening. As you can imagine, it started horrible. Adding a few 2 x 4 ft rock wool panels, 5.5 in thick, helped a lot. Adding some more, helped more. It took over a month, with gradual additions, and getting accustomed to the new sound, but I ended up covering all the walls and most of the ceiling, with double thickness at the first ceiling reflection. To be covered by fabric in due course. By many accounts, this was idiotic. On the other hand, it kept MY objective function value going up.

    As always, life is a comproimse - there are recordings that this kind of room gives great clarity and transports you to the recording venue. However, on the other hand, there was this recording of a small orchestra where the instruments were close-miked, and the sound was very unnatural without the room additions - like they were outdoors and at least 6 feet apart from each other. In multiple houses, each of which had several listening rooms (normal living room furniture, or treated rooms, but with much less drastically), this was by far my favorite listening space. And many others shared that opinion, unusual acoustics be damned:) Great for movies or stereo, and coctail parties in particular with 20 conversations in parallel, and nobody shouting to be heard. With just a two of you, it helps if you face each other:)

    Preferences are funny things, I'll give you two examples. Since I have already brought my old colleague @j_j into the conversation, I was showing off a recording by Victoria Mulova (if I remember it correctly) which I liked, but he did not like it at all, as it was miked too closely. I, having gotten used to my daughter playing the violin in the same room, must have been craving that sound! We were both right!

    The second was when an audio acquaintance came for a listen in one of the mildly treated rooms, equalized to be flat 20-20kHz, he expressed his dismay saying that there was no bass, and all the high frequencies were far too pronounced. I showed the measurements, and him, being a smart and industrious individual, proceeded to install REW and a calibrated microphone. He had a major peak in the bass, over 10dB, and about 6 db drop in the high frequencies. Consequently he bought a Behringer DEQ2496, but having also read about all the mods and inferior sound, he proceeded to determine that the ceramic capacitors were the culprit, and replaced those. He was happy with the Behringer, but ultimately did not equalize his system to be more accurate - he liked it just fine the way it was (perhaps because he got used to it and whoever said that familiarity breeds contempt was not an audiophile:)

    I think that it would be very useful for most of us to look for a well treated room (look for extremes, like the room I like), get comfortable in it, accustomed to it, and then compare. It may surprise you. Or not. As I said, personal preference is a funny thing, and there is no right or wrong. But science may well be able to explain why and how such preference.

    This is just my personal experience. Please do not try to interpret it as an imperative to follow in any way shape or form.
    Since this is a thread about the video, not having seen it, such opinions are worthless to me - mine is the only one that counts:) I think of it (maybe generously) as somebody's attempt to find an optimum in his objective function, and who am I to criticize his aesthetic sense, choice in music or where on the anechoic chamber to highly reverberant room spectrum he lies. Internet is so full of opinions (and as an audiophile acquaintance once said, a large collection of opinions is in fact, a fact:facepalm:, I do not expect any more, and when I find it, and I find a lot of it in these pages, I am pleasantly surprised, and infinitely grateful. Thank you all!

    Sorry for being long winded. Have to run now!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Du skrev: «…låte mest tonalt riktig»..

    Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men du bruker ordet «riktig» - og det er forskjell på det som er teknisk riktig og det som er riktig i henhold til preferanseundersøkelser.

    «Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve.
    Dette er tull og vås fra ende til annen. Du har ikke bevist, og langt mindre sannsynliggjort at folk flest tar feil ift preferanse vs virkelighet.

    Videre har du tutet i vei med at vi skulle ha både flat ekkofri respons og flat romrespons. Bestem deg! Jeg har hørt musikk i ekkofrie rom ved flere anledninger, har du?

    Hva om du bare bruker tiden på å sette deg inn i emnet? Det er flere her du kan spørre om du lurer på noe, men da må du først komme dit at du faktisk forstår hva du lurer på. Du siterer side opp og side ned med ting du ikke forstår. Det meste er ikke i kontekst og det representerer sjelden det du utgir det for å være.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Nedenfor er eksempler på kunder som anbefalte Westlakes design (Tom Hidley) i sin tid, 1974. Jeg tror mange liker innspillinger fra den tiden, men visste du at noen av favorittene dine var produsert på flate høyttalere i flate rom?

    Ta en titt på navnene. Det er en blanding av prisvinnende produsenter og andre kjente navn i plateindustrien.

    IMG_0704.jpeg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Dette er tull og vås fra ende til annen. Du har ikke bevist, og langt mindre sannsynliggjort at folk flest tar feil ift preferanse vs virkelighet.

    Videre har du tutet i vei med at vi skulle ha både flat ekkofri respons og flat romrespons. Bestem deg! Jeg har hørt musikk i ekkofrie rom ved flere anledninger, har du?

    Hva om du bare bruker tiden på å sette deg inn i emnet? Det er flere her du kan spørre om du lurer på noe, men da må du først komme dit at du faktisk forstår hva du lurer på. Du siterer side opp og side ned med ting du ikke forstår. Det meste er ikke i kontekst og det representerer sjelden det du utgir det for å være.
    Du skrev: «Du har ikke bevist, og langt mindre sannsynliggjort at folk flest tar feil ift preferanse vs virkelighet».

    Jeg har aldri sagt at jeg skal bevise noe slikt. Hvor har du det fra? Folk kan pr. definisjon ikke ta feil i spørsmål som har med egne preferanser å gjøre. Jeg har sagt at nøytral avspilling skjer med flat romkurve. Dette er ikke en påstand jeg har kokt sammen selv, men er en måte å definere det på som er vanlig blant lydfolk, som her (mine uthevinger):

    «The design of recording studio control rooms has long been viewed as more of an occult practice than a science. Despite the proliferation of design techniques and philosophies, the ultimate emphasis has always been on "... does it sound good?" with "good" often left undefined. This paper departs from a single philosophical point of view, that the control room should be an unheard link in the reproduction chain. There is no doubt that control room design is no different from loudspeaker design in that certain sonic aberrations are often pleasing to the ear. The problem in the context of studio monitoring is that, regardless of the conditions, the room-monitor loudspeaker combination places its indelible imprint on all that transpires. For this reason a control room should be neutral; it should add as few sonic colorations as possible to the sound generated by the monitor loudspeakers. In this context, poorly designed loudspeakers should exhibit their flaws; well-designed loudspeakers should demonstrate their assets. The aural purpose of a control room is to provide the best possible free-air representation of the signals carried by the studio's audio system».
    Lenke: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11595
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev: «…låte mest tonalt riktig»..

    Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men du bruker ordet «riktig» - og det er forskjell på det som er teknisk riktig og det som er riktig i henhold til preferanseundersøkelser.

    «Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve.

    Når du spør folk flest om hva som er «riktig», så kan de i realiteten ikke svare skikkelig på det fordi de ikke har en referanse; «riktig» i forhold til hva? Riktig i forhold til en referanselyd eller i forhold til sine egne referanser?

    Det vi vet fra mange undersøkelser - også her på HFS - er at folk foretrekker en romkurve som ligger nært opp til den beregnede romkurven basert på rommets karakteristika. Betyr det at folk liker rombidraget eller finnes det en annen foretrukken kurve som er uavhengig av rommet? Hva skjer hvis de hører programmaterialet utendørs, hvor det ikke er noe rom? Der er «romkurven» flat pr. definisjon. Avhenger foretrukken kurve av rommets akustiske egenskaper, slik bl.a. Lyngdorf hevder? Vi så tidligere at høyttalere som ble avspilt i legendariske studioer (i opptaksdelen) i Nashville produserte en relativt flat kurve i rommet. Betyr det at disse litt større rommene trenger EQ-løft i bassen for å låte «riktig» eller er riktig basskurve flat i disse rommene slik målingene viste?

    Det er naturlig å tenke at "riktig" er slik lydteknikeren tilstrebet at platen skulle høres ut. Det eksisterer ingen annen fasit på et produsert stykke musikk, i den grad det i det hele tatt eksisterer en fasit.

    "«Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve."

    Nei, det er noe du har diktet opp.

    "Mens det teknisk sett finnes bare én riktig nøytral romkurve"

    Nei. Det er her du forviller deg bort, fordi du hele tiden ser for deg at det eksisterer et riktig ideal, mens verden er i praksis mye mer rotete enn det. Som du selv siterte, så forsøker ikke lydteknikeren å få til perfekt lyd i et ideelt rom, hen forsøker å få til et sound som låter så bra som mulig i flest mulig scenarioer / på mest mulig avspillingsutstyr. Ditt teoretiske ideal eksisterer ikke i den virkelige verden, og når dette premisset mangler så faller bunnen ut i absolutt alt du sier.

    Å trekke inn preferanser er problematisk også fra et annet perspektiv mht. ordet «riktig». Tenker du på «riktig» slik konsensus definerer det, eller «riktig» slik individet definerer det? Mens det teknisk sett finnes bare én riktig nøytral romkurve, finnes det omtrent like mange «riktige» romkurver basert på preferanser som det finnes individer.
    Njei, det er nok heller slik at de aller fleste faller innunder et ganske snevert register, med noe variasjon nederst i bassen - mens man generelt foretrekker et naturlig rombidrag i resten av registeret.

    Min spådom i så måte: Jeg tipper ingen på HFS kommer til å bruke @Kalle Klovn sin HFS-kurve når den etter hvert presenteres (den er allerede presentert, men den er basert på bare 7 observasjoner). Folk kommer til å bruke den romkurven de finner best selv.
    Tror aldri målet har vært at noen skal "bruke" denne kurven.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    En skryteside til Westlake dette altså.
    Det får det gjerne være. Tom Hidley er 92 år gammel, er ikke lenger eier av Westlake - som i dag har begrenset med virksomhet og er neppe samme selskap som da Hidley drev det på 1970-tallet.

    Jeg har ingen problemer med å gjøre ære på dem som var pionerer innenfor lyd, men som etter hvert havner i glemmeboken.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    7.710
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nedenfor er eksempler på kunder som anbefalte Westlakes design (Tom Hidley) i sin tid, 1974. Jeg tror mange liker innspillinger fra den tiden, men visste du at noen av favorittene dine var produsert på flate høyttalere i flate rom?

    Ta en titt på navnene. Det er en blanding av prisvinnende produsenter og andre kjente navn i plateindustrien.
    Dette beviser ingenting dessverre. Det lages gode plater på Yamaha NS-10 i studioer av ymse kvalitet. Lydteknikerne lærer seg rom og utstyr å kjenne, og forstår hva de må gjøre for riktig resultat. Det er fullt mulig å lage god plate i et rom som har både flat respons og rom som har en fallende respons.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det er naturlig å tenke at "riktig" er slik lydteknikeren tilstrebet at platen skulle høres ut. Det eksisterer ingen annen fasit på et produsert stykke musikk, i den grad det i det hele tatt eksisterer en fasit.

    "«Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve."

    Nei, det er noe du har diktet opp.

    "Mens det teknisk sett finnes bare én riktig nøytral romkurve"

    Nei. Det er her du forviller deg bort, fordi du hele tiden ser for deg at det eksisterer et riktig ideal, mens verden er i praksis mye mer rotete enn det. Som du selv siterte, så forsøker ikke lydteknikeren å få til perfekt lyd i et ideelt rom, hen forsøker å få til et sound som låter så bra som mulig i flest mulig scenarioer / på mest mulig avspillingsutstyr. Ditt teoretiske ideal eksisterer ikke i den virkelige verden, og når dette premisset mangler så faller bunnen ut i absolutt alt du sier.



    Njei, det er nok heller slik at de aller fleste faller innunder et ganske snevert register, med noe variasjon nederst i bassen - mens man generelt foretrekker et naturlig rombidrag i resten av registeret.



    Tror aldri målet har vært at noen skal "bruke" denne kurven.
    Du skrev: «"«Riktig» rent teknisk betyr en flat romkurve."

    Nei, det er noe du har diktet opp».

    Les sitatet rett ovenfor i innlegg #1275, hvor jeg uthevet følgende passasjer: «…control room should be an unheard link in the reproduction chain...a control room should be neutral…purpose of a control room is to provide the best possible free-air representation of the signals carried by the studio's audio system».

    Hvordan er det mulig å få noe annet enn en flat romkurve hvis rommet skal være en best mulig representasjon av «free air»?

    Hva sa og praktiserte Hidley, hvis ikke det var forsøk på å oppnå en flat romkurve?

    Hvorfor troller du på denne måten og sier jeg dikter opp når jeg presenterer et vell av dokumentasjon?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn