FLAT BASS: EN TULLEIDÈ ELLER UTBREDT PRAKSIS I LYDBRANSJEN?
Jeg tenkte å hente opp et sitat fra et av HFS’ mest aktive medlemmer, et sitat hvis innhold går igjen gang på gang i denne tråden.
@Snickers-is :
«Paddeflatt in room er altså en ide svart-hvitt har (altså svart-hvits egen tullestandard)»
Så tenkte jeg å dele et par artikler om Tom Hidleys design av lytterom for å kaste lys over den påstanden.
Den første artikkelen er fra Sound on Sound i 1986.
Artikkelen innledes slik:
«American, Tom Hidley, is probably the most famous name in the world of professional studio design. Over the past twenty-five years his empirical approach to solving acoustic problems has led him to develop various room designs and monitoring systems that have been both innovative and wide-ranging in their influence».
Det høres kanskje ut som en drøy påstand at Hidley er verdens mest berømte bygger av profesjonelle lydrom, men to artikler fra AES støtter påstanden. Både
A Thirty-Five Year History and Evolution of the Recording Studio av MIlton T. Putnam fra 1980 og
50 Years of Sound Control Room Design fra 2007 av Jan Voetmann nevner Tom Hidley i gjennomgangen av kjente navn.
I 1986 var Hidley (født 1931) fortsatt en svært travel mann.
«My work load today is something like about 28 or so rooms to be completed this year - and there's only six months left! We're starting five rooms in Nashville next week and two in Paris».
Listen nedenfor viser noen av disse studioene:
TOM HIDLEY ACOUSTIC DESIGN
STUDIOS IN CONSTRUCTION AND FINISHING - JUNE 1986:
Record Plant | Los Angeles | 2 Studios |
Twickenham Films | London | 2 Theatre/Stage |
Angel Studios | London | Studio 3 |
Soundville | Luzern | 2 Studios |
RCA Records | New York | Studio B |
Regent Sound | New York | Studio A |
NEW CONSTRUCTION STARTING - 1986/87:
Sound Stage | Nashville | 1 July |
Emerald Studios | Nashville | 15 July |
Masterfonics Studios | Nashville (20Hz) | 15 July |
Studio Des Dames | Paris (20Hz) | 20 July |
Studio Delphine | Paris | 20 July |
Ferber | Paris | 1 August |
RCA Mexico | Mexico City | 15 August |
Crawford Post-Production | Atlanta | 20 August |
JAM Production | Dallas | 1 September |
Odyssey Studios | Nashville | 1 September |
Nomis Studios | London (20Hz) | 15 September |
Confidential Client | London (20Hzx2) | 1 October |
MCA Records | Nashville (20Hzx2) | 15 October |
ABCTV | Los Angeles | 1 November |
Tape One Studios | London | 1 December |
Hawaii International | Honolulu (20Hz) | 2 January |
På dette tidspunktet hadde Hidley designet og fått bygd mer enn 400 studioer over hele verden.
Den neste artikkelen er fra magasinet Studio Sound i 1995.
Artikkelen er skrevet av Eric Stark, som var sjefingeniør ved BOP Recording Studios, hvor Hidley bidro med design i byggingen av lydfasiliteter med et budsjett på 22 millioner dollar.
»….Hidley has designed and built over 500 rooms worldwide in his quest for the perfect monitoring environment», skriver Stark.
Stark hevder at lytterommet ved BOP Recording Studios var det første som brøt barrieren på 20 Hz. Rommet, som ble ferdigstilt i 1991, var flatt helt ned til 9 Hz.
«Tests conducted by the South African Bureau of Standards verified that Hidley’s goals were achieved at BOP Studios and are now matter of public record».
Hidley er verdens kanskje mest berømte designer av lydrom for profesjonelle og står bak mer enn 500 rom verden over, rom som har huset prisvinnende lydfolk og noen av verdens største stjerner. Men var han likevel helt alene om å praktisere flat respons i rommet, til tross for at Sound on Sound skrev at Hidley hadde «
wide ranging…influence» i 1986? La oss gå tilbake til AES-artikkelen
50 Years of Sound Control Room Design fra 2007 av den danske akustikeren
Voetmann. Han skriver følgende i artikkelen (mine uthevinger)
«In order to quantify the “sound quality” of the control room, the so-called “house curve” is often used. By this a pink noise signal is fed to the monitor loudspeakers (one at a time) and picked up by an omnidirectional microphone at the listener’s position. The microphone signal is processed through a 1/3-octave spectrum analyzer, and the resulting curve showing the sound level as a function of frequency is the “house curve”. Ideally, this curve should be flat up to 1-2 kHz with a slight roll-off towards higher frequencies. The actual “house curve” is influenced not only by the loudspeakers, but also by the position of the loudspeakers and the microphone because of the modes (the eigentones) of the room. This is the background for introducing (substantial) equalizing of the signal fed to the loudspeakers, which is sometimes misleading called “room equalizing”. To minimize the need for equalizing, loudspeakers flush mounted with the front wall are preferred, although with obvious practical disadvantages».
Her skriver den danske akustikeren - som redegjør for 50 år med design av kontrollrom i AES-artikkelen - at flat basskurve i rommet er idealet. Og han påpeker at det er standard prosedyre å tilføre EQ til signalet for å oppnå den flate kurven.
For meg fremstår det som helt feil og komisk å påstå at flat romkurve er en idé som er min. Det er ikke min tullestandard, slik
@Snickers-is og andre har hevdet flere ganger i denne tråden. Hidley bygde over 500 rom med flat romkurve som ideal, og et par av prosjektene hans beløp seg til enorme summer (22 millioner for BOP-prosjektet i Sør-Afrika i 1991 og 80 millioner dollar for et prosjekt i Marokko i 1995). Jeg synes det er rart om de som kjøper slike fasiliteter - hvor noe av hensikten er å oppnå best mulig bass ned til 10 Hz - betaler slike summer hvis designeren bygger rom hvor bassen blir tynn og lyden blir dårlig. Jeg heller derfor til påstanden om at en del av de sentrale stemmene på HFS tar feil i fundamentale spørsmål om ideell lyd.
BOP Recording Studios
Vis vedlegget 931011