Jeg gikk tilbake til åpningsposten - for mer enn 2000 innlegg siden… - og dette er de første ordene i åpningen:
Idéen til denne tråden kom etter en brannfakkel fra en kompetent ingeniør:
«So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».
Jeg synes disse ordene står seg i møte med Børja (1976, 1977), hvor NRK-teknikeren viste at 3 av 4 rom han undersøkte, hadde en sterk helning i kurven
(10 dB eller mer).
Kvålsvoll brukte ordet
defekt om både høyttaler og rom for å få en kurve med så sterk helning. Børja brukte ordene «How to Fool the Ear and Make Bad Recordings». Men begge snakker vel om det samme; farging som motvekt til HIFI?
Børja kommenterte bl.a. slik:
«Whether a recording is good or bad may be a matter of taste. But the question of its fidelity, its faithfulness to the real music and instrumental sound is a matter of precision, requiring a monitoring system of the highest possible standard, which can be used as a reference second in quality only to how the music sounds where the rnicrophone is set up».