@ Eirik84
Når man koser seg med hifiblader og hyggelige innlegg på diverse forum så får man lyst til å prøve forskjellige ting. De som skriver om produktet oppdager som regel noen kvaliteter de blir imponert over. For leseren i den andre enden, som aldri har hørt høyttaleren, er det lett å legge for stor vekt på disse betraktningene.
Jeg har, og har hatt, meninger om ditt og datt innen hifi men må spise en kamel i ny og ne
Nå skal jeg ikke snakke ned horn men vi hadde en runde i går og sammenlignet disse to DIY høyttalerne:
Nå har jeg spilt og spilt alt mulig og ingenting stikker seg ut eller gjør noe feil. Ergo er jeg i mål. Lager en liten huskeliste videre: Dobbeltsjekke i mine Sennheiser HD580pro (eldre utgave av 600/650). Jeg spiller samme låt. Starter på likt. Har mute knotten klar (i sonos) til forsterkern...
www.hifisentralen.no
Kompisen sa det var samme klangsignatur, en «huskurve» hos meg. Dvs JBL/Harman sin sånn ca.
Det slår meg at selve hornet i seg selv ikke stikker seg ut med en typisk Hornlyd (R)
Det vi legger merke til er 1) klangbalanse 2) ryddighet i delefilter 3) respons i rommet/spredning 4) hvor mye/lite forvrengning det er. UAVHENGIG AV KONSTRUKSJON
Dette har et par svært erfarne høyttalerkonstruktører sagt til meg før, men jeg oppdaget det spesielt i går i eget dedikert lytterom på eget utstyr, testet A/B ved siden av hverandre til og fra.
Så jeg svelger en kamel og endrer alias fra Hornlyd til Godlyd.
Du bør høre på forskjellige ting og danne deg dine egne inntrykk.
Det er fullt mulig å få skikkelig Hornlyd uten horn da vi gjerne tenker dynamikk, skyv, detaljer, cymbaler hvor man slår med trommestikker og ikke visper. Man forventer også skikkelig midbass med smekk i stortromma osv. Dette kan du oppnå med en godt konstruert monitor style med bred baffel, stort og lett element (relativt) og en diskant som tåler juling (lite forvrengning) helst med alu/titan/beryllium membran. Voicing er ytterst viktig her.