Høyttalere Gulvstående hornhøyttalere inntil 30k (nypris)?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kunne vært interessant å teste noe med horn, men finnes det alternativer til Klipsch i nevnte prisklasse?

    Kan godt være utgåtte modeller som er mulig å skaffe brukt.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    680
    Antall liker
    699
    Sted
    Rogaland
    Horns ? ***direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt***
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.947
    Antall liker
    17.287
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trenger ikke å bruke 30k. 22k holder for et par Impulse Ta’us. Hør de ut. De liker >15w rør-watt, helst SET, veldig godt. Gode SS kl a også.
    De er litt store ift konvensjonelle ht. Til gjengjeld trenger de ikke å stå langt fra veggen.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Under 30 k?
    Enten bygge selv som Hornlyd foreslår, eller prøve å finne et par brukte AG Duo til en fornuftig pris.
    Små Klipscher gir ikke noe særlig hornfølelse.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takker for innspill fra flere her 👍🏻

    Må kunne brukes med Marantz’en jeg har på 90 watt i 8ohm - men de fleste høyttalere med Horn er vel relativt effektive/sensitive.
    IMG_3791.jpeg
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    AG Duo trenger bare et par watt.
    Store mellomtonehorn er avhengighetsskapende.
    Så da er du advart 😁
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Sørlandet
    Små Klipscher gir ikke noe særlig hornfølelse.
    Små Klipsch har heller ikke horn. De sier så men det stemmer ikke.

    Let på brukten. Det dukker stadig opp spennende ting der og nå er det definitivt kjøpers marked.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mulig jeg formulerte meg for enkelt - burde kanskje skrevet høyttaler med delvis hornbestykning og ikke hornhøyttaler.

    Så for meg relativt tradisjonelt kabinett med horn. Disse er over budsjett men tas med som eksempler:
    IMG_3834.jpeg

    IMG_3835.jpeg

    IMG_3836.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    eag1

    Medlem
    Ble medlem
    28.02.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    39
    Om du kan finde jbl project array 1000 vil det være et forslag.
    1689318475164.png

    Har spillet på sådan et par i ca. 10 år med marantz sm-11s1 og sc-11s1 pre/power sæt.
    Har testet forskelligt undervejs, men har endnu ikke fundet noget bedre efter min smag, der er til at betale.
    Jeg lytter både jazz rock og pop. Ikke så meget klassisk.
    Mvh Emil
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om du kan finde jbl project array 1000 vil det være et forslag.
    Vis vedlegget 934837
    Har spillet på sådan et par i ca. 10 år med marantz sm-11s1 og sc-11s1 pre/power sæt.
    Har testet forskelligt undervejs, men har endnu ikke fundet noget bedre efter min smag, der er til at betale.
    Jeg lytter både jazz rock og pop. Ikke så meget klassisk.
    Mvh Emil
    Takk for tips, men hører mye på klassisk og akustisk 😬 Array blir nok litt for original i designet til å kunne ha i stua på sikt, både utseende og størrelse
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.432
    Antall liker
    1.330
    Sted
    Horten
    Du skriver jo ikke noe om hvor mye "horn" du vil ha. :cool:
    Den Pylon Amber saken har oppgitt folsømhet på 97 dB, så regna med den kunne være aktuell siden du nevner Marantzen din og ønsker lettdrevne.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    10.704
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Direkte linking til annonser er ikke tillatt. Et innlegg fjernet.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.746
    Antall liker
    503
    Det ligger et par JBL Array 800 på Finn. 22000kr.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.853
    Antall liker
    985
    selger sikkert fortsatt delene om du spør, style A har enkelt kabinett som lett freses av lokal bedrift. tilsvarende mål som cornwall, bred men ikke så dyp eller høy.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du skriver jo ikke noe om hvor mye "horn" du vil ha. :cool:
    Den Pylon Amber saken har oppgitt folsømhet på 97 dB, så regna med den kunne være aktuell siden du nevner Marantzen din og ønsker lettdrevne.
    Forståelig det altså 🙂 prøvde å presisere litt i innlegg nr 19:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.432
    Antall liker
    1.330
    Sted
    Horten
    Innlegg #19? -Det er ufo sitt innlegg.🤔
    Ønsker du slike høyttalere, så er jo søken over.😁

    Anyways, ta gjerne å oppdattere første post med ønskene, noe som kanskje gir størst sjangs for oss dødelige å få med oss.

    PS: En erfaring jeg har gjort er om man sitter litt nært høyttaler, så er større horn bedre. Små horn og nært, så synes jeg det blir litt sånn ropert-lyd på vokalen.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Innlegg #19? -Det er ufo sitt innlegg.🤔
    Ønsker du slike høyttalere, så er jo søken over.😁

    Anyways, ta gjerne å oppdattere første post med ønskene, noe som kanskje gir størst sjangs for oss dødelige å få med oss.

    PS: En erfaring jeg har gjort er om man sitter litt nært høyttaler, så er større horn bedre. Små horn og nært, så synes jeg det blir litt sånn ropert-lyd på vokalen.
    Beklager, mente 11 - skrive mens man traver i Dyreparken går fort galt 😅

    De modellene jeg viste bilde av er for dyre, men var for å vise type horn/kabinett jeg hadde litt i tankene 🙂
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    414
    Antall liker
    493
    Sted
    Brøttum
    Ligger et par JBL HDI 3600 på brukten til 28k og et par Casta Acoustics D8 til 22k.
    Er vel horn i begge to.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    Casta ser spennende ut. Aldri hørt dem men det er litt størrelse på waveguiden og fill-in bassen, 2,5 veis?, er langt ned og gir mindre gulvkansellering.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    Det ligger et par JBL Array 800 på Finn. 22000kr.
    Det må vel være en no brainer. Skikelig kompresjonsdriver og den sedvanlige JBL kvaliteten mht både byggekvalitet/komponenter og ikke minst lyden / voicingen.

    Man bør ikke se seg blind på speccene i bassen med tilsynelatende «bare 55 Hz i bassen».
    Sjekk hvordan den låter først.

    Som jeg har kommentert mange ganger før, JBL vet hva de driver med, ønsker man lyd med litt kropp, dynamikk og driv pluss kontroll på spredning i rommet, da er JBL tingen. De har vel den største parken med de beste høyttaleringeniørene på kloden? Eller :)

    Står litt om voicing og JBL her. Når jeg lager filter, passivt eller aktivt, hermer jeg etter JBL/Harman. Og det blir alltid bra / engasjerende. Klassisk, jazz, prog og rock. You name it 😎

     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.719
    Antall liker
    11.202
    Torget vurderinger
    2
    Små Klipsch har heller ikke horn. De sier så men det stemmer ikke.
    ?? Hvordan definerer du horn om ikke det er en kompresjonsdriver som mater et Tractrix horn?
    Nei det er ikke horn i bassen, ergo kan man beskrive de fleste Klipsch som hornhybrider.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    Små Klipsch har domediskanter i Tractrix-waveguide (horn).

    Horn ja?
    Kapasitet nei!

    Gode gamle RF7 og RB75 og kanskje noen til har skikkelig kompresjonsdriver.

    RB75 har jeg hatt og det var en knallgod sak :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.853
    Antall liker
    985
    klipsch sine små waveguider er mest for show. deles ikke så mye lavere enn en seas dxt, er det en horndiskant? forøvrig kunne de valgt å leie inn jbl for å gjøre det riktig, de yter jo dårligere enn en PT waveguide til $10-20
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    XT1086 waveguiden jeg brukte i innlegg #5 over er 10 tommer bred og gir smaken av Hornlyd 😎

    Snickers har en drøss av disse til salgs for knapper og glansbilder.

    De kan deles fra 1200 Hz og har konstant direktivitet både horisontalt og vertikalt fra 1500 Hz.

    Jeg bruker en Celestion driver med titanmebran som er rimelig og med masse fart i. Deler ved 1400 Hz hvor den horisontalt konstante direktiviteten begynner.

    Jeg tror dette må være en av de rimeligste inngangsbillettene for å få smaken av horn?


    XT1086 horisontalt:

    IMG_6550.jpeg



    Skal man ha stort horn så er den største waveguiden til 18Sound med Celestion 1,4» et bra alternativ, ikke er det dyrt heller hos Thpl. Med en passende 15 tommer og aktiv deling får man skikkelig skyv, oppløsning og dynamikk. 30K er nesten innen rekkevidde med DIY.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    @ Eirik84

    Når man koser seg med hifiblader og hyggelige innlegg på diverse forum så får man lyst til å prøve forskjellige ting. De som skriver om produktet oppdager som regel noen kvaliteter de blir imponert over. For leseren i den andre enden, som aldri har hørt høyttaleren, er det lett å legge for stor vekt på disse betraktningene.

    Jeg har, og har hatt, meninger om ditt og datt innen hifi men må spise en kamel i ny og ne



    Nå skal jeg ikke snakke ned horn men vi hadde en runde i går og sammenlignet disse to DIY høyttalerne:

    Kompisen sa det var samme klangsignatur, en «huskurve» hos meg. Dvs JBL/Harman sin sånn ca.

    Det slår meg at selve hornet i seg selv ikke stikker seg ut med en typisk Hornlyd (R) 😜
    Det vi legger merke til er 1) klangbalanse 2) ryddighet i delefilter 3) respons i rommet/spredning 4) hvor mye/lite forvrengning det er. UAVHENGIG AV KONSTRUKSJON 🙄

    Dette har et par svært erfarne høyttalerkonstruktører sagt til meg før, men jeg oppdaget det spesielt i går i eget dedikert lytterom på eget utstyr, testet A/B ved siden av hverandre til og fra.

    Så jeg svelger en kamel og endrer alias fra Hornlyd til Godlyd.

    Du bør høre på forskjellige ting og danne deg dine egne inntrykk.

    Det er fullt mulig å få skikkelig Hornlyd uten horn da vi gjerne tenker dynamikk, skyv, detaljer, cymbaler hvor man slår med trommestikker og ikke visper. Man forventer også skikkelig midbass med smekk i stortromma osv. Dette kan du oppnå med en godt konstruert monitor style med bred baffel, stort og lett element (relativt) og en diskant som tåler juling (lite forvrengning) helst med alu/titan/beryllium membran. Voicing er ytterst viktig her.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Jeg vil påstå at et mindre horn har lite for seg. Man ender da opp med en uheldig delefrekvens, spesielt i forhold til avstanden mellom driverne. Og så sånt man ikke kombinerer det med f.eks kardioide under, så får man et skifte i spredningen høyt i frekvens og dermed en farget gjengivelse fra reflektert lyd. Horn må være stort hvis det skal fungere virkelig bra.

    Velg heller en høyttaler med så uniform spredning over et bredt frekvensområdet så mulig i prisklassen din.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Visste ikke at det var så mye uenigheter rundt temaet, var mest på utkikk etter noe med høyere følsomhet/effektivitet og som muligens klarte å tydeligere få frem transistenter og detaljer i et opptak kontra tradisjonell bestykning med dome.

    Men ser nå at dette ikke er helt rett frem. Kikket tidligere litt på den gulvstående RP-5000F II, og selv om jeg ikke er veldig god på å lese slike grafer så synes jeg ikke det så så galt ut med tanke

    IMG_3853.jpeg

    IMG_3854.jpeg


    Så var litt nysgjerrig på hva annet som var i markedet..
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.975
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Casta ser spennende ut. Aldri hørt dem men det er litt størrelse på waveguiden og fill-in bassen, 2,5 veis?, er langt ned og gir mindre gulvkansellering.
    Casta lager flere gode modeller, men er vel vanskelig å få innenfor budsjett som oppgis her.
    HiFi Guiden har hatt flere modeller oppe på demo. Lyden er åpen og dynamisk uten at det er hardt, eller så mye "rett i fleisen" som andre lignende konstruksjoner.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Visste ikke at det var så mye uenigheter rundt temaet, var mest på utkikk etter noe med høyere følsomhet/effektivitet og som muligens klarte å tydeligere få frem transistenter og detaljer i et opptak kontra tradisjonell bestykning med dome.

    Men ser nå at dette ikke er helt rett frem. Kikket tidligere litt på den gulvstående RP-5000F II, og selv om jeg ikke er veldig god på å lese slike grafer så synes jeg ikke det så så galt ut med tanke

    Vis vedlegget 935405
    Vis vedlegget 935406

    Så var litt nysgjerrig på hva annet som var i markedet..
    Det du ser der er en kollapsende spredning. Ikke bra direktivet.

    Amir har forresten ikke forstått dette og gir ofte feilaktig gode skussmål.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    @Eirik84 jeg ser du ber om tips til gulvstående, men hvis du tenker å kombinere med subber kan det kanskje være aktuelt med noen gode stativhøyttalere også? I alle fall hvis Marantzen har en eller annen form for bass management. Jeg har sjøl gått fra stativ til gulv til stativ igjen :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det du ser der er en kollapsende spredning. Ikke bra direktivet.

    Amir har forresten ikke forstått dette og gir ofte feilaktig gode skussmål.
    Jeg synes de klippel-grafene er lite intuitive, og jeg strever litt med å alltid skjønne hva de egentlig betyr. Polar maps og sonogramer er mye lettere for å forstå spredningen for min del.

    Men eier du en klippel-maskin bør du selvfølgelig skjønne hva målingene innebærer.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det du ser der er en kollapsende spredning. Ikke bra direktivet.

    Amir har forresten ikke forstått dette og gir ofte feilaktig gode skussmål.
    Takk for tolkning
    Målinger tatt fra Erins Corner:
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.719
    Antall liker
    11.202
    Torget vurderinger
    2
    Bingo! En vanlig domediskant i plasttrakt. Horn? Nei.
    Ja, så sannelig har de på et eller annet tidspunkt sluttet med kompresjonsdrivere i de mindre modellene. Har jeg ikke fått med meg før akkurat nå. Noen som vet når de gikk fra kompresjonsdrivere / horn til dagens waveguide?
    Selv den enkle modellen B3 fra hine hårde dager hadde jo ordentlig kompresjonsdriver!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn