Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Innlegg
- 11.644
- Antall liker
- 11.631
Heresay og viltre påstander.Frykten for kort levetid var vel basert på at batteriene skulle være helt kaputt ila 3-4 år, men Nissan uttalte jo flere ganger "Se her, bilen virker like fint etter 6 år", så holdt de kjeft om vesentlig redusert kapasitet. En 20-mils elbil 'virker jo like godt' så lenge den starter og går med 5 mils rekkevidde, ikke sant?
At elbiler kasseres innen 10 år er ikke så rart, all den tid andre deler av bilen, som ombordladere og AC-anlegg som må virke for at bilen skal virke/kjøre, er så dyrt å reparere at det ikke er økonomisk forsvarlig å reparere den. En Kia-eier på elbilforum fikk tilbud fra BOS om å reparere ombordladeren på bilen, 57.000,- skulle det koste, mer enn 50 % av bilens verdi. Heldigvis klarte han å reparere den selv ved å kjøpe en brukt OBC og montere den selv.
En kompis av meg et fortsatt medlem i en fb-gruppe om elbilen han kvittet seg med for 2 år siden, og han sier det florerer av folk med til dels svært dårlige batterier på sine 7-8 år gamle elbiler i den gruppa.
Nissan og Tesla har nå enorme mengder data som viser at batteriene holder som f...
Men selvsagt er det ikke problemfritt, sjekk f.eks. dette for pro's and con's (merk at han kjører bilen sin 600 km hver dag):
Teslaen har satt en ganske unik rekord
Tror du den har samme batteripakke som da den var ny?
www.tv2.no
Jeg tror heller det forholder seg slik at elbiler blir kassert etter uhell og feil, rett og slett fordi reparasjon ikke lønner seg økonomisk sett. Og akkurat det er et helt annet, og mer samfunnsrelatert problem.