Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.631
    Frykten for kort levetid var vel basert på at batteriene skulle være helt kaputt ila 3-4 år, men Nissan uttalte jo flere ganger "Se her, bilen virker like fint etter 6 år", så holdt de kjeft om vesentlig redusert kapasitet. En 20-mils elbil 'virker jo like godt' så lenge den starter og går med 5 mils rekkevidde, ikke sant?
    At elbiler kasseres innen 10 år er ikke så rart, all den tid andre deler av bilen, som ombordladere og AC-anlegg som må virke for at bilen skal virke/kjøre, er så dyrt å reparere at det ikke er økonomisk forsvarlig å reparere den. En Kia-eier på elbilforum fikk tilbud fra BOS om å reparere ombordladeren på bilen, 57.000,- skulle det koste, mer enn 50 % av bilens verdi. Heldigvis klarte han å reparere den selv ved å kjøpe en brukt OBC og montere den selv.
    En kompis av meg et fortsatt medlem i en fb-gruppe om elbilen han kvittet seg med for 2 år siden, og han sier det florerer av folk med til dels svært dårlige batterier på sine 7-8 år gamle elbiler i den gruppa.
    Heresay og viltre påstander.

    Nissan og Tesla har nå enorme mengder data som viser at batteriene holder som f...

    Men selvsagt er det ikke problemfritt, sjekk f.eks. dette for pro's and con's (merk at han kjører bilen sin 600 km hver dag):


    Jeg tror heller det forholder seg slik at elbiler blir kassert etter uhell og feil, rett og slett fordi reparasjon ikke lønner seg økonomisk sett. Og akkurat det er et helt annet, og mer samfunnsrelatert problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.747
    Antall liker
    39.888
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Levetid på batteriet er ikke en veldig stor problemstilling. Virkelig ikke. Det mest interessante er at kurven ikke viser akselererende forfall med alder, men nesten tvert imot. Den største degraderingen skjer til å begynne med, og deretter flater det ut.
    1690796479880.jpeg
    With over a million Tesla vehicles sold, there are several real-life examples of owners racking up huge mileage. Twitter user gem8mingen drives a 2013 Tesla Model S P85 that has reached over one million miles, with the original battery pack replaced at 180,000 miles.

    Tesloop, a former shuttle service company in California, was one of the first to run a 2016 Model X 90D past 300,000 miles back in 2018. That electric SUV mostly relied on DC fast charging, which can degrade batteries quicker, and yet the company reported just 12.6 percent battery degradation with most of that occurring in the first nine months of service.

    The Maiden Voyage blog has been sharing one owner's experience with a 2018 Tesla Model 3 Long Range RWD that reached the 200,000 miles mark with 13.7 percent degradation. One MotorTrend reader, Cory, shared with us that his 2018 Model 3 Long Range had crossed the 100,000-mile mark in late June 2022 with around 7 percent capacity loss.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.992
    Antall liker
    10.504
    Heresay og viltre påstander.

    Nissan og Tesla har nå enorme mengder data som viser at batteriene holder som f...

    Men selvsagt er det ikke problemfritt, sjekk f.eks. dette for pro's and con's (merk at han kjører bilen sin 600 km hver dag):
    Ikke helt problemfritt? 1-Million-Mile Tesla Owner Orders a Lucid Air, Reserves New Parking Space - autoevolution
    Med såpass mange verkstedbesøk er det litt rart at bilen har kjørt i underkant av 30 km pr.time 24/7/365

    (Ps. Bilen går ikke som taxi, den er en privatbil, sier min venn Google)
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.229
    Antall liker
    6.818
    Hmm, et søk på Finn Tesla med nytt batteri gav påfallende mange resultat.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.631
    Ikke helt problemfritt? 1-Million-Mile Tesla Owner Orders a Lucid Air, Reserves New Parking Space - autoevolution
    Med såpass mange verkstedbesøk er det litt rart at bilen har kjørt i underkant av 30 km 24/7/365

    (Ps. Bilen går ikke som taxi, den er en privatbil, sier min venn Google)
    Ta det helt med ro, jeg er ingen Tesla-fan, det er en biltype jeg aldri skal kjøpe. :)
    Poenget mitt var å påpeke at batterier holder svært godt, og mye bedre enn skeptikerne vil ha det til. Det er ikke et uoverstigelig problem å produsere elmotorer som varer, selv om Tesla ikke har verdens største suksess på akkurat det. Det Tesla derimot har suksess på, er energieffektivitet i drivlinja, der har alle andre produsenter hatt mye å lære, de kommer vel smått om senn etter....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.631
    Hmm, et søk på Finn Tesla med nytt batteri gav påfallende mange resultat.
    Det er sikkert ikke så merkelig, tatt i betraktning at mange Teslaer fra 2013 og 2014 fortsatt er i drift, da med km-stand mellom 100 000 og 350 000.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, et søk på Finn Tesla med nytt batteri gav påfallende mange resultat.
    Nytt er vel en sannhet med modifikasjoner. Tesla er vel en av de få produsenten som har satt dette i system. Mao så blir batteriene reparert ved at en defekt celle blir byttet og går ut igjen som "nye". Dette er jo bra men kan vel neppe kalles nye, rettere sagt reparerte. I værste fall får du et vesentlig mer redusert batteri totalt sett.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.992
    Antall liker
    10.504
    Selger en flott Tesla Model 3 Long Range, produsert i Kina i mars 2022. Denne modellen er kjent for sin overlegne kvalitet sammenlignet med de amerikansk-produserte variantene.
    Sakset fra en annonse på Finn. Og jeg som trodde Kina-biler var bare skrot...... :rolleyes:
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    Batteriene i 85kwh versjon fra 13 og 14 hadde en del iboende mangler. Ikke nødvendigvis bare celler som døde, men lekkasje etc som førte til en tidlig død for disse pakkene. Det virker som generasjonen etter har fått implementert en del forbedringer.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    535
    Antall liker
    851
    Torget vurderinger
    8
    Ja, 25-30k km-intervaller er idioti, men folk kjøpte jo gjerne dyre Audier og VW'r for å kjipe på oljeintervallet. VAG gikk vel bort fra dette, ettersom -litt- for mange turboer gikk til dundas?
    Byttes olje på 8k så holder de fleste motorer i en 'evighet', bortsett fra de som er dårlig konstruert, feks Ford 1,0 Ecoboost og Range Rover med nyere rekke-6.
    800 mil. Helt utrolig at oljen da bare holder ca 140-160 timer på en bilmotor før den" bør" byttes. Jeg har jobbet med gir og motorer på høyt turtall og belastning i industrien. Her blir oljen ofte byttet på 2000 - 4000 timer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.262
    Antall liker
    873
    Nå er det vel start og stopp som dreper motorer; ikke timetall.

    Alltid funnet det VW sier om longlife intervall rimelig teit; at oljesensoren er så smart at den sier ifra når olja må skiftes. Likevel må VW manuelt resette oljeskiftintervallet fordi sensoren tydeligvis ikke ser at den har fått ny olje.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    Levetid på batteriet er ikke en veldig stor problemstilling. Virkelig ikke. Det mest interessante er at kurven ikke viser akselererende forfall med alder, men nesten tvert imot.
    Sant nok, iallfall ikkje så lenge kWh/km snarare har minka enn auka dei siste ti åra, og batteristorleiken i mange tilfelle er tre-firedobla.

    Men spørsmålet om kor lenge ein bil varar, er absolutt relevant. Eg hat levert to fossilbilar i lågare prisklasse (Škoda Octavia og Opel Vectra) til vraking på tidspunkt då eg vurderte umiddelbare (og sannsynlege i nær framtid) reperasjonskostnader som for store, og salsverdi som svært liten. Då var dei 12-13 år gamle, og med 150k på teljaren. Dette var “enkle bilar”, manuelt gir, lette, forhjulsdrift og lite elektronikk (Octavia-en angrar eg litt på). Dersom ein leitar rundt, er det ikkje uvanleg å høyra om 50’000 kr-reperasjonar på vesentleg yngre fossilbilar, heller.

    At det finst bilar som varar lengre enn det, er openbert. Då er det gjerne bilar som vert haldne liv i av ein eigar som skrur sjølv, eller jamleg har kosta temmeleg mykje pengar gjennom heile levetida. Eg reknar med at Caravellen skal vara i minst 20 år og 300’000 km, men så har vi også brukt minst 250’000 kr etter vi kjøpte bilen brukt (all service og reparasjonar, inkl motorbyte). Kjem sikker til å kosta minst 150’ til.

    For meg ser altså ikkje reknestykket like enkelt ut som det gjer for @AOC.

    Når det er sagt, skulle eg ønskt at bilbransjen, eller for den del ulike produsent-konglomerat, kunne standardisera eit fysisk format og eit interface for batteri slik at det ikkje trong vera ei særleg stor, eller interessant, operasjon å byta.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.733
    Antall liker
    1.237
    Torget vurderinger
    1
    800 mil. Helt utrolig at oljen da bare holder ca 140-160 timer på en bilmotor før den" bør" byttes. Jeg har jobbet med gir og motorer på høyt turtall og belastning i industrien. Her blir oljen ofte byttet på 2000 - 4000 timer.
    Om eg skal gjetta, so er det meir enn 4-5 liter olje på dei motorane?.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.747
    Antall liker
    39.888
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ta det helt med ro, jeg er ingen Tesla-fan, det er en biltype jeg aldri skal kjøpe. :)
    Poenget mitt var å påpeke at batterier holder svært godt, og mye bedre enn skeptikerne vil ha det til. Det er ikke et uoverstigelig problem å produsere elmotorer som varer, selv om Tesla ikke har verdens største suksess på akkurat det. Det Tesla derimot har suksess på, er energieffektivitet i drivlinja, der har alle andre produsenter hatt mye å lære, de kommer vel smått om senn etter....
    Problemstillingen med Teslas motorer de første årene var ikke motoren som sådan, men dimensjonering av kraftoverføringen ut av den. Avveiningen var mekanisk styrke vs støy, dvs «sporvognslyd». Tung og sterk bil med store krefter i sving, samtidig med høye krav til komfort. Når de la seg litt for lavt der ble det slitasje og glapp etterhvert, og tilslutt en hørbar klonkelyd. Måten å fikse det på var å droppe ut den integrerte motorpakken med reduksjonsgir og det hele, sette inn en ny, og rekondisjonere den gamle i ro og fred. Har ikke hørt så mye om det problemet etter ca 2015-modellene. Selve induksjonsmotoren er bortimot skuddsikker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.747
    Antall liker
    39.888
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel start og stopp som dreper motorer; ikke timetall.

    Alltid funnet det VW sier om longlife intervall rimelig teit; at oljesensoren er så smart at den sier ifra når olja må skiftes. Likevel må VW manuelt resette oljeskiftintervallet fordi sensoren tydeligvis ikke ser at den har fått ny olje.
    Jeg syntes alltid det var like morsomt hver gang Caravellen forlangte «öl». Tørst krabat.

    Småkjøring med kald motor pleide å være drepen, siden oljefilmen ikke nådde rett viskositet samtidig med at sot og kondensvann samlet seg opp. Da ble et bytteintervall basert på antall kilometer veldig feil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På jobben har vi leaset en Hyundai Kona 2020-modell. Den er kjørt ca 3k km på de 3,5 årene, og står konsekvent med lader tilkoblet hele tiden med 100 % SOC. Den kjøres en sjelden gang noen få km/mil, før den settes til opplading igjen og kan stå i ukesvis før den kjøres en kort tur. Han som forvalter den gir fullstendig eff i god ladekotyme under påskudd om at det skal den tåle, og at det ikke er vår bil. Den blir nok solgt med "SE HER! UNIK LAV KMSTAND OG SOM NY" når leasingen går ut om 1,5 år. Jeg har også observert mange tilsvarende holdninger blant folk på elbilforum og andre steder: "Min lades alltid til 100 %, hver dag, og den blir byttet ut innen 3-4 år", og de råder folk som spør om laderåd til å gjøre det samme med god samvittighet.
    Dette tankesettet sammen med evnt «mishandling» med veldig mye hurtiglading er åraken til at jeg kvier meg for 3-4 år gammel brukt elbil, så det blir ny elbil isteden…

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette tankesettet sammen med evnt «mishandling» med veldig mye hurtiglading er åraken til at jeg kvier meg for 3-4 år gammel brukt elbil, så det blir ny elbil isteden…

    Johan-Kr
    Om produsentene vil er det godt mulig å lage et resyme av bilens historie. De aller fleste elbiler er på nett. Selv kan jeg gå inn og se hvor jeg har vært med en masse detaljer siste mnd. Antagelig vet de og når jeg lader, hurtiglader og hva jeg normalt ligger på i ladenivå plus plus. For en stund siden var det en Jaguar som krasjet med en buss og da fikk politiet alle detaljer om hastighet, gasspådrag mm. Om myndigheten vil kan de nok pålegge produsentene å levere ut et resyme om man ønsker det.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Litt overraskende at NITO skriver at elbiler medfører økt veislitasje, all den tid det er piggene i piggdekk uansett drivlinje som harver opp asfalten, og at det er tungtransport som trykker ned veibanen.

    Screenshot_20230802-095429_Chrome.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.677
    Antall liker
    11.810
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt overraskende at NITO skriver at elbiler medfører økt veislitasje, all den tid det er piggene i piggdekk uansett drivlinje som harver opp asfalten, og at det er tungtransport som trykker ned veibanen.
    Skriver de det?
    Her er linken til informasjonen
    Sitat:
    Han vil trolig både avkrefte og bekrefte myter, du vil gå fra dette foredraget med ny og god kunnskap.

    Hva vil belyses:
    • mineralutvinning av sjeldne jordarter som er i batteriene
    • levetid og materialgjenvinning av batterier
    • utbygging av infrastruktur for lading av elbiler
    • det komplekse med energikrisen og hvor etisk/riktig/fornuftig det er å bruke strøm på biler
    • slitasje på veidekket
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.992
    Antall liker
    10.504
    Litt overraskende at NITO skriver at elbiler medfører økt veislitasje, all den tid det er piggene i piggdekk uansett drivlinje som harver opp asfalten, og at det er tungtransport som trykker ned veibanen.

    Vis vedlegget 939800
    Det er nesten ingen som bruker piggdekk lenger, så veislitasjen grunnet piggdekk er liten. Mye vann som presses vekk av en tung bil er det som sliter på asfalt. To tonn, eller mer, bil og 25 cm.brede dekk lager en formidabel høytrykkspyler ut fra dreneringene i dekkene.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det står "når vi tar med økt veislitasje" (som er tull og tøys), blandet med fakta som fravær av eksosutslipp i nærmiljøet. Levetiden for dagens 50-100 Kwh-batterier vet vi ikke så mye om ennå, bortsett fra de 10-15 % en typisk mister innen 5 år.
    Hva foredraget virkelig vil si blir jo spennende.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten ingen som bruker piggdekk lenger, så veislitasjen grunnet piggdekk er liten. Mye vann som presses vekk av en tung bil er det som sliter på asfalt. To tonn, eller mer, bil og 25 cm.brede dekk lager en formidabel høytrykkspyler ut fra dreneringene i dekkene.
    Interessant teori, men hvorfor er det da etter vintersesongen en ser endringen (hjulspor) i veibanen, og ikke jevnt fordelt ila året? Svevestøv fra asfalt er mest et piggdekksesong-fenomen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.631
    Interessant teori, men hvorfor er det da etter vintersesongen en ser endringen (hjulspor) i veibanen, og ikke jevnt fordelt ila året? Svevestøv fra asfalt er mest et piggdekksesong-fenomen.
    Kombinasjon av salt (og dermed saltvann) og tyngre biler.

    EDIT: Dvs. det var det jeg trodde. Men Statens Veivesen sier det følgende:
    Undersøkelser som er gjennomført, viser at bindemiddelet i asfalten ikke løses opp av saltløsning. Hovedårsaken til slitasje på veidekket er piggdekkbruk, og piggdekkslitasjen er vesentlig større på en våt veibane enn på en tørr veibane. Med salting kan periodene med våt og fuktig vei bli lengre, og dermed kan dekkeslitasjen bli noe større enn uten bruk av salt.
    Dermed ser det ut til at det utelukkende er en gjennomsnittlig høyere vekt på elbiler, som kan medføre en viss økning i slitasjen. Men jeg tillater meg å nære en viss skepsis til signifikansen av en slik eventuelt økt slitasje.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo tungtransporten som er den store synderen her, både i forhold til slitasje, utslipp og ulykker (konsekvens ved ulykke)
    At man ikke prioriterer mer transport via sjø og jernbane er tragisk. Men feks transport på jernbane er dyrt, usikkert og ofte tregt grunnet lite kapasitet.

    Slitasje forskjellen på en bil på 1600kg og 2400kg kan ikke være så mye
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.631
    Det er jo tungtransporten som er den store synderen her, både i forhold til slitasje, utslipp og ulykker (konsekvens ved ulykke)
    At man ikke prioriterer mer transport via sjø og jernbane er tragisk. Men feks transport på jernbane er dyrt, usikkert og ofte tregt grunnet lite kapasitet.

    Slitasje forskjellen på en bil på 1600kg og 2400kg kan ikke være så mye
    Som oftest fordeles dessuten de ekstra kiloene på større dekkflate, så slitasjeøkningen tror jeg er minimal.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo tungtransporten som er den store synderen her, både i forhold til slitasje, utslipp og ulykker (konsekvens ved ulykke)
    At man ikke prioriterer mer transport via sjø og jernbane er tragisk. Men feks transport på jernbane er dyrt, usikkert og ofte tregt grunnet lite kapasitet.

    Slitasje forskjellen på en bil på 1600kg og 2400kg kan ikke være så mye
    Sjøtransport med tunge båter sliter på vannet, hilsen kunnskapsminister Tonje Brenna 🙂
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    njaaa, nå har vel de fleste (større/tyngre) biler 225-255 bredde som standard så vet ikke om det nødvendigvis er tilfelle.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen mellom en personbil som går på fossile drivstoff, og en elbil er ikke så forferdelig stor, og akseltrykksforskjellen monner ikke i forhold til veislitasjen. Det er de tunge kjøretøyene som står for slitasjen.

    Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene.

    I TØI sine analyser regner man kjøretøy i vektklassene over 7,5 tonn som tunge og alt under som lette.

    Johan-Kr
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.042
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Kombinasjon av salt (og dermed saltvann) og tyngre biler.

    EDIT: Dvs. det var det jeg trodde. Men Statens Veivesen sier det følgende:


    Dermed ser det ut til at det utelukkende er en gjennomsnittlig høyere vekt på elbiler, som kan medføre en viss økning i slitasjen. Men jeg tillater meg å nære en viss skepsis til signifikansen av en slik eventuelt økt slitasje.
    Tja, tar det med en klype salt. Tilførselsveien til villaveiene her Lier blir saltet. Resultat er mye huller og sprekker. Påføring av salt gir frys smelt selv i stabilt vinter vær. Vann som fryser og smelter gjentatt ganger tar knekken på det meste.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, tar det med en klype salt. Tilførselsveien til villaveiene her Lier blir saltet. Resultat er mye huller og sprekker. Påføring av salt gir frys smelt selv i stabilt vinter vær. Vann som fryser og smelter gjentatt ganger tar knekken på det meste.
    Var bedre før når de ikke saltet disse, men folk kan jo ikke kjøre på realt vinterføre lenger !
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.599
    Antall liker
    2.989
    Realt vinterføre finner man stort sett ikke der det bor folk uansett, så det spiller vel egentlig ingen rolle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.980
    Antall liker
    14.552
    Realt vinterføre finner man stort sett ikke der det bor folk uansett, så det spiller vel egentlig ingen rolle.
    Jeg har aldri hatt større behov for firehjulstrekk enn da jeg bodde på Frogner i Oslo. Det kom godt med når det skulle lukeparkeres over iskanter og generelt var mye is på veien. På hovedveiene i og rundt Oslo er det sjelden noe problem siden de stort sett blir brøytet umiddelbart og dynket i salt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    Her eg bur har dei gått bort frå salting på kommunale vegar. Går rimeleg greitt, men litt frustrasjon når dei har mange stader å strø og det klink is opp siste kleiva.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.465
    Antall liker
    29.908
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Var bedre før når de ikke saltet disse, men folk kan jo ikke kjøre på realt vinterføre lenger !
    Kan ikke kjøre på sommerveier heller her i landet! og ikke ens på 2felt motorvei med fysik skille:p det smeller hele tiden på E6 mot Svinesund som jeg kjører ofte og trafikken står bom støtt. Opplever sjelden den ulykkes frekvensen fra Svinesund- Göteborg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Siste ulykken på E6 sør for Oslo var vel en som stoppet i venstre felt for å plukke opp en sykkel han hadde mistet. Hvor blåst mellom ørene må du være for å stoppe i venstre felt på en motorvei? Så ikke bare kan de ikke kjøre bil, men jeg tviler på at de kan lese heller (ref: kognitive evner).

    PS: Jeg sitter enda litt på gjerdet angående denne (for at innlegget mitt ikke bare skal være OT):

    1691064915766.png
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    872
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Da blir det kjøring Oslo-Trondheim-Oslo i helgen for overlevering av en junior til NTNU første år.
    Blir spennende å se om bilen (Id.3 proS) klarer Trondheim - Oslo uten lading på hjemturen.
    Google sier 500km så det skal gå med 10% margin......
    "Lille grå" :) bilen som kostet 628,51 per km rekkevidde :)
    (og ja, jeg sikler på bmw'en over uten å ha noe reelt behov for den:love:)
    1691065925579.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det er en M60 ;)
    Ja, jeg har heller ikke behov for den, men jeg begynner å bli såpass gammel at hvis jeg noen gang skal ha en så sprek bil så er det nå. Om 5 år er det for sent. Og det er jo fint å ha god plass til barnebarna også da :)

    PS: Jeg bor like ved Moholt studentby hvis du har litt tid til overs:) Jeg ser at det allerede er noen håpefulle med foreldre som utforsker området.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg sitter enda litt på gjerdet angående denne
    Det skjønar eg godt. Både at det sit eit stykke inne å kjøpa, og at det framleis rykkjer. Veldig fin, og heilt sikkert ein draum å køyra. Reknar med at du ikkje treng han for å løysa eit akutt transportbehov. I så fall ville eg meint at det sikkert kunne gjerast billigare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn