Kan være mindset'et som er problemet her.
Ønsket om å fremstå som råkjører, miljøsvin og fotballfantast, som rangerer Rosenborg høyt over risikoen ved å utsette seg selv og andre for potensielt stor fare, for deretter å fortsatt skryte av det, 30 + år nede i veien.
Dessuten kunne du i dag kjørt fortere med en pinglete Tesla 3. 116 km/t snitthastighet etter 24 timer på veien:
YouTuber Bjørn Nyland and his team managed to drive 1,728 miles (2,871 km) during a 24-hour journey that included stopping for recharging several times.
Kan være mindset'et som er problemet her.
Ønsket om å fremstå som råkjører, miljøsvin og fotballfantast, som rangerer Rosenborg høyt over risikoen ved å utsette seg selv og andre for potensielt stor fare, for deretter å fortsatt skryte av det, 30 + år nede i veien.
Dessuten kunne du i dag kjørt fortere med en pinglete Tesla 3. 116 km/t snitthastighet etter 24 timer på veien:
YouTuber Bjørn Nyland and his team managed to drive 1,728 miles (2,871 km) during a 24-hour journey that included stopping for recharging several times.
Tesla 3 er helt sikkert grei den. Mange andre el-biler også. Men foreløpig er ladekø, ladetid og lav rekkevidde en turn off for meg. Dette vil nok forbedre seg i løpet av de nærmeste årene.
Nå må vi ikke glemme at hfs består av 99,3 % medlemmer som ville fått selveste Vidar Teisen til å fremstå som hysterisk morsom og Anne Holt som den rene komiker.
Her blir alt tatt på ramme alvor og tiltalt dersom en ikke følger Hfs-bibelen.
Nå må vi ikke glemme at hfs består av 99,3 % medlemmer som ville fått selveste Vidar Teisen til å fremstå som hysterisk morsom og Anne Holt som den rene komiker.
Her blir alt tatt på ramme alvor og tiltalt dersom en ikke følger Hfs-bibelen.
Lynlading er den raskeste lademetoden langs veiene, og den det gjerne snakkes om når du skal på langtur med elbilen og «uansett må stoppe for å strekke på beina». Lynlading er vesentlig dyrere enn lading i egen kontakt, og da strømpristoppen var som verst skjøt også ladeprisene til himmels.
Lynlading er den raskeste lademetoden langs veiene, og den det gjerne snakkes om når du skal på langtur med elbilen og «uansett må stoppe for å strekke på beina». Lynlading er vesentlig dyrere enn lading i egen kontakt, og da strømpristoppen var som verst skjøt også ladeprisene til himmels.
Velkommen etter. Sånn har markedskreftene fungert mellom bensinstasjoner i maaaaange år allerede, slik at vi med nyervervede bensinbiler kan kjøre mye billigere på langtur enn man kan med dette elbilgreiene. (om man ikke betaler en fast månedsavgift til Ionity da, som er samme grådighet som strømselskapene med sin fastagift)
Men, det skal sies at elbilen min er fin å ha til småkjøring, som til nærbutikken, postkassa og jobben 8 km unna. Da trenger jeg å lade kun ca hver 3. mnd eller noe sånt, og ikke trenger å bale og knote med dette ladekabelgreiene stadig vekk.
Plug-in hybrid høres ut til å være perfekt for ditt bruk. Kjøre på strøm til daglig og bensin/diesel på langtur. Min når ca 5 mil på strøm om sommeren, 2,5-3 mil om vinteren. På langtur ligger den på under 0,5 l/mil (med mindre det er mye kjøring i 100 + km/t - da ligger den rundt 0,65 l(mil)
Plug-in hybrid høres ut til å være perfekt for ditt bruk. Kjøre på strøm til daglig og bensin/diesel på langtur. Min når ca 5 mil på strøm om sommeren, 2,5-3 mil om vinteren. På langtur ligger den på under 0,5 l/mil (med mindre det er mye kjøring i 100 + km/t - da ligger den rundt 0,65 l(mil)
Ja, så langt i hvertfall. Nå er min BMW bare 3 år gammel og har ikke gått mer enn 37000 km, men ingen problemer så langt (det skulle også bare mangle!). På de VWene jeg har hatt (Golf GTE og Passat GTE) har de eneste problemene vært bremseskiver som ruster (fordi de ikke ble brukt nok). Jeg ser at en 330e xDrive M-sport med rundt 40 000 km på telleren og enda 2 år garanti igjen ligger på ca 450 kkr nå, så hvis en 330e er stor nok for deg så er det et godt alternativ.
BMWen har vært 2 ganger i Praha, et par ganger i Bergen, en tur til Vestrålen og har ellers vært brukt til lokal kjøring her i Trondheim.
Kjørte min BMW i3 på motorveien i 110kmt. Da gikk forbruket betydelig opp i forhold til når jeg kjører i 80kmt. Nå er dette en småbil som vi hovedsakelig kjører småturer med, så dette er helt ok for meg. Bare lurer på hvordan andre elbiler er? Er det noen som er økonomiske i 110kmt? Er klar over at forbruket som regel stiger med høyere fart. Vurderer ny Tesla Y LR.
Kjørte min BMW i3 på motorveien i 110kmt. Da gikk forbruket betydelig opp i forhold til når jeg kjører i 80kmt. Nå er dette en småbil som vi hovedsakelig kjører småturer med, så dette er helt ok for meg. Bare lurer på hvordan andre elbiler er? Er det noen som er økonomiske i 110kmt? Er klar over at forbruket som regel stiger med høyere fart. Vurderer ny Tesla Y LR.
Jeg kjørte litt over 100 mil tidligere i sommer, tur fra Vormedal rundt sørlandet , svipptur innom Sverige og over fjellet hjem. Kjørte da kanskje totalt 20 - 25 mil i 110 sone. Min Polestar 2 med to motorer/4 hjuls drift og 408 hk brukte da gjennomsnitt 1,7kW/pr.mil på hele turen. Turen kostet meg 520 kr i strøm med 4 ladinger på Ionity med rabatt og uten noe ladekø..(kr3.54 kw) Hadde jeg ladet hjemme hadde kostnaden for strøm vært ca kr 200 for +1000 km.
Det inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt i tråden her er at elbil er fint hvis man kjøper den ny i dag, eller kjøper brukt Tesla. Litt eldre brukte elbiler er bare noe å ha hvis man kjører korte turer til og fra butikken og kan lade hjemme, men med en gang man kjører litt lengre og må lade underveis er det omtrent like dyrt som å kjøre diesel eller bensin?
Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?
Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?
Vil ikke dette også gjelde for annet drivstoff...? Jeg så jo at strømforbruk øket litt når en ligger i 110 sone med Polestar 2 men dette var ikke mye uansett. Tror jeg må opp i 130 kmt for at denne økningen blir særlig merkbar.
Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?
Svaret til det er ja, absolutt alle biler vil bruke mer i 110kmt enn i 80kmt. De bilene som er minst påvirket må være Mercedes-Benz EQS på topp med 0.20 tett fulgt av Tesla Model S med 0.208 i dragkoeffisient.
Det inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt i tråden her er at elbil er fint hvis man kjøper den ny i dag, eller kjøper brukt Tesla. Litt eldre brukte elbiler er bare noe å ha hvis man kjører korte turer til og fra butikken og kan lade hjemme, men med en gang man kjører litt lengre og må lade underveis er det omtrent like dyrt som å kjøre diesel eller bensin?
Kjøper en et Tesla abonnement på lading kommer en nok bedre ut med el bil på tur enn med diesel og bensin...som nevnt tidligere jeg kjørte 1020 km med Ionity lading (kr. 3.54) til en total kostnad av kr 520 (408 hk /4 hjulsdrift) Tilsvarer vel 20-25 liter bensin/diesel.
Vil ikke dette også gjelde for annet drivstoff...? Jeg så jo at strømforbruk øket litt når en ligger i 110 sone med Polestar 2 men dette var ikke mye uansett. Tror jeg må opp i 130 kmt for at denne økningen blir særlig merkbar.
Det gjelder nok alle drivstoff ja. Er nok bare mere bevist på det når det gjelder elektrisk. Tror ikke vår bmw i3 best i klassen. Men denne er bare en nr2 bil. Nå står dieseldyret vårt klar for utskiftning
Kjøper en et Tesla abonnement på lading kommer en nok bedre ut med el bil på tur enn med diesel og bensin...som nevnt tidligere jeg kjørte 1020 km med Ionity lading (kr. 3.54) til en total kostnad av kr 520 (408 hk /4 hjulsdrift) Tilsvarer vel 20-25 liter bensin/diesel.
Stadig flere ikke-Teslaer lader nå på Teslas ladestasjoner. – Det er stor forskjell på hva Tesla-eierne mener om dette, sier styrelederen i Teslas eierklubb.
Du kan sikkert regne med ett merforbruk på 50 % om du kjører i 130. Det vil selvfølgelig variere med bilmodell. Men TMY er sikkert blandt de som har minst økning i forbruk sammenlignet med tilsvarende modeller.
På strekningen Oslo-Haugesund så brukte jeg rett under 2 Kwh per mil med en tørst e-tron. Som igjen er billigere i drift enn en dieselbil som bruker 0,5 per mil om jeg lader hos Tesla.
Aktuell Rapport fra Espa:
En stakkarslig elbilist som slet med å få startet ladingen. Det tok vel omkring et kvarter med knoting på mobtel og to tlfsamtaler før den ulykksalige damen med HI5 kunne gå inn å få seg et par espaboller.
I mellomtiden rullet mange fornøyde bensin/dieselbilfolk inn og ut igjen uten hazzl, knot, krøll, bøll og irritasjon.
Det inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt i tråden her er at elbil er fint hvis man kjøper den ny i dag, eller kjøper brukt Tesla. Litt eldre brukte elbiler er bare noe å ha hvis man kjører korte turer til og fra butikken og kan lade hjemme, men med en gang man kjører litt lengre og må lade underveis er det omtrent like dyrt som å kjøre diesel eller bensin?
La oss gjøre et tankeeksperiment. La oss si at en langtur er 1000km, da begynner du selvsagt med "full tank" og må lade under veis et partre ganger og kommer tilbake med "tom tank". Hvor mange ganger man lader spiller for øvrig ingen rolle da det er kWh som teller og på sommerføre er det ikke noe stort problem å ha et forbruk 1,5kW/10km. Hvis man tar det som utgangspunkt vil turen på 1000km forbruke 150kWh. Lader man opp til fullt før man drar til 1,5kr/kWh, og da har en rekkevidde på 400km vil det si en har 60 kWh pluss en buffer som man i praksis ikke bruker, la oss si at den totale batterikapasiteten er 75 kWh (selv om det siste ikke har noen betydning her). Lading hjemme av disse 60 kWh koster 90,- kr. For å kommer seg tilbake hjem med tom tank, trenger man å lade for resterende 600km eller 90kWh. La oss si at det koster 5,- kr/kWh å lade, så koster det 90*5=450,- kr. Om du vil tilbake til utgangspunktet til batteriet, så lad opp igjen hjemme til 90,- kr for å ha samme nivå på tanken som før turen, til sammen koster denne turen 630,- kr.
En fossilbil med samme prestasjoner som en gjennomsnittlig elbil vil vanskelig bruke under 0,5l/m så la oss bruke det. 100 mil med et forbruk på 0,5 l/m og drivstoffpris på 20,- kr/l vil si 1000,- kr.
Ment som en pekepinn, så kan man alltids si at dette stemmer ikke med meg og mine biler/erfaring. Nei, det stemmer ikke med mine biler helt heller.
Min forrige bil brukte rundt 0,75l/m og hadde rundt 300hk og ellers tilnærmet samme størrelse og vekt som Tesla Model S som jeg har nå. TMS har ikke noe problem med å komme ned i et forbruk på 1,3 kWh/10km på langtur så la oss bruke disse som utgangspunkt. Fossilbilen ville ha brukt drivstoff for 1500,- kr og TMS ville ha brukt med samme forhold hjemmelading som over, men Tesla har nærmere 3,10,- kr/kWh med sine ladere og samtidig bor jeg i midtnorge så har en strømpris hjemme på nærmere 1,- kr/kWh. Da blir resultatet med TMS, 399,- kr. i forhold til fossilbilen 1500,- kr på en 1000km langtur.
Det er alltid vanskelig å sammenligne biler og forbruk, spesielt mellom fossilbiler og elbiler siden mange elbiler har til dels ekstreme prestasjoner. Skal man overse dette og si at en bil er en bil uansett vekt, størrelse og prestasjoner? Mange elbiler har 300-400 eller mere hester og skal man sammenligne med tilsvarende fossilbil, så blir forbruket til fossilbilen høyt mens det for elbilen forholder seg lavt. Er det rettferdig å sammenligne en liten bil som bruker 0,3l/m med en stor elbil for det er da man får mest likt forbruk? Er det da feil å sammenligne en stor fossilbil med masse hester og et forbruk på 1l/m med en elbil med tilsvarende hester og prestasjoner? Jevnest sammenligning er nok med en mindre bil med liten motor og en elbil med tilsvarende effekt. Går man oppover i effekt, vil fossililbilen ha et økende forbruk, mens elbilen vil ha et jevnt lavt forbruk nesten uansett hvor mye effekt den har. F.eks Bjørn Nyland på YT testet en Tesla Model S Plaid med 1020 hk til å bruke 1,27kWh/10km. Det er mange elbiler med bare et par hundre hester som ikke får til det.
Min BMW har 292 hk og et forbruk på ca 0,5 på langkjøring, så det finnes biler med relativt god ytelse (0-100 på 5,9 sek, toppfart på 235 km/t) som samtidig ikke bruker alt for mye bensin.
Men jeg synes uansett at det legges for mye vekt på drivstoffkostnadene. De er små i forhold til de andre kostnadene med å ha bil, men det er jo de kostnadene folk først og fremst ser.
Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?
Ja. Det er stort sett tre komponenter i energiforbruket:
1. Luftmotstand, effekt proporsjonal med frontareal x luftmotstandskoeffisient x hastigheten i tredje potens.
2. Rullemotstand, effekt proporsjonal med vekt x rullemotstandskoeffisient x hastighet.
3. Varmetap, uavhengig av hastighet (men delvis avhengig av momentan motoreffekt).
Da får man en formel av typen P ~ cw A v^3 + cr m v + P0, hvor jeg har utelatt noen konstanter. Det er effekten. Topphastigheten blir der maksimal motoreffekt er lik summen av dette.
Energiforbruket er effekt x tid, og energiforbruk pr km er effekt x tid / distanse, dvs effekt/hastighet. Det betyr at drivstofforbruket pr km stiger både ved lave og høye hastigheter, hhv som 1/v ved riktig lave på grunn av tomgangstap og som v^2 ved høye på grunn av luftmotstand. Et sted mellom finnes et minimum, en mest økonomiske hastighet.
Forskjellen i energiforbruk mellom el- og fossilbil er i varmetapet. En forbrenningsmotor har høye tap allerede på tomgang og bare 20-30 % motoreffektivitet selv på det beste. Tomgangstapene gjør at mest økonomiske hastighet blir forholdsvis høy, ofte 80-90 km/t, siden den uansett vil tømme tanken på noen timer selv om den står stille.
Elbilen har mye lavere tomgangstap og ca 90 % motoreffektivitet. Om den står stille bruker den ikke strøm, annet enn belysning, A/C, stereo, etc. Derfor vil energiforbruket være (mye) mindre ved alle hastigheter, og mest økonomiske hastighet i kWh/km havner en god del lavere, gjerne ved 30-40 km/t.
Vist grafisk nedenfor, men legg merke til at det er ulik skala på de to kurvene. Ett gram bensin inneholder 13,1 Wh energi, så fossilkurven må ganges med en faktor på 13,1 for å bli direkte sammenlignbar. Det betyr at minimum for fossilet er ca 920 Wh/mile på venstre skala ved ca 45-50 mph, mens for elbilen er det ca 130 Wh/mile ved 15-20 mph.
Rundt regnet tilsvarer en liter dinosaursaft pr mil 1 kWh/km, så mine gjennomsnittlige 0,19 kWh/km i Model S P90DL tilsvarer 0,19 liter pr mil. I gjennomsnitt over flere år, med bykjøring, vinter, motorvei og det hele.
I brake for tutorials, sto det på en bumper sticker jeg så en gang.
Min BMW har 292 hk og et forbruk på ca 0,5 på langkjøring, så det finnes biler med relativt god ytelse (0-100 på 5,9 sek, toppfart på 235 km/t) som samtidig ikke bruker alt for mye bensin.
Men jeg synes uansett at det legges for mye vekt på drivstoffkostnadene. De er små i forhold til de andre kostnadene med å ha bil, men det er jo de kostnadene folk først og fremst ser.
Hva som er små og store utgifter varierer jo men min tidligere fossilbil brukte rundt 30 000,- i året på drivstoff mens min nåværende elbil bruker rundt 3500,- i året på drivstoff ved hjemmelading.
La oss gjøre et tankeeksperiment. La oss si at en langtur er 1000km, da begynner du selvsagt med "full tank" og må lade under veis et partre ganger og kommer tilbake med "tom tank". Hvor mange ganger man lader spiller for øvrig ingen rolle da det er kWh som teller og på sommerføre er det ikke noe stort problem å ha et forbruk 1,5kW/10km. Hvis man tar det som utgangspunkt vil turen på 1000km forbruke 150kWh. Lader man opp til fullt før man drar til 1,5kr/kWh, og da har en rekkevidde på 400km vil det si en har 60 kWh pluss en buffer som man i praksis ikke bruker, la oss si at den totale batterikapasiteten er 75 kWh (selv om det siste ikke har noen betydning her). Lading hjemme av disse 60 kWh koster 90,- kr. For å kommer seg tilbake hjem med tom tank, trenger man å lade for resterende 600km eller 90kWh. La oss si at det koster 5,- kr/kWh å lade, så koster det 90*5=450,- kr. Om du vil tilbake til utgangspunktet til batteriet, så lad opp igjen hjemme til 90,- kr for å ha samme nivå på tanken som før turen, til sammen koster denne turen 630,- kr.
En fossilbil med samme prestasjoner som en gjennomsnittlig elbil vil vanskelig bruke under 0,5l/m så la oss bruke det. 100 mil med et forbruk på 0,5 l/m og drivstoffpris på 20,- kr/l vil si 1000,- kr.
Ment som en pekepinn, så kan man alltids si at dette stemmer ikke med meg og mine biler/erfaring. Nei, det stemmer ikke med mine biler helt heller.
Min forrige bil brukte rundt 0,75l/m og hadde rundt 300hk og ellers tilnærmet samme størrelse og vekt som Tesla Model S som jeg har nå. TMS har ikke noe problem med å komme ned i et forbruk på 1,3 kWh/10km på langtur så la oss bruke disse som utgangspunkt. Fossilbilen ville ha brukt drivstoff for 1500,- kr og TMS ville ha brukt med samme forhold hjemmelading som over, men Tesla har nærmere 3,10,- kr/kWh med sine ladere og samtidig bor jeg i midtnorge så har en strømpris hjemme på nærmere 1,- kr/kWh. Da blir resultatet med TMS, 399,- kr. i forhold til fossilbilen 1500,- kr på en 1000km langtur.
Det er alltid vanskelig å sammenligne biler og forbruk, spesielt mellom fossilbiler og elbiler siden mange elbiler har til dels ekstreme prestasjoner. Skal man overse dette og si at en bil er en bil uansett vekt, størrelse og prestasjoner? Mange elbiler har 300-400 eller mere hester og skal man sammenligne med tilsvarende fossilbil, så blir forbruket til fossilbilen høyt mens det for elbilen forholder seg lavt. Er det rettferdig å sammenligne en liten bil som bruker 0,3l/m med en stor elbil for det er da man får mest likt forbruk? Er det da feil å sammenligne en stor fossilbil med masse hester og et forbruk på 1l/m med en elbil med tilsvarende hester og prestasjoner? Jevnest sammenligning er nok med en mindre bil med liten motor og en elbil med tilsvarende effekt. Går man oppover i effekt, vil fossililbilen ha et økende forbruk, mens elbilen vil ha et jevnt lavt forbruk nesten uansett hvor mye effekt den har. F.eks Bjørn Nyland på YT testet en Tesla Model S Plaid med 1020 hk til å bruke 1,27kWh/10km. Det er mange elbiler med bare et par hundre hester som ikke får til det.
Jeg trenger egentlig ikke gjøre et tankeeksperiment, siden jeg har veldig konkrete rammer å forholde meg til. Jeg skal ha en bruktbil til ca. 100k, og kjører relativt ofte turer på ca. 100 km hver vei, og har ellers mulighet til å ha lader fra Elaway i carporten. Ellers blir det mye småkjøring, og det er vel først og fremst her jeg vil tjene på å ha elbil og å lade hjemme tenker jeg?
Dieselbilen jeg har nå bruker kanskje 0,7l på mila, men det jeg ser av brukte elbiler i min prisklasse har gjerne ganske kort oppgitt rekkevidde, og enda mindre om vinteren naturligvis. Klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe særlig lurt med elbil hvis man ikke har mulighet til å få en med bedre rekkevidde.
Jeg trenger egentlig ikke gjøre et tankeeksperiment, siden jeg har veldig konkrete rammer å forholde meg til. Jeg skal ha en bruktbil til ca. 100k, og kjører relativt ofte turer på ca. 100 km hver vei, og har ellers mulighet til å ha lader fra Elaway i carporten. Ellers blir det mye småkjøring, og det er vel først og fremst her jeg vil tjene på å ha elbil og å lade hjemme tenker jeg?
Dieselbilen jeg har nå bruker kanskje 0,7l på mila, men det jeg ser av brukte elbiler i min prisklasse har gjerne ganske kort oppgitt rekkevidde, og enda mindre om vinteren naturligvis. Klarer ikke helt å bestemme meg for om det er noe særlig lurt med elbil hvis man ikke har mulighet til å få en med bedre rekkevidde.
Med 100k som maxpris er det som du sier mange med 12-15 mil rekkevidde. Vi hadde en 2017 mod BMW i3 som bil nr 2 i 3 år og var meget fornøyd med denne. Den gikk ca 25 mil sommer og 17- 18 mil vinter. Men disse ligger vel litt høyere i pris. Prioriterer du rekkevidde i max 100k prisklassen blir det vel 2019 mod. Renault Zoe du kan få med opp i mot 30 mil rekkevidde...
Med 100k som maxpris er det som du sier mange med 12-15 mil rekkevidde. Vi hadde en 2017 mod BMW i3 som bil nr 2 i 3 år og var meget fornøyd med denne. Den gikk ca 25 mil sommer og 17- 18 mil vinter. Men disse ligger vel litt høyere i pris. Prioriterer du rekkevidde i max 100k prisklassen blir det vel 2019 mod. Renault Zoe du kan få med opp i mot 30 mil rekkevidde...
Jeg tenker egentlig at hvis jeg kommer meg 10-12 mil en vei på de kaldeste vinterdagene uten å lade, så klarer jeg sikkert å leve med å lade før jeg skal hjem igjen. Men det blir kaldt her jeg bor, så jeg orker ikke hvis jeg ikke kan ha på varmeapparat når det er 15 minus for å spare strøm. BMW i3 er en bil jeg har sett på, og som har en del brukte i omtrent den prisklassen jeg ser i. Har også vurdert Mercedes B-250 eller hva den heter, de er det også ganske mange av. Eventuelt Ford Focus.
Men er egentlig halvveis der at jeg tenker fossilbil er tryggest denne gangen også, og kanske elbil er et bedre valg neste gang jeg må bytte bil. Hadde bare vært deilig å spare litt på drivstoffutgifter, som blir ganske høye med mitt bruksmønster.
Jeg tenker egentlig at hvis jeg kommer meg 10-12 mil en vei på de kaldeste vinterdagene uten å lade, så klarer jeg sikkert å leve med å lade før jeg skal hjem igjen. Men det blir kaldt her jeg bor, så jeg orker ikke hvis jeg ikke kan ha på varmeapparat når det er 15 minus for å spare strøm. BMW i3 er en bil jeg har sett på, og som har en del brukte i omtrent den prisklassen jeg ser i. Har også vurdert Mercedes B-250 eller hva den heter, de er det også ganske mange av. Eventuelt Ford Focus.
Men er egentlig halvveis der at jeg tenker fossilbil er tryggest denne gangen også, og kanske elbil er et bedre valg neste gang jeg må bytte bil. Hadde bare vært deilig å spare litt på drivstoffutgifter, som blir ganske høye med mitt bruksmønster.
BMW i3 har varmepumpe og en god app for styring av bla. varming av kupe før start. Vi brukte altid varmeapparat på "normal" måte om vinteren og startet alltid hver morgen med varm og isfri bil. Du må vel opp 20-30K for en 2017 mod i3.
BMW i3 har varmepumpe og en god app for styring av bla. varming av kupe før start. Vi brukte altid varmeapparat på "normal" måte om vinteren og startet alltid hver morgen med varm og isfri bil. Du må vel opp 20-30K for en 2017 mod i3.
Jeg tenker rundt 100k, så mulig jeg kan gå litt opp hvis det gir meg den bilen jeg trenger. Men det er altså fra 2017 modell man skal se etter, fordi de har bedre rekkevidde? Hvordan er den på vinterføre forresten, med bakhjulsdrift?
Jeg tenker rundt 100k, så mulig jeg kan gå litt opp hvis det gir meg den bilen jeg trenger. Men det er altså fra 2017 modell man skal se etter, fordi de har bedre rekkevidde? Hvordan er den på vinterføre forresten, med bakhjulsdrift?
2017 mod ja, de første er registrert høsten 2016. De har oppgitt rekkevidde oppimot 30 mil. Hadde aldri noe problemer på vinterføre, snarere tvert om. Det var min ektefelle som stort sett brukte denne til og fra jobb og hun skrøt akkurat av dette på vinterføre..og det ble ofte at jeg også tok denne bilen for kortere turer på kveldstid. Kjekk og kvikk bil å kjøre. Anbefaler deg å ta deg en prøvetur...
2017 mod ja, de første er registrert høsten 2016. De har oppgitt rekkevidde oppimot 30 mil. Hadde aldri noe problemer på vinterføre, snarere tvert om. Det var min ektefelle som stort sett brukte denne til og fra jobb og hun skrøt akkurat av dette på vinterføre..og det ble ofte at jeg også tok denne bilen for kortere turer på kveldstid. Kjekk og kvikk bil å kjøre. Anbefaler deg å ta deg en prøvetur...
Jeg tenker rundt 100k, så mulig jeg kan gå litt opp hvis det gir meg den bilen jeg trenger. Men det er altså fra 2017 modell man skal se etter, fordi de har bedre rekkevidde? Hvordan er den på vinterføre forresten, med bakhjulsdrift?
Hvor lenge ser du for deg å ha den nye bilen (?)
Jeg pendlet omtrent som det du kjører, dvs 100 km en vei (Tbg - Oslo)
Med diesel V50'en brukte jeg for 3500 - 4000 i diesel pr. måned.
Med Konaen ligger jeg på 350-500 i strøm pr. måned.
Så min innsparing pr. år er i området 30 000 eller så.
En kunne tenke seg at en kunne legge de pengene i en noe dyrere bil, feks 3 år ville være omlag 90 000 eller så.
Jeg ventet med å kjøpe elbil til det kom en som kunne kjøre Tbg- Oslo t/r uten å tenke på lading underveis, selv på vinteren.
Konaen var blant de første til en ikke for høy pris som klarte det (Tesla var aldri et alternativ for meg).