Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte tur/retur Haugesund - Oslo i helga. Den gamle dieselbilen klarer sikkert 130 mil mellom hver tanking. Men det ble allikevel flere stopp langs veien uansett. Så overgang til elbil skal nok gå helt greit for meg 😉
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig i at det finnes gode grunner for ikke å anskaffe elbil for mange. De to viktigste er mangel på mulighet til hjemmelading, eller at man har en fossilbil som det av ymse årsaker er uhensiktsmessig å bytte ut.

    Dernest kan det hende at det er vanskelig å finne en elbil som dekker behov for plass, last, komfort ov, spesielt dersom man som jeg ikke vil røre produkter fra kinesiske produsenter eller fra Elon Musk. Det siste var definitivt et problem for 5 år siden, men begynner å bli mer marginalt nå. Og så kan det hende at man regelmessig kjører svært lange turer med dårlig tid i områder med dårlig ladestruktur. Det er også et problem som blir mer marginalt for hvert år som går. Og for mange kan det være en kombinasjon av alle disse, og jeg har ikke tenkt å blande meg inn i de vurderinger folk gjør, selv om jeg har vanskelig å se at en bil som står oppladet med 35-40 mil på batteriet i garasjen hver morgen (dersom man kan hjemmelade) er det helt store problemet annet enn helt unntaksvis.

    Men at grunnen til å ikke anskaffe elbil er man man tror at man om 5 år har batterier og ladeinfrastruktur som gjør at man kan lade 600-800 km på 5 minutter anser jeg far off fra virkelighetens verden, men vi kan snakkes om 5 år. Jeg tar vare på denne posten.

    At det vil komme en gradvise forbedringer her som på de fleste områder, er en helt annen sak. Men da er vi mer i mobiltelefonens verden, eller vi nærmer oss. Av og til må man faktisk ringe også.
    Ikke glem de som skal til Praha med campingvogn. De stopper ikke for noe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ingen slike. Campingvogn er ikke gøy å kjøre med, da koster jeg heller på meg en hotellovernatting. Men noen stopp må man nok ha uansett etter som alder og prostata presser på. Kjørte 200 mil med Enyaq i mai og selv om jeg nok hadde spart en times ladetid totalt om jeg hadde kjørt Tesla, og 3 timer om jeg hadde kjørt eklasse dieselen min, så tror jeg nok 60% av pausetiden hadde vært nødvendig uansett. Dvs det hadde ikke vært noe tid å spare på å kjøre Tesla, og max 2 timer på å kjøre diesel. Greit nok det for en ferietur i Norge. Pauser trenger man, og for min del adskillig mer enn for 10-15 år siden.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke campingvogn :)

    PS: 70 mil uten stopp er vanligvis ikke noe problem, men det er ikke noe problem med stopp heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjører av og til 63-70 mil (avhengig av rute) mellom Bergen og Trondheim, og trenger erfaringsmessig 2 pauser på 15 minutter, av og til kan en av de tas på ferje. Passer greit med lading (skjønt på ferje er det ikke mulig), det kritiske er om ladepunktene er på steder der det er fornuftig/praktisk å ta pause. Og om det er ledige ladere. Det synes ikke lenger å være noe praktisk problem.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke campingvogn :)

    PS: 70 mil uten stopp er vanligvis ikke noe problem, men det er ikke noe problem med stopp heller.
    Med en gjennomsnittsfart på 70 km/t (som er bra i Norge) blir det da 10 timer uten stopp.
    Imponerende at du orker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med en gjennomsnittsfart på 70 km/t (som er bra i Norge) blir det da 10 timer uten stopp.
    Imponerende at du orker.
    Hvis du sliter med det har du feil bil. Skjønt pissepauser har jo blitt mer av et problem med årene.

    Kjørte Kiel-Piemonte (Alba) i ett strekk, dog med to sjåfører hvor den ene avlastet meg et par timer mens jeg sov i sidesetet sør i Tyskland, og kun 2 korte tank- og burgerstopp, på 13 timer i 2004. Av ferja ca 9.30, fremme litt før kl 23. Da med min 99 modell S-klasse.

    Kjører fortsatt forbrenningsbil om jeg skal nedover kontinentet, men ser nok etter hvert at en elbil vil kunne fungere greit, også om det ikke er en Tesla. Som nevnt har jeg behov for flere pauser nå, og som pensjonist også ubegrenset ferie :) og råd til å legge inn en ekstra hotellovernatting og kose meg. Nå reiser jeg for turens skyld, og legger inn gode marginer.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Kiel-Praha er motorvei hele veien. Og ingen ting å stoppe for før du nærmer deg Dresden. Kjører det vanligvis på 7-8 timer. Av båten i Kiel kl 9:30, i Praha rundt kl 17. Når man har kjørt der 20 ganger er det viktigere å komme fram enn å være turist.

    BTW: Jeg stopper vanligvis litt før Berlin for å spise brunch - bedre og billigere enn å spise på fergen. Og da kan man jo lade i 20 min - alle bensinstasjonene langs Autobahn der har lademuligheter nå.

    Og som erato sier - det er ingen problem hvis du har rett bil. Jeg blir ikke sliten av det i min bil.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du sliter med det har du feil bil. Skjønt pissepauser har jo blitt mer av et problem med årene.

    Kjørte Kiel-Piemonte (Alba) i ett strekk, dog med to sjåfører hvor den ene avlastet meg et par timer mens jeg sov i sidesetet, og kun 2 korte tank- og burgerstopp, på 13 timer i 2004. Av ferja ca 9.30, fremme litt før kl 23. Da med min 99 modell S-klasse.
    Jeg kan ikke skylde på bilen som er en BMW 5 serie med komfortseter. Det er nok meg bak rattet som blir lei/sulten/tissetrengt og ønsker å ta en pause.
    Bilen blir uansett hentet av ny eier i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja som sagt, behov og elbiler utvikler seg. Skulle jeg av en eller annen grunn ønske å kjøre til Sicilia tviler jeg på at jeg ville kjørt annet enn Tesla om det var elbil som var eneste alternativ, men det er vel ganske uaktuelt for de fleste (og for meg). Og dette endrer seg raskt til det bedre både mhp biler og ladestasjoner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke skylde på bilen som er en BMW 5 serie med komfortseter. Det er nok meg bak rattet som blir lei/sulten/tissetrengt og ønsker å ta en pause.
    Bilen blir uansett hentet av ny eier i dag.
    Jeg kjøper bil med seter som pri 1. Og kropper er forskjellige. Jeg har enda ikke sittet godt i noen av de 4 Teslamodellene jeg har sittet i. Trivdes heller ikke veldig godt i EV6 eller iOniq5 da jeg prøvde de. Manglede sidestøtte og for korte sitteputer, og av og til for smal rygg eller hard stopp, er killer i 9 av 10 biler jeg prøvesitter, asiater har tydeligvis korte ben. ID4 og Enyaq satt jeg godt i. Synes det er synd at mange produsenter ikke tilbyr seteopsjoner. PS: La 29.000 ekstra i forsetene da jeg kjøpte min e-klasse, det var særdeles velanvendte penger.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Min bensinbil er vesentlig bedre enn elbilen, av følgende grunner:
    - 450 kwt på tanken, elbilen kun 72 kwt.
    - Så lenge jeg unnslipper hjemmelading er bensinen vesentlig billigere pr mil enn hurtiglading. Med lynlading blir tallene enda styggere for elbilen.
    - Rekkeviddeindikatoren/GOM i bensinbilen øker mer i nedoverbakke enn i elbilen.
    -Bensinbilen tar mindre plass i garasjen.
    -Bensinbilen senker behovet for vindturbiner, og det takker samene meg for, og sender meg tanker om joikens kraft hver kveld.
    -Jeg slipper unna EBVPOC, ElBil VentePølser Og Cola, og det takker kroppen meg for.
    -Oslo Hificenter sier elbilladere ødelegger lyden Big Time. Med bensinbiler trenger vi ikke strømrenser og alskens hokus-pokus Snake Oil, og Lars Martin (LM) må finne seg en ny hobby.
    -Bensin kan vi se, lukte- og ta på. Strøm kan vi ikke se eller lukte på, og tar du på den så nåde deg. Slik usynlig, luktløs farlig dritt kan umulig være bra for bilen heller.
    -Før bensinmotoren ble oppfunnet på 1800-tallet var bensin et avfallsprodukt som ble helt ut i naturen. Bensinmotoren bidrar derfor i vesentlig grad til å unngå slik kriminell adferd.
    -Ordet "Bensin" minner om navnet til fotballstjernen Benzema. Tilfeldig? Neppe!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Passer ikke det innlegget bedre i humortråden?
    Det kan man lure på.

    Et lite spørsmål til et av de få fakta i innlegget: Hvor mye lenger kommer du på dine 450 kWt enn dine 72 og hva er energieffektiviteten?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Min bensinbil er vesentlig bedre enn elbilen, av følgende grunner:
    - 450 kwt på tanken, elbilen kun 72 kwt.
    Bensinmotorer har virkningsgrad på ca. 25% (30% i ekstremtilfeller)
    Dieselmotor har virkningsgrad på ca. 30% (over 35% på de aller beste)
    Elmotor har virkningsgrad på ca. 85% (opptil 90% på de beste)

    Do the math.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Det kan man lure på.

    Et lite spørsmål til et av de få fakta i innlegget: Hvor mye lenger kommer du på dine 450 kWt enn dine 72 og hva er energieffektiviteten?
    Ca 85 mil tenker jeg, men elbilen bruker jeg ikke lenger, så den kommer ingensteds med 72 kwt. Effektiviteten på elbilen er altså = 0.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når du ikke bruker energi, så er effektiviteten 100%. Det er ingen ting som er mer effektivt enn å ikke bruke energi. Tenk om du kunne varme opp et hus uten å bruke energi. Det er effektivt det! Hadde du solgt den andre bilen, hadde du vært ekstremt energieffektiv.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har undersøkt i appen. Den har brukt 82 kwt på å kjøre ca 52 mil siste mnd, dvs ca tilsvarende 0,16 liter bensin pr mil. Screenshot_20230816-120113_Bluelink.jpg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Bensinmotorer har virkningsgrad på ca. 25% (30% i ekstremtilfeller)
    Dieselmotor har virkningsgrad på ca. 30% (over 35% på de aller beste)
    Elmotor har virkningsgrad på ca. 85% (opptil 90% på de beste)

    Do the math.
    Diesel har vel høyere virkingsgrad, men da mest på litt større motorer.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel noe tap i kabling og i batterier også. Aner ikke hva man ender opp med totalt, på forbrenningsmotorer er vel alt tap i kjøling og annet rusk inkludert i virkningsgraden?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En spesiell høst, i 1996, hadde jeg 73 mil foran meg. Disse måtte unnagjøres på i underkant av 7 timer, helst 6.30. Rosenborg spilte mot AC Milan den kvelden - senere kjent som 'Mirakelet i Milano'. Jeg rakk det, godt plassert foran tv da kampen startet. Med el- bil hadde det aldri skjedd. Ergo; el-bil blir som melkeruta med Widerøe.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøper bil med seter som pri 1. Og kropper er forskjellige. Jeg har enda ikke sittet godt i noen av de 4 Teslamodellene jeg har sittet i. Trivdes heller ikke veldig godt i EV6 eller iOniq5 da jeg prøvde de. Manglede sidestøtte og for korte sitteputer, og av og til for smal rygg eller hard stopp, er killer i 9 av 10 biler jeg prøvesitter, asiater har tydeligvis korte ben. ID4 og Enyaq satt jeg godt i. Synes det er synd at mange produsenter ikke tilbyr seteopsjoner. PS: La 29.000 ekstra i forsetene da jeg kjøpte min e-klasse, det var særdeles velanvendte penger.
    Helt enig i prioritering av seter. Av en eller annen grunn er de fleste e-tron speccet med sportsseter. Men nå har jeg klart å finne en med komfortseter som skal hentes i morgen. Ser frem til en fin tur hjem igjen med innlagt ladestopp på Tesla lader.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    73 mil foran meg. Disse måtte unnagjøres på i underkant av 7 timer, helst 6.30
    Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.

    Det er temmeleg lett å konstruera situasjonar der elbil ikkje greier biffen, og du har laga eit vesentleg betre scenario enn Hirtshals-Praha nonstop i -25 grader med campingvogn, det skal du ha.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.

    Det er temmeleg lett å konstruera situasjonar der elbil ikkje greier biffen, og du har laga eit vesentleg betre scenario enn Hirtshals-Praha nonstop i -25 grader med campingvogn, det skal du ha.
    I 1996 hadde nok det blitt vanskelig ja. Til gjengjeld kunne han sett kampen på nettbrett mens han ladet. :) Joda, i en del situasjoner krever elbil planlegging. Og 112 km/t resulterer vel i inndragelse av førerkort, i hvert fall i 1996?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Snittfart på 112 km/t i seks og ein halv time.

    Det er temmeleg lett å konstruera situasjonar der elbil ikkje greier biffen, og du har laga eit vesentleg betre scenario enn Hirtshals-Praha nonstop i -25 grader med campingvogn, det skal du ha.
    Den kampen er på topp tre av opplevelser i livet. I dag hadde en mistet den, i ladekø.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så den. Men i dag når elbiler er en realitet er ikke RBK der lenger. Det går an å planlegge seg rundt mye, og å lage plenty med hypotetiske scenarier av typen what if. Fly kan bli forsinket på veien til ditt eget bryllup, strømmen kan gå osv. Det betyr ikke at elektrisk belysning er en dårlig ide.

    Men som nevnt er jeg enig i at elbil ikke nødvendigvis er for alle i alle situasjoner.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Den kampen er på topp tre av opplevelser i livet. I dag hadde en mistet den, i ladekø.
    Då var det nok verd det. Eg trur eg kjenner Trøndelag for dårleg og bryr meg for lite om fotball til at den historia går så mykje inn på meg som ho fortener å gjera.

    Eg trur eg hadde føretrekt å sjå kampen på mobilen, same kva bil eg hadde hatt, framfor å leggja ut på ein tilsvarande tur. Eller reist dagen før, om det var mogleg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Då var det nok verd det. Eg trur eg kjenner Trøndelag for dårleg og bryr meg for lite om fotball til at den historia går så mykje inn på meg som ho fortener å gjera.

    Eg trur eg hadde føretrekt å sjå kampen på mobilen, same kva bil eg hadde hatt, framfor å leggja ut på ein tilsvarande tur. Eller reist dagen før, om det var mogleg.
    Fotball er, for, meg knyttet til opplevelser. Jeg har egentlig ikke noe lidenskap hva gjelder fotball, men den tiden RBK og Drillos herjet med verden stilte det seg anderledes. Det var absolutt verdt det. Eneste stopp var en pissepause i grøfta langs E6, like sør for Mosjøen. Ladekø og lading hadde det slett ikke vært tid til. Ikke adaptiv cuisecontroll heller 😂
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Kjenner meg igjen i å ikke bli sliten av kjøring med visse biler. Hadde en 89 mod e124 300CE, en drøm å kjøre
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner meg igjen i å ikke bli sliten av kjøring med visse biler. Hadde en 89 mod e124 300CE, en drøm å kjøre
    Redd dette var en egenskap man prøvde før elbilens tid, nå er det bare rekkevidde og mulig ladehastighet som gjelder...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Nok et eksempel på at bensinbil er bedre enn elbil: mye bortkastet tid og penger med dette elbilgreiene.

    Screenshot_20230817-192008_Chrome.jpg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min første langtur med elbil gikk helt utrolig nok helt knirkefritt. Bortsett fra da jeg traff på en bobil med båt på slep langt inne i Telemark 🙈
    Til og med lading hos Tesla Røldal gikk greit, til tross for gamle ladere med kort kabel. Med litt prøving og feiling gikk det til slutt.
    Men jeg ser at jeg har ett stykke igjen før jeg kan kalle meg en ekte Audi sjåfør. Neste gang bør jeg minst klare å okkupere 3 ladeplasser 😉

    IMG_3555.jpeg
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En spesiell høst, i 1996, hadde jeg 73 mil foran meg. Disse måtte unnagjøres på i underkant av 7 timer, helst 6.30. Rosenborg spilte mot AC Milan den kvelden - senere kjent som 'Mirakelet i Milano'. Jeg rakk det, godt plassert foran tv da kampen startet. Med el- bil hadde det aldri skjedd. Ergo; el-bil blir som melkeruta med Widerøe.
    I 1996 ble 255 personer drept i trafikken i Norge. Og det ble sett på som ett godt år. Disse 255 personene ville nok vist stor forståelse for dine prioriteringer og viktigheten av å se fotball på TV.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I 1996 ble 255 personer drept i trafikken i Norge. Og det ble sett på som ett godt år. Disse 255 personene ville nok vist stor forståelse for dine prioriteringer og viktigheten av å se fotball på TV.
    Det er jo bra de ville gjort det 😊
    Ingenting er som moralsk forargelse for noe som snart er 30 år siden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Det er jo bra de ville gjort det 😊
    Ingenting er som moralsk forargelse for noe som snart er 30 år siden.
    Kan være mindset'et som er problemet her.
    Ønsket om å fremstå som råkjører, miljøsvin og fotballfantast, som rangerer Rosenborg høyt over risikoen ved å utsette seg selv og andre for potensielt stor fare, for deretter å fortsatt skryte av det, 30 + år nede i veien.
    ;)

    Dessuten kunne du i dag kjørt fortere med en pinglete Tesla 3. 116 km/t snitthastighet etter 24 timer på veien:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn