Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Bl.a. er det jo nevnt "misfornøyd med koppholderne" som en ting som er nevnt. Litt upraktisk for noen, men knapt nok en feil.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skal kjøpe elbil, tenker brukt bil opp til ca. 350.000kr. Trenger ikke være stor bil, men heller ikke noe alla E up. 4 x 4 er jo et pluss, hva tenker dere er et godt kjøp?
    Du får en splitter ny MG4, 5 eller ZS for den prisen, og med jævlig rimelig finansiering, selv med 0 egenkapital. Du bør hoppe til nå, når det er kjøpers marked på elbil.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Du får en splitter ny MG4, 5 eller ZS for den prisen, og med jævlig rimelig finansiering, selv med 0 egenkapital. Du bør hoppe til nå, når det er kjøpers marked på elbil.

    Johan-Kr
    Det er faktisk ikke så dumt kjøp, har sett litt på MG4, men den har ikke 4 X 4.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bl.a. er det jo nevnt "misfornøyd med koppholderne" som en ting som er nevnt. Litt upraktisk for noen, men knapt nok en feil.
    Eksakt. Husk at kvalitet er definert som graden av overensstemmelse mellom kundens forventninger og produktets opplevde egenskaper. Citroën 2CV var en kvalitetsbil - man fikk nøyaktig det man forventet. Kanskje ikke så rart heller, når den hadde vært nokså uendret fra 1948 til 1990.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Forsikringen er ikke all verdens heller (betaler ca en tusenlapp i måneden)
    Hehe ganske relative greier. 1000,- omtrent hva jeg betaler i året.

    Jeg er forøvrig ganske avslappet ift å kun ansvar dvs. selvassurandør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.381
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje litt forskjell på bare ansvarsforsikring og fullkasko, ja...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hehe ganske relative greier. 1000,- omtrent hva jeg betaler i året.

    Jeg er forøvrig ganske avslappet ift å kun ansvar dvs. selvassurandør.
    Å være selvassurandør fordrer enten en billig bil eller ekstremt god råd.

    Johan-Kr
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal kjøpe elbil, tenker brukt bil opp til ca. 350.000kr. Trenger ikke være stor bil, men heller ikke noe alla E up. 4 x 4 er jo et pluss, hva tenker dere er et godt kjøp?
    Det kommer nå en ny Kona med startpris på 388' eller så. Da med 515 km rekkevidde. Den er en del (?) større enn den gamle. Personlig synes jeg prisforskjellen mot Tesla Y blir for liten, blir interessant å se om den selger så godt som den gamle. Det har også kommet andre tilsvarende, kan nok tenkes det kommer noen kampanjer etterhvert.

    Hvis en skal ha brukt, så er kanskje den gamle Kona'n et alternativ, de ligger nå på rundt 220' eller så med litt høy kmstand. Mener at alle 2019 modellene har fått nytt batteri, dette fordi det var enkelte som begynte å brenne. Mitt ble byttet på ca. 107', har nå gått 126'. En bør da sjekke de vanlige tingene som rust, understell, bremser osv.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Bare å kjøpe elbil, og gjerne brukt. 🙂 Elbiler er kjempebra dem, så lenge de virker, og helst går i stykker innenfor garanti-tiden. Etter garantitiden er det et økonomisk sjansespill.

    Screenshot_20230814-171735_Chrome.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Om det virkelig er så ille må det vel gå ut over produsentene og forhandlerne som selger skiten? En bil er vel ment å vare lenger enn fem år og 100' km.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alle biler kan gå i stykker utenom garanti, og det er sikkert ikke vanskelig å finne eksempler fra de fleste merker uansett fremdriftsmåte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt, men i denne tråden får man nesten litt inntrykk av at alt av elbiler skrangler fra hverandre med en gang de er over garantien. ;P
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Ny elbil i husholdningen i disse dager. Bytter ut en feilfri Nissan Leaf, som også ble byttet fra en eldre, feilfri Leaf. Kone behøver lenger kjørelengde, og det står nå en helt fantastisk BMW i garasjen. For en bil!!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    El- biler har enda ikke nådd barnehage-nivå i utvikling og, knapt nok, alder. Hva skal en med en teknologi som er fullstendig utdatert i "morgen, hva gjelder både produksjon, kvalitet, vekt, batteriteknologi òg rekkevidde? El- biler vil bli et smart valg det, når barnesykdommene er unnagjort, men dit har vi slett ikke kommet. 350 km i rekkevidde? Det er jo "ingenting", når den om få år vil være 1000 og mer, uten barnesykdommer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    El- biler har enda ikke nådd barnehage-nivå i utvikling og, knapt nok, alder. Hva skal en med en teknologi som er fullstendig utdatert i "morgen, hva gjelder både produksjon, kvalitet, vekt, batteriteknologi òg rekkevidde? El- biler vil bli et smart valg det, når barnesykdommene er unnagjort, men dit har vi slett ikke kommet. 350 km i rekkevidde? Det er jo "ingenting", når den om få år vil være 1000 og mer, uten barnesykdommer.
    I mellomtiden kan vi andre nyte av å kjøre med feilfrie, stille, kvikke elbiler med ekstremt lave kostnader sammenlignet med fossilbiler (ved hjemmelading, altså).
    Og det har vi allerede gjort i 6 - 7 år i dette huset. Barnesykdommer? Ikke merket noe som helst til dem. De to Leaf'ene ble byttet inn med mer enn 95% batterikapasitet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I mellomtiden kan vi andre nyte av å kjøre med feilfrie, stille, kvikke elbiler med ekstremt lave kostnader sammenlignet med fossilbiler (ved hjemmelading, altså).
    Og det har vi allerede gjort i 6 - 7 år i dette huset. Barnesykdommer? Ikke merket noe som helst til dem. De to Leaf'ene ble byttet inn med mer enn 95% batterikapasitet.
    Leaf? Den har vel knapt 100 km rekkevidde...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den første vi hadde kjørte greit drøyt 20 mil, den siste ca 35 inkl. en god del motorvei.
    Du er ikke veldig oppdatert, forstår jeg. :)
    Sikkert ikke. Jeg bare undres over denne særnorske greia med å hoppe på alt nytt, og i dette tilfellet, før det er kommet særlig langt i utviklingen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    @lars_erik

    Neida neida, elbiler er pålitelige greier det. Siden jeg begynte å kjøre elbil i 2017 har jeg eiet og videresolgt en 2012 Leaf, en 2017 Ioniq, en 2012 Mitsubishi Imiev, en 2020 Kona, en 2015 E-UP! og en Seat Mii. I dag har jeg en Ioniq 5 som virker helt fint etter 15 mnd og 12k km.
    Batteriet på Imiev knelet i 2018 og ble byttet på garanti av eier før meg, den ble vraket 6 mnd når ombordladere røyk etter jeg solgte den høsten 2020.
    Leafen gikk 6 mil i 90-sone ved null grader dersom jeg ikke hadde på varme, og bærebjelker, endeledd og tårnlager i forstillingen måtte byttes ved ca 75k km. Den hadde ca 35 % redusert batteri når jeg solgte den i 2018 med 82k km på telleren, 6 år gammel. Jeg eide den i 1 år.
    Seaten var problemfri i mitt eie, men den ville ikke lade hjemme hos ham som kjøpte den ettersom nødladeren detekterte en jordfeil, som viste seg å være hos naboen.
    Den 2017 Ioniqen ble solgt til Åndalsnes, og jeg så på facebook at dama som kjøpte den la ut en tråd i en Ioniq-gruppe i 2021 om at motoren var gåen, men fikk ny på garanti. Den virker sikkert fint nå. e-UP og Kona har vært lytefri.
    At 2 av 6 videresolgte elbiler har vært uten hazzl, krøll og bøll innenfor første 5 leveår må jo sies å være bra.
    Værre med naboen: han hadde en elbil hvor varmeapparatet røyk rett etter garantiutløp, men forhandler kuttet og koblet om på ledninger slik at den i allefall ville kjøre, dog helt uten varme og AC. Så kjøpte han seg en ID.3, og man kjenner vel til at den var relativt uferdig når den ble sluppet løs på markedet, men dét ble jo kjøperne advart mot.

    Neida, elbiler er absolutt til å stole på, også i lengden. Det er bare å se frem til 15-20 år med pålitelighet og forutsigbart bilhold så lenge en tar de servicene en skal, og bytter pollenfilteret og smører glideboltene i caliperene i tillegg til å bivåne bilen etter lakkskader. Da påvirkes levetiden til motor(er), kjørebatteri, det intrikate kjølesystemet og ombordladere og omformer og de tusenvis av elektronikkomponenter ned til hver enkelt diode, transistor osv i positiv retning, tilsvarende det å bytte oljer og filtre litt oftere enn kravet på en fossilbil. Bare les litt rundt i elbilforum. Der er det ingen som klager på feil og problemer, feil og problemer ingen bensinbil vil få. Neida...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Stilig og litt futurisk den MG4. Jeg prøvde en slik i april, og den var kvikk og morsom å kjøre, med litt Golf GTI-assosiasjoner.
    Beskrivelsen din passer til hvordan jeg opplever den også, visste egentlig null om denne bilen, men etter prøvekjøring var jeg solgt. 7 års garanti er jo sutalaust så da senker jeg skuldrene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Vonaleg ikkje Lucas som har levert det elektriske på den ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    MG ble kjøpt opp av et kinesisk selskap (The marque is now owned by Chinese state-owned automaker SAIC Motor Corporation Limited.). Jeg trodde de produserte i England, men de produseres i Kina, Thailand og India.

    Fra Wikipedia:
    "MG Motor UK Limited (MG Motor) is an automotive company owned by SAIC Motor UK, headquartered in London, owned by the Shanghai-based Chinese state-owned automaker SAIC Motor.[2] MG Motor designs, develops and markets cars sold under the British MG marque, while vehicle manufacturing takes place at its plants in China, Thailand, and India. The design of the cars was originally engineered by MG Motors in the Longbridge plant in Birmingham, but now most of the design, development and R&D takes place at SAIC Motor UK Technical Centre in London."
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    MG er kinesisk ja.. gikk på samme smell med kjøp av Motorola mobiltelefon, med tanken om at det var finsk
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne har sikkert fasttelefon siden utviklingen på mobiltelefoner går kjapt. Stadig raskere og billigere og det er sikkert noe nytt rundt hjørnet real soon now..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen her inne har sikkert fasttelefon siden utviklingen på mobiltelefoner går kjapt. Stadig raskere og billigere og det er sikkert noe nytt rundt hjørnet real soon now..
    Langt fra, da mobiltelefoner lenge har vært bra nok. Min Galaxy S20 FE holder i lange baner noen år til. Når lydkodeker på mobil blir lossless, da vil skifte finne sted. Litt søkt sammenligning. Jeg kjører såpass mye, at jeg rett og slett ikke gidder bruke en halvtime hver vei på lading vinterstid. Da avventer jeg el- bil til lading går på minutter òg at rekkevidden er så bra at lading blir bortimot like sjelden nødvendig som å fylle fossilt drivstoff. El- biler nå, er kun overgangsmodeller- som vil være helt avlegs om 5 år.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig i at det finnes gode grunner for ikke å anskaffe elbil for mange. De to viktigste er mangel på mulighet til hjemmelading, eller at man har en fossilbil som det av ymse årsaker er uhensiktsmessig å bytte ut.

    Dernest kan det hende at det er vanskelig å finne en elbil som dekker behov for plass, last, komfort ov, spesielt dersom man som jeg ikke vil røre produkter fra kinesiske produsenter eller fra Elon Musk. Det siste var definitivt et problem for 5 år siden, men begynner å bli mer marginalt nå. Og så kan det hende at man regelmessig kjører svært lange turer med dårlig tid i områder med dårlig ladestruktur. Det er også et problem som blir mer marginalt for hvert år som går.

    Og for mange kan det være en kombinasjon av alle disse, og jeg har ikke tenkt å blande meg inn i de vurderinger folk gjør, selv om jeg har vanskelig å se at en bil som står oppladet med 35-40 mil på batteriet i garasjen hver morgen (dersom man kan hjemmelade) er det helt store problemet annet enn helt unntaksvis, og da kan nok de fleste leve med å måtte lade 20-30 minutter underveis..

    Men at grunnen til å ikke anskaffe elbil er man man tror at man om 5 år har batterier og ladeinfrastruktur som gjør at man kan lade 600-800 km på 5 minutter anser jeg far off fra virkelighetens verden, men vi kan snakkes om 5 år. Jeg tar vare på denne posten.

    At det vil komme en gradvise forbedringer her som på de fleste områder, er en helt annen sak. Men da er vi mer i mobiltelefonens verden, eller vi nærmer oss. Av og til må man faktisk ringe også.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn