Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ved antispinn skrus motorkraften ned for å få hjulene til å ta grep igjen. På en fossilbil reduseres da dreiemomentet (avhengig av motoreffekt)slik at hjulet lettere kan ta tak. Hvis man ikke har diffsperre vil også da det hjulet som har tak miste kraft. På en elbil reduseres ikke dreiemomentet slik at sjansen for at hjulet skal ta tak igjen blir mindre, noe som igjen betyr at motorkraften reduseres enda mer. Hvis det er veldig glatt kan man oppleve at bilen stopper helt.
    Jeg har flere ganger slått av antispinn for å komme opp en bratt og glatt bakke.
    Det forsto jeg ikke. Motoreffekt er produktet av dreiemoment og turtall, og utvekslingen er fast, så eneste måte man kan redusere effekten på ved en gitt hastighet er å redusere det tilgjengelige dreiemomentet, dvs begrense max antall ampere strøm. Antispinn kan også klype til bremsen på det hjulet som spinner, slik at dreiemomentet overføres til det som har feste. En elbil kan regulere det helt ned til null, siden motoren ikke kan kveles. Det virker som din bil har en litt fatalistisk traction control-algoritme som gir opp for tidlig.

    På Model S fungerer det som om bilen tilfeldigvis ikke har mer motorkraft tilgjengelig enn hva underlaget kan ta imot til enhver tid. Jeg kan utfordre det ved å kjøre langsomt opp en bratt bakke med våt is og så stemple gasspedalen i gulvmatten. Bilen skvetter til litt, tenker «for en tosk», og fortsetter jevnt oppover i samme fart. Det er morsomst med den bakhjulsdrevne og hvis det også er midt i en sving. Nokså idiotsikker. Derimot fungerer ikke traction control i revers, så man kan greie å bli stående fast på flatmark hvis man skal rygge ut av en parkeringsplass. Det kan være litt pinlig, så jeg har gjerne en sandsekk i bagasjerommet for å kunne slenge inn en neve eller to ved sånne tilfeller.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.341
    Antall liker
    18.316
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplevde en gang at min BMW fra 2003 mistet all motorkraft i ett forsøk på å kjøre opp en glatt og bratt bakke. Løsningen da ble å slå av traction control. Jeg har ikke opplevd det på i3. Men jeg har opplevd at den reduserer motorkraften kraftig slik Asbjørn beskriver ovenfor. Opp kom jeg begge gangene 🙂
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Jeg har sikkert misforstått noe og det finnes sikkert også forskjellige måter å organisere antispinn på. På de bilene jeg har prøvd er det motorkraften og ikke bremsene som justerer dette. Med det resultatet at selv om det ene hjulet har grep så kommer man ikke fram fordi det andre hjulet ikke har det (motorkraften justeres ned for å prøve å få det hjulet som spinner til å ta tak) og hvis det ikke får tak er motorkraften etter hvert så svak at du mister framdriften fullstendig..
    Slår du av traction control (før bilen begynner å miste fart) går det greit.

    PS: Jeg bruker begrepene traction control og antispinn om hverandre. Regner med at det er det samme?
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Min kones C3 med automat stoppet i en islagt bakke. Heldigvis skled den ikke bakover, og jeg kom igang igjen ved å skru av traction / antispinn.
    På Kona'n opplevde jeg hjullås ved regenerering, men det var på det kraftigste. Det er 3 trinn, og bruker nå det svakeste eller ingenting på glatta. Selv ved ingenting regenerer den en del.
    YMMV osv...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?😀
    Jepp. Luftmostanden øker proporsjonalt med hastigheten. Aerodynamisk koeffisient vil være en faktor. Kjører du murstein får du større motstand, kjører du knivblad mindre, med økende hastighet. Men stadig proporsjonalt med hastigheten.

    At highway speeds, over 50% of the power of a car is used to overcome air drag. The most fuel-efficient cruising speed is about 70–80 km/h.


    DRAG FORCE
    Drag force FD is found to be proportional to the square of the speed of the object. Mathematically

    FD∝v2FD∝v2

    FD=12CρAv2FD=12CρAv2,

    where C is the drag coefficient, A is the area of the object facing the fluid, and ρ is the density of the fluid.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.821
    Antall liker
    5.557
    Sted
    Nøtterøy
    Ser mange fordeler med elbil, har også kjørt e tron i perioder. Men som bil interessert er dette triste greier. Er medlem av bilklubber og elsker biltreff med både veteranbiler og nyere biler. For meg blir det benzina i mange år framover. Eller så lenge det finnes i pumpene.😁
    Dette er min personlige mening.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    Ser mange fordeler med elbil, har også kjørt e tron i perioder. Men som bil interessert er dette triste greier. Er medlem av bilklubber og elsker biltreff med både veteranbiler og nyere biler. For meg blir det benzina i mange år framover. Eller så lenge det finnes i pumpene.😁
    Dette er min personlige mening.
    Som bilinteressert, syns du ikke det er litt kjedelig å bli parkert i lyskryss av rare små lekebiler som i3 og lignende når du kjører bensin? 🙃
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Men hvor lenge finnes det massevis av bensinstasjoner? I mitt nærområde er 2 av dem lagt ned (men det finnes mange fremdeles). Imidlertid er det vel kioskvarer de først og fremst tjener penger på (?) så motivasjonen for å ha kundene stående lenge på stasjonen er vel høy, og dermed vil de vel heller ha ladestasjoner enn bensinpumper?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser mange fordeler med elbil, har også kjørt e tron i perioder. Men som bil interessert er dette triste greier. Er medlem av bilklubber og elsker biltreff med både veteranbiler og nyere biler. For meg blir det benzina i mange år framover. Eller så lenge det finnes i pumpene.😁
    Dette er min personlige mening.
    Har du forsøkt å kjøre en Tesla Roadster? For all del, jeg har også beholdt den gamle MX-5’en og morer meg med dobbelclutching med mellomgass på svingete sommerveier, men når den en gang må byttes ut er det ikke opplagt at det blir til en annen fossilbil. For daglig bruk er det ingen ting å diskutere. Det finnes bedre teknologi.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.606
    Antall liker
    21.630
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg ser det er fossil biler at ikke lengre like ”gode” som de en gang var. Før kunne en kjøre en gammel diesel en million… I dag er det mindre motorer med mere hk. En masse dritt med eksos gjenvinning og partikkel filter, flere turboer osv… Resultat er tilkokset innsug, turbo havariet og annet elendighet, gjerne før 100.000k. Jeg har hatt flere veteranbiler og digger det. Kjøpte en liten elbil for et par år siden. Nå bytter vi ut den andre bilen også i en elbil. Ser for meg mindre problemer og elendighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    Slik jeg ser det er fossil biler at ikke lengre like ”gode” som de en gang var. Før kunne en kjøre en gammel diesel en million… I dag er det mindre motorer med mere hk. En masse dritt med eksos gjenvinning og partikkel filter, flere turboer osv… Resultat er tilkokset innsug, turbo havariet og annet elendighet, gjerne før 100.000k. Jeg har hatt flere veteranbiler og digger det. Kjøpte en liten elbil for et par år siden. Nå bytter vi ut den andre bilen også i en elbil. Ser for meg mindre problemer og elendighet.
    Deler litt den samme oppfatningen, særlig når det gjelder dieselmotorer og miljøkrav som gjør motorene enda mer kompliserte, med påfølgende flere potensielle feilkilder. Men det er kanskje også litt betenkelig at lastebiler med store dieselmotorer som er tilnærmet utslippsfrie ikke ser ut til å ha de samme problemene som de mindre, kommersielle dieselmotorene ofte sliter med? Jeg skriver tilsynelatende, for jeg har ikke noen innsikt i lastebilmotorer, har bare hørt at det ikke er samme problemer der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1692525503636.png

    Akselerasjon fra stående start er en paradedisiplin for elbiler. Max dreiemoment fra 0 rpm og så langt opp som batteriet kan levere nok strøm, ofte til 50-60 km/t et sted. Dessuten er den akselerasjonen lett tilgjengelig uten giring og fancy fotarbeid med clutch og gass.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.531
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min 9 mnd. erfaring med driftutgifter ved å gå fra diesel til el;
    Spart 24.450,-

    Dette til tross for tre lengre turer i løpet av sommeren der jeg da har kombinert hurtiglading og "hjemmelading".
    Til daglig lader jeg hjemme i garasje. 3000,- året (betales gjennom fellesutgifter i grendalag)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.684
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er selv svært i tenkeboksen om hva jeg gjør nå.… Har en BMW 530 xD som har gått 160.000 km og som jeg vurderer å bytte før den har gått så alt for langt. Absolutt ingenting feil med bilen, en fantastisk bil på alle måter, men diesel og service koster en god del for meg, da jeg totalt kjører ca 40000 - 50000 km årlig. Må også påregne bytte av en del slitedeler etterhvert.

    For den prisen jeg kan selge BMW for, kan jeg kjøpe brukt elbil som er gått vesentlig mindre og med et mindre mellomlegg (Mercedes EQC). Da er heller ikke verditapet så særlig mye å regne på. Har dagpendling til og fra jobb på ca 40 km t/r daglig, kjøring til faste møter rundt i distriktet hvorav lengste tur er ca 360 km t/r og kjøring til en leilighet vi har i Finland som er ca 1500 km t/r. Med denne bruken er jo diesel utrolig praktisk, trenger aldri planlegge noe mer enn å bruke 5 min på å fylle tanken. Gitt samme ca samme pris på hva jeg kan selge BMW for, tenker jeg imidlertid at jeg vil spare betydelig på drivstoff, bompenger og service i løpet av året, samtidig som jeg liker å kunne kjøre mer «grønt».

    Siden jeg kjører såpass mye, er jeg bare så usikker på hva jeg kan forvente med en elbil som relativt fort vil dra på seg mange kilometre. De fleste elbiler som ligger ute til salgs har jo knapt kjørt rundt kvartalet, så er noe usikker på hvordan det vil bli å eie og selge bilen en elbil med mange kilometer etterhvert….. 🤔
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 944944

    Akselerasjon fra stående start er en paradedisiplin for elbiler. Max dreiemoment fra 0 rpm og så langt opp som batteriet kan levere nok strøm, ofte til 50-60 km/t et sted. Dessuten er den akselerasjonen lett tilgjengelig uten giring og fancy fotarbeid med clutch og gass.
    Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen. 🤓
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er selv svært i tenkeboksen om hva jeg gjør nå.… Har en BMW 530 xD som har gått 160.000 km og som jeg vurderer å bytte før den har gått så alt for langt. Absolutt ingenting feil med bilen, en fantastisk bil på alle måter, men diesel og service koster en god del for meg, da jeg totalt kjører ca 40000 - 50000 km årlig. Må også påregne bytte av en del slitedeler etterhvert.

    For den prisen jeg kan selge BMW for, kan jeg kjøpe brukt elbil som er gått vesentlig mindre og med et mindre mellomlegg (Mercedes EQC). Da er heller ikke verditapet så særlig mye å regne på. Har dagpendling til og fra jobb på ca 40 km t/r daglig, kjøring til faste møter rundt i distriktet hvorav lengste tur er ca 360 km t/r og kjøring til en leilighet vi har i Finland som er ca 1500 km t/r. Med denne bruken er jo diesel utrolig praktisk, trenger aldri planlegge noe mer enn å bruke 5 min på å fylle tanken. Gitt samme ca samme pris på hva jeg kan selge BMW for, tenker jeg imidlertid at jeg vil spare betydelig på drivstoff, bompenger og service i løpet av året, samtidig som jeg liker å kunne kjøre mer «grønt».

    Siden jeg kjører såpass mye, er jeg bare så usikker på hva jeg kan forvente med en elbil som relativt fort vil dra på seg mange kilometre. De fleste elbiler som ligger ute til salgs har jo knapt kjørt rundt kvartalet, så er noe usikker på hvordan det vil bli å eie og selge bilen en elbil med mange kilometer etterhvert….. 🤔
    Sjekk hva slags serviceintervaller det er på den / de bilene du kunne tenke deg. Huyndai mener at det skal være 15 000 km intervaller på min Kona. Det blir fort 2 servicer i året, som stort sett ikke er mer enn 2 runder rundt bilen & sparking i dekka...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen. 🤓
    BMW M3 E30 ble produsert i perioden 1988-1991, så det er en relativt gammel utgave. Så at en i3 er omtrent som en 35 år gammel modell er kanskje ikke så rart?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    BMW M3 E30 ble produsert i perioden 1988-1991, så det er en relativt gammel utgave. Så at en i3 slår en 35 år gammel modell er kanskje ikke så rart?
    Neida, og det regnet jeg egentlig med også. At det var imponerende etter datidens standard. Men gitt legendestatusen den har trodde jeg kanskje bare at den var litt heftigere satt opp.

    Edit: om ikke annet var det sikkert veldig anvendelige krefter når man brukte bilen som hverdagsbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen. 🤓
    Nyere M3 er kjappere, men som eksempel på en fossil entusiastbil vs en rar liten elektrisk ting får det duge. Om vi går til dyrere og nyere ting ser jeg at min 2016 P90DL fortsatt vil slå nyeste BMW M5 i et dragrace. Min går 0-100 på 3,0 s og kvartmila på 10,7 eller så. Nyeste Model S er på smått absurde 2,0 og 9,3 s. Det er veldig få gateregistrerte fossilbiler som vil være i nærheten av det. Hiver man ut gulvmatter etc for å gjøre den lettere går det enda fortere.

     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    Nyere M3 er kjappere, men som eksempel på en fossil entusiastbil vs en rar liten elektrisk ting får det duge. Om vi går til dyrere og nyere ting ser jeg at min 2016 P90DL fortsatt vil slå nyeste BMW M5 i et dragrace. Min går 0-100 på 3.0 s og kvartmila på 10,7 eller så. Nyeste Model S er på smått absurde 2,0 og 9,3 s. Det er veldig få gateregistrerte fossilbiler som vil være i nærheten av det.

    Ja, så vidt jeg husker er det vel 0-100 km/t på 4 sekunder eller bedre som er kriteriet for å kunne kalles "superbil", så alt under det er egentlig latterlig fort. Den ur-M3'en kan jo fortsatt være en veldig underholdende bil å kjøre om vektfordeling og kjøreegenskaper er ivaretatt, og det er de sikkert. :) Jeg hadde en bil for en del år siden som veide akkurat under tonnet og gjorde 0-100 på rundt 8 sekunder originalt, og syns aldri det var veldig imponerende, bare. Men gokart-følelsen veide mye opp for det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Grenser flyttes hele tiden. Lamborghini Miura var "verdens raskeste sportsbil" da den ble lansert (riktignok rundt 1966) med en 4l V12-motor. 0-100 på 6,7 sekunder. Vesentlig langsommere enn en BMW i3.
    James Bonds Aston Martin DB5 hadde en rekkesekser på 4 l. 0-100 på ca 8,5 sekunder.
    For å sette ting litt i perspektiv.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    i3 har som alle andre elbiler moment fra 0rpm, så lett å flette/komme seg ut av kryss. Helt grei å kjøre forbi med også.

    Som skrevet tidligere trengs det litt tilvenning på glatta, men det mistenker jeg er felles for alle andre elbiler uten justerbar regenerering.

    Mor å far kjører 20kkm+ pr år med 99.9% hjemmeladning. For 2 er den helt topp. Baksetene er litt kronglete samt at det er litt lavt under taket i baksetet om man er over 186cm lang (som nesten alle nyere biler).
    Går helt greit å kjøre lengre turer med den også. 34mil rekkevidde om sommeren, 23mil om vinteren.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Dagens M3 er litt hvassere... 0-100 3.4 sek. Toppfart 302 km/t
    Veldig OT nå, men:
    I 1991 var det vel Golf GTI som var hovedkonkurrenten til M3. Golfen var nettopp oppgradert fra 137 til 150 hk. M3en hadde 197 hk. Så ikke alt for ille m.a.o.

    Så til tema - hvis man har 750 000 å bruke til bil, hva er det beste kjøpet for tiden (kinesiske biler er uinteressante)?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Du kan vel ha så gode bremser du vil hvis ikke signalet fra bremsepedalen til bremsekaliperne kommer fram, f.eks. hvis det er en lekkasje i en bremseslange.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.061
    Antall liker
    14.626
    Du kan vel ha så gode bremser du vil hvis ikke signalet fra bremsepedalen til bremsekaliperne kommer fram, f.eks. hvis det er en lekkasje i en bremseslange.
    Nyere (som jeg ikke vet når startet) Teslaer har elektrisk bremsesystem mens de eldre har tradisjonelle hydrauliske.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.561
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Smurfeland
    De vanligste feilene på bremser i Norge er vel gjerne rust på bremseskivene, eller at glidebolter eller stempler i caliperne ruster og setter seg fast. Tviler på at vi hadde hatt like mange biler med bremsefeil på PKK hvis det var trommelbremser istedenfor skivebremser på biler flest.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mor og far har nå sin andre i3.
    Fremkommeligheten på glatta er det ingen ting å si på! Det at bilen stopper av seg selv om det er glatt nok (om man ikke har skrudd av antispinn, som altså er et problem på f.eks særdeles bratte grusveier f.eks) kan løses enkelt (skru av antispinn).
    Utfordringen er å bli vant til regenereringen som er heftig nok til å låse bakhjula på glatta. Er desverre ikke mulig å skru ned regenererings nivået.
    I3 har lettere idiotiske dører, men er en grei bil for kjøring i "nærmiljøet).
    Herlig bil synes nå jeg. Hadde en i 4 år, kvikk og grei å kjøre og kjenner ikke igjen nevnte problemer. Skiftet bil da jeg trengte litt lengre rekkevidde. Hvis den er så gal hvorfor kjøper de da en ny ?
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Ja, det er ille, men jeg synes uansett Møllergruppens behandling av saken er verre. Bilen hadde kjørt 4000 km over fristen for oljeskift på girkassa. Hvis det er nok til at girkassa havarerer har VW brukt substandard komponenter og må selvfølgelig stå ansvarlig for for det.
    Møller på sitt sedvanlige. Dessverre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn