bambi
Æresmedlem
Ok.
Det forsto jeg ikke. Motoreffekt er produktet av dreiemoment og turtall, og utvekslingen er fast, så eneste måte man kan redusere effekten på ved en gitt hastighet er å redusere det tilgjengelige dreiemomentet, dvs begrense max antall ampere strøm. Antispinn kan også klype til bremsen på det hjulet som spinner, slik at dreiemomentet overføres til det som har feste. En elbil kan regulere det helt ned til null, siden motoren ikke kan kveles. Det virker som din bil har en litt fatalistisk traction control-algoritme som gir opp for tidlig.Ved antispinn skrus motorkraften ned for å få hjulene til å ta grep igjen. På en fossilbil reduseres da dreiemomentet (avhengig av motoreffekt)slik at hjulet lettere kan ta tak. Hvis man ikke har diffsperre vil også da det hjulet som har tak miste kraft. På en elbil reduseres ikke dreiemomentet slik at sjansen for at hjulet skal ta tak igjen blir mindre, noe som igjen betyr at motorkraften reduseres enda mer. Hvis det er veldig glatt kan man oppleve at bilen stopper helt.
Jeg har flere ganger slått av antispinn for å komme opp en bratt og glatt bakke.
Jepp. Luftmostanden øker proporsjonalt med hastigheten. Aerodynamisk koeffisient vil være en faktor. Kjører du murstein får du større motstand, kjører du knivblad mindre, med økende hastighet. Men stadig proporsjonalt med hastigheten.Det er ikke kostnaden jeg tenkte på. Billig uansett med elbil. Bare lurte på om å kjøre i 80kmt har lavere forbruk enn 110kmt uansett hvilke modell en har?
Som bilinteressert, syns du ikke det er litt kjedelig å bli parkert i lyskryss av rare små lekebiler som i3 og lignende når du kjører bensin?Ser mange fordeler med elbil, har også kjørt e tron i perioder. Men som bil interessert er dette triste greier. Er medlem av bilklubber og elsker biltreff med både veteranbiler og nyere biler. For meg blir det benzina i mange år framover. Eller så lenge det finnes i pumpene.
Dette er min personlige mening.
Har du forsøkt å kjøre en Tesla Roadster? For all del, jeg har også beholdt den gamle MX-5’en og morer meg med dobbelclutching med mellomgass på svingete sommerveier, men når den en gang må byttes ut er det ikke opplagt at det blir til en annen fossilbil. For daglig bruk er det ingen ting å diskutere. Det finnes bedre teknologi.Ser mange fordeler med elbil, har også kjørt e tron i perioder. Men som bil interessert er dette triste greier. Er medlem av bilklubber og elsker biltreff med både veteranbiler og nyere biler. For meg blir det benzina i mange år framover. Eller så lenge det finnes i pumpene.
Dette er min personlige mening.
Skjer ikkeSom bilinteressert, syns du ikke det er litt kjedelig å bli parkert i lyskryss av rare små lekebiler som i3 og lignende når du kjører bensin?
Deler litt den samme oppfatningen, særlig når det gjelder dieselmotorer og miljøkrav som gjør motorene enda mer kompliserte, med påfølgende flere potensielle feilkilder. Men det er kanskje også litt betenkelig at lastebiler med store dieselmotorer som er tilnærmet utslippsfrie ikke ser ut til å ha de samme problemene som de mindre, kommersielle dieselmotorene ofte sliter med? Jeg skriver tilsynelatende, for jeg har ikke noen innsikt i lastebilmotorer, har bare hørt at det ikke er samme problemer der.Slik jeg ser det er fossil biler at ikke lengre like ”gode” som de en gang var. Før kunne en kjøre en gammel diesel en million… I dag er det mindre motorer med mere hk. En masse dritt med eksos gjenvinning og partikkel filter, flere turboer osv… Resultat er tilkokset innsug, turbo havariet og annet elendighet, gjerne før 100.000k. Jeg har hatt flere veteranbiler og digger det. Kjøpte en liten elbil for et par år siden. Nå bytter vi ut den andre bilen også i en elbil. Ser for meg mindre problemer og elendighet.
Right.Skjer ikke
Ser ingen grunn til å overtale noen. Trenger kjøpere på dieseldyretSkjer ikke
Skjer ikke
Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen.Vis vedlegget 944944BMW M3 vs BMW i3 S - FastestLaps.com
Compare performance of BMW M3 (E30) and BMW i3 S. Updated August 2023.fastestlaps.com
Akselerasjon fra stående start er en paradedisiplin for elbiler. Max dreiemoment fra 0 rpm og så langt opp som batteriet kan levere nok strøm, ofte til 50-60 km/t et sted. Dessuten er den akselerasjonen lett tilgjengelig uten giring og fancy fotarbeid med clutch og gass.
Sjekk hva slags serviceintervaller det er på den / de bilene du kunne tenke deg. Huyndai mener at det skal være 15 000 km intervaller på min Kona. Det blir fort 2 servicer i året, som stort sett ikke er mer enn 2 runder rundt bilen & sparking i dekka...Er selv svært i tenkeboksen om hva jeg gjør nå.… Har en BMW 530 xD som har gått 160.000 km og som jeg vurderer å bytte før den har gått så alt for langt. Absolutt ingenting feil med bilen, en fantastisk bil på alle måter, men diesel og service koster en god del for meg, da jeg totalt kjører ca 40000 - 50000 km årlig. Må også påregne bytte av en del slitedeler etterhvert.
For den prisen jeg kan selge BMW for, kan jeg kjøpe brukt elbil som er gått vesentlig mindre og med et mindre mellomlegg (Mercedes EQC). Da er heller ikke verditapet så særlig mye å regne på. Har dagpendling til og fra jobb på ca 40 km t/r daglig, kjøring til faste møter rundt i distriktet hvorav lengste tur er ca 360 km t/r og kjøring til en leilighet vi har i Finland som er ca 1500 km t/r. Med denne bruken er jo diesel utrolig praktisk, trenger aldri planlegge noe mer enn å bruke 5 min på å fylle tanken. Gitt samme ca samme pris på hva jeg kan selge BMW for, tenker jeg imidlertid at jeg vil spare betydelig på drivstoff, bompenger og service i løpet av året, samtidig som jeg liker å kunne kjøre mer «grønt».
Siden jeg kjører såpass mye, er jeg bare så usikker på hva jeg kan forvente med en elbil som relativt fort vil dra på seg mange kilometre. De fleste elbiler som ligger ute til salgs har jo knapt kjørt rundt kvartalet, så er noe usikker på hvordan det vil bli å eie og selge bilen en elbil med mange kilometer etterhvert…..
BMW M3 E30 ble produsert i perioden 1988-1991, så det er en relativt gammel utgave. Så at en i3 er omtrent som en 35 år gammel modell er kanskje ikke så rart?Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen.
Neida, og det regnet jeg egentlig med også. At det var imponerende etter datidens standard. Men gitt legendestatusen den har trodde jeg kanskje bare at den var litt heftigere satt opp.BMW M3 E30 ble produsert i perioden 1988-1991, så det er en relativt gammel utgave. Så at en i3 slår en 35 år gammel modell er kanskje ikke så rart?
Nyere M3 er kjappere, men som eksempel på en fossil entusiastbil vs en rar liten elektrisk ting får det duge. Om vi går til dyrere og nyere ting ser jeg at min 2016 P90DL fortsatt vil slå nyeste BMW M5 i et dragrace. Min går 0-100 på 3,0 s og kvartmila på 10,7 eller så. Nyeste Model S er på smått absurde 2,0 og 9,3 s. Det er veldig få gateregistrerte fossilbiler som vil være i nærheten av det. Hiver man ut gulvmatter etc for å gjøre den lettere går det enda fortere.Litt overrasket over at BMW M3 ikke hadde mer imponerende specs, og jeg ser at dieseltraktoren min har høyere dreiemoment enn i3 også. Men som du sier, det krever litt fancy fot og hånd koordinasjon å bla gjennom girene fort nok fra stillestående til å holde følge med noe som bare har alt dreimoment tilgjengelig med en gang man tråkker på gassen.
Ja, så vidt jeg husker er det vel 0-100 km/t på 4 sekunder eller bedre som er kriteriet for å kunne kalles "superbil", så alt under det er egentlig latterlig fort. Den ur-M3'en kan jo fortsatt være en veldig underholdende bil å kjøre om vektfordeling og kjøreegenskaper er ivaretatt, og det er de sikkert. Jeg hadde en bil for en del år siden som veide akkurat under tonnet og gjorde 0-100 på rundt 8 sekunder originalt, og syns aldri det var veldig imponerende, bare. Men gokart-følelsen veide mye opp for det.Nyere M3 er kjappere, men som eksempel på en fossil entusiastbil vs en rar liten elektrisk ting får det duge. Om vi går til dyrere og nyere ting ser jeg at min 2016 P90DL fortsatt vil slå nyeste BMW M5 i et dragrace. Min går 0-100 på 3.0 s og kvartmila på 10,7 eller så. Nyeste Model S er på smått absurde 2,0 og 9,3 s. Det er veldig få gateregistrerte fossilbiler som vil være i nærheten av det.
Watch Tesla Model S Plaid Set New World Record In Quarter Mile
For a time, the Model S Plaid was the quickest-accelerating passenger car ever produced. Rivals have arrived, but Tesla's flagship is still setting records.insideevs.com
Dagens M3 er litt hvassere... 0-100 3.4 sek. Toppfart 302 km/tIkke uenig, trodde bare at M3 hadde kraftigere motor.
Veldig OT nå, men:Dagens M3 er litt hvassere... 0-100 3.4 sek. Toppfart 302 km/t
Selve bremsene kommer vel fra Brembo.Nyheter, Skien | Havnet i elva med Teslaen: – Den står og renner av seg nå (ta.no)
Visstnok bremsene som sviktet. Det må være fryktelig dårlige bremser på Tesla, stadig vekk man leser om Teslaer som mister bremsene.
Ja...?? Da burde Tesla finne en annen leverandør.Selve bremsene kommer vel fra Brembo.
Nyere (som jeg ikke vet når startet) Teslaer har elektrisk bremsesystem mens de eldre har tradisjonelle hydrauliske.Du kan vel ha så gode bremser du vil hvis ikke signalet fra bremsepedalen til bremsekaliperne kommer fram, f.eks. hvis det er en lekkasje i en bremseslange.
Så da kan det like gjerne ha vært en feil i det elektriske anlegget?Nyere (som jeg ikke vet når startet) Teslaer har elektrisk bremsesystem mens de eldre har tradisjonelle hydrauliske.
Ennå en feilkilde.Nyere (som jeg ikke vet når startet) Teslaer har elektrisk bremsesystem mens de eldre har tradisjonelle hydrauliske.
Herlig bil synes nå jeg. Hadde en i 4 år, kvikk og grei å kjøre og kjenner ikke igjen nevnte problemer. Skiftet bil da jeg trengte litt lengre rekkevidde. Hvis den er så gal hvorfor kjøper de da en ny ?Mor og far har nå sin andre i3.
Fremkommeligheten på glatta er det ingen ting å si på! Det at bilen stopper av seg selv om det er glatt nok (om man ikke har skrudd av antispinn, som altså er et problem på f.eks særdeles bratte grusveier f.eks) kan løses enkelt (skru av antispinn).
Utfordringen er å bli vant til regenereringen som er heftig nok til å låse bakhjula på glatta. Er desverre ikke mulig å skru ned regenererings nivået.
I3 har lettere idiotiske dører, men er en grei bil for kjøring i "nærmiljøet).
Møller på sitt sedvanlige. Dessverre.Ja, det er ille, men jeg synes uansett Møllergruppens behandling av saken er verre. Bilen hadde kjørt 4000 km over fristen for oljeskift på girkassa. Hvis det er nok til at girkassa havarerer har VW brukt substandard komponenter og må selvfølgelig stå ansvarlig for for det.