Om du ikke trenger masse plass så ville jeg sett på BMW i4.Veldig OT nå, men:
I 1991 var det vel Golf GTI som var hovedkonkurrenten til M3. Golfen var nettopp oppgradert fra 137 til 150 hk. M3en hadde 197 hk. Så ikke alt for ille m.a.o.
Så til tema - hvis man har 750 000 å bruke til bil, hva er det beste kjøpet for tiden (kinesiske biler er uinteressante)?
Mor å far er kjempefornøyde de.Herlig bil synes nå jeg. Hadde en i 4 år og kvikk og grei å kjøre og kjenner ikke igjen nevnte problemer. Skiftet bil da jeg trengte litt lengre rekkevidde. Hvis den er så gal hvorfor kjøper de da en ny ?
Jeg hører kolleger si at de synes Tesla responderer litt brått og derfor kjører med den i «Chill»-modus. Det har jeg aldri helt forstått. Mine står i hhv «Insane» og «Ludicrous», men jeg synes ikke det er noe problem å kjøre mykt med dem. Mulig fordi jeg var vant til å kjøre Citroën DS med sin «champignon de freinage», hvor et par millimeter vandring var hele forskjellen mellom å trille fritt og å skli på fire låste hjul.Problemet med Teslaer som fyker avsted handler nok mer om gasspedalen enn om bremsepedalen. Forundres stadig over dotter som må "akse max" selv når de skallkukeparkere.
Jo, trenger litt plass. Har en 330e Touring nå og den blir litt liten når barnebarna er på besøk. i4 er enda mindre (du sitter enda lavere og bakseteplassen er veldig begrenset. Har prøvd en i4 m40. Nydelig bil å kjøre, pent utseende, men for upraktisk for meg.Om du ikke trenger masse plass så ville jeg sett på BMW i4.
Jeg hadde bilberging på min Teslamobil for litt siden, parkeringsbremsen slapp ikke ordentlig og tenkte det ikke var spesielt smart å kjøre til verkstedet i den tilstanden. Fyren som kom sa at det ofte var litt mer styr med å berge elbiler - de kunne være fullstendig døde og alle hjulene låst.Er jo blitt ekstremt bra med ladere nå om dagen. Hadde det vært ett problem hadde det vært på førstesiden til Dagbladet i sommer.
Det stemmer men alle har løsninger for det og det plikter bergerne lære seg - sett dem på skolebenken !Jeg hadde bilberging på min Teslamobil for litt siden, parkeringsbremsen slapp ikke ordentlig og tenkte det ikke var spesielt smart å kjøre til verkstedet i den tilstanden. Fyren som kom sa at det ofte var litt mer styr med å berge elbiler - de kunne være fullstendig døde og alle hjulene låst.
Jada, han sa at de hadde løsninger for det - bare at det kunne være litt mer jobb.Det stemmer men alle har løsninger for det og det plikter bergerne lære seg - sett dem på skolebenken !
Hvor lenge skal du gråte?Jeg sa jo at fyren er et nettroll
Han har bare angst for å få mindre å gjøre etterhvert som bilparken elektrifiseres.....Her har vi en fyr som er like bortkommen som meg, ettersom han observerer, registrerer og erfarer at elbiler kan være noe -forbanna herk/drit-. (Min karakterisering av potensiell bruksopplevelse av e-bil)
Han tillater seg faktisk å påstå at "Lading er en utfordring i seg selv, og ladeproblemer er det mye av. Det kan både skyldes software i bilen og tekniske problemer med ladesøylen. Dette er et kapitel for seg selv, og jeg undrer ofte på hvor miljøgevinsten ligger når tallrike elbiler kjører frem og tilbake og på kryss og tvers for å finne en lader som fungerer."
Han er sikkert et nettroll, selv om undringen rundt miljøgevinsten pga leting etter lader som funker er ubegrunnet. Elbiler er- og blir et miljøvennlig fremkomstmiddel jf fossilbiler, så lenge de virker.
Redder minst en elbil pr. dag
- Det verste er strømtom elbil i mørk tunnel, sier den erfarne bilbergeren.www.tv2.no
Ja, og visst nok akkurat som bilmekanikere som ikke er så begeistret for dette elbilgreiene. De er alle redde for å få lite å gjøre, sier de som ikke er bilbergere og bilmekanikere.Han har bare angst for å få mindre å gjøre etterhvert som bilparken elektrifiseres.....
Han Thord med 24 bergingsbiler og hovedkontor i Odda har 15 000-16 000 berginger i året. Det blir i gjennomsnitt over 40 oppdrag hver dag året rundt. Her bruker typisk TV2 overskriften på at "han da redder minst 1 stk. el. bil hver dag", mens over 40 andre biler som trenger assistanse hver dag er biler med annet drivstoff og har da ikke samme "click bait" interessen...Her har vi en fyr som er like bortkommen som meg, ettersom han observerer, registrerer og erfarer at elbiler kan være noe -forbanna herk/drit-. (Min karakterisering av potensiell bruksopplevelse av e-bil)
Han tillater seg faktisk å påstå at "Lading er en utfordring i seg selv, og ladeproblemer er det mye av. Det kan både skyldes software i bilen og tekniske problemer med ladesøylen. Dette er et kapitel for seg selv, og jeg undrer ofte på hvor miljøgevinsten ligger når tallrike elbiler kjører frem og tilbake og på kryss og tvers for å finne en lader som fungerer."
Han er sikkert et nettroll, selv om undringen rundt miljøgevinsten pga leting etter lader som funker er ubegrunnet. Elbiler er- og blir et miljøvennlig fremkomstmiddel jf fossilbiler, så lenge de virker.
Redder minst en elbil pr. dag
- Det verste er strømtom elbil i mørk tunnel, sier den erfarne bilbergeren.www.tv2.no
Svigerbroren min har en ca 2 år gammel EQC han, og veldig fornøyd så langt.Har lagt min BMW ut for salg og vil se hvordan det går. Orker imidlertid ikke å betale så mye i mellom på ny elbil. Etter en del prøving har vi foreløpig falt ned på ny Enyaq, eller brukt EQC, som faktisk fås til rimeligere pris. Skodaen var jeg positivt overrasket over og vil vel være rimelig å holde på vegen, men er ca 100.000 dyrere enn brukt Merce.
Normalt er det jo ikke grunn til å spørre vedrørende Mercedes, men er en to år gammel EQC risikosport mtp driftskostnader? (Vet jo alt dette med lading og rekkevidde, mer om hva jeg kan forvente når man drar på seg kilometre.) Hva tror dere?
Edit: Er det noen som har erfaring med noen av disse to i daglig bruk er jeg takknemlig for input.
Rust?EU kontroll på ene elbilen idag. Skiver og klosser både foran og bak må byttes. Bil kjørt 80k. Mercedes. Er vel kanskje som forventet?
Skoda har glimret med design av Enyaq, men antar du har testet søsterbilen id4 ?Har lagt min BMW ut for salg og vil se hvordan det går. Orker imidlertid ikke å betale så mye i mellom på ny elbil. Etter en del prøving har vi foreløpig falt ned på ny Enyaq, eller brukt EQC, som faktisk fås til rimeligere pris. Skodaen var jeg positivt overrasket over og vil vel være rimelig å holde på vegen, men er ca 100.000 dyrere enn brukt Merce.
Normalt er det jo ikke grunn til å spørre vedrørende Mercedes, men er en to år gammel EQC risikosport mtp driftskostnader? (Vet jo alt dette med lading og rekkevidde, mer om hva jeg kan forvente når man drar på seg kilometre.) Hva tror dere?
Edit: Er det noen som har erfaring med noen av disse to i daglig bruk er jeg takknemlig for input.
Kjører også diesel, men jeg stopper også forholdsvis ofte, så jeg tror heller ikke overgangen vil bli noe problem.Jeg kjørte tur/retur Haugesund - Oslo i helga. Den gamle dieselbilen klarer sikkert 130 mil mellom hver tanking. Men det ble allikevel flere stopp langs veien uansett. Så overgang til elbil skal nok gå helt greit for meg
Jepp.Rust?
Det er jo ikke OK å betale 15000 for skifte av skiver/klosser?Jepp.
Synes forøvrig jeg fikk et alright tilbud på skifte. Etter litt pruting så ble det ca 14500 for 4 skiver og 8 klosser inkl. arbeid. Det er på merkeverksted. Dvs. Erik Arnesen Rommen. (som enda ikke er blitt Møller). BOS Lørenskog skulle sikkert hatt 50% mer kan jeg tenke meg.
Kjenner til problemet. Samme her. Jaggu ikke lett å få tid til noe…Rett alt det og jeg er handy og kunne ordnet selv. Problemet er at den må EU godkjennes innen 2 september. Deler skaffes og ryddes tid i kalender for far(49) med 3 småjævler løpende rundt og dame som jobber skift slik at jeg er alene med dem en god del. Jobber forøvrig 100% så tid og krefter er det skralt med for tiden. Bremsesensor skulle vist også byttes.
Måtte bytte klossene foran på Kona'n, tror det var 1500 m/klosser. En annen sak er at klossene ikke var utslitte, men på 3 av 4 klosser, så hadde slitebelegget løsnet fra stålplata...Sånt som koster når man kjører premiummerker og som irriterer når man drar på seg kilometer. Mener jeg betalte nærmere 15.000,- bare for å skifte klosser framme. Selv om premium er noe eget å kjøre, er det smått absurd pris og har litt lyst å få ned slike kostnader, noe som gjør Skoda mer attraktiv. De er vel ikke er så tunge på kalkulatoren.
14,5k er faktisk ikke så verst via et merkeverksted. Jeg betalte selv 12k for rund baut på en Outlander i 2012. (men jeg fikk en aha-opplevelse når jeg gjorde samme jobben selv 4 år senere. Delene kostet 2,7k for Brembo skiver og klosser, og tok en drøy lørdag formiddag)Jepp.
Synes forøvrig jeg fikk et alright tilbud på skifte. Etter litt pruting så ble det ca 14500 for 4 skiver og 8 klosser inkl. arbeid. Det er på merkeverksted. Dvs. Erik Arnesen Rommen. (som enda ikke er blitt Møller). BOS Lørenskog skulle sikkert hatt 50% mer kan jeg tenke meg.
Nei, har ikke prøvekjørt Id4. Hadde ikke sans for kupė og førermiljøet, så noe billig ut, her likte jeg Enyaq bedre, også i forhold til design. Er uansett noe skeptisk til VW/Audi. Har hatt Audi før og var mye styr på verkstedet. Derfor også skeptisk til E-tron.Skoda har glimret med design av Enyaq, men antar du har testet søsterbilen id4 ?
Same shit her. EU-kontroll neste uke, og frembremsene på min Model X var helt ihjelrustet. (Min egen skyld som kjøpte noe billig ræl sist gang de ble byttet.) 3100,- for 2 skiver og 2 sett klosser hos Autodoc denne gangen. Da av dyrere, og forhåpentligvis bedre kvalitet enn sist gang. 14500,- for alt sammen, ink arbeid er ikke rent flåeri i det minste. De har til salt i grøten av det du betaler, men sånn er det vel på merkeverksted.Jepp.
Synes forøvrig jeg fikk et alright tilbud på skifte. Etter litt pruting så ble det ca 14500 for 4 skiver og 8 klosser inkl. arbeid. Det er på merkeverksted. Dvs. Erik Arnesen Rommen. (som enda ikke er blitt Møller). BOS Lørenskog skulle sikkert hatt 50% mer kan jeg tenke meg.
For fire hjul med skiver og klosser ?Med verktøyet og løftebukk, så er det vel en 20 mins jobb for en proff. Slik var det hvertfall med 124 serien