Ultralyd må med i opptaket

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    689
    Antall liker
    2.217
    Torget vurderinger
    1
    Som om ikke det var nok så har tkr også supertweetere fra Tannoy pluss noen andre jeg ikke husker navnet på. Såvidt jeg vet påvirker bruken av disse nyanser i lyden, også i bassen. Tkr har glemt mer om hifi enn mange her har lært og hørselen er det ikke noe i veien med, dessuten er han 10 år yngre enn den gjennomsnittlige topp politiker i unaiten.

    høyfrekvent hilsen

    Atle
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    43.670
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Likevel interessant å spekulere i hva @tkr opplever ved 44/16. Er det virkelig båndbredde eller er det andre artefakter?

    Kan ikke kjøre min ADC lavere en 96 på phonopreamp uten å kjøre den analogt inn i DSP og la dens ADC ta seg av konverteringen. Får prøve en dag, er jo snart tid for ommøblering så kan slenge på noen xlr stumper og teste.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel samme om man hører det eller ikke, det viktigste er at det er der slik at man sprer energien ut i rommet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.194
    Antall liker
    30.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Likevel interessant å spekulere i hva @tkr opplever ved 44/16. Er det virkelig båndbredde eller er det andre artefakter?

    Kan ikke kjøre min ADC lavere en 96 på phonopreamp uten å kjøre den analogt inn i DSP og la dens ADC ta seg av konverteringen. Får prøve en dag, er jo snart tid for ommøblering så kan slenge på noen xlr stumper og teste.
    Som jeg skrev, det er nokså vanskelig å beskrive, og langt fra opplagt. Det har også alltid tatt noe tid før jeg spratt opp av sofaen og stilte samplingsfrekvensen tilbake til 96.

    Nå er det jo også slik at det ikke er stor gjennomtrekk av komponenter her i gården. Jeg er absolutt ikke sikker på at jeg hadde plukket ut 96 kHz eller 44 kHz samplingsfrekvens i et annet anlegg, men her i tkr Towers har det meste allerede stått her i 5-10 år. Jeg kan nok hevde at jeg kjenner lyden her nokså godt.

    Mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.025
    Antall liker
    4.400
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke kjøre min ADC lavere en 96 på phonopreamp uten å kjøre den analogt inn i DSP og la dens ADC ta seg av konverteringen. Får prøve en dag, er jo snart tid for ommøblering så kan slenge på noen xlr stumper og teste.
    Gjør et opptak til harddisk på din sedvanlige 192/24 oppløsning. Så bruker du et program (feks Foobar) til å konvertere ned til Red Book. Da kan du sammenligne de 2 versjonene fra harddisk.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    43.670
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gjør et opptak til harddisk på din sedvanlige 192/24 oppløsning. Så bruker du et program (feks Foobar) til å konvertere ned til Red Book. Da kan du sammenligne de 2 versjonene fra harddisk.
    Ja, har gjort forskjellige konverteringer og lekt opp gjennom. Kan ikke si jeg har hørt noe verdt å legge merke til. Men nå er jo kanskje ikke min verden så oppløst og presis, som antydet i en annen tråd. 😔
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    559
    Antall liker
    59
    Min svigerfar om skulle ha fylt 80 hørte gresshopper han. Så ikke ta alle over en kam. Når du da ier de fleste 70 åringer. Det er ikke tilfelle.
    Jeg skriver da uttrykkelig DE FLESTE... det er stor forskjell på det og ta alle over en kam. Da hadde jeg skrevet ALLE.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.194
    Antall liker
    30.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har sittet og lekt meg litt her.....Samme sangen, alt ellers likt ........Bare gått frem og tilbake mellom 44.1 og 96 .........begynner å bli skikkelig lei av Brothers in arms nå!

    Lydbildet er dønn likt, bassen likeså. De eneste forskjellene ser ut til å være ørlite grann mer snert i trompet og saksofon, og på samme tid virker lyden bittebittelitegrann "snillere" på 96 kHz.

    Kanskje. :rolleyes:

    Mvh
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    43.670
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lydbildet er dønn likt, bassen likeså. De eneste forskjellene ser ut til å være ørlite grann mer snert i trompet og saksofon, og på samme tid virker lyden bittebittelitegrann "snillere" på 96 kHz.
    Stoler på deg jeg far og bare holder meg på 192, da går jeg ikke glipp av noe ulyd og alt som gjør vinyl til vinyl.🥰
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    559
    Antall liker
    59
    Sånn apropos ufin opptreden på hifisentralen: Her har vi 2 ferske eksempler. tkr, en av våre mest rutinerte og avholdte highendere, bekrefter at 16/44 formatet forringer vinyllyden hans. Så går det ikke mange minuttene, før noen begynner å trekke han i tvil. De gjøre litt narr av han. Snakker om tro og julenissen, og det som er viktig for han er liksom en uvesentlighet. Jeg synes det er ufint å rakke slik ned på andres observasjoner og prioriteringer.
    Så du :) i innlegget mitt. Jeg trekker ikke ned noen men skriver at de fleste 70åringer ikke hører spesielt mye over 10kHz. Allerede ved 60 år har 1/3 redusert hørsel og ved 74 år har 50% invalidiserende hørseltap.
    Referanse: https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/grupper/eldre/?term=#syn-og-hrsel

    Jeg er senior selv og vet utmerket godt at hørsel ikke er like bra etter som åra går...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.522
    Antall liker
    17.204
    Sted
    Langesund
    Sånn apropos ufin opptreden på hifisentralen: Her har vi 2 ferske eksempler. tkr, en av våre mest rutinerte og avholdte highendere, bekrefter at 16/44 formatet forringer vinyllyden hans. Så går det ikke mange minuttene, før noen begynner å trekke han i tvil. De gjøre litt narr av han. Snakker om tro og julenissen, og det som er viktig for han er liksom en uvesentlighet. Jeg synes det er ufint å rakke slik ned på andres observasjoner og prioriteringer.
    Ja en unødvendig kommentar, men er nysgjerrig på hvor forskjellen ligger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.200
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skriver da uttrykkelig DE FLESTE... det er stor forskjell på det og ta alle over en kam. Da hadde jeg skrevet ALLE.
    De fleste skrev du, tror ikke det er slik, hr du jobbet i støyrelaterte ynker så ja. Da,er jeg enig med deg.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    559
    Antall liker
    59
    De fleste skrev du, tror ikke det er slik, hr du jobbet i støyrelaterte ynker så ja. Da,er jeg enig med deg.
    Tallene jeg la ut er fra FHI (årene 2021 tom. 2022). Tro på det du vil men statistikk over folkets helse tror jeg FHI har bra kontroll på.
    50% av 74 år+ har invalidiserende hørseltap. Hvis vi tar med de med normalt hørseltap for alderen, blir tallet over 50%, mao. de fleste.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.200
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    - og verre skal det bli, med alle 30-40-50 åringer som spiller mettall på 110 dB eller vi airpods... :cool:
    Helt riktig, er jo blitt flere og flere unge som sliter med hørselen, jeg som snart er 60 har nesten aldri gått rundt med musikk på hode. Brukte bestandig beskyttelse på øra når jeg jobbet som verktøymaker.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.200
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tallene jeg la ut er fra FHI (årene 2021 tom. 2022). Tro på det du vil men statistikk over folkets helse tror jeg FHI har bra kontroll på.
    50% av 74 år+ har invalidiserende hørseltap. Hvis vi tar med de med normalt hørseltap for alderen, blir tallet over 50%, mao. de fleste.
    Av de som er blitt tatt studie av regner jeg med, svigerfar var aldri inne til slik kartlegging.
    Så disse tallene er helt sikkert ikke korrekte. Svigermor har heller ikke gjort det, ikke min mor heller.
    Så denne kartleggingen er jo av de som mest sannsynlig har hatt problemer med hørselen av en annen form.
    Er ikke det mest trolig, man blir jo ikke kalt inn til dette for å kartlegge de over 70 år.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Så denne kartleggingen er jo av de som mest sannsynlig har hatt problemer med hørselen av en annen form.
    Hvis man hadde basert denne undersøkelsen utelukkende på denne gruppen så hadde jo resultatet vist at 100% av Norges befolkning har hørselsproblemer.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    4.639
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker selv grunntonen og oppover i frekvens er vestlig og ikke dc ved oppstart av tonene, det er derfor jeg undres over denne:
    «For meg er denne lavfrekvente lyden eneste grunn til at enhver investering i større bassanlegg gir mer realisme til lyden» Men det er kanskje grunntonen og de første harmoniske du har i tankene?
    Jeg siktet til dc, men ikke nødvendigvis fra trompet😊Avrulling i bass gir også faseforskyvning som kan påvirke opplevelsen av frekvenser over på samme måte som et lavpassfilter i toppen.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.194
    Antall liker
    30.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja en unødvendig kommentar, men er nysgjerrig på hvor forskjellen ligger.
    Bare så det er sagt, årsaken til denne diskusjonen var et direkte spørsmål fra @pedal. I have no horse in this race. Jeg har forsøkt etter beste evne å beskrive hva min opplevelse var. Dersom andre ikke tror på det, greit nok. Har ingen problemer med det.

    Mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.152
    Antall liker
    4.558
    Ja en unødvendig kommentar, men er nysgjerrig på hvor forskjellen ligger.
    Når man sampler ned til 44,1 kHz så setter det alltid spor godt nedenfor 20 kHz. Et steilt lavpassfilter som eliminerer aliasing-effekter vil gi høyfrekvent ringing, gjerne også fasedreining. Et slakt lavpassfilter som eliminerer alias vil dempe toppen … og gi fasedreininger. Et slakt lavpassfilter som ikke demper i toppen slipper gjennom en del alias.

    Så det kan jo være andre ting enn fravær sv høye frekvenser som utgjør forskjellen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Deilig med en tråd hvor de med ekte kunnskap når frem og ikke alt blir idiot forklart. Takk til bx, trumpeten og tkr for gode teorier bak hva som oppleves!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.522
    Antall liker
    17.204
    Sted
    Langesund
    Bare så det er sagt, årsaken til denne diskusjonen var et direkte spørsmål fra @pedal. I have no horse in this race. Jeg har forsøkt etter beste evne å beskrive hva min opplevelse var. Dersom andre ikke tror på det, greit nok. Har ingen problemer med det.

    Mvh
    Da er vel forskjellene nede i det området ørene virker. Bx forklarer jo fint her. Det har jeg ingen problemer med å forstå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.458
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Når man sampler ned til 44,1 kHz så setter det alltid spor godt nedenfor 20 kHz. Et steilt lavpassfilter som eliminerer aliasing-effekter vil gi høyfrekvent ringing, gjerne også fasedreining. Et slakt lavpassfilter som eliminerer alias vil dempe toppen … og gi fasedreininger. Et slakt lavpassfilter som ikke demper i toppen slipper gjennom en del alias.

    Så det kan jo være andre ting enn fravær sv høye frekvenser som utgjør forskjellen.
    Det er nok her hunden ligger begravet i de tilfellene der det er hørbar forskjell, og det er også årsaken til at så mange high end dacer nå har fått FIR-filter. Det løser ikke alt men gir absolutt rom for å skreddersy en del ting.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.458
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    «Alle sinustonene som utgjør grunntone + overtoner er individuelle toner som opptrer helt uavhengige av hverandre.Tar man bort de som ikke er hørbare vil ikke de andre tonene endre seg.»

    Kan du greie litt ut om det? Ikke at jeg er uenig, men nysgjerrig. Setter opp noen punkter jeg trenger forklaring på.

    Videoen du delte hvor ultralyd treffer hverandre skaper hørbar lyd om jeg forstod den rett.
    Hvordan skjer det om ikke frekvensen endres av kollisjon/utligning?
    Det som skjer i videoen er at man modulerer audio over ultralyd. Audio modulert over ultralyd demoduleres gradvis i luft. Dette gjør at i feltet der man har ultralyd kan man høre audio.

    Det interessante som det har vært forsket en del på her er hvordan ultralyd er ekstremt retningsbestemt og audio som moduleres over ultralyd vil demoduleres i luft, men få omtrent samme retningskarakteristikk som ultralyden i utgangspunktet har.

    Dessverre gir det ganske mye forvrengning som man ikke uten videre har en løsning på å håndtere. Noen hadde et patent for en del år siden der de mente å ha løst dette, men de forsvant raskt fra arenaen i stillhet, så jeg tror kanskje de innså at dette ikke var veien til god lyd.

    Et orkester uten skille mellom artistene kan enkelte frekvenser kanselleres mellom instrumentene og bli borte, hvordan skjer det om ikke frekvensene endres av hverandre?
    Alle signaler og lyder kan og vil påvirke summen aritmetisk. Men det er ikke det samme som at ikke enkelttonene fortsatt eksisterer som distinkte frekvenser. I eksempelet du beskriver er de vektorer i rommet og har dermed retning. Man vil da få et svært komplekst mønster av interferens, men samtidig eksisterer alle vektorene uavhengig av hverandre.

    Denne forklaring viser to frekvenser som ligger tett på hverandre, pga tids forskjellen blir styrken variabel.
    Igjen, her er det to signaler som påvirker summen. Det er det samme som vi ser når vi har en firkantpuls, det er summen av flere frekvenser og disse frekvensene eksisterer helt uavhengig av hverandre. Det er litt som å si at du har 2 epler, 3 appelsiner og 4 bananer og dermed 9 frukter totalt, men det er fortsatt det samme antallet epler, appelsiner og bananer. Det er ikke sånn at ett eple pluss en banan blir til en ananas eller noe annet.

    For å spore dette tilbake til temaet:
    Dersom vi summerer 50kHz med 5kHz vil vi opplagt få en 1/10 modulering. Rent matematisk vil dette gi en del sidebånd som også er hørbare. Vi kan for eksempel tenke oss den klassiske IMD-målingen der 19kHz og 20kHz benyttes som målesignal, og produserer en distinkt 1kHz, samt typisk sidebånd til de ulike komponentene. Men dersom vi skal forholde oss til virkeligheten så må vi også tenke på at om referansen er det aktuelle instrumentet avspilt uten elektronikk så vil vi kun høre sidebåndene om de faktisk eksisterer, og det igjen betyr at da vil også mikrofonen høre dem.

    Det er ikke sånn at dette oppstår i menneskehørselen, det er bare en ren aritmetisk operasjon som oppstår både i virkeligheten og når vi spiller av musikk på et godt anlegg. Så for å oppsummere fra forrige innlegg:

    Dersom et instrument produserer 49 og 50kHz toner vil vi få en submodulering på 1kHz. Denne får vi som en direkte følge av at 49 og 50kHz er tilstede. Vi behøver ikke å ha med oss 49 og 50kHz komponentene videre, det holder i lange baner å spille inn 1kHz subkomponenten for vi hører definitivt ikke 49 og 50kHz tonene. Vi hører derimot definitivt 1kHz subkomponenten som er der allerede før opptaksmikrofonen. Med andre ord mister vi ikke noe i det resulterende opptaket fordi vi fjerner overharmoniske utenfor det hørbare området. Alt som ligger i det hørbare området er der før opptaksmikrofonen og vil komme med.

    All forskning jeg har lest, som har forsøkt å demonstrere effekten av ultralyd, har feilet på minst en av flere punkter. Det vanligste er at forklaringsmodellene mangler forståelsen av hvordan disse "mystiske" intermodulasjonseffektene ikke er så mystiske men bare en del av lyden vi hører under 20kHz. En annen vanlig utfordring er at man har funnet "bevis" for hørbare ting som viser seg å være feil i måleoppsettet som gir høyst hørbare effekter. Ser vi på det første videoeksempelet mangler det en FFT-fremstilling av signalet. Jeg føler meg bra sikker på at den ville vist betydelige moduleringseffekter som gjør at det ligger god gammeldags audio i signalet, og ut fra hvordan hun beskriver lyden tipper jeg den ligger i området 17-18kHz med høy amplitude. Legg for eksempel merke til hvordan kurveformen ikke er en ren sinus straks man flytter litt på transduceren.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det som skjer i videoen er at man modulerer audio over ultralyd. Audio modulert over ultralyd demoduleres gradvis i luft. Dette gjør at i feltet der man har ultralyd kan man høre audio.

    Det interessante som det har vært forsket en del på her er hvordan ultralyd er ekstremt retningsbestemt og audio som moduleres over ultralyd vil demoduleres i luft, men få omtrent samme retningskarakteristikk som ultralyden i utgangspunktet har.

    Dessverre gir det ganske mye forvrengning som man ikke uten videre har en løsning på å håndtere. Noen hadde et patent for en del år siden der de mente å ha løst dette, men de forsvant raskt fra arenaen i stillhet, så jeg tror kanskje de innså at dette ikke var veien til god lyd.



    Alle signaler og lyder kan og vil påvirke summen aritmetisk. Men det er ikke det samme som at ikke enkelttonene fortsatt eksisterer som distinkte frekvenser. I eksempelet du beskriver er de vektorer i rommet og har dermed retning. Man vil da få et svært komplekst mønster av interferens, men samtidig eksisterer alle vektorene uavhengig av hverandre.



    Igjen, her er det to signaler som påvirker summen. Det er det samme som vi ser når vi har en firkantpuls, det er summen av flere frekvenser og disse frekvensene eksisterer helt uavhengig av hverandre. Det er litt som å si at du har 2 epler, 3 appelsiner og 4 bananer og dermed 9 frukter totalt, men det er fortsatt det samme antallet epler, appelsiner og bananer. Det er ikke sånn at ett eple pluss en banan blir til en ananas eller noe annet.

    For å spore dette tilbake til temaet:
    Dersom vi summerer 50kHz med 5kHz vil vi opplagt få en 1/10 modulering. Rent matematisk vil dette gi en del sidebånd som også er hørbare. Vi kan for eksempel tenke oss den klassiske IMD-målingen der 19kHz og 20kHz benyttes som målesignal, og produserer en distinkt 1kHz, samt typisk sidebånd til de ulike komponentene. Men dersom vi skal forholde oss til virkeligheten så må vi også tenke på at om referansen er det aktuelle instrumentet avspilt uten elektronikk så vil vi kun høre sidebåndene om de faktisk eksisterer, og det igjen betyr at da vil også mikrofonen høre dem.

    Det er ikke sånn at dette oppstår i menneskehørselen, det er bare en ren aritmetisk operasjon som oppstår både i virkeligheten og når vi spiller av musikk på et godt anlegg. Så for å oppsummere fra forrige innlegg:

    Dersom et instrument produserer 49 og 50kHz toner vil vi få en submodulering på 1kHz. Denne får vi som en direkte følge av at 49 og 50kHz er tilstede. Vi behøver ikke å ha med oss 49 og 50kHz komponentene videre, det holder i lange baner å spille inn 1kHz subkomponenten for vi hører definitivt ikke 49 og 50kHz tonene. Vi hører derimot definitivt 1kHz subkomponenten som er der allerede før opptaksmikrofonen. Med andre ord mister vi ikke noe i det resulterende opptaket fordi vi fjerner overharmoniske utenfor det hørbare området. Alt som ligger i det hørbare området er der før opptaksmikrofonen og vil komme med.

    All forskning jeg har lest, som har forsøkt å demonstrere effekten av ultralyd, har feilet på minst en av flere punkter. Det vanligste er at forklaringsmodellene mangler forståelsen av hvordan disse "mystiske" intermodulasjonseffektene ikke er så mystiske men bare en del av lyden vi hører under 20kHz. En annen vanlig utfordring er at man har funnet "bevis" for hørbare ting som viser seg å være feil i måleoppsettet som gir høyst hørbare effekter. Ser vi på det første videoeksempelet mangler det en FFT-fremstilling av signalet. Jeg føler meg bra sikker på at den ville vist betydelige moduleringseffekter som gjør at det ligger god gammeldags audio i signalet, og ut fra hvordan hun beskriver lyden tipper jeg den ligger i området 17-18kHz med høy amplitude. Legg for eksempel merke til hvordan kurveformen ikke er en ren sinus straks man flytter litt på transduceren.
    Takk for flott svar. Må si meg enig det er usannsynlig de hører ren ultralyd.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ...
    Ser vi på det første videoeksempelet mangler det en FFT-fremstilling av signalet. Jeg føler meg bra sikker på at den ville vist betydelige moduleringseffekter som gjør at det ligger god gammeldags audio i signalet, og ut fra hvordan hun beskriver lyden tipper jeg den ligger i området 17-18kHz med høy amplitude. Legg for eksempel merke til hvordan kurveformen ikke er en ren sinus straks man flytter litt på transduceren.
    Hvilken frekvens viser oscilloskopet?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    2.741
    Det som skjer i videoen er at man modulerer audio over ultralyd. Audio modulert over ultralyd demoduleres gradvis i luft. Dette gjør at i feltet der man har ultralyd kan man høre audio.

    Det interessante som det har vært forsket en del på her er hvordan ultralyd er ekstremt retningsbestemt og audio som moduleres over ultralyd vil demoduleres i luft, men få omtrent samme retningskarakteristikk som ultralyden i utgangspunktet har.

    Dessverre gir det ganske mye forvrengning som man ikke uten videre har en løsning på å håndtere. Noen hadde et patent for en del år siden der de mente å ha løst dette, men de forsvant raskt fra arenaen i stillhet, så jeg tror kanskje de innså at dette ikke var veien til god lyd.



    Alle signaler og lyder kan og vil påvirke summen aritmetisk. Men det er ikke det samme som at ikke enkelttonene fortsatt eksisterer som distinkte frekvenser. I eksempelet du beskriver er de vektorer i rommet og har dermed retning. Man vil da få et svært komplekst mønster av interferens, men samtidig eksisterer alle vektorene uavhengig av hverandre.



    Igjen, her er det to signaler som påvirker summen. Det er det samme som vi ser når vi har en firkantpuls, det er summen av flere frekvenser og disse frekvensene eksisterer helt uavhengig av hverandre. Det er litt som å si at du har 2 epler, 3 appelsiner og 4 bananer og dermed 9 frukter totalt, men det er fortsatt det samme antallet epler, appelsiner og bananer. Det er ikke sånn at ett eple pluss en banan blir til en ananas eller noe annet.

    For å spore dette tilbake til temaet:
    Dersom vi summerer 50kHz med 5kHz vil vi opplagt få en 1/10 modulering. Rent matematisk vil dette gi en del sidebånd som også er hørbare. Vi kan for eksempel tenke oss den klassiske IMD-målingen der 19kHz og 20kHz benyttes som målesignal, og produserer en distinkt 1kHz, samt typisk sidebånd til de ulike komponentene. Men dersom vi skal forholde oss til virkeligheten så må vi også tenke på at om referansen er det aktuelle instrumentet avspilt uten elektronikk så vil vi kun høre sidebåndene om de faktisk eksisterer, og det igjen betyr at da vil også mikrofonen høre dem.

    Det er ikke sånn at dette oppstår i menneskehørselen, det er bare en ren aritmetisk operasjon som oppstår både i virkeligheten og når vi spiller av musikk på et godt anlegg. Så for å oppsummere fra forrige innlegg:

    Dersom et instrument produserer 49 og 50kHz toner vil vi få en submodulering på 1kHz. Denne får vi som en direkte følge av at 49 og 50kHz er tilstede. Vi behøver ikke å ha med oss 49 og 50kHz komponentene videre, det holder i lange baner å spille inn 1kHz subkomponenten for vi hører definitivt ikke 49 og 50kHz tonene. Vi hører derimot definitivt 1kHz subkomponenten som er der allerede før opptaksmikrofonen. Med andre ord mister vi ikke noe i det resulterende opptaket fordi vi fjerner overharmoniske utenfor det hørbare området. Alt som ligger i det hørbare området er der før opptaksmikrofonen og vil komme med.

    All forskning jeg har lest, som har forsøkt å demonstrere effekten av ultralyd, har feilet på minst en av flere punkter. Det vanligste er at forklaringsmodellene mangler forståelsen av hvordan disse "mystiske" intermodulasjonseffektene ikke er så mystiske men bare en del av lyden vi hører under 20kHz. En annen vanlig utfordring er at man har funnet "bevis" for hørbare ting som viser seg å være feil i måleoppsettet som gir høyst hørbare effekter. Ser vi på det første videoeksempelet mangler det en FFT-fremstilling av signalet. Jeg føler meg bra sikker på at den ville vist betydelige moduleringseffekter som gjør at det ligger god gammeldags audio i signalet, og ut fra hvordan hun beskriver lyden tipper jeg den ligger i området 17-18kHz med høy amplitude. Legg for eksempel merke til hvordan kurveformen ikke er en ren sinus straks man flytter litt på transduceren.
    Dette gikk rett hjem. Knallbra innlegg. Ikke bare har du bånnsolid kunnskap, men dine pedagogiske evner er godt utvikla. Takk for at du gidder.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Nå-da-da...


    Der er noget Jeg liiiige skal læse op på igen. Hukommelsen må spille et puds. Prøver at finde den oprindelige artikel, for så at vende tilbage.🥵
    Du siktet kanskje til
    https://en.wikipedia.org/wiki/Interaural_time_difference
    Det anslås at den minste tidsforskjellen en kan registrere under optimale forhold er nede rundt 10 µS som er periodetiden til 100k Hz.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6561774/
    https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/interaural-time-difference

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn