Sensitivity (2.83V @ 1M)87dBNå har jeg samme kilde, men waherfedale eve 4.2 i en mindre stue kjipt at stereofil har de på tilbud .) men her blør ørene. topping xtz er flott kombo tror jeg
Yepp, å lytte til musikk på 120dB Er selvsagt idioti. Nøkkelen er at systemet spiller normalt med mye lavere forvrengning når det går på tomgang enn når det strekkes mot yttergrensene. Derfor kan det være til stor glede på normale lyttevolumer å ha et system som har mye høyere kapasitet. Jeg tror at mange ville fått en ny forståelse av lyd hvis de ikke forsøkte å spille «høyt» med et anlegg med 2*6,5’’ per side, men i stedet spilte ved samme lydtrykk med noe som har 4 eller 8 ganger så mye membranareal. Avslappet, ustreseende OG dynamisk.Jeg tviler på om trådstarter vet hvor høyt 120 dB er. Jetfly som flyr lavt over deg er rundt 110 dB. Når man vet at dB skalaen ikke er lineær og at +3 dB er en dobling av opplevd lydstyrke, så er 120 dB total idioti og ingen ønsker å høre musikk ved slike lydtrykk tror jeg. Du får varig hørselskade etter få minutter, kanskje sekunder.
Om trådstarter har vært på kino og sett action med fly, bomber og togkrasj så tror jeg lydtrykket i mellomtone og diskant aldri har vært over 110 dB.
De fleste som har skutt mye med ag3 eller andre våpen uten vern har ødelagt hørsel. Man vil ikke alltid ha realisme til det ytterste.Skal man ha mer realistisk lyd fra krigsfilmer og lignede så kan det være greit med så effektive høyttalere.
Lyd fra gevær og kanon:
Gevær Ag3 155 dB
M109 sin 155 mm kanon 185dB.
Forsterkere med høy effekt er ikke best i området hvor Sinad måles, men høyere opp. Derfor er det ikke best å spille på veldig lav effekt på veldig lettdrevne høyttalere. PA-kasser kan ha høy effektivitet, men mangler dyp bass. Vanlig høyttalere blir ofte dempet i mellom tonen og diskanten i delefilteret for at bassen skal låte naturlig og behagelig.
bruker man ikke headroomèt så er der ingen headroom. noen kaster på effekt langt over hva høyttalerene er spesifisert for, fordi de tenker det blir bedre..Selvsagt er det bra for lyden å ha headroom til langt over det lydtrykket man vanligvis har behov for.
I praksis er ikke dette et problem i mine ører, men målemessig har effektforsterkere ofte en SINAD kurve som faller med høyere effekt, for så å stige igjen. Kanskje det tilsier at de er best på visse nivåer.Man kan vel ikke ha for "kraftige" forsterkere vel? Og isåfall hvordan skal man dimensjonere riktig forsterker vs høyttalere ?
Har gått fra aw180 til aw400 til aw600 på samme høyttalere og kan ikke si det ble noe nedgradering i allefall
Jeg har skutt mye uten hørselvern på jakt tidligere, men nå bruker de fleste lyd-demper og det er bra.De fleste som har skutt mye med ag3 eller andre våpen uten vern har ødelagt hørsel. Man vil ikke alltid ha realisme til det ytterste.
Vel, de fleste målingene på sentralen fra REW og lignende er jo uten vekting siden vi forsøker å måle fullfrekvent. A vekting er dog laget for å reflektere bedre flercher munson kurvene (hva vi hører), så det har klart en poeng med seg når det gjelder støy og forvrengning. Så vidt jeg vet er vel C vekting en mellomting.Meningsløst å referere til lydtrykksmålinger uten å angi vektingen; A, B eller Z (zero).
Vis vedlegget 952420
Mest sannsynlig hører du ikke forskjell fordi det ikke er forskjell.Blir nokk å bygge Ken Kreisel DxD12012 bass tårn i hver side. har 1 på tråden så skal selge 2stk. Så fikk jeg AudioQuest 3 strøm rens her om dagen. fikk kobla det opp å rydda litt i kabel rot. merka ikke mye forskjell jeg asså. kan det ha noe med at jeg ikke har jorda stikk kontak i vegg? men når jeg muter all lyd fra pc å skrur opp til max volum så hører jeg ikke lenger sånn susing/bromming, samme lyd som man fikk på sa gammle svart whit tva før di fikk inn kanalen.
Varebilen min gjør nesten 200, men det er ingen Porsche Turbo. En liten høyttaler som Jbl3600 med tre 6,5" vil aldri nå opp det et solid hjembygg som prinsippet er en PA høyttaler. Mine egne kasser er 300 liter og klarer sikkert 120dB, men konstruksjonen i leiligheten begynner å vibrere ved 100 kanskje. Og da synes jeg det er drithøyt.Takk for svar, dette spiller så innihamperæva her, jbl 3600 spilte sykt i større stue
Hvis du har 4 subber......eller flere.....kan det anbefales å ta en tur til flere somer 2 tårn i hvert sitt hjørne bedre enn 4 subber i hvert sitt hjørne?
Hei,Hei. jeg lurer på å bytte ut mine Dali Mentor 8 til noe i høyere klasse som for exempel Epicon 8. For å få det nye magnet systeme deres.
men er også på jakt etter andre høyttalere som kan levere. å gi et lyd trykk på minst 120db + Må tåle juling.
Ikke PA (Cerwin stil) noe ordentlig med mye detaljer osv.
Har tenkt det samme som deg lenge, men tror balansen i lydbildet er viktigere når man liker å spille veldig høyt. Det jeg mener, er at du må ha nok trykk i bunnen av lydbildet for å oppnå følelsen av å spille høyt nok / få den LIVE følelsen du har på konserter. Nivået lenger opp kan nok med fordel være endel lavere enn nivået i bassen hvis det skal oppleves som kult og underholdende.Hei,Hei. jeg lurer på å bytte ut mine Dali Mentor 8 til noe i høyere klasse som for exempel Epicon 8. For å få det nye magnet systeme deres.
men er også på jakt etter andre høyttalere som kan levere. å gi et lyd trykk på minst 120db + Må tåle juling.
Ikke PA (Cerwin stil) noe ordentlig med mye detaljer osv.
dB kan være vanskelig å være klok på og benyttes derfor på uryddig vis av mange. Som eksempel oppgir PMC at deres rimelige Prodigy 1 og 5 har maks lydtrykk på 124/125dB. Hvis jeg husker riktig er det ca 6.5 toms bass. Da synes jeg man er vel kreativ i omgang med fakta. Jeg har selv en litt annen tilnærming. Mitt designmål med det siste linjekilde/basstårn oppsetter jeg har var 105dB i lytteposisjon. Da skulle jeg ha minst 10dB headroom og lytteavstanden er 4 meter, og helst mer å gå på da THD stiger bratt når man begynner å dra på. I praksis endte jeg da opp med fronter med følsomhet på omkring 98dB i linjekilde og forsterker på 600w per kanal. I realiteten når jeg 105dB lydtrykk på ca 20w (en kanal og uten bass). Da spiller jeg høyt og klart. Over dette lydtrykket begynner i større grad pynt, møblement, gulv og vegger å vibrere, for ikke å snakke om at forvrengningen stiger i høyttalerne. Så hvor høyt kan jeg egentlig spille? Er det riktig å si 105dB, eller skal jeg si 110dB? 115? 120? Det er jo mulig å måle de sistnevnte nivåene og enda høyere, men det er verken behagelig eller en «high-fidelity» gjengivelse av musikken. Heldigvis spiller jeg også sjelden 105dB, men unntak av når det er fest. På 0.06w-0.6w måler jeg omkring 80-90dB i lytteposisjonen (en kanal uten sub). Det er stort sett mer enn nok.Denne problemstilling blir litt som å selge strikk i meter… (krever vist høy moral). Min EL-bil er raskere fra 0-100 enn min 911, men har ingen sjanse i livet til å vinne ett løp. Hifi-systemer med rimelig SQ som spiller 120db 20-20khz uten kompresjon mm. i vanlig lytteposisjon og og og finnes så å si ikke.
her er et bilde av min 911 Vis vedlegget 961005
From DC to Blue light +/- infinity! (Great American Sound GAS). Mr. Bongiorno var en spøkefugl.dB kan være vanskelig å være klok på og benyttes derfor på uryddig vis av mange. Som eksempel oppgir PMC at deres rimelige Prodigy 1 og 5 har maks lydtrykk på 124/125dB. Hvis jeg husker riktig er det ca 6.5 toms bass. Da synes jeg man er vel kreativ i omgang med fakta. Jeg har selv en litt annen tilnærming. Mitt designmål med det siste linjekilde/basstårn oppsetter jeg har var 105dB i lytteposisjon. Da skulle jeg ha minst 10dB headroom og lytteavstanden er 4 meter, og helst mer å gå på da THD stiger bratt når man begynner å dra på. I praksis endte jeg da opp med fronter med følsomhet på omkring 98dB i linjekilde og forsterker på 600w per kanal. I realiteten når jeg 105dB lydtrykk på ca 20w (en kanal og uten bass). Da spiller jeg høyt og klart. Over dette lydtrykket begynner i større grad pynt, møblement, gulv og vegger å vibrere, for ikke å snakke om at forvrengningen stiger i høyttalerne. Så hvor høyt kan jeg egentlig spille? Er det riktig å si 105dB, eller skal jeg si 110dB? 115? 120? Det er jo mulig å måle de sistnevnte nivåene og enda høyere, men det er verken behagelig eller en «high-fidelity» gjengivelse av musikken. Heldigvis spiller jeg også sjelden 105dB, men unntak av når det er fest. På 0.06w-0.6w måler jeg omkring 80-90dB i lytteposisjonen (en kanal uten sub). Det er stort sett mer enn nok.