Høyttalere Hifi Høyttalere som kan nå sinnsykt høye volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Idefix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2023
    Innlegg
    102
    Antall liker
    79
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg samme kilde, men waherfedale eve 4.2 i en mindre stue kjipt at stereofil har de på tilbud .) men her blør ørene. topping xtz er flott kombo tror jeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.613
    Antall liker
    4.071
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg samme kilde, men waherfedale eve 4.2 i en mindre stue kjipt at stereofil har de på tilbud .) men her blør ørene. topping xtz er flott kombo tror jeg
    Sensitivity (2.83V @ 1M)87dB
    Recommended Amplifier Power25-120W
    Peak SPL105dB
    Nominal Impedance8Ω Compatible
    Minimum Impedance4Ω
    Frequency Response (+/-3dB)54Hz ~ 22kHz

    Dette sier datablad om disse høyttalerne. Godt mulig at ørene blør, det er nok mer av forvrengning enn lydtrykk sånn direkte.
    Har man mye kapasitet med lav forvrengningg så vil man ikke tenke at dette er høyt, fordi forvrengning er fraværende. Forvrengning gjør at det blir ubehagelig å høre på og oppfattes som høyt. For å få kapaisitet så er det kun store drivere som klarer dette, tenk FRA 12" og oppover i størrelse.
     

    Idefix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2023
    Innlegg
    102
    Antall liker
    79
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    0
    Takk for svar, dette spiller så innihamperæva her, jbl 3600 spilte sykt i større stue
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.652
    Antall liker
    3.875
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tviler på om trådstarter vet hvor høyt 120 dB er. Jetfly som flyr lavt over deg er rundt 110 dB. Når man vet at dB skalaen ikke er lineær og at +3 dB er en dobling av opplevd lydstyrke, så er 120 dB total idioti og ingen ønsker å høre musikk ved slike lydtrykk tror jeg. Du får varig hørselskade etter få minutter, kanskje sekunder.

    Om trådstarter har vært på kino og sett action med fly, bomber og togkrasj så tror jeg lydtrykket i mellomtone og diskant aldri har vært over 110 dB.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.446
    Antall liker
    2.668
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    I MotoGP er musikkgrensen 120 dB. Men det er jo målt 1 m fra eksostuppen og 45 grader til siden.
    Så når en sitter på tribunen er det jo en del lavere. Men jeg har med og bruker uansett propper...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tviler på om trådstarter vet hvor høyt 120 dB er. Jetfly som flyr lavt over deg er rundt 110 dB. Når man vet at dB skalaen ikke er lineær og at +3 dB er en dobling av opplevd lydstyrke, så er 120 dB total idioti og ingen ønsker å høre musikk ved slike lydtrykk tror jeg. Du får varig hørselskade etter få minutter, kanskje sekunder.

    Om trådstarter har vært på kino og sett action med fly, bomber og togkrasj så tror jeg lydtrykket i mellomtone og diskant aldri har vært over 110 dB.
    Yepp, å lytte til musikk på 120dB Er selvsagt idioti. Nøkkelen er at systemet spiller normalt med mye lavere forvrengning når det går på tomgang enn når det strekkes mot yttergrensene. Derfor kan det være til stor glede på normale lyttevolumer å ha et system som har mye høyere kapasitet. Jeg tror at mange ville fått en ny forståelse av lyd hvis de ikke forsøkte å spille «høyt» med et anlegg med 2*6,5’’ per side, men i stedet spilte ved samme lydtrykk med noe som har 4 eller 8 ganger så mye membranareal. Avslappet, ustreseende OG dynamisk.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Skal man ha mer realistisk lyd fra krigsfilmer og lignede så kan det være greit med så effektive høyttalere.
    Lyd fra gevær og kanon:
    Gevær Ag3 155 dB
    M109 sin 155 mm kanon 185dB.
    Forsterkere med høy effekt er ikke best i området hvor Sinad måles, men høyere opp. Derfor er det ikke best å spille på veldig lav effekt på veldig lettdrevne høyttalere. PA-kasser kan ha høy effektivitet, men mangler dyp bass. Vanlig høyttalere blir ofte dempet i mellom tonen og diskanten i delefilteret for at bassen skal låte naturlig og behagelig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.652
    Antall liker
    3.875
    Torget vurderinger
    96
    Skal man ha mer realistisk lyd fra krigsfilmer og lignede så kan det være greit med så effektive høyttalere.
    Lyd fra gevær og kanon:
    Gevær Ag3 155 dB
    M109 sin 155 mm kanon 185dB.
    Forsterkere med høy effekt er ikke best i området hvor Sinad måles, men høyere opp. Derfor er det ikke best å spille på veldig lav effekt på veldig lettdrevne høyttalere. PA-kasser kan ha høy effektivitet, men mangler dyp bass. Vanlig høyttalere blir ofte dempet i mellom tonen og diskanten i delefilteret for at bassen skal låte naturlig og behagelig.
    De fleste som har skutt mye med ag3 eller andre våpen uten vern har ødelagt hørsel. Man vil ikke alltid ha realisme til det ytterste.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.916
    Antall liker
    1.083
    Selvsagt er det bra for lyden å ha headroom til langt over det lydtrykket man vanligvis har behov for.
    bruker man ikke headroomèt så er der ingen headroom. noen kaster på effekt langt over hva høyttalerene er spesifisert for, fordi de tenker det blir bedre..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.096
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man kan vel ikke ha for "kraftige" forsterkere vel? Og isåfall hvordan skal man dimensjonere riktig forsterker vs høyttalere ?
    Har gått fra aw180 til aw400 til aw600 på samme høyttalere og kan ikke si det ble noe nedgradering i allefall
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Man kan vel ikke ha for "kraftige" forsterkere vel? Og isåfall hvordan skal man dimensjonere riktig forsterker vs høyttalere ?
    Har gått fra aw180 til aw400 til aw600 på samme høyttalere og kan ikke si det ble noe nedgradering i allefall
    I praksis er ikke dette et problem i mine ører, men målemessig har effektforsterkere ofte en SINAD kurve som faller med høyere effekt, for så å stige igjen. Kanskje det tilsier at de er best på visse nivåer.

    gain-messig kan du få en forverring dersom du har en effektforsterker med stor gain, stor utgangseffekt og effektive høyttalere - og derfor ender opp med å dempe signalet gjennom forforsterkeren tilsvarende mye. Da flytter du signalet ned mot støygulvet og SINAD vil gå opp for kjeden totalt sett.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    2.781
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    1694961107328.png
    Hvis det er denne typen kurve du tenker på, så har det vel mye å si at lav effekt gir lavt/lavere lydnivå og at forvrenging følgelig blir tilsvarende lav. Hvis du får 80 dB ut av 5 watt (for å ta et eksempel) så vil du fortsatt ha veldig lite støy sånn totalt sett. Høyere effekt vil gi høyere lydnivå ut og da kan det være et poeng med lavere relativt nivå på forvrengningen.

    Jeg synes ellers «the shoutometer» gir et veldig godt bilde på hvordan forvrengningsmålinger kan forstås. Hvis noen står og roper til deg av all kraft fra én meter, kan man forstå dB-skalaen som en beskrivelse av økning av avstand:

    1694961589426.png



     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    3.602
    Torget vurderinger
    1
    Meningsløst å referere til lydtrykksmålinger uten å angi vektingen; A, B eller Z (zero).
    IMG_9537.jpeg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    2.781
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner ikke at det har noe å si her så lenge man sammenlikner lik vekting.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.718
    Antall liker
    1.033
    De fleste som har skutt mye med ag3 eller andre våpen uten vern har ødelagt hørsel. Man vil ikke alltid ha realisme til det ytterste.
    Jeg har skutt mye uten hørselvern på jakt tidligere, men nå bruker de fleste lyd-demper og det er bra.
    Jeg hører ikke fuglesang/kvitring om morgenen lenger. Er 70 år. Ei dame på 73 var her en morgen og hørte mye fuglesang.
    Så nedsatt hørsel, ja.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Meningsløst å referere til lydtrykksmålinger uten å angi vektingen; A, B eller Z (zero).
    Vis vedlegget 952420
    Vel, de fleste målingene på sentralen fra REW og lignende er jo uten vekting siden vi forsøker å måle fullfrekvent. A vekting er dog laget for å reflektere bedre flercher munson kurvene (hva vi hører), så det har klart en poeng med seg når det gjelder støy og forvrengning. Så vidt jeg vet er vel C vekting en mellomting.
     

    BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Blir nokk å bygge Ken Kreisel DxD12012 bass tårn i hver side. har 1 på tråden så skal selge 2stk. Så fikk jeg AudioQuest 3 strøm rens her om dagen. fikk kobla det opp å rydda litt i kabel rot. merka ikke mye forskjell jeg asså. kan det ha noe med at jeg ikke har jorda stikk kontak i vegg? men når jeg muter all lyd fra pc å skrur opp til max volum så hører jeg ikke lenger sånn susing/bromming, samme lyd som man fikk på sa gammle svart whit tva før di fikk inn kanalen.
     

    BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    er 2 tårn i hvert sitt hjørne bedre enn 4 subber i hvert sitt hjørne?

    stua mi er nå blitt lytte romme/kino salen, så kan sitte midt i rommet om jeg vill
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Blir nokk å bygge Ken Kreisel DxD12012 bass tårn i hver side. har 1 på tråden så skal selge 2stk. Så fikk jeg AudioQuest 3 strøm rens her om dagen. fikk kobla det opp å rydda litt i kabel rot. merka ikke mye forskjell jeg asså. kan det ha noe med at jeg ikke har jorda stikk kontak i vegg? men når jeg muter all lyd fra pc å skrur opp til max volum så hører jeg ikke lenger sånn susing/bromming, samme lyd som man fikk på sa gammle svart whit tva før di fikk inn kanalen.
    Mest sannsynlig hører du ikke forskjell fordi det ikke er forskjell.

    2stk av D12012 vil nok være en veldig god start. Ved aktiv deling av hovedhøyttalerne så slipper disse også mye effekt og membranvandring, som igjen bidrar til en renere øvre bass og mellomtone.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.308
    Antall liker
    3.767
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar, dette spiller så innihamperæva her, jbl 3600 spilte sykt i større stue
    Varebilen min gjør nesten 200, men det er ingen Porsche Turbo. En liten høyttaler som Jbl3600 med tre 6,5" vil aldri nå opp det et solid hjembygg som prinsippet er en PA høyttaler. Mine egne kasser er 300 liter og klarer sikkert 120dB, men konstruksjonen i leiligheten begynner å vibrere ved 100 kanskje. Og da synes jeg det er drithøyt.
    Skal man spille megahøyt og bra uten å ta opp banklån, må man bygge selv. Eller få noen som kan til å gjøre det for en, som jeg har.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.510
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som flere har sagt, 120 dB er svinehøyt. Det er likevel ikke helt spinnvilt som dimensjonering av høyttalere. Om man spiller alminnelig grisehøyt ved 95 dB ca 4 m fra høyttalerne, så vil det være 10-12 dB høyere 1 m foran dem, dvs ca 105-107 dB. Legg til crest factor i noenlunde velprodusert musikk på 15-17 dB, og du vil ha topper på 120-124 dB. Legg til litt headroom også, og det blir fort topper på 130 dB @ 1 m som dimensjoneringskriterie.

    Det lar seg relativt enkelt løse fra øvre bass og helt opp, men skal man ha den kapasiteten helt ned blir det digre greier. Da er du på sånt som store JBL, store PA-monitorer, hjemmebygg, og konstruksjoner fra spesialister som f eks Sigberg (Manta + 10D subber). Separat subwoofersystem vil nok være nødvendig.

    De hjemmebyggede høyttalerne mine med subber er kanskje i nærheten, med 2x12" + 2x10" + 6.5" + TPL diskant + 1" domediskant per side i en stue av noenlunde normale dimensjoner. Alt unntatt sub-elementer og domediskanter er PA-elementer. Det gir følsomhet rundt 100 dB og aktivt delt 4x200 W pr kanal. Spiller detaljert som bare det, også når det blir grisehøyt.

    På hytta har jeg veggmonterte JBL 9350 med 15" bass, to kompresjonsdrivere i horn, 99 dB følsomhet og en 350-watter pr høyttaler. De går ikke dypere enn ca 50 Hz, men kan gi inntil 128 dB kontinuerlig, 134 dB peak. De er litt store til surroundhøyttalere å være. Fun fact: Det går bare en slik høyttaler inn om gangen i en Tesla Model S med nedslåtte bakseter, ikke to. Matchende subwoofer har jeg ikke rukket å bygge ennå, men den må nok transporteres med gaffeltruck.

    1694980108377.png


    Bare for å gi en viss idé om hva som skal til for å gi 120 dB+ kontinuerlig. :)
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.916
    Antall liker
    1.083
    ikke at det er så relevant for denne tråden, men blir det ikke full innsnevring i kritisk område og mye beaming på hytta med 2.2khz 15"?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.510
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men de JBL'ene har bra kontrollert spredning helt opp til overleveringen til horna. Ikke helt kardioide, men litt samme idé med waveguide og åpninger på sidene som kontrollerer spredningsmønsteret. Noen har tenkt en hel del der.

    Relevansen til tråden er fortsatt som illustrasjon på hvaslags artilleri som behøves for å oppfylle kravene fra åpningsinnlegget.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Enig med @Asbjørn.
    Det virker som mange skriver om dB-tall på det ene og det andre uten å tenke på hvordan det er målt. Det er stor forskjell på en average-måling fra en iPhone med ukjent vekting og faktisk lydtrykk i de korte peakene med Z-vekting (som er det man må bruke når man beregner høyttalere og forsterkere).
    Skal man spille det som faktisk er grisehøyt i litt stort rom helt ned i den dypeste bassen passerer man fort 120dB SPL i toppene målt på 1 meter.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    643
    Antall liker
    2.864
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler noe hjemmesnekra greier. Her er test av et bassystem jeg hadde for noen år siden. 6 stk LMS Ultra 18" og to stk Crown Itech 6000. Man ser på den øverste kurven at 4x 3kW har problemer. Klarte 129dB C før dette gav opp, men mulig det var litt høyere da lengre nede. Målt på ca 350cm med Umic1, som heller ikke er helt nøyaktig under ca 20Hz...

    Til info bruker jeg nå 8stk 21" Beyma i porta kasser. Mye lettere å integrere med resten av systemet.
    Skal man ha enda råere saker er det bare å sjekke forholdene hos karmann på Vanse, som bruker 36 stk 18" JBL. Men da har man tatt den helt ut, altså.
    1694986240227.jpeg
    1694986262145.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.687
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    0
    er 2 tårn i hvert sitt hjørne bedre enn 4 subber i hvert sitt hjørne?
    Hvis du har 4 subber......eller flere.....kan det anbefales å ta en tur til flere som
    benytter forskjellig plassering for å få et inntrykk av mulighetene..... (y)
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    275
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    1
    Hei,Hei. jeg lurer på å bytte ut mine Dali Mentor 8 til noe i høyere klasse som for exempel Epicon 8. For å få det nye magnet systeme deres.
    men er også på jakt etter andre høyttalere som kan levere. å gi et lyd trykk på minst 120db + Må tåle juling.


    Ikke PA (Cerwin stil) noe ordentlig med mye detaljer osv.
    Hei,Hei. jeg lurer på å bytte ut mine Dali Mentor 8 til noe i høyere klasse som for exempel Epicon 8. For å få det nye magnet systeme deres.
    men er også på jakt etter andre høyttalere som kan levere. å gi et lyd trykk på minst 120db + Må tåle juling.


    Ikke PA (Cerwin stil) noe ordentlig med mye detaljer osv.
    Har tenkt det samme som deg lenge, men tror balansen i lydbildet er viktigere når man liker å spille veldig høyt. Det jeg mener, er at du må ha nok trykk i bunnen av lydbildet for å oppnå følelsen av å spille høyt nok / få den LIVE følelsen du har på konserter. Nivået lenger opp kan nok med fordel være endel lavere enn nivået i bassen hvis det skal oppleves som kult og underholdende.
    Dine fronter spiller jo rent opp til 111 dB (målt i tyske Audio) og det er ikke så mange fronter som spiller særlig mye høyere. Jeg tror uansett det er irrelevant. Får du skikkelig grunnmur på plass i form av subber tror jeg lett at de fleste fronter (som stort sett alltid klarer å levere 100 dB rent) vil gjøre en god jobb.
    Hvis du virkelig vil spille høyere enn 111 dB så ligger det et par JBL K2 på Finn som jeg mener kan levere godt over 120 dB. (126?) Men det hjelper lite uten massiv bass-støtte.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Denne problemstilling blir litt som å selge strikk i meter… (krever vist høy moral). Min EL-bil er raskere fra 0-100 enn min 911, men har ingen sjanse i livet til å vinne ett løp. Hifi-systemer med rimelig SQ som spiller 120db 20-20khz uten kompresjon mm. i vanlig lytteposisjon og og og finnes så å si ikke.
    her er et bilde av min 911
    IMG_6545.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Denne problemstilling blir litt som å selge strikk i meter… (krever vist høy moral). Min EL-bil er raskere fra 0-100 enn min 911, men har ingen sjanse i livet til å vinne ett løp. Hifi-systemer med rimelig SQ som spiller 120db 20-20khz uten kompresjon mm. i vanlig lytteposisjon og og og finnes så å si ikke.
    her er et bilde av min 911 Vis vedlegget 961005
    dB kan være vanskelig å være klok på og benyttes derfor på uryddig vis av mange. Som eksempel oppgir PMC at deres rimelige Prodigy 1 og 5 har maks lydtrykk på 124/125dB. Hvis jeg husker riktig er det ca 6.5 toms bass. Da synes jeg man er vel kreativ i omgang med fakta. Jeg har selv en litt annen tilnærming. Mitt designmål med det siste linjekilde/basstårn oppsetter jeg har var 105dB i lytteposisjon. Da skulle jeg ha minst 10dB headroom og lytteavstanden er 4 meter, og helst mer å gå på da THD stiger bratt når man begynner å dra på. I praksis endte jeg da opp med fronter med følsomhet på omkring 98dB i linjekilde og forsterker på 600w per kanal. I realiteten når jeg 105dB lydtrykk på ca 20w (en kanal og uten bass). Da spiller jeg høyt og klart. Over dette lydtrykket begynner i større grad pynt, møblement, gulv og vegger å vibrere, for ikke å snakke om at forvrengningen stiger i høyttalerne. Så hvor høyt kan jeg egentlig spille? Er det riktig å si 105dB, eller skal jeg si 110dB? 115? 120? Det er jo mulig å måle de sistnevnte nivåene og enda høyere, men det er verken behagelig eller en «high-fidelity» gjengivelse av musikken. Heldigvis spiller jeg også sjelden 105dB, men unntak av når det er fest. På 0.06w-0.6w måler jeg omkring 80-90dB i lytteposisjonen (en kanal uten sub). Det er stort sett mer enn nok.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    dB kan være vanskelig å være klok på og benyttes derfor på uryddig vis av mange. Som eksempel oppgir PMC at deres rimelige Prodigy 1 og 5 har maks lydtrykk på 124/125dB. Hvis jeg husker riktig er det ca 6.5 toms bass. Da synes jeg man er vel kreativ i omgang med fakta. Jeg har selv en litt annen tilnærming. Mitt designmål med det siste linjekilde/basstårn oppsetter jeg har var 105dB i lytteposisjon. Da skulle jeg ha minst 10dB headroom og lytteavstanden er 4 meter, og helst mer å gå på da THD stiger bratt når man begynner å dra på. I praksis endte jeg da opp med fronter med følsomhet på omkring 98dB i linjekilde og forsterker på 600w per kanal. I realiteten når jeg 105dB lydtrykk på ca 20w (en kanal og uten bass). Da spiller jeg høyt og klart. Over dette lydtrykket begynner i større grad pynt, møblement, gulv og vegger å vibrere, for ikke å snakke om at forvrengningen stiger i høyttalerne. Så hvor høyt kan jeg egentlig spille? Er det riktig å si 105dB, eller skal jeg si 110dB? 115? 120? Det er jo mulig å måle de sistnevnte nivåene og enda høyere, men det er verken behagelig eller en «high-fidelity» gjengivelse av musikken. Heldigvis spiller jeg også sjelden 105dB, men unntak av når det er fest. På 0.06w-0.6w måler jeg omkring 80-90dB i lytteposisjonen (en kanal uten sub). Det er stort sett mer enn nok.
    From DC to Blue light +/- infinity! (Great American Sound GAS). Mr. Bongiorno var en spøkefugl.
    IMG_7798.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn