Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 19.922
- Antall liker
- 10.441
Ikke i sentrale Oslo...Har vært tilnærmet tørke i store deler av Norge i år....
Ikke i sentrale Oslo...Har vært tilnærmet tørke i store deler av Norge i år....
Mangler ikke dette mellomposisjonen(e)? Økonomiske ressurser akkumuleres på stadig færre hender. Det gjør flere posisjoner mulig.Videre; er det viktig at alle skal være så like som mulig? Eller synes man det er greit at noen blir rike (og også kanskje veldig rike), hvis også de som har minst får det bedre samtidig (og kanskje bedre enn de ville ha fått det i scenariet hvor målet er at alle skal være så like som mulig ?
For meg ser innlegget mest ut til å være skrevet av en forsmådd leder i et parti som er så lite at de ikke fikk egen plass på lista over dem som er over 0,2 % eller så. Dessuten var det kommune- og fylkestingsvalg denne gangen, det er fullstendig umulig å få med et hvert lite ensaksparti i en hver liten kommune.Om valget
Kan ikke annet en å være enig. Vi i Distrikts-Norge ser med undring på NRK.Er NRK en trussel mot demokratiet?
Mange har mistet tilliten til våre politikere etter gjentatte skandaler, men det vil være enda mer alvorlig om de mister tilliten til hele systemet.www.nrk.no
Minner meg litt om studentradioene på 80 tallet
Som sagt før Hans-Wilhelm kor e du?
Vel, velSynes det er mer et demokratisk problem når småpartiene får større makt enn deres størrelse skulle tilsi. Vippeposisjon kan gi mye makt.
Eller når V hadde 2 på tinget og 3 i regjering. Neppe noe uttrykk for folkets vilje akkurat.
Sperregrensa bør opp.
Lokalpolitikken i Kristansand er vel et glimrende eksempel på hvordan det blir når en flora av småpartier drevet av høyrøstede fjasebokgrupper får for mye makt. Kaos, omtrent som GOP i USA. Alltid noen som er mot alt og ikke villig til å ta ansvar for å styre byen.Vel, vel
Sett gjerne sperregrensa opp, skal vi si på 50%?
Småpartier er alltid de som ligger under eller nært sperregrensa, uansett om den er på 2, 5, 9 eller 50%
Småpartiene er endel av demokratiet, spesielt lokaldemokratiet, og politikerne må lære seg å lytte til folket. Ikke bare til H og Ap
Småpartiene kan enkelte gang stå for kontroversielle meninger, og enkelte ganger blir dette mainstream..
Og enkelte ganger er 1 mm nok
Bor i BeRRRgen og lytter på NRK Hordaland (som vel er tilsvarende Innlandet..). Hadde jeg bodd ute i distriktet så hadde jeg nok lurt på om noen skjer lokalt. Det er stort sett nyhetene i BeRRRRgen som dekkes. Det være seg politikk, hendelser eller BrannTja. Jeg har satt opp Innlandet som lokalnyhetskanal i NRK-appen min. Fungerer fint det.
Valgsystemets innretning, blir nok aldri perfekt for alle. På den ene side, 1 repr ja det er lite, men plutselig kommer den i maktposisjon. Da brukes denne maktposisjonen til fremme den/de sakene for velgerne som valgte representanten(e). Kalles demokrati såvidt jeg har forstått.Lokalvalg har jeg ikke noen innvendinger mot, men at Pasientfokus har 1 representant på Stortinget med 0,2% oppslutning nasjonalt er ikke nødvendigvis noe sunnhetstegn.
Var det noe som helst av det jeg sa som skulle indikere en sperregrense på 50%?
YeppLokalpolitikken i Kristansand er vel et glimrende eksempel på hvordan det blir når en flora av småpartier drevet av høyrøstede fjasebokgrupper får for mye makt. Kaos, omtrent som GOP i USA. Alltid noen som er mot alt og ikke villig til å ta ansvar for å styre byen.
Husker det var krisestemning, det var endatil bekymring for at selveste Last Train i Oslo ville bli invadert av mødre med barnevogn.Dersom man hadde hatt folkeavstemning om å innføre røykeloven i år 2000, hadde da flertallet vært for eller mot?
Den loven var da kontroversiell nok dengang
Jeg tror klart flertall forDersom man hadde hatt folkeavstemning om å innføre røykeloven i år 2000, hadde da flertallet vært for eller mot?
Den loven var da kontroversiell nok dengang
Det er viktig å huske at sperregrensen ikke gjelder de direkte valgte representantene, kun utjevningsmandater. Det vil si at et parti, eller en eller annen liste, som får stor lokal oppslutning kan vinne et mandat fra sin valgkrets selv om de ikke får en eneste stemme noe annet sted.Lokalvalg har jeg ikke noen innvendinger mot, men at Pasientfokus har 1 representant på Stortinget med 0,2% oppslutning nasjonalt er ikke nødvendigvis noe sunnhetstegn.
Var det noe som helst av det jeg sa som skulle indikere en sperregrense på 50%?
1. Per nå er åpenbart ikke velstand et nullsumspill; i likhet med sentralbankene i de fleste industrialiserte økonomier legger Norges Bank opp til en kontrollert økonomisk vekst på ca 2% per år. Imidlertid er det en kjensgjerning at den økonomiske veksten har vært basert på en rovdrift på jordens ressurser som er i ferd med å bringe oss på kanten av total økologisk kollaps, så om vi kan basere oss på vekstparadigmet så veldig mye lenger er et høyst diskutabelt spørsmål (og et som det definitivt ikke er økonomene som er best skikket til å svare på).1. Et annet grunnleggende spørsmål er om man tror at velstanden i samfunnet er ett null-sum spill, eller om man mener at velstanden kan økes slik at alle får det bedre. Det var en interessant artikkel i FT om dette igår: https://on.ft.com/44YJV1X
2. Videre; er det viktig at alle skal være så like som mulig? Eller synes man det er greit at noen blir rike (og også kanskje veldig rike), hvis også de som har minst får det bedre samtidig (og kanskje bedre enn de ville ha fått det i scenariet hvor målet er at alle skal være så like som mulig ?
Så hva er din konklusjon? Hvordan skal vi motvirke akkumulering av ressurser på en bedre måte enn ved å skattlegge akkumulerte ressurser?Det er mulig å svare ja på begge spørsmålene uten at formueskatt nødvendigvis blir konklusjonen..
F.eks så kan man jo skattlegge aksjegevinster årlig istedenfor å skyve dette ut i evigheten ved å beholde gevinsten i selskapet. Man kan sette på en heftig arveavgivt som hindrer dynastier over generasjoner. Man kan skattlegge eiendom og fritidsbolig mye hardere på linje med andre land, man kan skattlegge gevinster i eiendom uavhengig av botid etc.Så hva er din konklusjon? Hvordan skal vi motvirke akkumulering av ressurser på en bedre måte enn ved å skattlegge akkumulerte ressurser?
Hvorfor er det bedre å skattlegge gevinst enn å skattlegge akkumulerte verdier? Hvis man skattlegger akkumulerte verdier så er det en direkte sammenheng med hvor mye ressurser man redistribuerer, eller gjør tilgjengelig for allmennheten om du vil.F.eks så kan man jo skattlegge aksjegevinster årlig istedenfor å skyve dette ut i evigheten ved å beholde gevinsten i selskapet. Man kan sette på en heftig arveavgivt som hindrer dynastier over generasjoner. Man kan skattlegge eiendom og fritidsbolig mye hardere på linje med andre land, man kan skattlegge gevinster i eiendom uavhengig av botid etc.
Fordi det er nettop gevinster, ikke maskiner, lastebiler, traktorer og annet løsøreHvorfor er det bedre å skattlegge gevinst enn å skattlegge akkumulerte verdier? Hvis man skattlegger akkumulerte verdier så er det en direkte sammenheng med hvor mye ressurser man redistribuerer, eller gjør tilgjengelig for allmennheten om du vil.
Det er krevende fordi verdiene også kan gå nedover og da skal mani så fall ha fradrag da?Jeg har lenge hevdet at løpende beskatning av fx økende aksjeverdier ville vært rimelig.
Nå skattes gevinsten først når den taes ut.
I motsetning til banksparing der økningen/rentene beskattes fortløpende
Og da er komedien i Porsgrunn komplett. FrP og INP, som hadde som hovedmål å vippe AP av tronen, har inngått samarbeid med ....AP. Ap får ordfører og FrP vara. Snakk om å selge stumpen sin.Som i Porsgrunn hvor det nest største partiet rottet seg sammen med småpartiene for å få posisjon? De ser heller ikke ut til å få verken ordfører eller varaordfører. Rettere sagt, de har innsett at de har bommet litt på egen kandidat.
Hvorfor skal man ha fradrag?Det er krevende fordi verdiene også kan gå nedover og da skal mani så fall ha fradrag da?
Dersom man løpende beskatter utbytte så ville selskapene bare tilpasse seg ved å heller kjøpe tilbake egne aksjer da der ville vært mer skattemessig effektivt for eierene. Spesielt de utenlandske eierene som ikke skatter til Norge. Om man skatter realisasjon løpende så påvirker man allokeringen av kapital siden folk kviser seg for å omdisponere da der vil utløse en skatteregning.
Det er generelt komplisert å innføre usymmetriske endringer i skattesystemet for å oppnå ert enkelt mål da det gjerne tyter ut en del bieffekter. Generelt har norske myndigheter hatt bra forståelse for denne effekten selv om de rødgrønne kameratene har køddet det litt til de siste par årene.
Banksparing er for øvrig ganske uvesentlig i denne sammenheng - folk som har veldig mye penger har de typisk ikke på konto.
Om man skal skatte av fortjenesten så skal man vel ha fradrag for tap også? Dersom man løpende beskatter kursgevinst så ender man i en del tilfeller opp med å ha betalt skatt for papirpenger som kan forsvinne og i ytterste konsekvens være helt verdiløse. Hva tror du forresten et slikt system vil gjøre med interessen for å stille risikokapital tilgjengelig og prisingen av denne? Og hva med norske kontra utenlandske aksjeeiere? Norge ville med god margin bli det minst attraktive landet i den vestlige verden å være aksjeeier i.Hvorfor skal man ha fradrag?
Ja, men litt av problemet med (store) aksjeformuer er at man kan utsette skatteregningen veeeeeeldig lenge. Det er ikke noen opplagt enkel måte å komme rundt dette på uten et tårn av bieffekter. Det samme gjelder forsåvidt aksje- og fondssparing i mindre format. Norske fond betaler generelt heller ikke ut noe utbytte men akkumulerer det i fondet, dette i motsetning til rentefond som betaler ut overskuddet (om det er noe) ved årsslutt så om du ser på kursen på et rentefond så faller det ganske tydelig fra 31. desember til 1. januar - det er da utbyttet betales ut til andelseierene, men man får flere andeler så verdien av posisjonen er total sett ca den samme på begge sider av nyttår.Man skatter vel formueskatt av aksjebeholdningens verdi ved årsslutt? I tillegg selvfølgelig til fradrag og skatt på gevinst ved salg