Egentlig helt korrekt. Dagens regelverk burde jo være mer enn tydelig nok. Kjør tilnærmet gangfart og vis hensyn til de gående. Veldig enkelt for de fleste å forstå.(med unntak av håndheving er det vel strengt tatt ikke behov for å endre noe)
Hva er barn da - begynner å bli noe uthulet når man i den tredje verden er barn lenge etter at man har fått skjegg og nærmer seg 40Man kan tillate fortaussykling for barn og i særtilfeller (som Kongsveien oppover) kan man ha skilting og oppmerking som viser at det er lov å sykle på fortauet, altså regulere fortauet som gang- og sykkelsti. De fleste gang- og sykkelstier bør omreguleres til fortau.
Som BT viser får man som syklist et nærmest uoverskuelig regelverk å forholde seg til så snart man forlater vanlig kjørevei og tar i bruk gang- og sykkelvei eller fortau.Problemet er vel at veldig mange tror at i det øyeblikket man setter seg på en sykkel, får man tildelt et lass rettigheter, men ingen forpliktelser.
Jeg vil tro det. Når en bil svinger av i et kryss og inn i en annen vei har bilen vikeplikt for eventuelle fotjengere som krysser veien, selv uten gangfelt. En syklist har vikeplikt når han sykler over et fotgjengerfelt som ikke er lysregulert. Her er fotgjengerfeltet lysregulert, og bilisten kommer inn fra en sidevei.Ikke rart det blir problemer i trafikken. I nettmøte om sykkel i Trondheim i adressa.no kan man bl.a. lese følgende:
I krysset mellom Osloveien og Ilevollen er det vanskelig å vite korleis ein skal forhalde seg til lyssignala. Kva gjeld egentlig for sykklistane her?
Hei. Dette krysset kommer i samme kategori som kryssene langs Haakon VII's gate samt krysset som var tema for et par uker siden i Innherredsveien. Det eksisterer ikke et eget signal for sykkelvegen og derfor gjelder de generelle viktpliktsreglene i trafikkreglenes §7. Jeg skal ikke gå inn i en forklaring på hvilke regler som gjelder - det blir for omfattende - men vi skal kartlegge alle kryssene dette gjelder og få en oversikt over hvilke kostnader det dreier seg om. Å etablere egne signaler i kryssene, vil deretter bli fremmet som forslag innenfor Miljøpakkens investeringsprogram.
Nettmøte om sykkel i Trondheim -adressa.no
En til:
Har bilister vikeplikt for sykklister som krysser fotgjengerovergang på grønnt lys? Tenker da spesifikt på Sluppenbrua, hvor trafikk stående på brua som svinger høyre inn på Osloveien ofte kommer i konflikt med sykklende. Det er jo i denne situasjonen grønnt lys for begge samtidig.
Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. Dersom syklisten hopper av sykkelen er det plutselig en fotgjenger, og bilføreren må vike. Når det er sagt, kommer begge parter bedre ut av det om bilføreren lar den syklende slippe over - det går mye raskere! En god anledning til en utveksling av smil i hverdagen!
Du mener atså at det er helt annerledes enn det ekspertene skriver?På Sluppenbrua burde det vel egentlig være greit? Når bilene svinger til høyre der, vil jo syklisten komme fra høyre for bilen, og dermed har bilisten vikeplikt i og med at syklisten sykler på grønn mann. Problemet er vel heller at mange syklister kommer i full fart for å rekke grønt, slik at bilisten ikke har mulighet til å se sykkelen.
Ja, man kjører helst ikke på dem, selv om de mot formodning skulle gi blaffen i trafikkreglene.Jeg har ikke lest hva ekspertene skriver. Jeg stopper for kjøretøy fra høyre. En sykkel er et kjøretøy.
Du mener dette: "Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. " ? Joda, jeg er for så vidt enig i det - det er nok den riktige tolkningen, men syklistene bryr seg lite om det, og de er den mye trafikanten her, så da får man vise litt hensyn, selv om syklistene ikke gjør det.
legg på totalt fraværende på høyreregel og det kan fort bli livsfarlig. Bor rett ved et kryss og det er mange strava fantaster som blåser rett over uten å hensynsta høyreregek i det hele tatt. Alternativt elsyklsiter som bare gir faen og har maks fart. Regner med tre fire blåsirener og annet rart i løpet av sesongen.Nå er jeg som bilist sjelden (aldri) utsatt for fare av syklister, men jeg ser mange syklister som synder mot trafikkreglene, og utsetter seg selv for livsfare. De mest graverende er
- De sykler i god fart rett over fotgjengerfelt, gjerne uten å se seg for.
- De sykler mot rødt lys.
- De sykler forbi saktegående trafikk - gjerne tunge kjøretøy, på høyre side inn mot et kryss. Uten å tenke på at tunge kjøretøy har ganske omfattende blindsoner.
Det hjelper desverre lite å stå på krava når en ligger under et busshjul.
Jeg ser enkelte foreldre med barn er flinke og går av sykkelen ved fotgjengerfelt, går over og klatrer på sykkelen igjen. Andre slurver mere her. Det er positivt at barna læres til hvordan de skal forholde seg til fotgjengerfelt når de sykler.
For min del, regner jeg aldri med at jeg kan stole på at barn (uansett tilfelle) eller syklister følger trafikkreglene, og holder ekstra øye med de når jeg møter eller passerer de.
Johan-Kr
Jeg ser daglig syklister mot rødt lys, men veldigveldig sjeldent bilder mot rødt lys, kanskje en gang i året toppen. Så jeg vil ikke påstå det er det sammeSamme greia med bilister, både som bilist selv og som syklist.
Litt av problemet her er at lovgiver ikke har gjort en god nok jobb med å lage fornuftige, forståelige og klare regler.Jeg vil tro det. Når en bil svinger av i et kryss og inn i en annen vei har bilen vikeplikt for eventuelle fotjengere som krysser veien, selv uten gangfelt. En syklist har vikeplikt når han sykler over et fotgjengerfelt som ikke er lysregulert. Her er fotgjengerfeltet lysregulert, og bilisten kommer inn fra en sidevei.
Neida. Det ene gir bulk, det andre skader.Jeg ser daglig syklister mot rødt lys, men veldigveldig sjeldent bilder mot rødt lys, kanskje en gang i året toppen. Så jeg vil ikke påstå det er det samme
Hvorfor nevnes det stadig at syklister synder mot trafikkreglene? Selvsagt gjør de det, akkurat som så godt som alle bilister. Forskjellen er at biler kjører mye fortere, er mye tyngre og at føreren sitter beskyttet i motsetning til forgjengere og syklister. Det burde få bilførere til å være oppmerksomme, forsiktige og hensynsfulle, ikke til å fly rundt å vifte med regelboka som ofte ikke er så nøye med ellers.Nå er jeg som bilist sjelden (aldri) utsatt for fare av syklister, men jeg ser mange syklister som synder mot trafikkreglene, og utsetter seg selv for livsfare. De mest graverende er
- De sykler i god fart rett over fotgjengerfelt, gjerne uten å se seg for.
- De sykler mot rødt lys.
- De sykler forbi saktegående trafikk - gjerne tunge kjøretøy, på høyre side inn mot et kryss. Uten å tenke på at tunge kjøretøy har ganske omfattende blindsoner.
Det hjelper desverre lite å stå på krava når en ligger under et busshjul.
Jeg ser enkelte foreldre med barn er flinke og går av sykkelen ved fotgjengerfelt, går over og klatrer på sykkelen igjen. Andre slurver mere her. Det er positivt at barna læres til hvordan de skal forholde seg til fotgjengerfelt når de sykler.
For min del, regner jeg aldri med at jeg kan stole på at barn (uansett tilfelle) eller syklister følger trafikkreglene, og holder ekstra øye med de når jeg møter eller passerer de.
Johan-Kr
Elbiler så må de spare strøm, kan ikke bruke blinklys om de skal komme helt frem uten å lade da..Fra når skal det bli levert biler med blinklys i Norge
Saken er den Valentino at hvis du står ved siden av en lastebil, buss eller trailer på høyresiden og skal rett fram i krysset og den store bilen skal svinge til høyre så vil du bli overkjørt hvis du setter i gang rett fram i det lyste blir grønt! HAN SOM KJØRER DEN STORE BILEN VET IKKE AT DU STÅR DER DA DU LIGGER I BLINDSONEN! Det er fysisk umulig for sjåføren å se deg! Ser du en slik stor bil, klasse C,CE,D,DE som blinker til høyre skal du vente bak denne bilen, - hvis du har livet kjært!Ikke sykle framover på høyre siden av et vogntog? Det er for helvete der det halvmeterbrede sykkelfeltet er!
Joda, men kun fra innsiden av taxi biler! I Oslo enten går jeg eller så kjører jeg med Oslo Taxi!Nettopp er det myndighetenes feil. Jeg har vært i samtaler med Vegdirektoratet. Mantraet er framkommelighet, men de er såpass nedsnødde at de ikke ser siste ledd i eget mantra: Framkommelighet for bilister. Har du sett Dronning Eufemias gate?
Tror vel heller at det der er en ordinær bilist som har tatt hjelm og briller fra en syklist og er nær ved orgasme utløst ved å kvele den tidligere nevnte syklist.
Såpass tåler vi.Godt vi har en moderator som bidrar til den gemyttelige tonen.
Helt enig, men her er det antagelig bedre å si:Nå er det vel ingen grunn til å diskutere hvorvidt det finnes tullinger og tilnærmede idioter, både på to og fire hjul, og at enkelte kryss og veipartier tilsynelatende er konstruert for å gjøre ting vanskelig for alle parter.... Nå er det også klokkeklart at enkelte syklister mener seg hevet over alle regler og lover. Om alle parter forholdte seg til fakta, at en person som sitter på sykkelen er kjørende og skal følger helt grunnleggende trafikkregler for dette, og at en person som leier sykkelen over fotgjengerfeltet er gående, og derved har fotgjengerens privilegier.