Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.623
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt mye reklamasjon på disse EL-bilene også. Ford har sluttet med denne Ford Lightning EV pga. alle feil. ''Was falling apart'' ifølge Scotty Kilmer. Blir ikke noe billigere å reparere på heller, med all denne elektronikken som også nyere biler har. Det har gått litt fort i svingene synes jeg!
    Nå er ikke Scotty Kilmer helt på stasjon med alle sine meninger…

    Ford har kansellert en del ordre pga kommende modellskifte, i tillegg til at de har logistikkproblemer på komponenter.

    Det er heller ikke noen hemmelighet at salget på nye pickuper er kraftig redusert i USA, både fossilmodeller og elektriske - rett og slett pga grassate prisøkninger det siste året.

    Johan-Kr
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Med to Teslaer, hhv fra 2013 og 2016, kan jeg ikke helt si at jeg forstår den problemstillingen.
    (Og jeg vet at Elon Musk er en dust.)
    Det går vel litt på det som sirkulerer i media og sjekker du byggekvaliteten på hengsler, dørhåndtak og diverse på Tesla Model 3 og Y så er det ikke akkurat voldsomt bra, men jeg synes de nyere Model Y ser bedre ut.

    De fleste som kjøper Tesla er vel innforstått med at panel-gaps, lakk, feiljusterte lykter og diverse er saker man må se nøye over ved kjøp. Jeg liker Tesla veldig godt selv, så misforstå meg rett.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    Bremseoverhalding ved 150 000 km. er da ikke noe spesielt. Det som er litt mer spesielt er det faktum at elbiler bruker bremsene såpass lite at de er mer utsatt for rust og at calipper setter seg fast.
    Alle de andre greiene som er fikset er virkelig i overkant etter såpass begrenset antall km, men enkelte av disse komponentene kunne også sittet i en fossilbil.
    Nei, bremseoverhaling på 150k et ikke uventet, mer som forventet. Bremser er utsatt på hver sin måte mht fossilbil kontra elbil. Elbileiere kan nok med fordel lære seg hvordan en vedlikeholdsbremser med elbilen for å unngå rust.
    Men ny motor, nytt klimaanlegg og nytt fremdriftsbatteri, som alle betinger at bilen skal kunne kjøre, ville jeg helst skulle gått gaiken innenfor garantien, ikke etter. De uheldige opplever dette kort tid etter utløp av garanti, og får forkortet glede av elbilen. En fossilbil virker også når klimaanlegget tar kvelden, på de fleste elbiler stopper den pga manglende kjøling av batteriet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.548
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En fossibil virker heller dårlig når clutchen er utslitt, fant jeg ut ved 160k km-stand eller så på vei til hytta med tilhenger bak. Lå på cruise control i de foreskrevne 80 km/t og så begynte den plutselig å ruse motoren i hver lille motbakke. Det ble litt annerledes kjøreteknikk derfra.

    Den reparasjonen pluss full tank kostet nok tilsammen minst like mye som bruktbilverdien. Er ikke så bekymret for at det samme skal skje med elbilene. Ikke turbohavari heller.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.401
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det største problemet med dagens biler er kompleksiteten. Ikke mye du får gjort uten at computer er koblet til. Fint når det virker og garanti men et h... om det ryker uten garanti. Mekanikerne har og problemer med å henge med i kjøret...og langt mindre om man prøver selv uten de rette verktøy. Før tok jeg all service selv på mine biler, nå er det bare å glemme
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Sunndalsøra
    Har tatt oljeskift på alle mine biler ved hver 10 000km, Samtidig har jeg skiftet filter hver gang. Da har jeg gjort det selv hos en kammerat med smøregrav da han tidligere drev ambulasne hær lokalt. Også automat olje med filter. Ikke noe flush hær nei! Da så lenge den gamle ser fin ut.
    Eneste jeg har gjort på den gamle 86 Toyota Corolla(150k) er register reim, etterfylling av girolje( treg giring), bytte av dynamo(orginal), styreledd(universal ledd) som var enkelt å bytte selv. Ved siste Eu-kontroll var det 0 feil. En annen Toyota fra 90 tallet, var det kun 1 pære som måtte skiftes. Ganske utrolig :)
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.600
    Torget vurderinger
    1
    Stor andel av vedlikeholdet som gå igjen på alle typer biler er relatert til hjul/hjuloppheng dvs stag/foringer, skiver, klosser, endeledd, styreledd, stabstag, hjullager og drivakslinger. Og alt dette er akkurat like enkelt, eller vanskelig, på alle biler fordi det er så godt som identisk. Ser ofte spørsmål om hvor skifte bremser på elbil, hvor skifte hjullager på elbil, hvor foreta firehjulskontroll på elbil osv osv, som om hjulopphenget og bremser er komplett forskjellig bare fordi drivakslingen roterer fra elmotorer istedet for et komplekst sett differensialer, girbokser og en veivaksling som surrer i rundt, og som også trenger regelmessig oljeskift for ikke gi ifra seg rare lyder etter hvert.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.623
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så, med andre ord, så bruker du mao ca 3-4000kr i motorolje, girolje og filter til girkassa hver 10000km.

    Om en bileier ikke ever, eller ikke ønsker å gjøre dette selv, så snakker du om 10000kr pr 10000km for å la et verksted gjøre dette.

    Min elbil skal ha sifte av noen typer olje ved 20kkm, og en mer omfattende service hver 40k. Det koster hhv 4000 og 8000kr å få gjort på verkstedet.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    Det største problemet med dagens biler er kompleksiteten. Ikke mye du får gjort uten at computer er koblet til. Fint når det virker og garanti men et h... om det ryker uten garanti. Mekanikerne har og problemer med å henge med i kjøret...og langt mindre om man prøver selv uten de rette verktøy. Før tok jeg all service selv på mine biler, nå er det bare å glemme
    Bruker itte kåmmputer tell å bitte oljer og filtrer. Itte på Toooot'n i æille fæll.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    Så, med andre ord, så bruker du mao ca 3-4000kr i motorolje, girolje og filter til girkassa hver 10000km.

    Om en bileier ikke ever, eller ikke ønsker å gjøre dette selv, så snakker du om 10000kr pr 10000km for å la et verksted gjøre dette.

    Johan-Kr
    Du skal ikke dra på enda litt mer da når du først overdriver prisen for et oljeskift? Bestilte olje og filter til bensinbilen min her om dagen. 650 for bra olje, og 150 for filter. Full årlig service hos Mobile/Honda koster mellom 2,5 - 3000 kr.
    Fikk vite her om dagen at ikke førstkommende service på elbilen min, men neste der igjen koster 11000-ISH hos Mobile/Hyundai
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.623
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt avhengig av hvor mye olje bilen skal ha, men 4 liter Castrol koster mellom 900 og 1100 kr. Minførste bil (som var den eneste jeg skifta olje på selv) tok 7 liter. Den fikk vanligvis olje fra Felleskjøpet. Så kommer filteret i tillegg.

    Et kit for automatkasse med olje, filter og pakning ligger typisk på 1600-1700kr hos Eurodel.

    Prisen på 10000 er for oljeskift på motor og automat, inklusive olje. Vi vet alle at verkstedene ikke opererer med billigpriser på olje.

    Johan-Kr
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg og kameraten kjøpte inn et større kvanta fra Kendal og Liaklev JR. For oljen har steget veldig, og blir ikke noe billgere heller. Hvis en kan gjøre det selv, så er det mye å spare. Med privat smøregrav, så går det greit.
    Filter betalte jeg 350kr for 10 filter fra Rock Auto med frakt. Det var før minstebeløpet før avgiften steg.På en kostbar Merzedes Suv til naboen, så kostet 1stk orginalt filter 500 kroner. Det var av plast og satte gjevlig godt fast!
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Kan man ikke bare innrømme at det er max 0,05% av alle bilister som kan, eller ønsker, å gjøre dette? For de aller, aller fleste er en bil et verktøy for å komme fra a til b, og ikke en hobby. Så det spiller virkelig ingen rolle hvor billig og enkelt man kan gjøre det selv.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.600
    Torget vurderinger
    1
    Motivasjonen for meg for å gjøre mye av vedlikeholdet på de bilene jeg har hatt selv, er at for det første så har det spart meg en ikke ubetydelig bunke tusenlapper. For det andre så blir man ikke lurt trill rundt av uærlige verksteder som hevder at skiver, klosser, kalippere og stag MÅ byttes uten at de dokumenterer behovet, man har bare deres ord på at det må byttes. Og for det tredje, så er det ikke så veldig vanskelig å utføre, selv med ganske enkelt verktøy.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har blitt slik med nyere biler at det ikke skal gå ann å gjøre noe selv. Selv den enkleste ting å skifte frontlys pærer. Men m. led pærer så blir det ikke noe problem. Da de skal holde noen år. Hvor lenge hobby bilismen vil vare, vet man jo ikke. Interessen vil nok dabb av skal man tro. Det vil fremtiden vise.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    For meg er det to motivasjonsfaktorer;

    1) komme seg bort fra tastaturet og gjøre noe ærlig arbeid
    2) penger; gjorde nettopp samme service på Mercedessen som merkeforhandler ifjor. Forhandler tok 6500,- for jobben, jeg brukte 1 time og 950,-. Det vil si en timelønn på ca 5500,- Dersom man skatter 50% har man egentlig en timelønn på over 10000,-

    IMG_5828.jpeg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    For meg er det to motivasjonsfaktorer;

    1) komme seg bort fra tastaturet og gjøre noe ærlig arbeid
    2) penger; gjorde nettopp samme service på Mercedessen som merkeforhandler ifjor. Forhandler tok 6500,- for jobben, jeg brukte 1 time og 950,-. Det vil si en timelønn på ca 5500,- Dersom man skatter 50% har man egentlig en timelønn på over 10000,-

    Vis vedlegget 963111
    Du burde ta service på egen bil noen få ganger i måneden så har du en anstendig årslønn 😁
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    Stoppet innom naboen, og når jeg skulle gå så spurte jeg om de var fornøyd med det nye gliset, en 2023-modell Kia Niro EV, kjøpt brukt for 2 uker siden, og bilen selv er 5 mnd gammel. (Selger tapte 75k kroner på den, men var glad for salget)
    Joda, de liker jo bilen, men har blitt godt kjent med den lokale bilbergeren som har gitt dem starthjelp 5 ggr allerede, på 2 uker altså. Bilberger tror det er noe så enkelt som en SW-oppdatering som skal til, men BOS viser ikke voldsomt med engasjement. "Si fra når dere skal ha (betalt) service på den!", sier de.
    Når jeg spurte om de har hatt startproblemer med den eldgamle RAV dieselen hans med 300+ på tellerverket, og samboerens tilårskommen Toyota hybrid av noe slag så bare lo han et "neiheihihi".
    De tenkte å selge én av Toyotaene, men er ikke så sikker på det lenger...
    Men joda, elbiler er bra det, så lenge de starter og virker.
    Selv har jeg aldri opplevd 12V-problemer på mine i alt 7 elbiler, men glad i vedlikehold som jeg er så lader jeg 12volten hver 2. mnd.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.691
    Antall liker
    4.869
    Sted
    Sunnmøre
    Jaja.

    Eg tykkjer no framleis denne ser skikkeleg flott ut, eg, @otare.


    Sjølv om eg sjølv kvar dag kjenner på stor glede over å køyra rundt i ein skikkeleg billig bil som verkar. Vi får kosa oss med dei gledene vi har.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Ja, det synes jeg også. Den produseres i disse dager og kommer til leverandøren i Trondheim om 5 uker. Skal få den første uke i desember. Jeg tror BMW kan skru biler skikkelig sammen. Det er i hvert fall min erfaring etter å ha eid 2 stk.


    PS: Jeg kjører også rundt i en skikkelig bil som virker. Den er bare 3 år gammel og føles som helt ny. Ikke en knirkelyd noe sted. Går som ei kule. Junior overtar den og vil bruke den som bil nr. 2 i Praha. Jeg disponerer den hver gang jeg er der nede (som er ca 3-4 mnd hvert år).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Ting har endret seg. Vi har jo ofte klaget over at biler er dyre i Norge og sett på TopGear og vært misunnelige på de lave bilprisene i England. Jeg priset nettopp en i5 e40 i England. Med nesten like mye utstyr som den i5 m60 jeg har bestilt her koster bilen ca 200 000 mer i England (og da er det en eDrive40 og ikke en m60). Og i Tsjekkia koster en m60 mer i utgangspunktet (før man legger til ekstrautstyr) enn jeg betaler for en fullspesifisert i5 m60 her.

    Edit: Sjekket tilsvarende spec nå - ca 300 000 NOK dyrere i Tsjekkia enn i Norge
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    2.976
    nå er vel avgiftsnivået på en elbil ganske lik i no og uk slik at prisdifferansen er litt avhengig av valutakursen? Sjekka noen fossilvarianter nå og der gikk differansen andre veien
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Hva det skyldes vet ikke jeg, men jeg har lest en del omtaler av i5 og flere omtaler den høye startprisen. Startprisen uten ekstrautstyr som oppgis er høyere enn prisen jeg har gitt for en "fully loaded" m60. Nå er jo den norske kronen svak, så da burde man vel komme enda dårligere ut her.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det jo positivt at biler endelig er billige i Norge, men synd det ikke gjelder alle drivstoff typer.
    Heldigvis fikk vi i allefall en regel for noen år siden som gjorde alle biler over 20år kun avgiftsbelagt med 25% (mva)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Sunndalsøra
    Brukerfordraget ble også endret med noen prosent, så staten ikke skulle avgiftlegge gamle biler på samme måte som nye biler :) Det er noe som ble pålagt av EØS/EU. Det er jo grenser på hva en skal tåle/godta :). Volumavgifta ble på motor ble fjernet. Men ikke hesteavgifta HK/Kw. på fosilbiler. På import av bobiler så var importavgifta 25% lavere når jeg importerte. Hva det er nå, vet jeg ikke. Dollarn var bare litt over 6kr da jeg importert før det steig til ca 9kr. Det utgjorde ca. 200k.
    Hvis staten gjør som de vil ,så blir sikkert ikke noe billigere for elbilistene heller. Det er ikke noe som går ned for staten;) Drivstoff prisene vil heller ikke gå ned. De tar snart allt. Folk skal ikke ha råd ti og bo eller leve normalt. Regelrett overgrep! Ikke noe bedre i andre land. Man kan ikke bare skylde på krigen i Ukraina og nå i midtøsten.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.041
    Antall liker
    297
    Sted
    Tranby
    Vi har hatt det bra i Norge. Mange har godtatt høye avgifter som en del av samfunnskontrakten. Høye priser på energi, varer og høye renter har gjort at luksus biler midlertidig har blitt billigere. For noen år siden kostet en Passat 450 000 kr, hvorav halvparten var avgift. I dag koster en tilsvarende el-bil det samme tross høy prisstigning. En Mercedes GLC har steget til over en million på grunn av høyere avgifter og prisstigning.
    Staten vil ha igjen den tapte avgiften, men det vil kvele bilsalget helt. Med den gamle sedvanlige dobling av bil prisen som avgiftene medførte, vil en familiebil koste 900000 kr. Man kan si at batteriet har tatt plassen til avgiftene. Tror ikke folk vil akseptere det. Avgiftene har ikke forsvunnet, men flyttet seg til bompenger.
    Det er kanskje på tide harmonisere avgifts nivået med andre land i Europa, siden vi nå får samme strømpriser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    2.976
    Hvor har du det fra at vi får samme strømpriser? Prisen på en råvare korrelerer ikke nødvendigvis med hva en sluttkunde betaler.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.691
    Antall liker
    4.869
    Sted
    Sunnmøre
    Interessant.

    Eg trur du (og artikkelen) har nokre gode poeng. Elbilen er, trass glimrande eigenskapar, ei vidareføring av den fossile privatbilen. Altså: Ekstremt fleksibel privat mobilitet i byte mot

    - høg pris for å vera med (ein ny bil kostar gjerne mellom 1-2 årsløner, og varar kanskje 10-15 år om ein er moderat heldig).

    - kostbar infrastruktur (vegar), der kostnadene i stadig større grad vert lagt rett på bilbrukaren.

    - generelt høg løpande kostnad for å disponera bilen (forsikring, service, slitasjereperasjon, dekk, vask, drivstoff)

    - mykje plunder og bekymringar

    Variablane er litt ulikt vekta for elbil, men kostnadene er stort sett det same, og sluttsummen er i same storleiksorden. Som blårussen konkluderte i finanstråden (eg har usvikeleg tiltru til at dei kan telja pengar): Å eiga bil er noko av det dyraste ein gjer.

    Alt før elbil-boomen var det ein trend at folk fann alternative løysingar, særleg om vi ser ut over spreiddbygde Noreg. Delvis pga urbanisering, delvis pga dei høge kostnadene.

    At det kjem eit tilbakeslag når delar av den kundegruppa som kjøper nye bilar, har bytta til elbil, burde ikkje overraska. At elbilen skulle redda ein bilmarknad som allereie var i krise, var nok overoptimistisk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig en elbil for massene, Citroen er kjent for små rimelige biler. De har solgt over 6 millioner av den fossile C3 i Europa og nå kommer elbilvarianten.




    Bilen vil få en startpris på under 250.000 kroner, og det med en god del utstyr som slettes ikke er vanlig i dette segmentet, og i hvert fall ikke til denne prisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    De som bare lager elbiler blir jo avhengige av å ha et stort hjemmemarked å selge til. I praksis er det vel Kina og Japan. Kanskje USA, men der er motstanden mot elbiler så stor at det blir lenge til det er mulig å kutte ut biler med fossilmotor på lenge enda. Jeg kan ikke skjønne at de tradisjonelle bilprodusentene som signaliserer at de bare skal lage elbiler framover kan overleve. Som BMW-toppen sa så skal de jo også kunne selge biler utenfor Nord-Europa. Pr. i dag er det bare der infrastrukturen er god nok til at elbiler er mulig.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    853
    Antall liker
    849
    Sted
    Rogaland
    Savner hengerfeste, ellers interessant med citroengen. Synd det er ikke å oppdrive i de laverere prisklassene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn