Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Lette litt etter eventuelle knapper for å justere speilene, men antok ganske kjapt at det ble gjort via skjermen. Eller retter sagt, man valgte speiljustering på skjermen og så ble det gjort med knapper på rattet.
    Dette er en klassisk feil i brukergrensesnittdesign.En knapp som gjør forskjellige ting avhengig av hva man har gjort tidligere - et modusskifte. Knappen gjør forskjellige ting i forskjellige situasjoner. Skaper usikkerhet og masse krøll. Et erkeeksempel på hvordan det ikke skal gjøres.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Ikke direkte elbil-relatert, men...
    Jeg var innom merkeverksted for en bremsevæskeservice. Etter servicen fikk jeg en video der de viste alt som ble kontrollert ved servicen og en tilstandsrapport på video. Er det vanlig over alt?
    Tror ikke det er vanlig å gi videoen ut til kundene, men har registrert at Møller filmer alt de gjør, i forbindelse med en Seat Mii jeg hadde til service der. De gjør det for å gardere seg mot ikke-bilmekanikere som tror de vet mer om bil(en) enn merkeverkstedene selv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Tror ikke det er vanlig å gi videoen ut til kundene, men har registrert at Møller filmer alt de gjør, i forbindelse med en Seat Mii jeg hadde til service der. De gjør det for å gardere seg mot ikke-bilmekanikere som tror de vet mer om bil(en) enn merkeverkstedene selv.
    Tror det er mer og mer vanlig på "Premium verksteder" Lettjente penger, kunden betaler sikkert 1500.- pr. time for å få laget den videoen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg betalte ikke noe for det.
    PS: Det var ikke film av hva de gjorde, men en gjennomgang av understellet (det det ikke er så lett å sjekke selv hvis man ikke har bukk) på bilen etter service. Videoen er på 52 sekunder.
    Selve servicen tok jo ikke lange tiden - det var kun snakk om å skifte bremsevæske (skal visstnok gjøres hvert 3., år på den bilen), kontrollere bremsene og sjekke at det ikke er skjevslitasje på dekkene.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Plumpet ut i det og bestilte meg en Volvo EX30 awd Ultra med hengerkrok. Er veldig spent på hvordan det vil fungere med kun en skjerm og uten display rett foran. Også veldig spent på hvordan det blir å måtte betjene nødvendige funksjoner under kjøring på skjermen. Håper det hele er intuitivt og enkelt.
    Har du sittet i en EX30 ? Skjermen er enkel å betjene og kaste øynene på fra kjøre posisjonen og kan settes opp på flere måter med favoritt hurtigknapper + en favoritt knapp på rattet. Dessuten har du Google stemmestyring på flere innstillinger ( som bla endre temperatur i bilen og sete temperaturer ) + navigasjon og telefon som du da enkelt endrer uten bruk av knapper mens du kjører. Vindusviskere og lys har du vanlig felles hendel betjening..Setejustering gjøres med joystick knappen nede på siden av sete. Vidusheiser foran og bak har knapper mellom framsetene. Ikke så mye annet jeg justerer så ofte mens jeg kjører bortsett kanskje fra "en pedal" kjøring av og på. Jeg kjører Polestar 2 og bruker mye Google stemmestyring. Funker helt topp det! Vi har også bestilt en EX30 Ultra og jeg har prøvesittet i bilen og testet/ justert på skjerm osv. Er heller ikke bekymret for litt rask skjermbruk under kjøring. Kul bil dette.👍😊
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke hvorfor bilene skal ha stående skjerm? Nederst er det jo ofte (vanligvis?) en fast knapperad, men når skjermen står blir jo knappene liggende alt for tett sammen så det blir vanskeligere å treffe den du skal når bilen er i bevegelse. I tillegg behøver du ikke se ned for å se knapperaden hvis man har en liggende skjerm da skjermen ligger mye høyere på dashbordet. En liggende skjerm er da mye bedre?
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har du sittet i en EX30 ? Skjermen er enkel betjene og kaste øynene på fra kjøre posisjonen og kan settes opp på flere måter med favoritt hurtigknapper + en favoritt knapp på rattet. Dessuten har du Google stemmestyring på flere innstillinger ( som bla endre temperatur i bilen og sete temperaturer ) + navigasjon og telefon som du da enkelt endrer uten bruk av knapper mens du kjører. Vindusviskere og lys har du vanlig felles hendel betjening..Setejustering gjøres med joystick knappen nede på siden av sete. Vidusheiser foran og bak har knapper mellom framsetene. Ikke så mye annet jeg justerer så ofte mens jeg kjører bortsett kanskje fra "en pedal" kjøring av og på. Jeg kjører Polestar 2 og bruker mye Google stemmestyring. Funker helt topp det! Vi har også bestilt en EX30 Ultra og jeg har prøvesittet i bilen og testet/ justert på skjerm osv. Er heller ikke bekymret for litt rask skjermbruk under kjøring. Kul bil dette.👍😊
    Det høres veldig bra ut. Takk for info. Gleder meg veldig selv om det tar noen måneder før den er leveringsklar.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Når jeg leser her så er jeg mer bekymret for de som skrur på alle knappene under kjøreturen enn skjermopplegget. Rattvarme, setevarme, opp og ned med temp, speil, musikk og gud vet hva. I min bil er setet og speil lagra i minnet, ac har stått på 20 grader siden jeg fikk bilen og spillelisten startes i garasjen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så finnes det talekommandoer. Men en enkel start skjerm med begrensete funksjoner hadde ikke vært dumt☺
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Følgende er jo litt morsomt:

    "NN har hatt elbil siden 2016, og er på elbil nummer to. Hun er opptatt av hva som blir lagt fram i statsbudsjettet.
    – Jeg er redd for at det skal bli mindre gunstig. Jeg tenker at man må tenke bærekraftig og velge rett bil ut fra det, sier hun.
    Hun merker godt at det allerede har skjedd endringer.
    – Det har blitt mindre gunstig enn før. Strømprisene har økt, og noen avgifter har også økt. Likevel er jeg veldig fornøyd fordi bærekraft og miljøhensyn er viktig for meg."

    Bærekraft er viktig derfor har hun i løpet av 7 år kjøpt 2 elbiler (som jo har mest forurensning ved produksjon - mer enn en bil med fossilmotor). Hadde hun tenkt bærekraft ville hun fremdeles kjørt den elbilen hun kjøpte i 2016.

    Ellers viser jo dette budsjettet at når "alle" har kjøpt elbil og statens inntekter fra biler med fossilmotor har gått kraftig ned, må elbilistene betale mer. Ikke helt uventet vel?
    Man ønsker vel generelt å få ned biltrafikken, men med lave avgifter for elbilistene øker jo bilbruken. Vi ser det godt her i Trondheim. Her har man jo vedtatt at bilbruken skal ned, samtidig med at byen vokser med 5%+ i året. Så den totale bilbruken skal bli mindre enn den var i 2020, men med 20% større befolkning samtidig med at man har gjort det billigere å bruke bilen - det er noe som ikke henger sammen her. Man kan enten lagge mer avgifter på bilbruk eller sørge for at kollektivtrafikken blir bedre og billigere. Pisk eller gulrot. Det er dessverre sjelden man velger gulrot.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Når jeg leser her så er jeg mer bekymret for de som skrur på alle knappene under kjøreturen enn skjermopplegget. Rattvarme, setevarme, opp og ned med temp, speil, musikk og gud vet hva. I min bil er setet og speil lagra i minnet, ac har stått på 20 grader siden jeg fikk bilen og spillelisten startes i garasjen.
    Så du har aldri kjørt inn i en tunell og opplevd dugg på frontruten? Eller skulle rygge inn i en trang åpning og hatt behov hor å senke utespeilene for bedre å se veikantene på begge sider? Bytte mellom kanaler på radio og velge forskjellige spillelister? Hvis man bruker navigasjon setter alle selvfølgelig den opp før man starter (ikke det nei) Etc...
    Selvfølgelig er de aller fleste innstillinger ferdige før man starter, men en del innstillinger er viktige å ha raskt for hånden når man kjører også. Det er derfor design av disse systemene er så viktige. Å ha en knapp på rattet som endrer oppførsel basert på et valg man har tatt på skjermen er definitivt ikke slik det skal være. Å ha en fast knapperad på skjermen for de funksjonene man bruker mest er bra, men da må knappene ligge såpass langt fra hverandre (være så store) at det blir vanskelig å bomme på dem.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Bærekraft er viktig derfor har hun i løpet av 7 år kjøpt 2 elbiler (som jo har mest forurensning ved produksjon - mer enn en bil med fossilmotor). Hadde hun tenkt bærekraft ville hun fremdeles kjørt den elbilen hun kjøpte i 2016.
    Heilt sant. Det er den store elefanten når det gjeld etisk forbruk.

    Eg tenkjer at kanskje den relativt høgre utskiftingstakta på elbilar litt kan forklarast eller forsvarast ved at det har vore "emerging tech", litt slik smarttelefonar var for 10-15 år sidan. Eg beheld iallfall telefonane mine veldig mykje lenger enn eg gjorde før - ikkje berre fordi eg er vesentleg mindre interessert i ny teknologi enn eg var før, men også fordi dei faktisk fungerer heilt fint mykje lenger, også, og "betre kamera" står veldig langt nede på ønskjelista mi.

    Ellers viser jo dette budsjettet at når "alle" har kjøpt elbil og statens inntekter fra biler med fossilmotor har gått kraftig ned, må elbilistene betale mer. Ikke helt uventet vel?
    Man ønsker vel generelt å få ned biltrafikken, men med lave avgifter for elbilistene øker jo bilbruken.
    Ja, det er ikkje overraskande at elbil vert dyrare i drift, og heilt fair å kontra. Dette er største ripa i mitt elles plettfrie forbruksmønster, også: Fordi driftskostnadene for elbil er så små, er det så lett, og ofte så rasjonelt, å ta elbilen: på butikken, henta i bhg og sfo, svippa ungdomane rundt osb. Slik erstattar elbil ikkje berre ekspedisjonar med dieselbilen, men også buss, bein og sykkel.

    Det er reagerer på, er at eg las lista som at dei samtidig senkar avgiftene for fossilbil?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Å ha en knapp på rattet som endrer oppførsel basert på et valg man har tatt på skjermen er definitivt ikke slik det skal være. Å ha en fast knapperad på skjermen for de funksjonene man bruker mest er bra, men da må knappene ligge såpass langt fra hverandre (være så store) at det blir vanskelig å bomme på dem.
    Dette er jo Don Norman si jernlov (anti-modalitet), og prinsipielt er eg heilt samd.

    Samtidig er eg ikkje heilt sikker på at det er nok å seia at "ein fnutt skal gjera ein ting". Spørsmålet er jo korleis vi konseptualiserer det fnutten gjer. For å halda det elbil-relatert kan vi ta den "regenereringsfunksjonen" som ligg på mange "gass"-pedalar. På ein bensinbil betyr denne pedalen å auka luftinntaket, på ein dieselbil å auka tilførsla av drivstoff (slik eg har forstått det). Så allereie der gjer "gassen" noko abstrakt, nemleg aukar motorkrafta. På mange elbilar er det også kopla til bremsesystemet, slik at "klampen i botn" tyder meir fart, medan "klampen opp" tyder redusert fart.

    Altså, fnutten gjer ulike ting.

    Orsak at dette vart litt rotete, eg har ikkje heilt språk for det eg prøver å seia. Elles er eg heilt for fysiske knappar og allergisk mot skjulte modi (som forsterkaren min, som har eit skjult "programmeringsmodus", berre tilgjengeleg på fjernkontrollen).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Det er nok Vedum. I distriktene er det fremdeles ikke så enkelt å skifte til elbil, så derfor skel det bli litt billigere for dem (regner jeg med).
    Og du har nok helt rett når det gjelder "emerging technologies". Hvis man kjøpte en relativt billig elbil for 6-7 år siden oppleves den nok som ganske utdatert og som å ha liten rekkevidde nå. Men det er mange som bruker argumentene om bærekraft- og miljøhensyn når det det hele tiden har dreid seg om er økonomi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Dette er jo Don Norman si jernlov (anti-modalitet), og prinsipielt er eg heilt samd.
    Jeg har undervist i WordStar (!). Der ble dette veldig tydelig. Hvis du kom borti "Hjelp" tasten skiftet tastaturet oppførsel. I steden for å skrive bokstaven ut på skjermen viste den hjelp om alle funksjoner som startet med den bokstaven. Du så mye tid som ble kastet bort i klasserommet for å forklare dette og å hjelpe elevene med å få det til å fungere! Og det var selvfølgelig glemt til neste time.

    Samtidig er eg ikkje heilt sikker på at det er nok å seia at "ein fnutt skal gjera ein ting". Spørsmålet er jo korleis vi konseptualiserer det fnutten gjer. For å halda det elbil-relatert kan vi ta den "regenereringsfunksjonen" som ligg på mange "gass"-pedalar. På ein bensinbil betyr denne pedalen å auka luftinntaket, på ein dieselbil å auka tilførsla av drivstoff (slik eg har forstått det). Så allereie der gjer "gassen" noko abstrakt, nemleg aukar motorkrafta. På mange elbilar er det også kopla til bremsesystemet, slik at "klampen i botn" tyder meir fart, medan "klampen opp" tyder redusert fart.

    Altså, fnutten gjer ulike ting.
    Dårlig eksempel (i mitt hode). Trykk ned pedalen - farten øker (eller holdes konstant hvis du er i en motbakke). Slipp pedalen - farten minker. Hvordan dette skjer i praksis er forskjellig, men effekten er den samme
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Følgende er jo litt morsomt:

    "NN har hatt elbil siden 2016, og er på elbil nummer to. Hun er opptatt av hva som blir lagt fram i statsbudsjettet.
    – Jeg er redd for at det skal bli mindre gunstig. Jeg tenker at man må tenke bærekraftig og velge rett bil ut fra det, sier hun.
    Hun merker godt at det allerede har skjedd endringer.
    – Det har blitt mindre gunstig enn før. Strømprisene har økt, og noen avgifter har også økt. Likevel er jeg veldig fornøyd fordi bærekraft og miljøhensyn er viktig for meg."

    Bærekraft er viktig derfor har hun i løpet av 7 år kjøpt 2 elbiler (som jo har mest forurensning ved produksjon - mer enn en bil med fossilmotor). Hadde hun tenkt bærekraft ville hun fremdeles kjørt den elbilen hun kjøpte i 2016.

    Ellers viser jo dette budsjettet at når "alle" har kjøpt elbil og statens inntekter fra biler med fossilmotor har gått kraftig ned, må elbilistene betale mer. Ikke helt uventet vel?
    Man ønsker vel generelt å få ned biltrafikken, men med lave avgifter for elbilistene øker jo bilbruken. Vi ser det godt her i Trondheim. Her har man jo vedtatt at bilbruken skal ned, samtidig med at byen vokser med 5%+ i året. Så den totale bilbruken skal bli mindre enn den var i 2020, men med 20% større befolkning samtidig med at man har gjort det billigere å bruke bilen - det er noe som ikke henger sammen her. Man kan enten lagge mer avgifter på bilbruk eller sørge for at kollektivtrafikken blir bedre og billigere. Pisk eller gulrot. Det er dessverre sjelden man velger gulrot.
    Hvor lenge skal folk bruke argumentet "strømprisen har økt", og hvorfor korrigerer ikke journalistene dem på den vrøvl-påstanden? Den har de siste par mnd vært lavere enn på lang, lang tid.

    Og du, Otare; den elbilen fra 2016 hun har avhendet, den medfører i dag at en annen person heller ikke kjører fossil-bil. Dette mer-utslippet fra produksjon av elbil (i stor grad takket være stor andel av batteriproduksjon i Kina, på kullkraft) spises opp etter ca 25-30.000 km. Videre herfra overtar- og øker klima-vennligheten fra elbilene, også der de lades med kullkraft. Det eneste miljø- og klimavennlige med en fossilbil er å la den stå.

    Men det er komisk at i disse endringstidene mot mer klimavennlige valg så senker Vedum trafikkforsikringsavgiften på fossilbilen min, mens elbilen min vil fortsatt betale det samme. Dét henger ikke på greip.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Dårlig eksempel (i mitt hode). Trykk ned pedalen - farten øker (eller holdes konstant hvis du er i en motbakke). Slipp pedalen - farten minker. Hvordan dette skjer i praksis er forskjellig, men effekten er den samme
    Ja, du har kanskje rett i det: skilnaden i bruk på ein fossil automat og elbil er minimal.

    Men det har jo vore nokre avisoppslag om elbilar (Tesla?) der effekten av å sleppa opp pedalen tilsvarar å trø på bremsa (altså, sleng på norske vintervegar), men eg trur ikkje du vil kunne få den effekten av å sleppa opp på ein fossilbil?

    Eg veit ikkje. Eg er jamt over ikkje så flink til å køyra bil, men eg har forstått at ein del sirkustriks på fossilbil handlar om å utnytta "sideeffektar" ved korleis gass, bremser, gir og kløtsj faktisk arbeider. Så då er det relevant kva handling desse fnuttane er kopla til. Men kvar ulike bil er jo uansett eit ulikt modus, så eksempelet er nok ikkje så godt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Så du har aldri kjørt inn i en tunell og opplevd dugg på frontruten? Eller skulle rygge inn i en trang åpning og hatt behov hor å senke utespeilene for bedre å se veikantene på begge sider? Bytte mellom kanaler på radio og velge forskjellige spillelister? Hvis man bruker navigasjon setter alle selvfølgelig den opp før man starter (ikke det nei) Etc...
    Selvfølgelig er de aller fleste innstillinger ferdige før man starter, men en del innstillinger er viktige å ha raskt for hånden når man kjører også. Det er derfor design av disse systemene er så viktige. Å ha en knapp på rattet som endrer oppførsel basert på et valg man har tatt på skjermen er definitivt ikke slik det skal være. Å ha en fast knapperad på skjermen for de funksjonene man bruker mest er bra, men da må knappene ligge såpass langt fra hverandre (være så store) at det blir vanskelig å bomme på dem.
    Joda, tror bare ikke problemet er så stort som du vil ha det til, alle bilene jeg har kjørt som ikke har fysiske knapper men kun skjerm har dette lett tilgjengelig uten noen som helst menyer.

    1696587280950.png

    1696587349807.png

    1696587402880.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Og du, Otare; den elbilen fra 2016 hun har avhendet, den medfører i dag at en annen person heller ikke kjører fossil-bil.
    Kanskje. et er jo helt avhengig av hva som skjedde med den gamle bilen.

    Men det er komisk at i disse endringstidene mot mer klimavennlige valg så senker Vedum trafikkforsikringsavgiften på fossilbilen min, mens elbilen min vil fortsatt betale det samme. Dét henger ikke på greip.
    Enig
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Men det har jo vore nokre avisoppslag om elbilar (Tesla?) der effekten av å sleppa opp pedalen tilsvarar å trø på bremsa (altså, sleng på norske vintervegar), men eg trur ikkje du vil kunne få den effekten av å sleppa opp på ein fossilbil?
    Jo, absolutt.
    Den gangen det var snøveier og holkeføre var det en ryggmargrefleks å trykke inn clutchen hvis du fikk sleng på bilen når du slapp opp gassen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Joda, tror bare ikke problemet er så stort som du vil ha det til, alle bilene jeg har kjørt som ikke har fysiske knapper men kun skjerm har dette lett tilgjengelig uten noen som helst menyer.

    Vis vedlegget 958232

    Vis vedlegget 958233

    Vis vedlegget 958234
    Joda, godt utformede skjermer kan fungere helt greit. Men prinsippet om at de viktige knappene må være lette å treffe (store) og ligge relativt høyt (så man kan se dem i sidesynet uten å ta øyene fra veien) burde ikke være så vanskelig å forstå. Begge de elementene tyder jo på at man bør ha liggende skjermer (med god plass til å ha litt luft mellom knappene) som er plassert relativt høyt. Den Teslaskjermen du viser på bildet bryter jo med dette. Hadde de enda flyttet knapperaden til øverst på skjermen.


    Det var også en artikkel om dette i forrige papirutgave av Motor, men finner ikke artikkelen på nettet.
    Problemet er større enn mange er klar over.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Joda, godt utformede skjermer kan fungere helt greit. Men prinsippet om at de viktige knappene må være lette å treffe (store) og ligge relativt høyt (så man kan se dem i sidesynet uten å ta øyene fra veien) burde ikke være så vanskelig å forstå. Begge de elementene tyder jo på at man bør ha liggende skjermer (med god plass til å ha litt luft mellom knappene) som er plassert relativt høyt. Den Teslaskjermen du viser på bildet bryter jo med dette. Hadde de enda flyttet knapperaden til øverst på skjermen.


    Det var også en artikkel om dette i forrige papirutgave av Motor, men finner ikke artikkelen på nettet.
    Problemet er større enn mange er klar over.
    Hadde knapperaden vært øverst på skjermen måtte man faktisk ha bøyd seg fremover for å rekke opp, det er veldig ergonomisk slik den er på bildet og med mindre man har celebral parese eller veldig dårlig hånd/øye koordinasjon så er den veldig veldig enkel å betjene
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Hadde skjermen ligget kunne knappene vært høyere opp og man kunne trykke på dem uten å måtte bøye seg. Slik knappene er plassert der må man se ned på skjermen for å treffe rett knapp. Da tar man øynene fra veien. Hvis dette tar 3 sekunder (anslag - kan sikkert ta både kortere og lengre tid) og man kjører i 80 km/t har man kjørt 70 m uten å ha sett på veien. Ligger man bak en annen bil som har bremset snakker vi om en mulig påkjørsel bakfra.

    Diskusjonen er ikke om en skjerm er bra eller dårlig (jeg synes dagens løsninger er for dårlige), men hvordan skjermen bør utformes. Det er mange forhold man må ta hensyn til. Jeg synes fremdeles stående skjermer er den dårligste løsningen.

    Generelt sett vet vi uansett at en skjerm tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er derfor man ikke skal ha en datamaskin åpen på en forelesning. Den tiltrekker seg oppmerksomhet fra de som sitter rundt slik at de ikke får med seg det foeleseren prøver å forklare.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje. et er jo helt avhengig av hva som skjedde med den gamle bilen.
    Ja, om ikke ombordladeren, batteriet eller varmeapparatet/pumpa har gått til hællvette, eller gamla dultet borti et gjerde eller søppeldunk, eller noe mer serr'jøst sammenstøt, slik at den ble ulønnsom å reparere så triller den vel fortsatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    BMW bommet visst på etterspørselen i Norge (de hadde visst ikke fått med seg renteøkningen her) og hadde allokert en batch i5 m60 til Norge som de dermed har satt ned prisen på. Levering i begynnelsen av desember. Nedsatt med nesten 300 000 kr.
    Løp og kjøp (hvis det er flere igjen)!

    Jeg priset en til 1 350 000 og fikk tilbud på 1 120 000 (det blir jo bare 230 000 i rabatt og da var storkundeavtale tatt med i rabatten så prisnedsettelsen er vel nærmere 160 000 - hadde visst tatt for mye Møllers tran da jeg skrev 300 000 ;) )
    Markedet for biler til over 1 mill er visst ikke helt som det var her i Norge.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    BMW bommet visst på etterspørselen i Norge (de hadde visst ikke fått med seg renteøkningen her) og hadde allokert en batch i5 m60 til Norge som de dermed har satt ned prisen på. Levering i begynnelsen av desember. Nedsatt med nesten 300 000 kr.
    Løp og kjøp (hvis det er flere igjen)!
    Dersom eg, i hypotetistan, hadde hatt slike pengar å bruka på bil i dag, hadde denne stått svært høgt på lista. Diverre er det nok slik at -300’000 kr ikkje gjer det heilt store frå eller til.

    Ikkje at eg treng nye bilar, heller. Eg kan gjerne seia at det er fordi eg er oppteken av miljø og bærekraft.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Jeg priset en til 1 350 000 og fikk tilbud på 1 120 000 (det blir jo bare 230 000 i rabatt og da var storkundeavtale tatt med i rabatten så prisnedsettelsen er vel nærmere 160 000 - hadde visst tatt for mye Møllers tran da jeg skrev 300 000 ;) )
    Markedet for biler til over 1 mill er visst ikke helt som det var her i Norge.
    Fikk større rabatt enn dette hos Audi. Får levert en e-tron 55 quattro i morra.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpers marked :)
    Og hvor du befinner deg i landet. Fikk et tilbud sørpå som var 29500,- rimeligere enn mitt lokale merkefirma kunne hoste opp av tilbud. Bestilte bilen sørpå og kjører den nordover.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Og hvor du befinner deg i landet. Fikk et tilbud sørpå som var 29500,- rimeligere enn mitt lokale merkefirma kunne hoste opp av tilbud. Bestilte bilen sørpå og kjører den nordover.

    Vel, jeg kjøpte bilen i Harstad :)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    BMW bommet visst på etterspørselen i Norge (de hadde visst ikke fått med seg renteøkningen her) og hadde allokert en batch i5 m60 til Norge som de dermed har satt ned prisen på.
    Dette er vel sedan-utgaven?
    Har du noen info om touring lanseringen?
    cheers!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Sedan, ja. Og vel bare m60. Touring kommer neste år. Jeg vet ikke mer enn alle andre. Det kommer vel en e50 med xDrive også.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Markedet på store elbiler har definitivt en kraftig nedtur.

    Var innom forhandleren på fredag.
    F89D7274-B636-42BD-870E-D582B303FC2B.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Utvilsomt. Mange brenner nok inne med biler på lager og det er dyrt for forhandlerne. De BMWene jeg nevnte med store avslag var ikke produsert enda og kunne spesifiseres slik man ville ha dem. Produseres om 2 uker og leveres til forhandler ca 25/11. Og så til kunde ca en uke etter det.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8

    Synd med redusert effekt 50% ut i runden.
    Men er en video hvor elbilens aks virkelig blir vist fram!
    Vekt er fortsatt noe man kan se inn mot og gjennom svinger, men i helvete hvor det går!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Konseptbiler er ofte helt urealistiske i forhold til hva markedet tåler. Jeg var selv med på å lage promotion for to av Saabs, som aldri ble realisert, men som var fin messemat ute i den store verden. Vakte stor interesse, men å faktisk sette en slik i produksjon var urealistisk.


    Nå har Tesla møtt samme utfordring. Men Musks problem er at han har hundretusener av forhåndsreservasjoner fra kunder som vil oppdage at bilen vil koste langt mer enn opprinnelig forespeilet pris på USD 39.900


    Å få bilen inn under 75.000 er en utfordring.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om Musk tapper masse penger på å lage verdens styggeste bil har jeg delte meninger om. Vi blir jo nødt til å se på den.

    Og festlig kommentarfelt til srtikkelen. Fiaskoen kunne knapt skje til noen mer velfortjent.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Spennende med MG4 oppdateringene og prisene, performance for 400k.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn