Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Volvo slutter snart ikke bare å selge de, men å produsere de. Det betyr ikke at elbilsatsingen er uten problemer. En forenklet og standardisert lade infrastruktur er en av de.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Dét er jo bra for oss gutta som har fått oss en nyere bensinbil uten turbo med automat og veldig lav km-stand, etter å ha blitt drita lei dette elbilgreiene etter 6 år, dvs fått oss en bil som en kan gjøre noe aktivt for å få den til å vare lenge, nemlig det som kalles aktivt vedlikehold, i motsetning til elbilbatterier som taper kapasitet jevnt og trutt fra 1. dag, og ombordlader, DC-DCkonvertere og varmepumper som bare venter på å gå til helv**e så fort 5 år er gått og bilen død, og en kan ikke gjøre en dritt selv for å opprettholde levetiden på dette, annet enn mest mulig saktelading, ikke la bilen stå en stund med under/over 20/80 % SOC og osv osv osv.
    Selv rustne 17-20 år gamle små Tåjjåta'r går jo for 50 laken for tiden, omtrent, så det er liten tvil om at bensinbiler med automat er den ny olja de neste årene. Selv regjeringen satser jo på fossilbiler, og har premiért oss bensinbilgutta med redusert veitrafikkforsikring, slik at det er et veldig enkelt valg å la de dørgende kjedelige elbilene stå avregistrert i garasjen, eller selge den dritkjedelige elbildriten til en annen villfaren sjel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Bensinbil uten turbo med automat høres da forferdelig ut, medmindre det er en diger V8. Kjørte en nyere Honda CR-V med bensin og automat og det var et skikkelig treskverk. Kickdown for å holde 80 i motbakkene og et sinnsykt forbruk. Følte meg hensatt til 1979....
    Vi har blitt godt vant de siste årene med relativt små turbomotorer med høyt dreiemoment....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Bensinbil uten turbo med automat høres da forferdelig ut, medmindre det er en diger V8. Kjørte en nyere Honda CR-V med bensin og automat og det var et skikkelig treskverk. Kickdown for å holde 80 i motbakkene og et sinnsykt forbruk. Følte meg hensatt til 1979....
    Vi har blitt godt vant de siste årene med relativt små turbomotorer med høyt dreiemoment....
    Sånn er det med cvt-kasser på undermotorisert bil. HR-V med turbo er visst helt annerledes, og trenger ikke skifte utveksling så ofte. Men, min -08 diesel-Outlander var et supertreskeverk i forhold til den Nissan Leaf jeg kom i skade til å kjøpe i 2017. De fleste fossilbiler er vel treskeverk, men heller det enn den dørgende kjedelige elbilen uten lyd og mekanikk som maler og synger. Om man ikke blir lei av elbil så har man heller ingen interesse for bil, tror jeg, annet enn til å forflytte seg (på en dørgende kjedelig måte).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at elbiler mangler (motor)karakter.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Sunnmøre
    Dét er jo bra for oss gutta som har fått oss en nyere bensinbil uten turbo med automat og veldig lav km-stand
    Alle dei (tre) fossilbilane vi har eigd siste 14 åra har hatt manuelt gir. Av desse var nok den med bensin u/turbo artigast, sjølv om den var klart svakast motorisert.

    Det er ikkje tvil om at det er meir gøy med fossilbilar, rett og slett fordi ein må samhandle aktivt med motoren for å få noko i nærheita av same futt som elbilen alltid har klart.

    For eigen del klarer eg ikkje gjera stort meir “aktivt” vedlikehald enn å byta dekk to gonger i året, så skilnaden er nok stort sett at verkstadsrekningane er mykje lågare.

    Fossilbilen er definitivt budsjettvinnar i år. Vi får sjå korleis det går når regjeringa skal forhandla med SV. Litt frukt må det jo vera på treet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    For eigen del klarer eg ikkje gjera stort meir “aktivt” vedlikehald enn å byta dekk to gonger i året, så skilnaden er nok stort sett at verkstadsrekningane er mykje lågare.
    Da har du ikke elbil levert av Møller eller Mobile (Kia/Huyndai) du da(?)

    Service på miin Hyundai I5 koster 3500 kroner hver 2. år (for å bytte billigste type pollenfilter og å smøre glideboltene til bremsekaliperene + muligens noen oppdateringer av SW, men den har jo OTA for svingende), og hvert 4. år/60.000 km koster servicen 11.500 kroner. En normal, nøktern fossilbil uten registerreim har betydelig lavere servicekostnader enn min elbil.

    For Seat Mii jeg hadde koster årlig service 3800 kroner hos Møller. Skulle tro bensinutgaven av e-up og Skoda'n er rimeligere enn det.

    Så vidt jeg vet så er det vel kun Tesla og Polestar som virkelig har lave servicekostnader.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Sunnmøre
    Da har du ikke elbil levert av Møller eller Mobile (Kia/Huyndai) du da(?)
    Leaf.

    Men det er først og fremst slitedelar ol. som er billigare, ikkje “service”. Det kan jo ha merket å gjera: fossilbilen min (Caravelle) har høg servicekost og høgt forbruk av slitedelar. Det hadde kanskje vore betre med ein fossilbil frå Japan, eg veit ikkje.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Sikkert en sammenheng med Leaf går 300 meter med noen Remaposer, mens Caravellen drar familien på 6 med oppakning og campingvogn
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Sunnmøre
    Sikkert en sammenheng med Leaf går 300 meter med noen Remaposer, mens Caravellen drar familien på 6 med oppakning og campingvogn
    Ikkje campingvogn, men du har nok eit poeng. Med Leaf er det stort sett kortare turar med radius på maks 120 km (ish), Caravelle på langtur, når det er dårleg brøyting om vinteren osb.

    Det kan vera eg for optimistisk. Det er slik eg kjem meg gjennom livet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg blir veldig optimistisk når jeg leser om Caravelle; tilbringte halve barndommen i slike. Kanon familiebiler.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    En av bilene vi hadde på 90 tallet var Caravelle. God plass, artige løsninger.

    Men.. kirkebenk seter, støyete kupe, veldig støyete dieselmotor
    Fikk vite kontrasten spesielt da jeg var med ned til danacup med klassekameratens Chevrolet . Det var til og med gardiner i vinduene images.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har blitt mye reklamasjon på disse EL-bilene også. Ford har sluttet med denne Ford Lightning EV pga. alle feil. ''Was falling apart'' ifølge Scotty Kilmer. Blir ikke noe billigere å reparere på heller, med all denne elektronikken som også nyere biler har. Det har gått litt fort i svingene synes jeg!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    År etter år

    Uansett, virker som om det er mange flere utrolig fornøyde kunder enn de som er misfornøyde.

    Naboen er vel på sin 4 eller 5 tesla (2 model s, model x, model 3 som jeg husker). Vært veldig mange problemer og månedsvis på verksted men virker som om de ikke er klar over at det faktisk finnes noe alternativ.) Som om man tenker "hvilken Tesla dekker vårt behov best" når man trenger ny transport.
    (Joda, andre merker har sine tilhengerskare de også). Kan si dette høyt nå som jeg ikke eier en eneste Audi siden 1999 ;)
    Som apple igrunn....
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.338
    Sted
    Trondheim
    Volum øker, kvaliteten synker. Ikke så ukjent hvis man har fokus på volum hele tiden. Hvis man setter prisen for lavt blir man jo tvunget til å satse på volum, med de konsekvenser det har.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Volum øker, kvaliteten synker. Ikke så ukjent hvis man har fokus på volum hele tiden. Hvis man setter prisen for lavt blir man jo tvunget til å satse på volum, med de konsekvenser det har.

    Også det at bilene er bygd billigst mulig. En titt i interiøret viser at at bilen skal være billigst mulig å montere. Slik filosofi har lett til å ende opp i dårligere kvalitet...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Også det at bilene er bygd billigst mulig. En titt i interiøret viser at at bilen skal være billigst mulig å montere. Slik filosofi har lett til å ende opp i dårligere kvalitet...
    M.a.o. typisk kina-bil. :rolleyes:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    År etter år

    Uansett, virker som om det er mange flere utrolig fornøyde kunder enn de som er misfornøyde.

    Naboen er vel på sin 4 eller 5 tesla (2 model s, model x, model 3 som jeg husker). Vært veldig mange problemer og månedsvis på verksted men virker som om de ikke er klar over at det faktisk finnes noe alternativ.) Som om man tenker "hvilken Tesla dekker vårt behov best" når man trenger ny transport.
    (Joda, andre merker har sine tilhengerskare de også). Kan si dette høyt nå som jeg ikke eier en eneste Audi siden 1999 ;)
    Som apple igrunn....
    Svaret er religion...kjenner et par og de virker helt hjernevasket av han derre Musk. Fatter det ikke for mannen er jo gal.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi jo et eksempel på reparasjonshistorie på en 5 år gammel elbil som, sitat fra mange arenaer, som elbil.no, NAF, Motor, Broom osv: "hva kan overhodet gå galt på en elbil som ikke har alle de bevegelige delene til en fossilbil?" Dette er ikke et enestående tilfelle.
    Et kort søk på 8 - 10 år gamle elbiler på finn, et besøk hos elbilforum og vips: en bør skjønne at elbiler langt i fra er bankers for et billig bilhold lengden. Screenshot_20231022-172246_Gallery.jpg
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva ville reparasjonshistorikken vært for en fossilbil som har gått 150k?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hva ville reparasjonshistorikken vært for en fossilbil som har gått 150k?
    Åttehundretusenmilliardermillioner dollar, selvfølgelig.
    Alle fossilbiler er utslitte etter 100k km, også de som har virket fint uten store reparasjoner etter 500k km. Dét vet vi jo.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo for eksempel si hva poenget ditt er.
    Javel.

    En godt vedlikeholdt fossilbil etter 150k km: ikke så veldig store kostnader. Følg vanlig service, ta et ekstra oljeskift mellom service, og bytt ved maks 8k km-intervall. Det gir god betingelse for motoren. Bensintanken vil kunne inneholde like mye bensin om 20 år, som idag.
    Med en elbil kan en stort sett ikke gjøre noe for å øke sannsynligheten for et langt liv. (Eller, ikke helt riktig. Man kan la den stå ubrukt. Eller, vent litt... Batteriet taper seg jevnt og trutt uansett om det brukes eller ei)

    Elbil kan være billig i drift pga garantitider på 5 år (som alle ny-biler) og 8 år på batteri. Etter dette: tvi tvi og lykke til.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Så poenget ditt er at elbilhold er enklere?
    Nei, egentlig ikke, men det er riktig at selve elbilholdet er enklere ettersom en stort sett ikke kan gjøre noe som helst for å sikre lang levetid. Service er stort sett pollenfilter, glidebolter på kalipperene, og så se på den en times tid, noe merkeverksteder tar godt betalt for.
    Et ekstra oljeskift selv er easy-peasy, og slett ikke komplisert.
    Jeg har eid 7 elbiler de siste 7 år, 6 av dem er solgt, og for noen mnd siden hadde jeg en opptelling av hvor mange av dem som har fungert prikkfritt etter at jeg solgte dem, altså uten driftspriblemer: 2 av 6.
    Nå er det én igjen (2020Hyundai Kona) som fortsatt er lytefri.
    Den andre ex-lytefrie 2017-model må ha ny motor, på 76k km 1 år etter garantiutløp. Koster bare kr 120.000,- pluss arbeid. Bilen er verd ca 130-140k kroner.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Min 2019 Kona har jeg nå 2 feil på:
    "res +" bryteren på rattet har knekt, den er helt løs når jeg dytter den oppover til "+". Nedover til "-" er den ok.
    Blindsonevarslingen begge sider virker ikke, kan være en setting som er skrudd av. Skal sjekke en dag jeg har god tid...
    Har nå gått 132'. Og ja, den såkalte servicen er etter min mening svindyr...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.514
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som en bekjent sier: Elsker Teslaen, men vil ikke eie den en eneste dag utenfor garanti.
    Med to Teslaer, hhv fra 2013 og 2016, kan jeg ikke helt si at jeg forstår den problemstillingen.
    (Og jeg vet at Elon Musk er en dust.)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.338
    Sted
    Trondheim
    Slitasje på en bil har nå llitt med hvordan du bruker den også. Tung bil, høy ytelse og gjerne sjåfører som ikke er vant til å håndtere slik ytelse -> stor slitasje. Koblet med et stort press på lav pris er det jo en oppskrift på katastrofe.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    10.194
    Her har vi jo et eksempel på reparasjonshistorie på en 5 år gammel elbil som, sitat fra mange arenaer, som elbil.no, NAF, Motor, Broom osv: "hva kan overhodet gå galt på en elbil som ikke har alle de bevegelige delene til en fossilbil?" Dette er ikke et enestående tilfelle.
    Et kort søk på 8 - 10 år gamle elbiler på finn, et besøk hos elbilforum og vips: en bør skjønne at elbiler langt i fra er bankers for et billig bilhold lengden. Vis vedlegget 963005
    Bremseoverhalding ved 150 000 km. er da ikke noe spesielt. Det som er litt mer spesielt er det faktum at elbiler bruker bremsene såpass lite at de er mer utsatt for rust og at calipper setter seg fast.
    Alle de andre greiene som er fikset er virkelig i overkant etter såpass begrenset antall km, men enkelte av disse komponentene kunne også sittet i en fossilbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn