Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.978
    Det er en god ide, men skal det ha noen hensikt med industristikk må du bytte til blå ph på kabelen også og evt lage overgang til schuko. Edit: glem det siste, jeg visste ikke hva umc var, men du får philip hauge (industristikk, blå IT eller rød TN) til umc. Konklusjon: det er en god ide.

    Ellers er det normkomiteen som skriver reglene, elektrikerstanden bare følger de ;). Forskriften sier bsre at vi skal unngå brann og personskader og lage et anlegg som er hensiktsmessig for bruken. Normen tolker dette med sine preaksepterte løsninger.

    En tredje ting er at stikk bør tas ut av kontakten en gang i blant pga oksidering som lager varmgang og mulig brann. Dette er årsaken til at det er effektbegrensning på vvberedere på stikk.
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
     

    AOC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    536
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
    En jordfeilbryter type B koster omlag 3k+. Da kan du likegodt kjøpe deg en Spark32 med blå industrikontakt med innebygget jorfeilvern type B. Se elbilgrossisten.no. Den kan også justeres til div A på en veldig enkel måte.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    4.239
    Antall liker
    5.592
    Sted
    Sørlandet
    Har selv satt opp en Easee lader på hytta og kommer til å gjøre det samme når vi har funnet en plass her sørpå. Liten og intuitiv i bruk. På hytta her jeg satt den opp med 3x20 amp.

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    12.342
    Antall liker
    6.186
    Torget vurderinger
    12
    Ok takker. Selve kabelen er dimensjonert for inntil 32A 400V 3-fase så den burde takle mine 7A på 230V skulle jeg tro Snakket med en lokal elektriker her om dagen og han mente at om jeg uansett ikke trengte noe mer effekt (det gjør jeg ikke) så hadde det ikke allverdens hensikt å installere en ladestasjon, et blått stikk ville holde lenge.

    Det jeg derimot ikke har er B-type jordfeilbryter i skapet (må ikke forveksles med utløserkarakteristikk lærte jeg i dag...) det taler forsåvidt kanskje for en fastkoblet stasjon med innebygget DC-vern eller hur?
    Lader du bare på 7A er hensikten mindre. Det er ikke noe problem med schuko som tåler inntil 16A. Jeg tenkte du ønsket å øke ladestrømmen. Om ladestasjon eller jfb-B er tingen blir nok kanskje hipp som happ. Jeg kjenner ikke markedet godt nok (har jobbet stort sett med industriløsninger de siste årene)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.978
    Har selv satt opp en Easee lader på hytta og kommer til å gjøre det samme når vi har funnet en plass her sørpå. Liten og intuitiv i bruk. På hytta her jeg satt den opp med 3x20 amp.
    Hadde jeg hatt behov for mer guffe så hadde jeg gått grundigere til verks, men det er ganske kukent å legge inn en kraftigere kurs til garasjen min pga ledningsføringen og jeg tenkte ikke så langt da vi bygde garasjen (hadde ikke elbil), har skjult anlegg og gjenbrukte trekkrøret til et tilbygg som ble revet da garasjen ble bygget så fleksen var i utgangspunktet ikke så stor, det var bare et 16mm rør og det var vanskelig nok å trekke 2.5 kvadrat gjennom det. Kunne kanskje tatt ut fra underfordelingen i kjelleren men det blir en god del arbeid og en passe haug tusenlapper til for min del ingen praktisk nytte. Dessuten går den på elkolbene på varmeanlegget og det må fort byttes "hovedsikring" i skapet der også og det gidder jeg i alle fall ikke.

    Jeg har hatt elbil i over fem år nå og har på denne tiden ikke en eneste gang hatt behov for å lade på noe mer enn de omtalte 7A så det begrenser litt investeringsviljen også - er helt ute av stand til å lage meg et scenario med noe stort ladebehov, et blått stikk er jo en enkel løsning som tross alt er mye bedre enn schuko selv om det forsåvidt burde være greit med de skarve 7A jeg lader med.

    Det skal vel en del til at en lader ikke er enkel og intuitiv i bruk - enenste man skal gjøre er å løfte av kabelen og plugge den i bilen, alternativ ta den ut av bilen og henge den tilbake. Noen smartfunksjoner og ymse loggføring har jeg ikke noe behov for og med så lav strøm som jeg lader med er det uansett ikke nødvendig med noen styring av lasten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.470
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Styringen av lader har man jo gjerne i form av en timer på bilen eller app fra produsent eller 3. part hvis man vil lade på natt med lave strømpriser. Det å dytte smartfunksjoner inn i boksen er etter min mening å gjøre ting unødvendig komplekst.

    Har man Tesla så er deres egen lader veldig grei med integrert knapp for å åpne ladeluka. Den koster 5.2k hos Tesla og er billigere på Finn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.978
    Om man har Type-2-kabel fra noen andre enn Tesla (dvs har enn annen ladedings enn Tesla Wallbox) må man da låse opp kabelen via skjermen for å ta den ut eller er det bare å dra den ut?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    4.239
    Antall liker
    5.592
    Sted
    Sørlandet
    Det skal vel en del til at en lader ikke er enkel og intuitiv i bruk - enenste man skal gjøre er å løfte av kabelen og plugge den i bilen, alternativ ta den ut av bilen og henge den tilbake. Noen smartfunksjoner og ymse loggføring har jeg ikke noe behov for og med så lav strøm som jeg lader med er det uansett ikke nødvendig med noen styring av lasten.
    Lett installasjon, enkel implementering og bra app. I tillegg er selve laderen kompakt og Made in Norway. Klarer du deg med 7 amp så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare benytter schuko. Jeg lader 10 amp på 10 amp schuko stikk både på jobb og hjemme inntil noen overbeviser meg om at det ikke er smart.

    -BB-
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    718
    Sted
    Mysen
    Om man har Type-2-kabel fra noen andre enn Tesla (dvs har enn annen ladedings enn Tesla Wallbox) må man da låse opp kabelen via skjermen for å ta den ut eller er det bare å dra den ut?
    Jeg bruker annen type-2 på min. Må låser opp luken før den tas ut. Jeg bruker key-fob da jeg synes det er lettere enn å måtte inn i bilen for å åpne via skjermen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.978
    Jeg bruker annen type-2 på min. Må låser opp luken før den tas ut. Jeg bruker key-fob da jeg synes det er lettere enn å måtte inn i bilen for å åpne via skjermen.
    Dvs det er bare å trykke midt på fob-en så blir ladeporten låst opp og kabelen kan trekkes ut?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    15.400
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    0
    Har vel spurt om det tidligere også, men er det noen her som har prøvekjørt MG sin lille EL SUV?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    227
    Hentet vår Sorte DS3 crossback i går, for meg og interiørarkitekten er dette en fin bil, forhjulstrekk er vi vant til, effekt og batteri er sånn passe og at den nærmest er lydløs innvendig er godt. Det var viktig. Lå med adaptive cruiskontroll i 115km/t på E6 sørover fra Oslo og det er som å sitte i stua hjemme, minimalt med støy.
    Vis vedlegget 666164
    Og her virker alle funksjoner også regner jeg med? Ingen betatester for DS? =) (Som hos Polestar)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    227
    Har vel spurt om det tidligere også, men er det noen her som har prøvekjørt MG sin lille EL SUV?
    Hei!

    Har prøvekjørt. Denne bilen ble for meg såpass i andre enden av premium, at jeg aldri ville kjøpt den. Setene passet dårlig kroppen min, mye kupestøy, og enkelt interiør. Men billig er den, så som en bil nummer to til småturer er den fullt ut godkjent.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.440
    Antall liker
    4.805
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Og her virker alle funksjoner også regner jeg med? Ingen betatester for DS? =) (Som hos Polestar)
    Her virker alt :) , i appen legger vi inn når varmen skal starte og stoppe, (bilen starter varmepumpa kl.06.00 mandag til fredag, hvis kona av en eller annen grunn ikke skal kjøre på jobb kl.06.15 så stopper varmepumpa kl. 06.20) og det samme kan gjøres med lading, koble til kabel når du parkerer og du kan sitte hjemme i stua og bestemme når lading skal starte og ev. stoppe) Vi ser også status på lading/batteri. Veldig greit, koblet til ladekabel for 3 timer siden og ser i appen nå at batteriet er på 88%, står også når det forventes å være fullt.
    Har ikke registrert noen unoter eller ergelser med bil eller app. Dette fungerer. (Vi hadde jo en DS med diesel før vi fikk denne )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.470
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips for å skåne elbilbatteriet er å unngå maks og min utenom når man har et reelt behov for den rekkevidden.
     

    MartinSandvik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    7
    For å starte med noe: jeg er ikke mot elbiler. Skulle jeg hatt en butikkny bil i dag, hadde det nok blitt elektrisk.

    Kom over denne testen av Audis suv om dagen. Bekreftet mye av egen oppfatning av bilen (ja jeg har prøvekjørt). Ja jeg hater "numme" biler som ikke forteller meg hva som foregår mellom dekket og asfalten (som det blir fler og fler av).


    Gutta bak stammer fra blandt annet evo magasin, så de er mer opptatt av hvordan bilen er å kjøre enn alt annet (les styrefølelse/tilbakemeldinger fra bilen osv).

    Det som slo meg var sammenligningen til slutt (basert på uk strømmiks som er deler kull/gass):
    "Det å kjøpe elbil for å redde miljøet er som å sette en lyddemper på ett automatvåpen, det gjør akkurat like mye skade!"
    (Om jeg husker teksten rett)

    --
    Martin
     

    AOC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    536
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    For å starte med noe: jeg er ikke mot elbiler. Skulle jeg hatt en butikkny bil i dag, hadde det nok blitt elektrisk.

    Kom over denne testen av Audis suv om dagen. Bekreftet mye av egen oppfatning av bilen (ja jeg har prøvekjørt). Ja jeg hater "numme" biler som ikke forteller meg hva som foregår mellom dekket og asfalten (som det blir fler og fler av).


    Gutta bak stammer fra blandt annet evo magasin, så de er mer opptatt av hvordan bilen er å kjøre enn alt annet (les styrefølelse/tilbakemeldinger fra bilen osv).

    Det som slo meg var sammenligningen til slutt (basert på uk strømmiks som er deler kull/gass):
    "Det å kjøpe elbil for å redde miljøet er som å sette en lyddemper på ett automatvåpen, det gjør akkurat like mye skade!"
    (Om jeg husker teksten rett)

    --
    Martin
    En kommer uansett ikke utenom at nærmiljøet har bedre av fravær av eksosutslipp, feks fotgjengere og syklister ved siden av en vei med nær stillestående kø. Det er heller ikke lenge siden jeg leste en artikkel om ny forskning rundt el/fossil-bil og deres miljøbelastning fra vugge til grav, inkl produksjon av batteri. Elbiler kom gunstigst ut. Påstanden om at "elbiler skal redde verden" er nok et uttrykk som har oppstått på folkemunne, ettersom all trafikk på hjul kun har en bitteliten andel av alt utslipp av miljø-ugunstige gasser. Dette vet kvalifiserte miljø-fagfolk. Elbiler er uansett et viktig bidrag.
    Ikke sliter elbiler på veiene heller, slik enkelte VG-journalister og andre debattanter i div forum påstår. INGEN biler som ikke bruker piggdekk sliter veibanen. Det er ved bruk av piggdekk en risper opp- og sliter ned veibanen, uansett el/bens/dies, legg bare merke til hvordan hovedveier er etter en sommer og høst- kontra etter vinter og vår, og det er tungtrafikken som trykker ned veibanen.
    Et hjul av gummi som ruller, ikke slepes, på veibanen, som igjen består av 98 % stein kan simpelthen ikke slite på den.
     
    Sist redigert:

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    555
    Antall liker
    276
    Sted
    Porsgrunn
    Ville nok hatt en mulighet til å velge mellom regenerering og bremsing, da lite brukte bremser fører til mye rust - blir slitsomt i lengden å måtte sjokkbremse for å overbrue regenereringen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.440
    Antall liker
    4.805
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Blir vi aldri ferdig med påstandene om at elbil forurenser like mye som en fossilbil :unsure: Forstår vi virkelig ikke at fossilindustrien har en agenda her? Som nevnt over er det åpenbart at det er bedre for det lokale miljøet og strømmen vi dytter inn i batteriene blir i stadig større grad produsert med fornybare ressurser.

    skjermbilde_2018-11-26_kl_141528.png__1350x1350_q85_subsampling-2.png

    7bcb7b57-8dd9-45fb-91a9-7afdd5caafea.jpeg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    748
    Sted
    Liten by
    Blir vi aldri ferdig med påstandene om at elbil forurenser like mye som en fossilbil :unsure: Forstår vi virkelig ikke at fossilindustrien har en agenda her? Som nevnt over er det åpenbart at det er bedre for det lokale miljøet og strømmen vi dytter inn i batteriene blir i stadig større grad produsert med fornybare ressurser.
    Alle som skal tjene penger noe eller få makt, har vel en agenda?
    Men utover det, jeg er enig. Argumentet burde nok snart foreldes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.440
    Antall liker
    4.805
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Alle som skal tjene penger noe eller få makt, har vel en agenda?
    Men utover det, jeg er enig. Argumentet burde nok snart foreldes.
    Enig i at det er mange med en agenda, men så gjelder det å tenke på hvilken agenda som er den mest sannsynlige når ulike grupperinger hevder noe. "Cui bono"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.978
    ettersom all trafikk på hjul kun har en bitteliten andel av alt utslipp av miljø-ugunstige gasser. Dette vet kvalifiserte miljø-fagfolk.
    Ca 14% av totale CO2-utslipp kommer fra veibasert transport så "bittelite" er kanskje ikke det adjektivet som ligger lengst fremme på tunga.
     

    AOC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    536
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Ca 14% av totale CO2-utslipp kommer fra veibasert transport så "bittelite" er kanskje ikke det adjektivet som ligger lengst fremme på tunga.
    -og halvparten av dette er det tungtrafikk og varebiler som står for, så vipps ser vi at personbiler ligger på rundt 7 %. 93 %-andel er det altså alt annet enn personbiltrafikken som står for. Det kaller jeg bittelitt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.440
    Antall liker
    4.805
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    -og halvparten av dette er det tungtrafikk og varebiler som står for, så vipps ser vi at personbiler ligger på rundt 7 %. 93 %-andel er det altså alt annet enn personbiltrafikken som står for. Det kaller jeg bittelitt.
    Legge merke til at det ble registrert 143 varebiler av typen Maxus e-deliver 3 i oktober. Nå elektrifiseres også varebilene.


    20201102_152806.jpg

    Maxus ser slik ut;
    48d168b1-8eda-4e03-a13d-18ef2eb92d16-w_960.jpg

    Og den har gode spesifikasjoner
    e-Deliver 3 kommer i to forskjellige lengder, med vareromsvolum på 4,8 og 6,3 m3, opptil 1.000 kg nyttelast og kan trekke henger opptil 1200kg. Batteripakker på 35 og 52,5 kWt gir klasseledende rekkevidde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn