Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    11.749
    Er det ikke noe på gang ang. dette? Mener at jeg har lest at det er en reversering av ordningen på trappene?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Ser ut som noe er på gang ja. Reverseringen Støre leverer nok. ;) Kanskje en god ting for en gangs skyld, vi får se.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.831
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Sunnmøre
    Er sluttbruker virkelig tjent med å ta en aldri så liten anbudsrunde hver gang behovet for taxi oppstår?
    Dette er ei av baksidene (det er mange) av ein stadig meir liberalisert økonomi; kor mange felt skal vi eigentleg måtte køyra full anbudsrunde kvar gong vi skal kjøpa ei vare eller teneste? Understøtta av moralen i TV-reklamen: «Det er dumt [altså: du er dum] å betale for mye», og munnhellet «det er lov å prøva seg».
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Jo, det er avtalefrihet, men hvem er tjent med situasjonen? Angivelig er det jo sluttkunden som er tjent med valgmuligheter og konkurranseutsetting, alt jeg har sett om taxisituasjonen i Oslo siden frislippet tilsier det motsatte.
    Presis.

    Dette minner meg om diskusjoner jeg hadde med baltere på slutten av 90-tallet, da jeg var relativt regelmessig i både Riga og Vilnius. På den tiden var det i alle fall en kjent sak at du kunne regne med å bli svindlet av drosjesjåførene på vei fra eller til flyplassen om du ikke fulgte med. De fleste balterne jeg pratet med mente dette ikke var noe problem, da de selv visste hvordan unngå å bli svindlet. Mange ga i stedet uttrykk for en viss schadenfreude over naive skandinavere som så lett lot seg lure.

    Men jeg klarte i det minste å overbevise en del om at de faktisk burde se dette som et problem for seg selv som hovedstad og land også. Alle de tre baltiske landene hadde på den tiden et skrikende behov for utenlandske investeringer. Jeg spurte derfor alltid når vi kom inn på drosjesvindlerne: tror dere virkelig at det er i deres nasjonale interesse at det siste potensielle utenlandske investorer husker fra besøket er å bli svindlet på vei tilbake til flyplassen?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Hva i all verden har d med frp å gjøre?
    Bare å følge med i politikken, det.

    Spør lederen i Norsk Taxiforbund hva hans medlemmer syns om Frp. De pleide stemme på partiet ...



     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.582
    Antall liker
    111.091
    Torget vurderinger
    23
    I Hongkong praktiseres tre-pris systemet i taxinæringen... Før, under og etter! Og nei, prisen synker ikke underveis 🙂
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Overnattet på Comfort Hotel Gardermoen en gang jeg skulle avsted grytidlig neste dag. For taxiregningen jeg betalte fra hotellet til avgangshallen, neste morgen, kunne jeg sovet i en suite på Radisson Blue, femti meter fra inngangen, og tatt ordentlig for meg i restauranten kvelden før avreise. (Kun en liten overdrivelse, siden Comfort også tok seg godt betalt). Var dessverre ikke flere rom igjen på Radisson Blue og Comfort var nærmeste alternativ (over på den andre siden av flyplassen).

    Spurte taxisjåføren om det han forlangte var rimelig og om han ikke var redd for at folk ville få en dårlig oppfatning av somaliere, på grunn av hvordan de systematisk flådde folk som skulle ta drosjer til/fra/ved Gardermoen.

    "Du må passe på, skjønner du."

    Etter det passet jeg på, og kjørte mye mindre taxi enn før, samtidig som jeg hadde en klar preferanse når det gjaldt hvilke selskap man skulle bruke, og når jeg hadde gode taxi-opplevelser ba jeg om sjåførens nummer. Nå bor jeg ikke i Oslo, men fy faen ta Frp for hva de gjorde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    I tillegg interessant at selv laveste pris i denne konkurranseutsatte næringen nå synes å ligge langt over hva den var før frislippet. Inflasjon sikkert, men kanskje ikke bare det.
    Det har vel blitt delvis forklart med at det er altfor mange biler, spesielt i helgene, så de må ta seg veldig godt betalt når de først får seg en tur. Det er bare å ta en titt på taxikøen ved Oslo S. Står et lite fjell av biler der og rent anekdotisk ser det alltid ut som om det knappest er bevegelse i massen.

    Jeg kan ikke huske sist jeg betalte for en taxitur i Oslo. Jeg tok faktisk taxi onsdag denne uken (som jeg ikke betalte selv) og så fikk jeg under corona taxi til Gardermoen på Flytogets regning da det stod men betalt av egen lomme er vinter og votter siden.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det kan du si, men spørsmålet er fortsatt hvordan dette gavner sluttbruker? Er sluttbruker virkelig tjent med å ta en aldri så liten anbudsrunde hver gang behovet for taxi oppstår? Det pleide jo å være sånn at avstand og tidspunkt ga klare indikasjoner på hva en tur ville koste. For alle som tok taxi ofte var det ganske opplagt hva prisleiet ville bli. Nå kan man altså bli avkrevd mange tusen fordi man er for sløv til å spørre på forhånd.

    I tillegg interessant at selv laveste pris i denne konkurranseutsatte næringen nå synes å ligge langt over hva den var før frislippet. Inflasjon sikkert, men kanskje ikke bare det.
    Uber og Bolt i Portugal fungerte helt supert; visste alltid pris på forhånd og aldri lurt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det har vel blitt delvis forklart med at det er altfor mange biler, spesielt i helgene, så de må ta seg veldig godt betalt når de først får seg en tur. Det er bare å ta en titt på taxikøen ved Oslo S. Står et lite fjell av biler der og rent anekdotisk ser det alltid ut som om det knappest er bevegelse i massen.

    Jeg kan ikke huske sist jeg betalte for en taxitur i Oslo. Jeg tok faktisk taxi onsdag denne uken (som jeg ikke betalte selv) og så fikk jeg under corona taxi til Gardermoen på Flytogets regning da det stod men betalt av egen lomme er vinter og votter siden.
    Nettopp, og det store antall biler er en direkte konsekvens av frislippet.

    Uber og Bolt i Portugal fungerte helt supert; visste alltid pris på forhånd og aldri lurt.
    Absolutt. Jeg bruker alltid Uber. Bolt, Lyft e.l når jeg reiser. Ryddig og oversiktlig. Sist jeg var i Spania var det faktisk billigere med vanlig taxi, men etter én tur med den sorten var det Uber etterpå. Sliten taxi-bil og sjåfør som røykte, jeg måtte insistere på kvittering og han var sur for manglende driks.

    Jeg snakket med en del Uber-sjåfører i USA, og det de virket til å ha til felles var at de var veldig fornøyd med ordningen fordi den er så fleksibel. Ingen bindinger noe sted, de kjører akkurat når de vil og så mye de vil. Jeg ser den siden som kritiserer manglende ansettelsesforhold, pensjon, forsikringer osv. men for mange sjåfører virker det til å være veldig attraktivt med så lite forpliktelser. Det fungerer i alle fall utmerket fra kundens ståsted.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.831
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Sunnmøre
    Uber og Bolt i Portugal fungerte helt supert; visste alltid pris på forhånd og aldri lurt.
    Det funka heilt fint å ta taxi kvar enn eg skulle i Kairo også, det halvåret eg budde det. Pris forhandla på forhand, dersom nokon prøvde seg på for høgt utlendingstillegg var det berre å finna ein ny taxi. For meg fungerte det glimrande, godt smurd av at min inntekt (studielån) var minst ti gonger så høg som taxisjåføren sin.

    No har eg ikkje noko ønskje om å leva i eit samfunn med så gapende klasseskilje som eg opplevde der. Eg tenkjer at eit godt taxisystem skal

    - gjera det mogleg for sjåførane å leva av å vera taxisjåfør, med fornuftig arbeidstid og sikkerheit

    - tilby taxi til rimeleg fornuftig og føreseieleg pris i store delar av landet

    Jeg ser den siden som kritiserer manglende ansettelsesforhold, pensjon, forsikringer osv. men for mange sjåfører virker det til å være veldig attraktivt med så lite forpliktelser.
    Problemet her i landet var vel at dei ordentlege sjåførane (med løyve) opplevde at Uber tok kundane i rushet, medan dei sjølv måtte pliktlevera transport på ugunstige tidspunkt.

    Men det er godt mogleg ein burde sett nærare på om det var noko å læra derifrå.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.831
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Sunnmøre
    Hva innebærer utsagnet "pliktlevere"?
    At det, saman med løyve til å køyra i den tida med høg etterspurnad, også låg ei plikt til å tilby turar i mindre attraktive tidsrom. Heller ikkje kan du takka nei til å køyra nokon sjølv om du må køyra tom bil tilbake til utgangspunktet. I det gamle systemet var dette innebygd.

    (det er litt som når du set annan transport ut på anbod: for å få lov til å køyra mellom populære A og populære B, må du også ta ruta til upopulære C)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at svindelsaker skal påvirke hvordan politikerne styrer landet?

    Det er ikke svindel men turbokapitalisme slik Høyre ønsker det.
    Fra et regulert marked der konkurransemyndighetene bestemmer prisene, til et totalt fritt og uansvarlig marked der enhver kan ta hva man vil og gjør det. Hva kan gå galt?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke svindel men turbokapitalisme slik Høyre ønsker det.
    Fra et regulert marked der konkurransemyndighetene bestemmer prisene, til et totalt fritt og uansvarlig marked der enhver kan ta hva man vil og gjør det. Hva kan gå galt?
    Konkurransemyndigheter bestemmer prisene? Det har aldri vært deres oppgave. Konkurransemyndighetene skal gjøre nettop det som ligger i ordet; passe på at det er god konkurranse! Når det er det vil resursutnyttelse være bedre enn når det er regulert; prisene vil være lavere og det blir bedre for forbruker Det er når det IKKE er konkurranse at de som tilbyr tjenester kan flå forbruker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Hva innebærer utsagnet "pliktlevere"?

    Før hadde man kjøreplikt for å få drosjeløyve. Høyre og FRP synes at det er en dårlig ide og fjernet det; gud og enhver skal kunne tilby drosjetransport når og hvor man vil. Følgen er at i de store byene blir du ruiniert fordi antall drosjer antagelig har dobblet seg eller mer, og sjåførene må ha mer for hver tur få å få det til å gå rundt (sammen med at alle krav er forduftet).
    På "bygda" har rekrutteringen stoppet helt opp fordi yrket ikke er attraktivt lengere. På "bygda" er det ikke nok arbeidskraft (les mørkhudete) som er villig til å selge seg til sosial dumpingspriser. I dag er det vanlig, selv i relativt store småbyer, at det ikke er mulig å få drosje om natta lengre. Kjøreplikten er borte.
    Før var drosje en del av kollektivtibudet. Det er det ikke lengre. Blitt en bransje for sosial dumping og cowboyer. Dette er en villet poltikk fra partier som ønsker å bygge ned den norske modellen av ideologiske årsaker....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Konkurransemyndigheter bestemmer prisene? Det har aldri vært deres oppgave. Konkurransemyndighetene skal gjøre nettop det som ligger i ordet; passe på at det er god konkurranse! Når det er det vil resursutnyttelse være bedre enn når det er regulert; prisene vil være lavere og det blir bedre for forbruker Det er når det IKKE er konkurranse at de som tilbyr tjenester kan flå forbruker.

    Det stemmer ikke. Prisene er høyest det det er konkurranse. Prisene gikk opp når markedet ble deregulert. Når markedet var regulert ble løyvehavere sett på som monopolister. Derfor satte konkuransemyndighetene priser man hadde lov å ta.
    En rekke mindre steder i Norge praktiseres samme prisene som konkurransemyndighetene setter. Det er billigere enn uber og bolt etc.
    At konkurranse for Høyres del innebærer selskaper som ikke betaler moms, skatt eller arbeidsgiveravgift skal konkurrere med de som gjør det, tilsier vel at dette ikke dreier seg om konkurranse på like vilkår eller kundenes (og ansattes) beste, men ideologi (+ en god del penger fra multinasjonale selskaper fra skatteparadis)...
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.082
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    1
    Teknologien er til for å brukes:
    Jeg tar en del taxi i jobb og privat. Primært Oslo og Bærum, men også andre byer i Norge.
    Bestiller bra og billig taxi, som regel med fastpris, via 3 apper på mobilen: Svippr, TaxiFix og 07000 Taxi.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Før hadde man kjøreplikt for å få drosjeløyve. Høyre og FRP synes at det er en dårlig ide og fjernet det; gud og enhver skal kunne tilby drosjetransport når og hvor man vil. Følgen er at i de store byene blir du ruiniert fordi antall drosjer antagelig har dobblet seg eller mer, og sjåførene må ha mer for hver tur få å få det til å gå rundt (sammen med at alle krav er forduftet).
    På "bygda" har rekrutteringen stoppet helt opp fordi yrket ikke er attraktivt lengere. På "bygda" er det ikke nok arbeidskraft (les mørkhudete) som er villig til å selge seg til sosial dumpingspriser. I dag er det vanlig, selv i relativt store småbyer, at det ikke er mulig å få drosje om natta lengre. Kjøreplikten er borte.
    Før var drosje en del av kollektivtibudet. Det er det ikke lengre. Blitt en bransje for sosial dumping og cowboyer. Dette er en villet poltikk fra partier som ønsker å bygge ned den norske modellen av ideologiske årsaker....
    Dette synes jo som et svært merkelig utslag av stort tilbud/lite etterspørsel. Noen ide om hvorfor taximarkedet skulle være et økonomisk bakventland?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Dette synes jo som et svært merkelig utslag av stort tilbud/lite etterspørsel. Noen ide om hvorfor taximarkedet skulle være et økonomisk bakventland?
    Fenomenet er såpass spesielt at det har fattet litt interesse fra økonomer. En forklaring mener jeg var at der og da så er en taxi et lokalt monopol, altså man tar den ledige som kjører forbi eller som står fremst, noe man ikke må men folk i praksis gjør
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    10.364
    Sted
    Oslo
    For lenge siden var jeg i det ultra sosialdemokratiske/kommunistiske landet USA og New York.
    På siden av alle yellow cabs stod det:
    1$ starting then 10 cent every 1/10 of a mile.
    Funka det!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mye rart skjer i NYC. De gangene jeg har tatt taxi både der og i Boston var kvitteringen blanko. Fyll ut selv hvor man dro fra og til, og hvor mye det kostet. Kjekt til regnskapet. Det er noen år siden, så det er mulig de har oppfunnet taxameter med print-funksjon i mellomtiden, men taxikusken så veldig rart på meg da jeg ville at han skulle fylle ut kvitteringen.

    Sjekk også gjerne hvordan markedet for taximedaljonger fungerer i NYC.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fenomenet er såpass spesielt at det har fattet litt interesse fra økonomer. En forklaring mener jeg var at der og da så er en taxi et lokalt monopol, altså man tar den ledige som kjører forbi eller som står fremst, noe man ikke må men folk i praksis gjør
    Det hadde vært interessant å se en litt grundigere analyse av det, basert på hvordan de store volumene i markedet faktisk prises. Mitt inntrykk er at store deler av kundegrunnlaget ganske fort gikk til å bestille via app eller terminal i hotell- og kontorlobbyer. Selv i landlige Norra Bohuslän er det en app og sanntids visning av hvor den bestilte bilen befinner seg og hvor lenge det er til den når din lokasjon. Omtrent som en Uber i USA, hvor en yellow cab er noe helt annet.

    Det kan jo tenkes det er useriøse krabater som fortsatt forsøker å ta svinske priser av fulle kunder på byen, men dette er prisene hos Oslo Taxi:

    1699636427124.png

    Vet ikke om det er så ekstremt ublu priser som det påstås?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Oslo Taxi er selskapet jeg bruker. Transparent og helt i orden.

    App'ene som nå gjør det mulig å "speide" etter beste pris er forholdsvis nye på markedet. Rett etter liberaliseringen var det potensielt landeveisrøveri å ta en taxi.

    Etter liberaliseringen er det fritt frem å velge den drosjen man ønsker å kjøre med, i køen. Du er ikke pålagt å bruke den fremste. Før liberaliseringen var det denne man skulle kjøre med, men det var greit nok, siden taksametrene hadde samme prissetting.

    Nå fifles og manipuleres det, og som DNs reportasje avslører tas det også ekstreme priser.. Jeg måtte ut med nesten 800 kroner for en tur fra Comfort Hotel på Gardermoen til avgangshallen. En fattig trøst at en bekjent som er ihuga Frepper er blitt blåst for et høyere beløp, noe vi har sluttet å erte ham med.

    Som Noruego er innom, er det elendig norgesreklame å la taxisjåfører råsvindle passasjerer som enten skal inn til Oslo, eller må fra byen til Gardermoen. Det er også varierende takster mellom selskapene i Oslo. Avinor har innført en bestillingsstasjon inne på flyplassen som jeg anbefaler til bekjente som ankommer med fly.

    Her er Avinors melding til reisende: Vi advarer mot å sette seg inn i en taxi uten forhåndsbestilling, eller å gjøre en avtale direkte med en taxisjåfør ute eller inne på terminalen.

    Slik skal man selvsagt ikke ha det. Føkkings Frp. (Til orientering, det er ett og annet som Frp har gjort som jeg syns har vært bra politikk, men denne liberaliseringen var på trynet).

    800, fra Comfort til Lufthavnvegen.

    Skjermbilde 2023-11-10 kl. 18.36.58.png
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Mye rart skjer i NYC. De gangene jeg har tatt taxi både der og i Boston var kvitteringen blanko. Fyll ut selv hvor man dro fra og til, og hvor mye det kostet. Kjekt til regnskapet. Det er noen år siden, så det er mulig de har oppfunnet taxameter med print-funksjon i mellomtiden, men taxikusken så veldig rart på meg da jeg ville at han skulle fylle ut kvitteringen.

    Sjekk også gjerne hvordan markedet for taximedaljonger fungerer i NYC.
    Ikke så lenge siden jeg var i DC og om jeg dristet meg til å be om kvittering så var det fortsatt fra et gulnet hefte med papir som så ut som det var fra telefaksens tid, ferdig stemplet og initialisert må vite.

    Hver gang jeg er i USA lurer jeg på hvilket europeisk land hvor den svarte delen utgjør en tilsvarende andel av økonomien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Hver gang jeg er i USA lurer jeg på hvilket europeisk land hvor den svarte delen utgjør en tilsvarende andel av økonomien.
    I følge denne, faktisk stort sett alle (jeg er skeptisk, bare for å si det, men det er i alle fall et estimat). Men om du reiser østover og/eller sørover i Europa så er nok den svarte økonomien rimelig voksen selv om ingen vet hvor stor den faktisk er der eller andre steder.


    Datakvaliteten er rimelig nok såder må man anta og beheftet med stor usikkerhet. Stort sett er svart arbeid den klart største komponenten og estimeres til rundt 2/3 av den svarte økonomien i Europa.

    Selv i Norge er det en mest sannsynelig en ganske voksen andel av økonomien som er svart. Har sett estimater på rundt 10% (fritt etter hukommelsen).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært interessant å se en litt grundigere analyse av det, basert på hvordan de store volumene i markedet faktisk prises. Mitt inntrykk er at store deler av kundegrunnlaget ganske fort gikk til å bestille via app eller terminal i hotell- og kontorlobbyer. Selv i landlige Norra Bohuslän er det en app og sanntids visning av hvor den bestilte bilen befinner seg og hvor lenge det er til den når din lokasjon. Omtrent som en Uber i USA, hvor en yellow cab er noe helt annet.

    Det kan jo tenkes det er useriøse krabater som fortsatt forsøker å ta svinske priser av fulle kunder på byen, men dette er prisene hos Oslo Taxi:

    Vis vedlegget 968680

    Vet ikke om det er så ekstremt ublu priser som det påstås?

    Ikke ublu, men fremdeles dyrere enn hva konkurransemyndighetene fastsetter. Her er minsteprisen 122kr. Liberaliseringen har ført til dyrere taxi pluss større risiko for å bli rævkjørt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så lenge siden jeg var i DC og om jeg dristet meg til å be om kvittering så var det fortsatt fra et gulnet hefte med papir som så ut som det var fra telefaksens tid, ferdig stemplet og initialisert må vite.

    Hver gang jeg er i USA lurer jeg på hvilket europeisk land hvor den svarte delen utgjør en tilsvarende andel av økonomien.
    Da jeg tok drosjer i USA hendte det jeg fikk det som må ha vært halve kvitteringsblokken etter at jeg betalte. Pleide være grei med tips, sikkert derfor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ublu, men fremdeles dyrere enn hva konkurransemyndighetene fastsetter. Her er minsteprisen 122kr. Liberaliseringen har ført til dyrere taxi pluss større risiko for å bli rævkjørt.
    Har du en link til statistikk for hvordan Oslo Taxi’s priser har utviklet seg, gjerne regnet i inflasjonsjusterte kroner? Jeg er ikke så interessert i anekdoter om hvordan en uavhengig jalla-sjåfør flådde en uforvarende turist, mer i sammenlignbare priser hos det som tross alt er største aktør i dette markedet. Selv bruker jeg fortsatt bare dem via app når jeg en sjelden gang tar taxi i Oslo, men har dessverre ikke ført statistikk over faktisk prisutvikling.

    Edit: fant det hos SSB, tydeligvis i løpende kroner, gjennomsnitt for alle aktører:
    1699641735005.png

    Det er noe mindre enn inflasjonen. 34,82 kr i 2014 tilsvarte 43,68 kr i 2022 justert etter konsumprisindeksen. Motsatt vei tilsvarer 40,85 kr i 2022 bare 32,57 kr i 2014.

    1699641976298.png

    1699642215412.png

    Kunne du være så vennlig å forklare en gang til hvilket problem du syter over?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da omtrent som konsumprisindeksen? Det har tross alt skjedd et par ting på de årene i tillegg til deregulering av taxibransjen.

    1699642559337.png

    1699642627416.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Det er da omtrent som konsumprisindeksen? Det har tross alt skjedd et par ting på de årene i tillegg til deregulering av taxibransjen.

    Vis vedlegget 968745
    Oslo Taxi har stort sett alltid vært ryddige, vi har et slags krav på jobben om å bruke de når jobben betaler - delvis grunnet en storkundeavtale og delvis grunnet et forutsibart prisbilde vil jeg anta. Det er imidlertid ganske vill vest ellers. Sjekket Taxi2. Prisen deres på jamførtur er 25% høyere enn Oslo Taxi. Bytaxi tar 458 eller 48% mer enn Oslo Taxi. MyTaxi tar 548 eller 78% mer enn Oslo Taxi. Alt basert på jamførturen i Oslo (8 km 13 min og 20 kr Oslopakke)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist jeg tok Uber ble vi hentet av en Oslo Taxi bil. Snedig konsept.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Oslotaxi er en av hvor mange selskaper? Likevel er Oslo Taxi dyrere enn selskaper i de deler av Norge hvor det er bare ett selskap dvs monopol.
    Oslo taxi er vel restene av den seriøse bransjen. Hva med alle nykommerne som skulle berike oss og som skulle bedre kvaliteten og være billigere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oslo Taxi har stort sett alltid vært ryddige, vi har et slags krav på jobben om å bruke de når jobben betaler - delvis grunnet en storkundeavtale og delvis grunnet et forutsibart prisbilde vil jeg anta. Det er imidlertid ganske vill vest ellers. Sjekket Taxi2. Prisen deres på jamførtur er 25% høyere enn Oslo Taxi. Bytaxi tar 458 eller 48% mer enn Oslo Taxi. MyTaxi tar 548 eller 78% mer enn Oslo Taxi. Alt basert på jamførturen i Oslo (8 km 13 min og 20 kr Oslopakke)
    Alle de må jo også være med i SSB's gjennomsnittstatistikk. Konsumprisindeksen tilsier at SSB's gjennomsnittlige 36,17 kr/km i 2020 tilsvarte 39,59 kr i 2022, begge deler i gjennomsnitt for hele året, eller 9,4 % prisstigning. Faktisk gjennomsnittspris i 2022 var 40,85 kr/km, eller 12,9 % prisstigning.

    Dette er hva som har skjedd med drivstoffprisene i samme periode:
    1699643668527.png

    Det er ikke riktig alle drosjekusker som har blitt elektrifisert ennå, men jeg mener også å huske at det skjedde et eller annet med strømprisene mellom 2020 og 2022.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn