Du sier at tyngden på bilen avgjør hvor mye svevestøv den virvler opp. Det er luftmengden som bilen skyver på som virvler opp støv, som funksjon av fart og arealet som forskyver luft og skaper turbulens.
Det er piggdekk som harver opp asfalten og lager støvpartikler, og eksos gir også støvpartikler.
Du skjønte ikke at grunnen til at jeg dro inn CO2 var fordi du mener at Euro6 er mer miljøvennlig enn elbil?
Du sier at tyngden på bilen gir mer slitasje, altså myk gummi sliter hard asfalt.
Du viser til nilu som sier at elbiler også virvler opp støvet som ligger på veien, men du har ikke engang klart å forstå hva artikkelen forteller, ettersom den bekrefter at det er piggdekk som er den store synderen, og piggdekk skiller ikke på fossilbil/elbil. Ja, selvsagt virvler elbiler også opp luft når den er i fart, men det er piggdekk og eksos som lager dette svevestøvet, ikke myk gummi som ruller på asfalten. Lastebiler med enda større areal virvler opp enda mer fordi de er mye større.
Du kan jo prøve å studere teksten her, om du i det hele tatt har interesse for fakta.
Kjører du elbil, forurenser du i utgangspunktet mindre enn det andre bilister gjør. Men kjører du elbil med piggdekk? Da går vinninga fort opp i spinninga. Eller i veistøvet, om du vil.
www.forskning.no