Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    4.013
    Sted
    Sunnmøre
    Folk med lav interesse for bil har større fare for å oppleve startvansker på utfordrende dager, er min personlige teori
    Det er vel nærast regelen på alle område i livet, er det ikkje? Eg er avhengig av ein haug ting i kvardagen der eg berre forventar at ting verkar slik det skal, og set pris på at det gjer det utan at eg må gjera det til ein hobby å driva med vedlikehald eller alt for hyppig må kontakta faglært personell for å få utført dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gjennomsnittlig elbilpark er også vesentlig nyere enn fossilbilparken, og ditto startbatterier på disse,
    Tipper en god del elbil-eier ikke tenker på - eller ved at de også har et 12v batteri.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.963
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Trondheim
    Det gjør vel det? På min 330e lades 12V batteriet opp når bilen er plaget inn. Rart om det ikke skjer på rene elbiler?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det gjør det, og når den kjøres. Likevel er det fossilbatteriet det mest problematiske i hele bilen. Tesla gikk over til litium-ion der også fra 2022.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor kan ikke 12v batteriet lades samtidig som det andre?
    Det varierer visst hvordan de gjør det. En Seat Mii (e-up-kloning) jeg hadde ladet 12V når bilen ble ladet. En Kona jeg hadde ladet 12V når batteriet ble ladet, men det var ikke nok for konaene så de fikk sw-oppdatering hvor 12V ble ladet etter gefylen. Ses på den gule dioden som lyser midt i H-emblemet i fronten.
    2019-Ioniqen og Ioniq 5 jeg har nå lades 12V når bilene lades, og når de to luftespaltene under i fronten på Ioniq 5'n åpnes vilkårlig så lades 12V uten at bilen lades. (omformer 400V-->12V trenger kjøling)
    På Kia er det litt verre. Den varmer bilen/forvarming fra 12V og skal samtidig få strøm fra høyvoltbatteriet, men påfyllet samtidig fra høyvoltbatteriet blir for lite dersom bare småkjøring og sjelden lading av bilen, slik at det er bare å ringe Viking/NAF/Naboen med startbooster. Det tømmes mao sakte og sikkert ved hyppig forvarming med kun småkjøring. Det fikses med sw-oppdatering hos forhandler.

    Jeg har hatt 7 forskjellige e-biler, men aldri problemer med 12V. Aldri på dieselpurkene heller, unntat den gang dieselvarmeren tømte det litt slitne startbatteriet.

    Edit: jeg har faen skjæra meg eid 8 e-biler. Glemte en e-up fra 2015. Den virker fint ennå fortalte kjøperen meg på torsdag, etter 150k km.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.445
    Antall liker
    2.666
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det gjør det, og når den kjøres. Likevel er det fossilbatteriet det mest problematiske i hele bilen. Tesla gikk over til litium-ion der også fra 2022.
    Har ikke forsøkt å undersøke i detalj, men jeg mistenker at min Kona har 2 forskjellige ladeprofiler avhengig av om den er tilkoblet en normal lader eller ikke. Lar den derfor stå i konstant selv om hovedbatteriet er ladet opp.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det gjør det, og når den kjøres. Likevel er det fossilbatteriet det mest problematiske i hele bilen. Tesla gikk over til litium-ion der også fra 2022.
    Hva mener du med fossilbatteri?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det varierer visst hvordan de gjør det. En Seat Mii (e-up-kloning) jeg hadde ladet 12V når bilen ble ladet. En Kona jeg hadde ladet 12V når batteriet ble ladet, men det var ikke nok for konaene så de fikk sw-oppdatering hvor 12V ble ladet etter gefylen. Ses på den gule dioden som lyser midt i H-emblemet i fronten.
    2019-Ioniqen og Ioniq 5 jeg har nå lades 12V når bilene lades, og når de to luftespaltene under i fronten på Ioniq 5'n åpnes vilkårlig så lades 12V uten at bilen lades. (omformer 400V-->12V trenger kjøling)
    På Kia er det litt verre. Den varmer bilen/forvarming fra 12V og skal samtidig få strøm fra høyvoltbatteriet, men påfyllet samtidig fra høyvoltbatteriet blir for lite dersom bare småkjøring og sjelden lading av bilen, slik at det er bare å ringe Viking/NAF/Naboen med startbooster. Det tømmes mao sakte og sikkert ved hyppig forvarming med kun småkjøring. Det fikses med sw-oppdatering hos forhandler.

    Jeg har hatt 7 forskjellige e-biler, men aldri problemer med 12V. Aldri på dieselpurkene heller, unntat den gang dieselvarmeren tømte det litt slitne startbatteriet.

    Edit: jeg har faen skjæra meg eid 8 e-biler. Glemte en e-up fra 2015. Den virker fint ennå fortalte kjøperen meg på torsdag, etter 150k km.
    Ok, godt de fleste har tenkt på det da, ellers hadde det vært for dumt når man plugger inn bilen i stikk kontakta hver dag, så skulle man i tillegg ha plundret med vedlikeholdslading på vinteren.
    Bortsett fra kia da, men koreanske biler er stort sett mangelfulle uansett så ingen overraskelser der.
    Koreanerne klarer å lage tv til nøds, men biler not so much
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.849
    Antall liker
    6.112
    Ok, godt de fleste har tenkt på det da, ellers hadde det vært for dumt når man plugger inn bilen i stikk kontakta hver dag, så skulle man i tillegg ha plundret med vedlikeholdslading på vinteren.
    Bortsett fra kia da, men koreanske biler er stort sett mangelfulle uansett så ingen overraskelser der.
    Koreanerne klarer å lage tv til nøds, men biler not so much
    Ser nå ut som koreanske Hyundai lager ok biler.
    1705350969428.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert få feil, men det var ikke det jeg tenkte på. Tenkte mere på kjedelige, lite inspirerende, dårlig design, tradisjonelt kjipe biler.
    Eneste unntaket er denne:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bly-syre, som i de fleste fossilbiler. Og i Bestemor Ducks Detroit Electric fra ca 1911.
    Hvis du tenker deg om så er det endel deler som er like på el biler og fossilbiler. Er tanken at el biler skal være fundamentalt annerledes?
    Sånn sett bør vel helst bilen fly da, hjulet er en gammel oppfinnelse
    Man har jo fått tak i annen batteriteknologi i årevis på fossilbiler så ikke noe nytt. Men fossilbatteri er bra det, litt tungt men holder lenge og er billig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå ut som koreanske Hyundai lager ok biler.
    Vis vedlegget 986572
    Det jeg sier det: Classic Ioniq er en knakende god bil. Den går ikke så langt, men mer enn langt nok i hverdagen (og lader raskt på langtur om vinteren), har det meste av trafikksikkerhets-ting, har menyer uten alskens dilldall, batteri som taper seg lite, enkel og rimelig service uten den dyre batterikjølevæsken hvert 4. år, slett-ikke-verst-støydempet og er veldig begagelig å kjøre.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.849
    Antall liker
    6.112
    Det jeg sier det: Classic Ioniq er en knakende god bil. Den går ikke så langt, men mer enn langt nok i hverdagen (og lader raskt på langtur om vinteren), har det meste av trafikksikkerhets-ting, har menyer uten alskens dilldall, batteri som taper seg lite, enkel og rimelig service uten den dyre batterikjølevæsken hvert 4. år, slett-ikke-verst-støydempet og er veldig begagelig å kjøre.
    Min sønn hadde en sånn og jeg kjørte den flere ganger, veldig god bil, gikk 150000 km uten et feilslag, ble byttet ut for han trengte lengre rekkevidde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.423
    Antall liker
    9.846
    Ja, det gjør det, og når den kjøres. Likevel er det fossilbatteriet det mest problematiske i hele bilen. Tesla gikk over til litium-ion der også fra 2022.
    Nå er vel strengt tatt alt på dine Teslaer "fossilt" bortsett fra drivlinjen og iPaden....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.657
    Antall liker
    1.535
    Sted
    Sunndalsøra
    Et lithium batteri er ikke noe startbatteri for en fossil/dieselbil. Jeg har AGM startbatteri i en av bilene. Lades fortere enn et blybatteri og har mindre indre motstand og tåler flere dyp utladninger.
    Men det var en som satt igjen en El-bil da de var på ferie. Bilen kunne ikke stå på en offenlig lading. Det var en Porsche Tycan. Da han kom tilbake, så virket ikke døråpnerne pga. at 12v batteriet. Han kom seg inn med nøkkel. Men når han kom seg inn, så kom han seg ikke ut igjen. Måtte ringe Kona:). Han måtte ha en Porsche service for å få codet software. Noe slikt har ikke jeg giddet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    12V batteriene i min Jaguar, ja det er 2 - bly + AGM, underholdes hele tiden da dagens biler trenger strøm hele tiden pga all eletronikken skal holdes i live, i motsetning til old style fossil som var død når tenning var av med mindre man glemte radioen eller lysene. Lades når bilen lades, lades når man kjører, underholds lading når bilen står og dropper spenningen under 11.5V når den står eller dører åpnes lades den en stund. All denne ladingen slitet nok ekstra mye på konvensjonelle 12V batterier. Jaguar sine dør normalt etter 3-4 år og jeg skal vel bytte mine selv til sommeren, just inn case. Relativt enkelt når du har prosedyren.

    Alt det tullet med Naf/VIking om ekstra lading om vinteren med lader på 12V batterier i elbil har jeg ikke noe tro på. Klarer ikke bilen å holde de ladet, må de byttes.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pr dato er nok AGM det best egnede startbatteriet under nordiske forhold. I den delen av verden der varme er en større utfordring enn kulde vil GEL ha bedre egenskaper.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvordan er det med feks vinterlagring av el biler? Bare å koble av 12v batteri og la stå, eller blir det helvette når våren kommer og man skal bruke den igjen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ah, så en elbil som står på E6 skulderen, kan godt være pga et "fossilbatteri" :ROFLMAO:
    I dag var det -21 på morgningen når jeg dro på jobb - fossilt, da bilen valgte bort el-drift i kulden.
    2 x elbil med nødblink i veikanten på den korte turen og 0 x fossil.
    Men, da var vel sikkert årsaken at mange fossilbiler sto hjemme og ikke fikk start i det hele tatt da, skal vi tro…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvordan er det med feks vinterlagring av el biler? Bare å koble av 12v batteri og la stå, eller blir det helvette når våren kommer og man skal bruke den igjen?
    Plugg den inn i en stikkontakt. Ferdig.

    For langtidslagring vil du virkelig ikke komme i en situasjon hvor hovedbatteriet går helt til null. Det kan bli dyrt. Så lenge den er innplugget vil den selv ta seg av vedlikeholdslading av både hoved- og hjelpebatteri.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke sånne ladere som plugges rett i stikkontakta ulovlig blitt? Hvordan stiller det seg til forsikring etc
    Nå er det jo ikke et stort problem inntil videre, men dersom det kommer elektriske kjøretøy som gjerne er verdt å ta vare på eller som er forbundet med typisk sommerbruk så vil det jo kanskje bli litt mer utbredt.
    Vil kanskje slite med å finne egnede steder å lagre dersom man ikke kan bruke stikkontaktlader
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, installasjoner før en gitt dato er tillatt å bruke, under forutsetning av riktig kurs/sikring.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    altså hvis det elektriske anlegget feks er 5år gammelt så er det fritt frem, men hvis det er fra i fjor så er det ulovlig?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min Jaguar går i dyp dvale etter 4 dager eller hva det er og da mister du kontakt med den. Da kan det stå i mndr.. Min sto 3 uker i sommer og når jeg vekket den hadde den samme ladestand som før. Når jeg fikk den sto den i 2 mndr før jeg fikk den - Jaguar hadde ikke klargjørings kapasitet så det tok sin tid. Aldri solgt slik før eller siden...
    Kan holdes i live med app om man ønsker f.eks for å ha kontakt om den står parkert et sted der man ønsker å ha fjernkontroll.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    hvordan er det med feks vinterlagring av el biler? Bare å koble av 12v batteri og la stå, eller blir det helvette når våren kommer og man skal bruke den igjen?
    Har gjort dette flere ggr. Bare å sette 12V på vedlikeholdslading som med fossililer, dessuten går elbiler med app-forbindelse i dvale etter 10-14 dager slik at 12V'n ikke tømmes helt.
    Hovedbatteriet kan settes på 50-60 % SOC.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke pleid å bruke vedlikholdslading på vinteren, heller bare plugga av batteriet. Skeptisk til å la ting stå på lading i mnds vis.
    Men vet at mange gjør det
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.135
    Antall liker
    16.632
    Torget vurderinger
    2
    En klar vinner

    De sakene som går igjen hos Viking er startvansker og batteriproblemer.
    Disse utgjør omtrent halvparten av oppdragene.
    De resterende skadesakene har ifølge Setrom mange forskjellige årsaker. Deriblant fastkjøring og punktering.

    Men hvilke biler er dårligst i kulden?

    Svaret er for Setrom helt tydelig.
    – Elbiler er bedre i kulden.

    Han forklarer at 13 prosent av tilfellene med startvansker er elbiler, mens resterende 87 prosent er fossil-biler. Setrom forteller at 23 prosent av bilene i Norge er elbiler.
    – Det betyr at elbiler er nesten dobbelt så bra som fossil-biler i kulden.
    Han legger til at det totale bildet av assistanse hittil i 2024 viser at 21 prosent av tilfellene gjelder elbiler.


     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.440
    Antall liker
    3.376
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En klar vinner

    De sakene som går igjen hos Viking er startvansker og batteriproblemer.
    Disse utgjør omtrent halvparten av oppdragene.
    De resterende skadesakene har ifølge Setrom mange forskjellige årsaker. Deriblant fastkjøring og punktering.

    Men hvilke biler er dårligst i kulden?

    Svaret er for Setrom helt tydelig.
    – Elbiler er bedre i kulden.

    Han forklarer at 13 prosent av tilfellene med startvansker er elbiler, mens resterende 87 prosent er fossil-biler. Setrom forteller at 23 prosent av bilene i Norge er elbiler.
    – Det betyr at elbiler er nesten dobbelt så bra som fossil-biler i kulden.
    Han legger til at det totale bildet av assistanse hittil i 2024 viser at 21 prosent av tilfellene gjelder elbiler.


    …akkurat som med bussene….😂
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    4.013
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Men altså at når det gjeld andre ting, som fastkøyring og punktering er elbilar så vidt verst (på baksida av konvolutten får eg at ut frå oppgjevne tal må elbilar stå for 29% av slike saker).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    …akkurat som med bussene….😂
    Det er mye deiligere å starte en e-bil som blir varm på 4 min og kun 7 km til jobb, enn å starte en iskald fossilmotor og vente 10-12 min på litt lunk og enda lenger på varm kupé, selv om e-bil som er kaputt/uladet/og lading på tur som svikter er noe herk.
    Selv en forrige generasjon e-bil duger i streng kulde.

    20240116_071449.jpg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    1.362
    Torget vurderinger
    1
    At motoren 'er startet' og klar til kjøring, selv om den ikke går på tomgang som fossililer. Et trykk på start = radio på, to trykk = 'tenning på' som på fossibil uten at motor er startet, og trykk på start med for på bremsepedal = start på motoren som fossibil, men altså uten tomgangskjøring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn