hvorfor kan ikke 12v batteriet lades samtidig som det andre?
Det varierer visst hvordan de gjør det. En Seat Mii (e-up-kloning) jeg hadde ladet 12V når bilen ble ladet. En Kona jeg hadde ladet 12V når batteriet ble ladet, men det var ikke nok for konaene så de fikk sw-oppdatering hvor 12V ble ladet etter gefylen. Ses på den gule dioden som lyser midt i H-emblemet i fronten.
2019-Ioniqen og Ioniq 5 jeg har nå lades 12V når bilene lades, og når de to luftespaltene under i fronten på Ioniq 5'n åpnes vilkårlig så lades 12V uten at bilen lades. (omformer 400V-->12V trenger kjøling)
På Kia er det litt verre. Den varmer bilen/forvarming fra 12V og skal samtidig få strøm fra høyvoltbatteriet, men påfyllet samtidig fra høyvoltbatteriet blir for lite dersom bare småkjøring og sjelden lading av bilen, slik at det er bare å ringe Viking/NAF/Naboen med startbooster. Det tømmes mao sakte og sikkert ved hyppig forvarming med kun småkjøring. Det fikses med sw-oppdatering hos forhandler.
Jeg har hatt 7 forskjellige e-biler, men aldri problemer med 12V. Aldri på dieselpurkene heller, unntat den gang dieselvarmeren tømte det litt slitne startbatteriet.
Edit: jeg har faen skjæra meg eid 8 e-biler. Glemte en e-up fra 2015. Den virker fint ennå fortalte kjøperen meg på torsdag, etter 150k km.