Da har jeg fått hørt en del på HE-R10D, om enn stort sett ikke akkurat under optimale omstendigheter. Siden jeg ikke gidder å sitte på en fotskammel foran anlegget i særlig lang tid (1.5m kabel...) har jeg stort sett brukt mobilen og en Shanling UA2 dongle til å strømme musikk fra det lokale lageret. Har hørt på mye rart, fra tidligmusikk til AC/DC. UA2 har ikke allverdens krefter, så det høres selvsagt bedre ut tilkoblet Cyber 20 eller A30 Pro, men jeg får i alle fall sammenlignet HE-R10D og K701 under like vilkår (de er temmelig like når det gjelder hva de krever, men HE-R10D er litt enklere å drive).
Alt i alt må jeg si jeg liker HE-R10D veldig godt. De er definitivt på den varme siden og aksentuerer bass og mid bass, men ikke i en slik grad at det går ut over eller overskygger mellomtonen. Kjente stemmer fra gamle favoritter som f.eks Dowland og Monteverdi er en tanke varmere enn gjennom K701, men har beholdt karakter og tonalitet. Suzie Leblanc er fremdeles Suzie Leblanc, Ellen Hargis er Ellen Hargis, Joan Jett er... , osv, osv. Akustiske instrumenter har litt ekstra fylde og varme, men ikke mer enn at jeg synes det bare er kledelig. Viktigst av alt hva bass og mellombass angår er at den er kjapp, artikulert og godt kontrollert, ikke en svampete og bløt slaskebass.
Diskanten fremstår i mine ører som snill, men ikke overdrevent sådan. Den er oppløst og detaljert, men ikke påtrengende og inngir absolutt til lange lytteøkter. Med bedre utstyr enn UA2 blir det selvsagt bare bedre, mye bedre.
Alt i alt er dette definitivt en oppgradering fra K701 i mine ører og de er definitivt vel verdt de ~3500 de kan plukkes opp for i dag (jeg ga ~1000 for K701, nye, på salg). Jeg ville aldri gitt $1300 for dem, men så ville jeg heller aldri gitt $1300 for noen hodetelefoner.
PS: bare mer spent på Ananda Stealth nå....