Ok, nå skal jeg gjøre noe som sikkert vil provosere alle teoretiske elfaglige eksperter og alle som misjonerer om ASR og målinger. Ikke misforstå at jeg ikke vektlegger at man kan og skal måle vitenskapelig og skal ha empiriske bevis for sine påstander, men vitenskapen er i konstant utvikling, alt er ikke forstått, alt kan ikke måles fordi vi ikke har adekvate apparater eller metoder og det som er sannheten i dag, er ikke nødvendigvis sannheten om f.eks. 25 år...Så jeg har dessverre ikke andre empiriske bevis enn min virkelighetsoppfattelse, og VIT at jeg er skeptiker! Alle mine kabler i hovedanlegget (til en betydelig sum) er relativt rimelige Pro Audio Mogami kabler og jeg har aldri falt for fristelsen til å bruke store summer på kabler. Jeg er ingen evangelist for dritdyre 6 siffra kabler!
Ok, til poenget...Utgangspunktet mitt er TVIL, dvs.
MIN forventningsbias ER at at det ikke vil være noen forskjell på kabler! Men fordi jeg er åpen for at jeg ikke vet alt, kan alt og forstår alt, og rett og slett fordi det er moro, og for at jeg hadde lyst til å høre om jeg klarte skille kabler fra hverandre, og fordi den økonomiske innsatsen var lav og kablene var oppskrytt på Head-Fi, så tok jeg sjansen på å kjøpe to billige Aliexpress/Amazon kabler til hhv. Sennheiser HD 565 Ovation og en tilsvarende til Focal Elear. Begge kablene heter NewFantasia skal være OCC Silver Plated Copper (Samme kabel, ulike connectors) og ser ut til å være solide og skikkelig satt sammen. Og det er kontakt og de leder strøm/spenning!
Først testet jeg Sennheiser HD 565 Ovation med den nye kabelen. Oppsettet er en Dell 9500 XPS som streamet musikk fra Qobuz til Topping DX 9 via USB, og dette er for øvrig brukt i all testing. Og fytti katta så mye bedre det låt nå med den nye kabelen ift den opprinnelige kabelen (Sennheiser HD 600 kabel). Det kan da ikke være mulig?? Så jeg byttet frem og tilbake (ikke blindtest), men det var ingen tvil om at den nye billige drittkabelen låt mye bedre enn Sennheiser sin originale. Alt var bedre (gidder ikke gå inn i lyd beskrivende egenskaper), men det var hårreisende stor forskjell i positiv favør for NewFantasia-kina-billig-dritt kabelen. Det hadde jeg aldri trodd og var langt fra forventningen. Så pga denne positive opplevelsen, er jeg klar over at jeg kan ha hatt litt bias mtp neste test, NewFantasia og Focal Elear.
I første lytteseanse med den nye kabelen følte jeg at kabelen gjorde musikken begrenset, innesluttet, komprimert og at det manglet detaljer. NewFantasia kabelen var helt åpenbart mye dårligere enn Focal sin originale. WTF...Det låt jo så bra med Sennheiser?? Hva skjer? Etter å ha summet meg litt, sjekket at stereoperspektiv var i orden, fase var i orden osv, og ja det er elektrisk forbindelse, så kom jeg på at jeg har lest noe "vrøvl" om at man må spille inn kabler slik at molekyler, eller hva faan det var, orienterer seg i riktig retning eller noe sånt. Så jeg lot musikken stå på og spille i 100 timer i strekk. Som allerede antydet, tror jeg dette er BS, svada, snake oil...pick your choice. Kritiske lyttetester etter 100 timer med "kremt" -cable burn in- antyder noen små forbedringer, men jeg tror det er forventningsbias egentlig. Etter litt frem og tilbake falt jeg ned på at det ikke var noen forskjell etter 100 timer. Kabelen var fortsatt RÆVA! Og saken er at denne kabelen drepte musikken og nerven eller følelsen i musikken. Å bytte frem og tilbake mellom denne kabelen og den originale Focal-kabelen var en forbløffende overbevisende opplevelse med tanke på hvor overlegen Focal-kabelen var i å formidle nervene og følelsene til musikken. Jeg hadde aldri forutsett dette. Dette er den rareste opplevelsen jeg noen gang har hatt i mitt audiofile liv. En og samme kabel ga en hodetelefon et nytt liv med et helt opplagt forbedret subjektivt opplevd bedre lydbilde, mens med den andre hodetelefonen så falt alt sammen til et low fi lydbilde på linje med en en gratis billig dritt hodetelefon som følger med et HiFi magasin. Kabelen drepte musikkopplevelsen fra Focal Elear. Jeg syns dette er
Utrolig merkelig. For the record, jeg er ikke på anstalt eller sanatorium, er oppgående, tjener gode penger og lever et godt liv. Og jeg var psykologisk og mentalt på samme sted når disse testene ble foretatt
Så jeg tenker at det er greit om folk får lov til å prøve slike eksperimenter selv og se hva de selv opplever.