Mye av det du skriver stemmer ikke helt med virkeligheten.
95 har mer energi enn 98 oktan, 98 er mer stabilt. Har man mapping så kan man oppnå mer effekt med 98 oktan, hvis ikke så 0 effekt ekstra. 95 kan rekke flere km, pga energi innholdet. E85 er mer stabilt enn 98, derfor får man ut enda flere hester (men igjen, kun ved mapping). E85 brenner renere, men trenger 20% mer drivstoff. Igjen, E10 (dagens 95) gir nok litt høyere forbruk sammenlignet med ren 95 da energi innholdet er forskjellig pga sprit, om ting er gjort korrekt med motorstyring.
Har man fabrikk trim, så vil man oppnå ingenting ved å bytte imellom drivstoff typene, det er ingen forskjell på motorbank eller ionisering på innsuget. Trimmer man derimot bilen med noe uorginale greier, så vil man derimot oppnå en forskjell og da vesentlig forskjell også da motoren går mer eller mindre på bristepunktet. Man får sikkert noe dårlig fra fabrikk her også fra endel produsenter.
Klart noe greier med forgasser må justeres på om man har alt for mye fortenning. Om motor er påjustert og det banker i hytt og gevær så vil det jo si seg selv at 95 kolliderer der den ikke burde og ting vil gå i stykker ved ekstra slitasje og selvfølgelig høyere forbruk og mindre effekt sammenlignet med 98.
Top fuel biler foretrekker jo ren alkohol + en dært nitro, ikke dermed sagt at dette er hjelper gressklipperen til han far for å få klipt plenen kjappere uten noen videre modifikasjoner.
Det er ikke verre enn å følge anbefalingen til produsenten heller, på mine biler står det både 95, 98, E10 og E5. Da unnlater jeg å fylle diesel, selv om noen på internett sier at diesel er mest økonomisk.
På totaktere står det som regel både blytilsetning, antall dl totakt olje pr liter bensin etc. Oppgitt fra produsent. Så å fylle på sprit er kanskje ikke det beste sånn sett, da igjen må det tunes og justeres deretter og forbruket vil såklart økes eller skjære motoren for å tilpasse imot drivstoffet. Totaktere kan gå på ren alkohol de også, men ikke anbefalt på utstyr gjengrodd av gammel olje da sprit løsner og renser olje fra metall, og ikke minst morkner gummi som blir med inn sammen med bensinen i innsug etc.
Optimalisering kan man avslutte med som et stikkord, det meste kan tukles med og tilpasses for å fungere, men uansett rett drivstoff til rett verktøy og rett verktøy til rett jobb.