Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje disse som elsker vedlikehold av gamle biler kunne lagd seg en egen tråd. Helt meningsløst å diskutere hva som er "best" av forskjellige motoralternativer i det uendelige.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.131
    Antall liker
    19.152
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Digger det Tesla har gjort, gjort mannen i gata og rike like på veien. Hvorfor kjøpe Porche 911 4s til 1+ mill når man får en Tesla som gruser den til 500k
    Du glemmer jo at det ikke er Tesla, men Myndighetene med sitt avgiftsfritak, som er årsaken til dette.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Den er også ganske godt instrumentert og sier fra selv hvis noe behøver sjekkes. Det gjør en forskjell. Begge mine Model S (2013 og 2016) gikk forøvrig gjennom PKK uten noen anmerkninger i fjor sommer.
    Hvilke utgaver er det du har?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Har kjøpt en 7-8 år gammel Tesla S75. Fikk varsel på hovedbatterisikring (denne modellen har en tidsteller på sikringsbytte). La inn servicehenvendelse fredag forrige uke, fikk svar igår, booket time neste uke. Får det utbedret gratis.

    Ellers er det kun lys i 1 av 4 dørhåndtak. Det skulle Tesla ha 6500,- for å fikse, men droppet det da så farlig er det ikke, og kanskje noe jeg bare fikser selv (Tesla skulle ha 238,- for ny LED, så kostnaden er arbeidstimer)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.608
    Antall liker
    2.997
    Eller nye...
    Joda, helt sikkert noen av disse også, men tilsynelatende er det viktig for flere i denne tråden å hamre på mantraet om at bruktbil er billigere i innkjøp enn nybil. Det er de aller fleste av oss klar over.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim

    I Sverige regner man med en reduksjon av elbilsalget på 17%.

    Og:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg spørre om du bytta drive-unit på noen av dem? S75 bruker samme LDU som dine mener jeg.
    En gang på 2013 P85. Det ble en klonkelyd etter et par år, Tesla byttet på garanti. Den nye DU’en har holdt. Har ikke hørt om det problemet på mange år.

    Problemet var visst noen underdimensjonerte deler i en avveining mellom slitestyrke og støynivå. De hadde vært litt for opptatt av å unngå «trikkelyd» og ikke tenkt like mye på slitestyrke i så tung og momentsterk bil, men etter noen iterasjoner traff de bedre. Tror DU’en som ble satt inn hos meg var revisjon «-N» på artikkelnummeret.

    Egentlig bare et lager som må byttes, men det er enklere å bare droppe hele DU’en, sette inn en ny og sende bilen avgårde enn å plukke DU’en til molekyler mens kunden venter. Den gamle DU’en kan man rekondisjonere offline.

    S75 bruker forøvrig ikke samme motor som P85. Det er en større «Performance»-motor. P90DL bruker samme motor bak som P85, men den mindre motoren foran. Min P90DL ble opprinnelig bygget og kjøpt som en P85D, men etter litt om og men ble den til en P90DL. Fortsatt samme motorer.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Joda, helt sikkert noen av disse også, men tilsynelatende er det viktig for flere i denne tråden å hamre på mantraet om at bruktbil er billigere i innkjøp enn nybil. Det er de aller fleste av oss klar over.
    ikke glem mere miljøvennlig også :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    En gang på 2013 P85. Det ble en klonkelyd etter et par år, Tesla byttet på garanti. Den nye DU’en har holdt. Har ikke hørt om det problemet på mange år.

    Problemet var visst noen underdimensjonerte deler i en avveining mellom slitestyrke og støynivå. De hadde vært litt for opptatt av å unngå «trikkelyd» og ikke tenkt like mye på slitestyrke i så tung og momentsterk bil, men etter noen iterasjoner traff de bedre. Tror DU’en som ble satt inn hos meg var revisjon «-N» på artikkelnummeret.

    Egentlig bare et lager som må byttes, men det er enklere å bare droppe hele DU’en, sette inn en ny og sende bilen avgårde enn å plukke DU’en til molekyler mens kunden venter. Den gamle DU’en kan man rekondisjonere offline.

    S75 bruker forøvrig ikke samme motor som P85. Det er en større «Performance»-motor. P90DL bruker samme motor bak som P85, men den mindre motoren foran. Min P90DL ble opprinnelig bygget og kjøpt som en P85D, men etter litt om og men ble den til en P90DL. Fortsatt samme motorer.

    Jeg mener S75 har samme motor på P utgavene, altså LDU for Large Drive Unit. Hva står det under kjøretøyinformasjon på skjermen din? Large Induction Motor? Resten er software og ev sikringstørrelse. Noen S75 tar 0-100 på ned mot 4 sekunder, og noen kaller dem «P75».

    Problemet imidlertid med LDU er at rotoren er vannkjølt hvor en «simmerring» på akslingen starter å lekke. Kjølevæsken lekker inn på lager, stator og kraftelektronikk og ødelegger fullstendig motoren. Har man en normal D utgave er motorene mindre og oljekjølt.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.437
    Torget vurderinger
    1
    ikke glem mere miljøvennlig også :)
    Seiglivet myte fra Toten, Kongsvinger og andre råne-hovedsteder.
    Det er ikke mer miljøvennlig å fortsette å bruke en fossilbil fremfor å erstatte den med en e-bil. Dersom en gjennomsnittlig e-bil overlever/erstatter 25k-35k kjørte km fra en tilsvarende størrelse gjennomsnittlig fossilbil så går e-bilen i miljøgevinst, og den bare øker for hver km som går. Fossilbilen bare fortsetter og kjøre på med karbonutslipp fra karbon som helst skulle blitt igjen der nede under jordskorpa, slik at amosfærens sammensetning med bla co2 skulle blitt værende slik den var før 1850.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener S75 har samme motor på P utgavene, altså LDU for Large Drive Unit. Hva står det under kjøretøyinformasjon på skjermen din? Large Induction Motor? Resten er software og ev sikringstørrelse. Noen S75 tar 0-100 på ned mot 4 sekunder, og noen kaller dem «P75».

    Problemet imidlertid med LDU er at rotoren er vannkjølt hvor en «simmerring» på akslingen starter å lekke. Kjølevæsken lekker inn på lager, stator og kraftelektronikk og ødelegger fullstendig motoren. Har man en normal D utgave er motorene mindre og oljekjølt.
    Ja, det første stemmer nok. Det er den store motoren. Da tok jeg feil om hvilken som sitter i S75.

    Jeg spurte faktisk om den lekkasjeproblematikken sist jeg var innom Tesla. Kundebehandler sa at han aldri har sett dette på noen bil, men bare hørt om det fra kunder som har lest om det på nett…
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.131
    Antall liker
    19.152
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke mer miljøvennlig å fortsette å bruke en fossilbil fremfor å erstatte den med en e-bil. Dersom en gjennomsnittlig e-bil overlever/erstatter 25k-35k kjørte km fra en tilsvarende størrelse gjennomsnittlig fossilbil så går e-bilen i miljøgevinst,
    Kan du vise til dokumentasjon som underbygger dette?
    Dvs det totale miljøregnskapet for det gitte eksempel:
    30K km med en allerede produsert fossilbil opp mot å produsere en elbil og kjøre den 30K km. Totalt sett skal da miljøregnskapet i flg ditt eksempel være likt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Seiglivet myte fra Toten, Kongsvinger og andre råne-hovedsteder.
    Det er ikke mer miljøvennlig å fortsette å bruke en fossilbil fremfor å erstatte den med en e-bil. Dersom en gjennomsnittlig e-bil overlever/erstatter 25k-35k kjørte km fra en tilsvarende størrelse gjennomsnittlig fossilbil så går e-bilen i miljøgevinst, og den bare øker for hver km som går. Fossilbilen bare fortsetter og kjøre på med karbonutslipp fra karbon som helst skulle blitt igjen der nede under jordskorpa, slik at amosfærens sammensetning med bla co2 skulle blitt værende slik den var før 1850.
    Mr
    Miljøvennlighet er mer enn bare co2 utslipp
    Det sier seg selv at det lønner seg å bruke opp det man har før det erstattes med noe nytt.
    Jo fortere folk innser det jo fortere kan vi snu trenden med naturødeleggelser
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Ja, det første stemmer nok. Det er den store motoren. Da tok jeg feil om hvilken som sitter i S75.

    Jeg spurte faktisk om den lekkasjeproblematikken sist jeg var innom Tesla. Kundebehandler sa at han aldri har sett dette på noen bil, men bare hørt om det fra kunder som har lest om det på nett…
    Sannheten rundt lekkasjeproblematikken ligger nok et sted i midten tenker jeg. Det er forøvrig lett å sjekke, løse en bolt og vippe ut encoderen på motoren. Er den fuktig, har man er problem om man ikke har garanti eller plussforsikring.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.437
    Torget vurderinger
    1
    Mr
    Miljøvennlighet er mer enn bare co2 utslipp
    Det sier seg selv at det lønner seg å bruke opp det man har før det erstattes med noe nytt.
    Jo fortere folk innser det jo fortere kan vi snu trenden med naturødeleggelser
    Du skrev om miljøvennlighet, og å bruke en fossibil er ikke miljøvennlig fordi man må brenne opp ti-tusenvis av liter olje for å bruke opp hver eneste fossilbil. Olje er et engangsprodukt, og slipper ut miljøgasser når den brennes opp, i tillegg til all energien som går med under rafineringen og frakt, ca 10 % av energien en sitter tilbake med i drivstoffet når den ligger i tankene på bensinstasjonen.
    Utgåtte batterier fragmenteres og gjenbrukes nært 90 % av materialene det består av, til nye batterier, som igjen koster/bruker kun 10 % av energien kontra utvinning av nytt råmateriale.
    Tror du ikke mennesker klarer å ødelegge naturen uansett da, og at det er litt fåfengt å bare peke på elbil mht dette?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.437
    Torget vurderinger
    1
    Kan du vise til dokumentasjon som underbygger dette?
    Dvs det totale miljøregnskapet for det gitte eksempel:
    30K km med en allerede produsert fossilbil opp mot å produsere en elbil og kjøre den 30K km. Totalt sett skal da miljøregnskapet i flg ditt eksempel være likt.
    Synderen for høyere utslipp for elbiler er batteriproduksjon til elbilen ettersom altfor mange batterier produseres i Kina, i stor grad på kullkraft.
    25-35k km utslipp fra bruken av en fossibil var det jeg skrev om. Du kan gå inn i bil og henger-appen og se hvilket utslipp bilen din beste fall har (optimistisk anslag på forbruk pr mil)
    Hondaen min slipper ut 1,22 kg co2 pr mil ved forbruk på 0,52 l/mil. 3500 mil slipper ut 4,3 tonn co2, dersom den bruker kun 0,52 l/mil. Det tilsvarer omtrent merutslippet for produksjon av en e-bil kontra fossibil i samme segment.
    I virkeligheten ligger den nærmere 0,75 l pr mil, og det gjør det hele enda mindre miljøgunstig for Hondaen, med ca 50 % merutslipp jf hva som er oppgitt.
    Den allerede produserte Hondaen min slipper mao ord ut co2-gapet mellom e-bil vs fossibil på enda færre kjørte km enn de 25-35k km.
    Ioniqen min har et energiforbruk om sommeren tilsvarende 0,11 liter bensin pr mil, og Ioniq 5'n ca 0,15 liter bensin pr mil.
    Det sier seg jo selv at det ikke skal så voldsomt mange tusen km før en elbil går i 'break even' jf en fossibil, og videre fremover med tusener av km bare fortsetter den med superlavt utslipp, mens fossilbiler slipper ut ca 2 kg co2 pr liter bensin.
    Det finnes nok av lærebøker og seriøse artikler om dette. Du kan finne dokumentasjonen du vil ha der. Eller du kan lese artikler fra Teknisk Ukeblad (TU)
    Universitetsforlaget har mye bra bøker om miljøvitrnskap.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mr
    Miljøvennlighet er mer enn bare co2 utslipp
    Det sier seg selv at det lønner seg å bruke opp det man har før det erstattes med noe nytt.
    Jo fortere folk innser det jo fortere kan vi snu trenden med naturødeleggelser
    Men samtidig vil arbeidsledigheten stige betydelig, det er prisen vi må betale når forbruket går ned. Det er elefanten i rommet som nesten ingen vil prate om.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du skrev om miljøvennlighet, og å bruke en fossibil er ikke miljøvennlig fordi man må brenne opp ti-tusenvis av liter olje for å bruke opp hver eneste fossilbil. Olje er et engangsprodukt, og slipper ut miljøgasser når den brennes opp, i tillegg til all energien som går med under rafineringen og frakt, ca 10 % av energien en sitter tilbake med i drivstoffet når den ligger i tankene på bensinstasjonen.
    Utgåtte batterier fragmenteres og gjenbrukes nært 90 % av materialene det består av, til nye batterier, som igjen koster/bruker kun 10 % av energien kontra utvinning av nytt råmateriale.
    Tror du ikke mennesker klarer å ødelegge naturen uansett da, og at det er litt fåfengt å bare peke på elbil mht dette?
    SNakker vi en ny fossil vs el er jeg med på regnestykket ditt, men utsagnet mitt gjaldt ny elbil vs brukt fossilbil som det ble nevnt som en sammenligning.

    Og mere el= mere nedbygging av naturen for gruvedrift, vindmøller etc
    Oljeproduksjon har minimale naturinngrep (bortsett fra fracking etc)
    Ift raffinering så får man så mye mer enn bare diesel/bensin
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det der er minimalt i forhold til teppebombing med vindmøller, oppdemming av elver etc
    Og du har samlet bilder fra ca 100 år med produksjon
    Som du så så tok jeg noen forbehold, det finnes selvsagt enkelte steder hvor dette ikke drives forsvarlig, men desto viktigere å støtte opp om produksjon som foregår på en ansvarlig måte

    Kan jo holde på sånn jeg også
    Det her er en elv i kina, der el biler bygges
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det der er minimalt i forhold til teppebombing med vindmøller, oppdemming av elver etc
    Og du har samlet bilder fra ca 100 år med produksjon
    Som du så så tok jeg noen forbehold, det finnes selvsagt enkelte steder hvor dette ikke drives forsvarlig, men desto viktigere å støtte opp om produksjon som foregår på en ansvarlig måte

    Kan jo holde på sånn jeg også
    Det her er en elv i kina, der el biler bygges
    Det har da lite eller ingenting med elbiler å gjøre...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.798
    Antall liker
    4.929
    Sted
    Sunnmøre
    For å fokusera litt:


    Ikkje noko heilt nytt, kanskje, men for oss vanlege bilistar, som har heilt vanlege problem er dette ei fin finesse som eg trur berre kan vera praktisk mogleg med elbil.

    Eg må seia at eg gler meg til desse skivemotorane som Mercedes arbeider med vert “commodified”.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.437
    Torget vurderinger
    1
    SNakker vi en ny fossil vs el er jeg med på regnestykket ditt, men utsagnet mitt gjaldt ny elbil vs brukt fossilbil som det ble nevnt som en sammenligning.

    Og mere el= mere nedbygging av naturen for gruvedrift, vindmøller etc
    Oljeproduksjon har minimale naturinngrep (bortsett fra fracking etc)
    Ift raffinering så får man så mye mer enn bare diesel/bensin
    Det virker som om du forutsetter at brukte fossilbiler ikke fortsetter å bruke drivstoff, og ikke vil du innse at etter noen nye, få ti-talls tusen km så vil den brukte fossilbilen slippe ut mer co2 enn det en ny-produsert e-bil har gjort(?)
    Det virker også som om du tror at satsningen på vindmøller bare skyldes e-biler selv om de vil bruke kun en bitteliten andel av totalt fremtidig elforbruk, og du 'dokumenterer' e-bilens skam ved å vise et bilde av en plast-elv der e-biler produseres? At det satses på vindmøller, som gir lite tilbake for kostnadene jf mikro-atomkraftverk, som gir mye tilbake for langt mindre kostnader, skyldes frykt og idiotpolitikk, ikke e-biler.
    Tror du at elektrifiseringen som kommer skyldes bare e-biler?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.131
    Antall liker
    19.152
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes nok av lærebøker og seriøse artikler om dette. Du kan finne dokumentasjonen du vil ha der. Eller du kan lese artikler fra Teknisk Ukeblad (TU)
    Universitetsforlaget har mye bra bøker om miljøvitrnskap.
    Nå var det mer direkte rettet mot ditt eksempel enn generell innføring i miljøvitenskap jeg var ute etter.

    Og - mitt spm var om det sånn omtrent går an å verifisere hvor "brekkpunktet" går. Det jeg tidligere har sett av indikasjoner (der hele miljøregnskapet er tatt med - basert på EU el-mix for lading av el-bil) har hatt dette brekkpunktet på en langt, langt høyere km produksjon.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det virker som om du forutsetter at brukte fossilbiler ikke fortsetter å bruke drivstoff, og ikke vil du innse at etter noen nye, få ti-talls tusen km så vil den brukte fossilbilen slippe ut mer co2 enn det en ny-produsert e-bil har gjort(?)
    Det virker også som om du tror at satsningen på vindmøller bare skyldes e-biler selv om de vil bruke kun en bitteliten andel av totalt fremtidig elforbruk, og du 'dokumenterer' e-bilens skam ved å vise et bilde av en plast-elv der e-biler produseres? At det satses på vindmøller, som gir lite tilbake for kostnadene jf mikro-atomkraftverk, som gir mye tilbake for langt mindre kostnader, skyldes frykt og idiotpolitikk, ikke e-biler.
    Tror du at elektrifiseringen som kommer skyldes bare e-biler?
    Hvis vi konsenterer oss om Norge så sliter jeg med å se hva annet enn elektriske biler, busser og lastebiler som krever utbygging av mer strøm.
    Batterifabrikker, dataservere etc krever mye kraft, men er endel av det grønne skifte og strengt talt unødvendig.

    Poenget mitt er at vi må slutte å fokusere ensidig på co2, miljø er så mye mer enn det.
    Skal man følge ditt argument bør alle fossile biler skrotes og erstattes med elektriske biler asap, hva skjer med miljøavtrykket da?
    Vi må tenke mere bærekraft, det er ikke bærekraftig å holde på med bruk og kast bare fordi det kommer ny teknologi.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kinesiske CCTV kameraer sender bilder til servere i Kina. Ukrainske myndigheter har tatt ned titusenvis av de.

    Kanskje på tide at vi her i steinrøysa gjør noe?

    Og hva med data fra kinesiske elbiler i tilfelle en konflikt med Russland? Minner om at Strava data fra trimmende soldater har blitt misbrukt til å avsløre militærforlegninger og baser.

    NB: Også postet i Russlandtråden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.690
    Antall liker
    11.722
    Det der er minimalt i forhold til teppebombing med vindmøller, oppdemming av elver etc
    Og du har samlet bilder fra ca 100 år med produksjon
    Som du så så tok jeg noen forbehold, det finnes selvsagt enkelte steder hvor dette ikke drives forsvarlig, men desto viktigere å støtte opp om produksjon som foregår på en ansvarlig måte

    Kan jo holde på sånn jeg også
    Det her er en elv i kina, der el biler bygges
    Det er ingenting estetisk vakkert med vindmølleparker, solcelleparker eller fossefall i rør, annet enn at det skaper en ikke-forurensende energi så lenge vi utelukkende forholder oss til produksjonsperioden. Dette i sterk kontrast til fossile brennstoffer, for øvrig. Og å påstå at oljeutvinning og -raffinering gjør minimale naturinngrep er fullstendig ko-ko. Naturinngrepene er betydelig større og mer ødeleggende enn noen annen form av energiutvinning.

    Eksemplene er endeløse.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.263
    Antall liker
    6.893

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    å gå rundt å tro at alt er grønt og fint så lenge det er fornybart er grønnvasking.
    Det er ingen ting i denne verden som ikke medfører utslipp og har konsekvenser.
    Forbruket må ned, det løses ikke ved å skifte ut alt til elektrisk og bygge opp infrastruktur rundt det.
    I tillegg må jo eksisterende infrastruktur fjernes noe som også medfører masse utslipp

    Edit:
    Og siden man referer til eksempler fra utlandet på hvor fælt olje er, så bør man ta en titt på hva feks massive vannkraftanleggg i utlandet har å si for økosystemer i områder rundt, nedstrøms fra vannkraft anlegget har det massive påvirkninger. Oppstrøms er det også ernorme påvirkninger i form av massive områder som legges under vann
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.798
    Antall liker
    4.929
    Sted
    Sunnmøre
    nedstrøms fra vannkraft anlegget har det massive påvirkninger. Oppstrøms er det også ernorme påvirkninger i form av massive områder som legges under vann
    Dette har vel endra seg ein god del sidan 1970-talet, med ei viss vassføring i alle elvefar, reservoar i fjell osb? Dyrare sjølvsagt, men dette tenkjer NVE og dei veldig mykje på.

    Så kan du seia at urørt natur har ein verdi, og at elvar skal flauma over litt. Det er gode poeng.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette har vel endra seg ein god del sidan 1970-talet, med ei viss vassføring i alle elvefar, reservoar i fjell osb? Dyrare sjølvsagt, men dette tenkjer NVE og dei veldig mykje på.

    Så kan du seia at urørt natur har ein verdi, og at elvar skal flauma over litt. Det er gode poeng.
    enten får vi forholde oss til norsk vannkraft og petroleumsvirksomhet, eller så får vi forholde oss til utlandsk.
    I Norge har vi lært mye ift vannkraft
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.840
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sunndalsøra
    De er svindyre deler på disse hovedlyktene osv. Derfor er det lite lønnsomt å drifte, hvis dette gjentar seg. Forsikringen blir enda dyrere. Bilene går fort ned i pris, og er dyre å ha på service. Som tidlig dekkskift osv. Bare å se på The Macmaster. Ev is not the future blir det sagt :) .
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    865
    Antall liker
    862
    Sted
    Rogaland
    Her klarer vi oss med Nissan Leaf 2015 mod, kjørt 155kkm . Hatt en feil med abs sensor og en knekt fjær.
    Batteriet er enda ganske bra ifølge leafspy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn