Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.108
    Antall liker
    19.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser ikke helt problemet der heller. Så lenge bilen er reparerbar er det innafor.

    Unntaket for historiske biler gjelder for dratt-opp-av-sjøen-type scenarier, hvor bilen under alle normale kriterier ville vært hinsides reparasjon, "irrepairable", men noen er likevel gale nok til å gå løs på å gjenoppbygge den til originalstand. Det er også innafor. Så lenge noen erklærer at de har til hensikt å restaurere den er den ikke avfall i dette direktivets forstand.
    Det der kan fort bli ubehagelig når Norske myndigheter (les Vegdirektoratet) skal implementere slike direktiv. Det vil garantert være deler av dette der det vil være rom for tolkning, og da blir det dessverre tolket i verste retning.
    Masse slike saker som bilbransjen daglig sliter med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.108
    Antall liker
    19.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er greit nok, men alt som har med kjøretøy å gjøre faller i utøvende praksis inn under Vegdirektoratet.
    Uten å ha lest dette i detalj, så er det vel noen som skal vurdere skroting eller tillatelse til reparasjon og oppbygging.
    Tviler på at det faller inn under Miljødirektoratet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Eg ser kanskje eit problem for privatpersonar som kjøper gamle vrak, henter ut det som verkar og så leverer resten til vraking. Eg anar ikkje, men eg ser liksom føre meg at det er ein slags gråmarknad her (“bilmiljøet”) som kanskje kan få problem? At ein må vera autorisert bilvrakar for å kunne gjera det?

    Reine spekulasjonar frå mi side, altså.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er svært vanlig og ville vært veldig dumt, men dersom det ble profesjonalisert og lagt ut på nettet til edruelig priser så hadde det vært gull for gjenbruk
    Mange huggere gjør det, men de tror de sitter med gull
    Det er jo helt uproblematisk at privatpersoner driver med gjenbruk og viktig for å holde kostnadene for å ha eldre biler på veien nede. Det største utslippet skjer når noe blir laget og dersom 2 biler med feks mye rust bidrar til at fire fem andre tilsvarende biler holdes i drift lenger og dermed gjør behovet for å lage noe nytt lavere så er jo dette positivt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.108
    Antall liker
    19.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^ Er ikke bekymret for organisering rundt innsamling, demontering og resirkulering/gjenvinning.
    Der er både bilbransjen, samt en rekke andre aktører godt i gang allerede.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, ikkje er eg EU-jurist, ikkje har eg finlese det Asbjørn har lagt ut og ikkje kjenner eg bilmiljøet, heller.

    Eg hadde ein gong ein bil med fungerande motor og turbo som måtte vrakast frå mitt perspektiv; prisen for å koma gjennom EU-kontroll var langt meir enn bilen under noka omstendigheit var verd. Det verka jo litt feil, så eg vurderte å plukka ut den turboen, iallfall. Etter kort realitetsvurdering frå Fru Strikketrøye, droppa eg det (og kva skulle vi vel med ein turbo på hylla i garasjen, som ho sa).

    Løysinga vart heldigvis at verkstaden formidla kontakt med ein type som var litt meir nevenyttig enn meg. Vedkomande kjøpte bilen for vrakpanten, sette han i stand og sannsynlegvis greidde bilen EU-kontrollen. Trur det framleis er liv i han.

    ^^ Er ikke bekymret for organisering rundt innsamling, demontering og resirkulering/gjenvinning.
    Der er både bilbransjen, samt en rekke andre aktører godt i gang allerede.
    Ja. Eg trur uansett ikkje det er først og fremst norske forhold det direktivet handlar om. Vi har jo ei OK vrakpant-ordning her i landet, og trur ikkje det er så mange som dumpar gamle vrak på sjøen.

    Men det må jo vera ein grunn til at alle desse Bentley-ane og Ferrariane som vert gjenoppbygde har hamna på havbotnen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.335
    Antall liker
    18.305
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    On 22 July 2005, the Nanjing Automobile Group purchased the rights to the MG brand along with other assets of the MG Rover Group.

    The first all-new MG-branded model for 16 years, the MG 6 (a derivation of the Chinese car Roewe 550), was officially launched on 26 June 2011 during a visit to MG Motor's Longbridge plant by Chinese Premier Wen Jiabao.


    MG Motor markets cars sold under the British MG marque, while vehicle manufacturing takes place at SAIC's plants in China. MG Motor also produces cars in Thailand, India and Indonesia for the respective local markets. The company briefly assembled cars at the Longbridge plant between until 2016, before switching into sourcing cars directly from China instead.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    861
    Antall liker
    857
    Sted
    Rogaland
    I forbindelse med ny jobb, så trenger vi ny bil. Vurderer Nissan Aryia, nye TM3 eller 2023 TMY.

    Er kresen på støy, dekkstøy spesielt. Har prøvekjørt vw id4, teite dekk dimensjoner og noe for meget hjulstøy 80kmt +

    Nye TM3 har fått ros for støyisolering, men den leveres ikke med solskjerming på rutene. Så da er spørsmålet om TMY er godt nok isolert.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    861
    Antall liker
    857
    Sted
    Rogaland
    Prøvekjørte Aryia, merkelig nervøs på styringen, kjentes nesten ut som om den ikke ville bestå elg testen. Men god komfort, godtkjent støynivå.
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.629
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    I forbindelse med ny jobb, så trenger vi ny bil. Vurderer Nissan Aryia, nye TM3 eller 2023 TMY.

    Er kresen på støy, dekkstøy spesielt. Har prøvekjørt vw id4, teite dekk dimensjoner og noe for meget hjulstøy 80kmt +

    Nye TM3 har fått ros for støyisolering, men den leveres ikke med solskjerming på rutene. Så da er spørsmålet om TMY er godt nok isolert.
    Har bestilt og skal prøvekjøre den nye Volvo ex30. Veldig spent. AWD og full pakke. Etter å ha sett mange reviews så er det en meget stille bil, ikke mye støy.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    De var ikke bare fornøyde da de testet den i Motor. Mye som må styres fra skjerm og knappene på rattet fungerte visstnok bare "sider".
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    De var ikke bare fornøyde da de testet den i Motor. Mye som må styres fra skjerm og knappene på rattet fungerte visstnok bare "sider".
    Einig med deg i at skjerm-kontroll er ubehageleg og sannsynlegvis trafikkfarleg.

    Men kan det tenkjast at plassering, teknikk i skjermen (td om det er ein eller anna slags feedback, gjerne sånn “haptisk”) og UI kan ha noko å seia?

    Skjermen i min Leaf er elles ei rein dødsfelle. Hadde vore tryggare å bruka mobilen.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    861
    Antall liker
    857
    Sted
    Rogaland
    Det med girspak på skjerm er en joker. Leser at med at bilen antar hvilken vei du skal kjøre så blir trykkingen ikke så ille. Kanskje jeg får testet neste helg.
    Kan skrive under på at infotainment systemet på leafen er potensiell dødsfelle 😄 skal man noe mer enn å skifte til Bluetooth/radio/tlf så må man kjøre til siden å stoppe. Med Tesla bruker man voice command, som skal fungere bra visstnok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Det er nok mange kinabiler som må redesigne cockpit hvis kravet om fysiske knapper for å få god score i NCAP blir innført.
    Jeg ser forøvrig at BMW vil fjerne iDrive-hjulet i Neue Klasse. Det tror jeg er dumt, da det er utrolig praktisk å bruke når man trenger å bruke skjermen (noe som ikke er så ofte), men kanskje de kommer opp med en funksjonell løsning.
    For meg tror jeg ikke det vil spille noen rolle da jeg sikkert har kjøpt min siste bil (planlegger å ha den lenge).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Men kan det tenkjast at plassering, teknikk i skjermen (td om det er ein eller anna slags feedback, gjerne sånn “haptisk”) og UI kan ha noko å seia?
    Hovedproblemet med disse skjermene er at man må se på dem for å bruke dem og de må nødvendigvis plasseres slik at du må se bort fra veien for å se dem. "Haptisk feedback" kan fungere, men det hjelper ikke når du må se på skjermen for å treffe knappen - da må du automatisk se bort fra veien, og det skal du ikke når du kjører.
    Motorhukommelse (musklene "vet" hvor knappen du skal trykke på er) fungerer og hvis knappene har litt opphøyninger slik at du finner dem uten å se på dem fungerer det bra, men det kan du ikke ha på en stor flatskjerm.
    Hvis "alt" skal styres fra en slik skjerm kommer du ikke bort fra stemmestyring.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Tja folk bestemmer seg vel med lommeboka, en Byd Han som det er bilde av i saken koster halvparten av en i5 eller model s. Testkjørte en slik og kvalitetsfølelsen sto ikke mye tilbake for de overnevnte biler
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje verdt å nevne nedsider som slavearbeid og persondata på kinesiske servere. Alt hører med i en totalvurdering.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Kanskje verdt å nevne nedsider som slavearbeid og persondata på kinesiske servere. Alt hører med i en totalvurdering.
    Tja, kjøper man hva som helst annet så vil du fortsatt ha bilen full av kinesisk slavearbeid og persondata hos amerikanske skyleverandører. Da kan man nesten like godt betale 500k mindre for en premium sedan
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    861
    Antall liker
    857
    Sted
    Rogaland
    Tja, kjøper man hva som helst annet så vil du fortsatt ha bilen full av kinesisk slavearbeid og persondata hos amerikanske skyleverandører. Da kan man nesten like godt betale 500k mindre for en premium sedan
    Ja alt produseres i Kina, men forskjell på å gi direkte støtte til diktatorstyre med å kjøpe BYD bil eller Huawei telefon enn å gå for vestlig eide selskaper. Handler om blandt annet å ta vare på arbeidsplasser, intellektuell eiendom til land som har demokrati. Å gå for Kinabiler vil sakte men sikkert senke de vestlige merkene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Er ikke uenig, samtidig så har kineserne gjort mye på elbil fronten og konkurransen fra kineserne er bra for norske forbrukere.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke uenig, samtidig så har kineserne gjort mye på elbil fronten og konkurransen fra kineserne er bra for norske forbrukere.
    Nettopp! Kina gjør mye uhederlige greier, men så lenge det er bra for norske forbrukere så roper vi 3xhurra for Xi, bestekompisen til Putler.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Nettopp! Kina gjør mye uhederlige greier, men så lenge det er bra for norske forbrukere så roper vi 3xhurra for Xi, bestekompisen til Putler.
    Tja, vi har nå avindustrialisert vesten og flytta det aller meste av produksjonen vår til lavkostland med shady regimer helt frivillig. Konsekvensen er jo selvsagt at de nå er blitt veldig gode, blant annet på tech og nå også bil. Men for all del du må gjerne pælme alle dingsene dine og boikotte Kina, jeg gidder ikke. En annen ting man kan tenke på når man setter seg på sin høye hest eller sin BMW, BMW selger 800000 biler i Kina, som er en tredjedel av total produksjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Det er vel litt forskjell på å sende penger til Kina og å få kineserne til å sende penger den andre veien?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Det er vel litt forskjell på å sende penger til Kina og å få kineserne til å sende penger den andre veien?
    Åja, så vesten skal bare selge til Kina, men ikke kjøpe noe? Å ta betalt i slavepenger for å utvikle din nye doning, det må vel være innafor. Regner også med at du har kvittet deg med alt foxconn stashet?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.945
    Antall liker
    7.652
    Sted
    Holmestrand
    Rimelig overbevist om to ting:
    1. Merker som Mercedes og Lexus kommer til å jobbe stedig for å levere biler med lang holdbarhet, slik at deres gjennomsnitts levealder ikke faller nevneverdig på elbiler i forhold til fossilbiler. (Det er mer et problem at f.eks. frontlykter koster like mye som en god bruktbil om du skulle være uheldig en dag. Disse teknologiske nyvinninger driver jo forsikringsselskapene til å kassere fremfor å reparere, og det er uavhengig av drivstoff)

    2. EU kommer til å innføre en del miljøkrav som vil tvinge produsentene til å levere / garantere lang levetid. I sin tur vil dette fremtvinge solide teknologier.
    Der kunne forsikringsselskapene hjulpet oss ved å nekte å forsikre elendigheten.
    At ei hovedlykt skal koste 50-100.00kr er jo bare HELT PÅ TRYNET!
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Der kunne forsikringsselskapene hjulpet oss ved å nekte å forsikre elendigheten.
    At ei hovedlykt skal koste 50-100.00kr er jo bare HELT PÅ TRYNET!
    Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.945
    Antall liker
    7.652
    Sted
    Holmestrand
    Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.
    Helt klart.
    Her er koblingen:
    « Det er mer et problem at f.eks. frontlykter koster like mye som en god bruktbil om du skulle være uheldig en dag.»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn