Det der kan fort bli ubehagelig når Norske myndigheter (les Vegdirektoratet) skal implementere slike direktiv. Det vil garantert være deler av dette der det vil være rom for tolkning, og da blir det dessverre tolket i verste retning.Jeg ser ikke helt problemet der heller. Så lenge bilen er reparerbar er det innafor.
Unntaket for historiske biler gjelder for dratt-opp-av-sjøen-type scenarier, hvor bilen under alle normale kriterier ville vært hinsides reparasjon, "irrepairable", men noen er likevel gale nok til å gå løs på å gjenoppbygge den til originalstand. Det er også innafor. Så lenge noen erklærer at de har til hensikt å restaurere den er den ikke avfall i dette direktivets forstand.
Ja. Eg trur uansett ikkje det er først og fremst norske forhold det direktivet handlar om. Vi har jo ei OK vrakpant-ordning her i landet, og trur ikkje det er så mange som dumpar gamle vrak på sjøen.^^ Er ikke bekymret for organisering rundt innsamling, demontering og resirkulering/gjenvinning.
Der er både bilbransjen, samt en rekke andre aktører godt i gang allerede.
Enten ny bil eller stein gammel bil. Halvgammel bil er bare utlegg og problemer. Enkel gammel bil, er lett og billig og vedlikeholde selvSer ikke for meg at det blir produsert holdbare biler i dag. Holder meg til det gamle og enklere
Det var en grei påminnelse om at Volvo ikke lenger er Volvo.https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-bilmarkena-som-har-tagit-over-ryska-marknaden/
“…på fjärde plats finns Geely. Besvärande nog. Volvo Cars ägare Geely Holding Group fortsätter obekymrat att tjäna pengar i Ryssland och ökade sin försäljning i landet med 250 procent 2023.”
“Det såldes omkring 1 000 000 bilar i Ryssland 2023 och 47 procent av dessa var kinesiska.”
Ikkje Lotus heller. Nei, Lotus var vel aldri Volvo.Det var en grei påminnelse om at Volvo ikke lenger er Volvo.
Har bestilt og skal prøvekjøre den nye Volvo ex30. Veldig spent. AWD og full pakke. Etter å ha sett mange reviews så er det en meget stille bil, ikke mye støy.I forbindelse med ny jobb, så trenger vi ny bil. Vurderer Nissan Aryia, nye TM3 eller 2023 TMY.
Er kresen på støy, dekkstøy spesielt. Har prøvekjørt vw id4, teite dekk dimensjoner og noe for meget hjulstøy 80kmt +
Nye TM3 har fått ros for støyisolering, men den leveres ikke med solskjerming på rutene. Så da er spørsmålet om TMY er godt nok isolert.
Einig med deg i at skjerm-kontroll er ubehageleg og sannsynlegvis trafikkfarleg.De var ikke bare fornøyde da de testet den i Motor. Mye som må styres fra skjerm og knappene på rattet fungerte visstnok bare "sider".
Hovedproblemet med disse skjermene er at man må se på dem for å bruke dem og de må nødvendigvis plasseres slik at du må se bort fra veien for å se dem. "Haptisk feedback" kan fungere, men det hjelper ikke når du må se på skjermen for å treffe knappen - da må du automatisk se bort fra veien, og det skal du ikke når du kjører.Men kan det tenkjast at plassering, teknikk i skjermen (td om det er ein eller anna slags feedback, gjerne sånn “haptisk”) og UI kan ha noko å seia?
Tja, kjøper man hva som helst annet så vil du fortsatt ha bilen full av kinesisk slavearbeid og persondata hos amerikanske skyleverandører. Da kan man nesten like godt betale 500k mindre for en premium sedanKanskje verdt å nevne nedsider som slavearbeid og persondata på kinesiske servere. Alt hører med i en totalvurdering.
Ja alt produseres i Kina, men forskjell på å gi direkte støtte til diktatorstyre med å kjøpe BYD bil eller Huawei telefon enn å gå for vestlig eide selskaper. Handler om blandt annet å ta vare på arbeidsplasser, intellektuell eiendom til land som har demokrati. Å gå for Kinabiler vil sakte men sikkert senke de vestlige merkene.Tja, kjøper man hva som helst annet så vil du fortsatt ha bilen full av kinesisk slavearbeid og persondata hos amerikanske skyleverandører. Da kan man nesten like godt betale 500k mindre for en premium sedan
Nettopp! Kina gjør mye uhederlige greier, men så lenge det er bra for norske forbrukere så roper vi 3xhurra for Xi, bestekompisen til Putler.Er ikke uenig, samtidig så har kineserne gjort mye på elbil fronten og konkurransen fra kineserne er bra for norske forbrukere.
Tja, vi har nå avindustrialisert vesten og flytta det aller meste av produksjonen vår til lavkostland med shady regimer helt frivillig. Konsekvensen er jo selvsagt at de nå er blitt veldig gode, blant annet på tech og nå også bil. Men for all del du må gjerne pælme alle dingsene dine og boikotte Kina, jeg gidder ikke. En annen ting man kan tenke på når man setter seg på sin høye hest eller sin BMW, BMW selger 800000 biler i Kina, som er en tredjedel av total produksjon.Nettopp! Kina gjør mye uhederlige greier, men så lenge det er bra for norske forbrukere så roper vi 3xhurra for Xi, bestekompisen til Putler.
Åja, så vesten skal bare selge til Kina, men ikke kjøpe noe? Å ta betalt i slavepenger for å utvikle din nye doning, det må vel være innafor. Regner også med at du har kvittet deg med alt foxconn stashet?Det er vel litt forskjell på å sende penger til Kina og å få kineserne til å sende penger den andre veien?
Der kunne forsikringsselskapene hjulpet oss ved å nekte å forsikre elendigheten.Rimelig overbevist om to ting:
1. Merker som Mercedes og Lexus kommer til å jobbe stedig for å levere biler med lang holdbarhet, slik at deres gjennomsnitts levealder ikke faller nevneverdig på elbiler i forhold til fossilbiler. (Det er mer et problem at f.eks. frontlykter koster like mye som en god bruktbil om du skulle være uheldig en dag. Disse teknologiske nyvinninger driver jo forsikringsselskapene til å kassere fremfor å reparere, og det er uavhengig av drivstoff)
2. EU kommer til å innføre en del miljøkrav som vil tvinge produsentene til å levere / garantere lang levetid. I sin tur vil dette fremtvinge solide teknologier.
Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.Der kunne forsikringsselskapene hjulpet oss ved å nekte å forsikre elendigheten.
At ei hovedlykt skal koste 50-100.00kr er jo bare HELT PÅ TRYNET!
Helt klart.Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.
Det sa @Disqutabel, men du siterte også meg rett over, om skjermar på dashbordet Difor kommentaren min.Her er koblingen:
« Det er mer et problem at f.eks. frontlykter koster like mye som en god bruktbil om du skulle være uheldig en dag.»