rolfrander
Hi-Fi entusiast
Det blir diskutert heftig i flere tråder hvilke egenskaper ved en DAC som er viktig og hva som er hørbart. Jeg mener det er relativt enkelt å designe en blindtest for dette (sammenlignet med feks høyttalere), her er et forslag, kom gjerne med kommentarer, kritikk og forbedringsforslag i tråden.
Testdesign
Jeg ser for meg en ABX-test hvor formålet er å avgjøre om det er mulig å identifisere hvilken DAC man hører på, ikke hva som er "best":
Oppsett
Jeg ser for meg en digital kilde (cd-spiller eller streamer) som har flere digitale outputs. Fortrinnsvis som sender samme signal over alle outputs samtidig, det gjør den praktiske gjennomføringen enklere. Hver digitale output kobles til en separat DAC, og hver DAC kobles til separat input på en forforsterker. Se figur under (trenger selvsagt ikke være separat pre og amp, men har tegnet det slik for å ta høyde for mest mulig detaljer)
Forberedelser:
Det vil jo kreve litt tid å koordinere alt dette og finne et tidspunkt som passer i kalenderen for alle som skal være involvert, så det tidligste som er realistisk er kanskje en kveld, evt en helg i juni.
Hvis jeg skal være involvert må det være på Østlandet, men det er jo ingen ting i veien for at andre tar ansvar for å kjøre tilsvarende arrangement andre steder.
Jeg tror det mest naturlige og hensiktsmessige hadde vært å gjøre en slik test hos en HiFi-butikk:
Testdesign
Jeg ser for meg en ABX-test hvor formålet er å avgjøre om det er mulig å identifisere hvilken DAC man hører på, ikke hva som er "best":
- vi tester 10 ulike spor med variasjon i sjanger, tilpasset lytternes preferanser
- for hvert spor lytter vi først til DAC-A, så til DAC-B, og så til en tilfeldig valgt DAC-X. Oppgaven for lytterne er å avgjøre om X er A eller B
- det er tilfeldig valgt for hvert spor hvilken DAC vi kaller A og hvilken vi kaller B
Oppsett
Jeg ser for meg en digital kilde (cd-spiller eller streamer) som har flere digitale outputs. Fortrinnsvis som sender samme signal over alle outputs samtidig, det gjør den praktiske gjennomføringen enklere. Hver digitale output kobles til en separat DAC, og hver DAC kobles til separat input på en forforsterker. Se figur under (trenger selvsagt ikke være separat pre og amp, men har tegnet det slik for å ta høyde for mest mulig detaljer)
Forberedelser:
- Den største utfordringen her er nivå-matching. Fortrinnsvis bør hver DAC ha sin egen volum-kontroll slik at vi kan sørge for at det som kommer ut av pre-amp har samme volum uavhengig av DAC. Hvis vi kan måle dette elektrisk på pre-out vil det være mest presis (jeg har ikke utstyr for dette, så hvis noen har utstyr og kunnskap, og mulighet til å bidra, gi meg beskjed). Alternativet er å måle lyden fra høyttalere med et SPL-meter. Uansett måler vi ved å sende inn "pink noise" fra kilden og måle gjennomsnittlig output over en periode (usikker på hvor lang denne perioden trenger være). Denne støy-målingen må også komme fra samme digitale kilde som brukes til testingen, så ikke eventuelle nivå-forskjeller mellom outputs kan være en feilkilde.
- Skjemaet for hva som spilles (hva som er A, B og X i hver runde) er satt opp på forhånd basert på loddtrekning eller tilsv. En operatør styrer kilde og input-velger i henhold til dette.
- Vi må ha et tydelig skille mellom de som administrerer og organiserer testen og de som lytter. "Lytterne" trenger ikke være med på forberedelsene, men må få anledning til å inspisere det endelige oppsettet.
- Pre-amp og testadministrator må være plassert slik at de ikke synes for lytterne, ideelt sett i et annet rom. Vi må også ta hensyn til at man kan høre når man gjør endringer i input-velger og gjennomføre "switching" slik at man alltid endrer, uavhengig av hva som er X (feks kan man når man skifter alltid gå via en tredje, uavhengig, input, slik at hvert bytte innebærer to trykk)
Det vil jo kreve litt tid å koordinere alt dette og finne et tidspunkt som passer i kalenderen for alle som skal være involvert, så det tidligste som er realistisk er kanskje en kveld, evt en helg i juni.
Hvis jeg skal være involvert må det være på Østlandet, men det er jo ingen ting i veien for at andre tar ansvar for å kjøre tilsvarende arrangement andre steder.
Jeg tror det mest naturlige og hensiktsmessige hadde vært å gjøre en slik test hos en HiFi-butikk:
- de har åpenbart egnede lokaler og utstyr tilgjengelig og kunnskap om hvordan vi setter opp dette best mulig
- det vil også være en "nøytral ramme" hvor ingen av de involverte er "på hjemmebane" og alle har derfor et mest mulig likt utgangspunkt for oppgaven
- de kunne sikkert se på dette som en markedsføringskanal. Hvis noen HiFi-butikker allerede er i forumet og ser denne tråden er det bare å rekke opp hånda