Min datter var innom nylig. Vi lyttet til fuglesangen og jeg fortalte henne at den fortsatt gikk inn, og i fjor kunne jeg høre gresshoppene gnisse. Satser på at samme skjer i år.
En venn har sagt farvel til begge frekvenser.
Selv opplever jeg det eiendommelige (vel, egentlig lett å forklare) at jeg ikke hører når telefonen ringer i en del filmer/tv-serier. Ikke alle, men én gjenganger telefonlyd er nå blitt stum.
Så jeg opplever at noen sier "Ta telefonen!" eller noen går og tar opp telefonen og svarer, uten å ringe et nummer. Det tok noen runder før jeg skjønte at "Aha! Her har du fått et dipp, gitt."
67 år gamle ører. Fortalte dette til avkommet, som smilte og fortalte om en gang hun og hennes to brødre og mor hadde prøvd å lytte til en hørselprøve på internett. Moren meldte avbud kjapt, deretter min datter, så eldste bror, mens yngste bror, på det tidspunktet 12 år gammel, hang med til slutt.
Her har vi en som skjønte at her var det grunnlag for et godt produkt. Er du under 20 kan du ikke utstå lyden, er du over 30 hører du den ikke.
Lykke til med testen.
Though he did not know it at the time, the idea came to Howard Stapleton when he was 12 and visiting a factory with his father, a manufacturing executive in London. Opening the door to a room where workers were using high-frequency welding equipment, he found he could not bear to go inside.
"The noise!" he complained.
"What noise?" the grownups asked.
Now 39, Stapleton has taken the lesson he learned that day - that children can hear sounds at higher frequencies than adults can - to fashion a novel device that he hopes will provide a solution to the eternal problem of obstreperous teenagers who hang around outside stores and cause trouble.
The device, called the Mosquito ("It's small and annoying," Stapleton said), emits a high-frequency pulsing sound that, he says, can be heard by most people younger than 20 and almost no one older than 30. The sound is designed to so irritate young people that after several minutes, they cannot stand it and go away.
www.nytimes.com
.