Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Har du ikke fått med deg at det er kvart på 3 som gjelder nå?
    Uansett gjelder kritikken min også såkalte "seriøse anmeldelser".
    I don't care, du får ringe opplysningskontoret for old farts, er nok mer treffsikkert enn youtube.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på store motorer og aksellerasjon i disse omtalene og "testene" av elbiler. ....[forkorter sitat]...... ....Det er tydeligvis ikke "fancy" nok til å bli nevnt i slike omtaler?
    Jeg synes de som omtaler bil har blitt noe flinkere på å nevne støy/hjulstøy/vindstøy. Husker å ha lest bilomtaler i ymse bilblad på venteværelset hos tannlege/lege og stusset over at støy ikke ble nevnt i det hele tatt i testene, kanskje en gang her og da men som en liten kommentar "litt hjulstøy".
    Akselerasjonen er jo artig den, er faktisk ikke så lenge siden at slike tall var forbeholdt porche gt biler, blodtrimmede supra og hyperbiler.
    Og til slutt, som ikke er vondt ment, men som morbid er inne på, det er jo siktet til folk som er født 70 tallet og oppover. Som også er demografien bilprodusentene sikter seg inn på. Kan være greit med en strekk på beina etter 3-4 timers kjøring, men regner og blåser det så må jeg ikke det hehe. Underholdning for store og små er veldig gunstig. Vi vurderer selv TM3, med skjerm og netflix til ungene i baksetet er det veldig easy fix på en hektisk hverdag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Forskjellige behov, selvfølgelig. Men har man med barn har de gjerne ett nettbrett med. Det er relativt sjelden barna sitter i førersetet ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.548
    Utvilsomt, men det er jo mye viktigere enn om bilen akselererer 0-100 på 2,5 eller 3,8 sekunder. En ting er nå disse youtube videoene av tufser som raser rundt i biler med alt for store motorer, men det nevnes jo ikke i såkalte seriøse tester heller. Når i5 vises i en youtube-video er det 2 ting som nevnes - den fantastiske akselerasjonen (som ikke er så fantastisk: 0-100 på 3,8 sek er ikke veldig spesielt med elektriske biler) og muligheten til å spille dataspill på displayet mens man lader. 2 totalt meningsløseting. Det er mange elbiler som er raskere enn en i5 i akselerasjon, og spille dataspill mens man lader? Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
    Jeg blir er etter hvert rimelig lei av alle disse videoene av folk som kjører rundt med strake armer for å nå fram til rattet og tror at det er tøft og at det er slik man skal sitte.
    Må vel også legge til at skjermstørrelse og infotainment vekter tungt i dagens biltester. Samt rekkevidde, to km. i differanse på to ellers like biler kan være avgjørende for karakteren
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Ang. Audi E-tron 55: hvor lenge kan man ligge i ca 140-150 på autobahn før man bør stoppe og lade? (Dvs. sommerferielastet bil med 3 voksne, under gode værforhold, relativt flat geografi osv.)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.907
    Antall liker
    14.216
    Sted
    Sørlandet
    Ang. Audi E-tron 55: hvor lenge kan man ligge i ca 140-150 på autobahn før man bør stoppe og lade? (Dvs. sommerferielastet bil med 3 voksne, under gode værforhold, relativt flat geografi osv.)
    Relativt enkelt å finne svar på:

    140 km/t : 35.2 kWh/100 km (352 Wh/km) / estimated range at 140 km/t: ~200-210 km.

    Noe mer med fullastet bil. Altså 180 - 200 km rekkevidde i 140 km/t.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Omtrent det jeg ville gjettet på, men de er liten vits i å komme med en gjetning når det spørres om eksakte tall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo hende det tidsmessig lønner seg å kjøre litt roligere pg lade øitt sjeldnere. Lading hvert 90ende.minutt virker litt slitsomt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.042
    Antall liker
    14.608
    Da har man gjerne kjørt 30 mil og da er det my viktigere å gå en liten tur enn å sitte og spille dataspill.
    Var det ikke du som omtrent mente at å måtte stoppe etter kun 30 mil var en forbrytelse mot menneskeheten og skøt av hvor langt man kunne kjøre i ett strekk uten å pisse?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg kan godt kjøre langt uten å stoppe, men det betyr ikke at jeg ikke også kan stoppe litt oftere. Hvis jeg skal langt og gjerne vil gjøre det unna raskest mulig kan jeg kjøre 50 mil uten pause. Med en elbil kan jeg stort sett ikke det, men det betyr jo ikke annet enn at man må planlegge med det. Starte 30 minutter tidligere f.eks. Det er ingen big deal. Hvis man derimot skal kjøre 100 mil på en dag blir det jo verre. Jeg kan godt kjøre Trondheim-Bergen i et strekk hvis jeg har en bil som greier det. Nå har jeg ikke det lenger, så da må man bare forholde seg til det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man har jo mer tid når man er pesjonert og trenger uansett noen flere pauser. I hvert fall gjør jeg det.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.907
    Antall liker
    14.216
    Sted
    Sørlandet
    E-bilsalget er sterkt dalende over hele verden, 5 år gamle brukte e-biler som nå har oppnådd veteranstatus etter forholdsmessig lang oppnådd levetid selges snart på loppemarked til vaffel og kaffe-priser.
    Jupp.... elbiler har ingen fremtid:

    Småbarnsfamilier går for elbil:

    Småbarnsfamiliene går foran når det gjelder elbil-interesse. 70 prosent svarer at neste bil blir en elbil.

    – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding medlemsorganisasjonen har sendt ut.

    NAFs trafikkbarometer viser at blant befolkningen har interessen for elbil holdt seg ganske stabil i flere år. I undersøkelsen fra 2023 svarer 50 prosent av befolkningen at deres neste bil blir en elbil. Blant barnefamiliene svarer hele syv av ti det samme.

    Det er tydelig at de som har barn som bor hjemme, er mer opptatt av elbil enn andre. Det kan henge sammen med at elbil er billigere i drift og at du kjører utslippsfritt, sier Sødal.

    Utvalget av elbiler som passer for familier, har økt kraftig de siste årene. Det er nå et godt utvalg av nye familie-elbiler i ulike prisklasser. Også på bruktmarkedet er det stadig flere elektriske familiebiler å velge mellom.

    – Blant bruktbilene er det nå et godt utvalg av familie-elbiler, også i lavere prisklasser. Det gjør det mulig for mange barnefamilier å kjøpe seg en nyere og trafikksikker elbil, sier Nils Sødal.

    I NAF og Motors store elbiltest i februar i år var det med flere elbiler som passer for familier. NAF plukket ut 12 av bilene til en egen familiebiltest, der kriteriene var pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.

    – Testen viser at det er gode valgmuligheter for barnefamilier som er ute etter en ny elbil, sier Nils Sødal.


    Når de barna blir voksne så velger dem trolig ikke en dieselbil.

    Forøvrig nærmer det seg en hovedservice på min 2022 Mercedes diesel. 36 000 hos BOS. For andre gang på 52 000 km så har dem måtte bytte ut bremsekiver og kalippere bak. Og sist prøvde dem seg på at det neppe ville bli dekket av garanti. Dere kan tro dem fikk vite hvor landet lå!
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg kjører "langt" (Moss - Trondheim) uten stopp - og må jeg tømme blæra finner jeg meg en trivelig busk oppe på fjell / vidde / i et dalføre eller, i verste fall, tyr til en bensinstasjon i 3 minutter....

    Lade? ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder elbil er jo Norge litt spesielt, men jeg har lagt merke til at det dukker stadig opp flere elbiler når jeg er i Tsjekkia - der er tydeligvis elbilandelen stigende. EU subsidierer utbygging av ladestasjoner. For 5 år siden var det problematisk med hurtigading i Praha, nå finnes det mange alternativer.

    Jeg er imidlertid forundret over at det ikke er flere elbiler i områder der man ikke kan kjøre langt, som f.eks. Hawaii, Okinawa og Sør-Korea. Der burde jo elbilandelen være 100% - man kan jo ikke ta bilen med på lange turer. Japan er et annet sted der elbilandelen burde være veldig stor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig nærmer det seg en hovedservice på min 2022 Mercedes diesel. 36 000 hos BOS. For andre gang på 52 000 km så har dem måtte bytte ut bremsekiver og kalippere bak. Og sist prøvde dem seg på at det neppe ville bli dekket av garanti. Dere kan tro dem fikk vite hvor landet lå!
    Jøss. Kjører fortsatt på originale skiver og calipere ved 135 k kn på min 2018 eklasse. Har vel heller aldri hatt servicekostnader over 10 k før ved 130.000, den kostet 18 k, men da var 11 k service på girkassa for første gang med bytte av olje og slitedeler.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.907
    Antall liker
    14.216
    Sted
    Sørlandet
    Jøss. Kjører fortsatt på originale skiver og calipere ved 135 k kn på min 2018 eklasse. Har vel heller aldri hatt servicekostnader over 10 k før ved 130.000, den kostet 18 k, men da var 11 k service på girkassa for første gang med bytte av olje og slitedeler.
    At MB har utfordringer meg bakbremser på enkelte modeller er en kjent sak. Omtrent like kjent som forstillingsprobleme til Audi vil jeg tro. Dem ruster og begynner først å lage ulyd. Deretter begynner dem å sette seg fast. Man merker dette på økt forbruk og varme. Dem byttet skiver og kalippere på 20000 km. Nå var det dags igjen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Den som ønsker å få inside om ElonMuskens mange merkelige påfunn kan finne frem til podcasten ElonInc som Bloomberg kjører hver uke. De har egne reportere med nettverk inn til Musks virksomheter og er ganske objektive i sine vurderinger. Objektiviteten har ført dem til den konklusjon at Musk har gått fra forstanden i senere tid.

    Nyansen i den forklaringen:

    Teslas aksjekurs går i dass dersom selskapet skal verdisettes som et vanlig bilselskap, med disses marginer. Derfor er Musk tvunget til å late som om Teslakonseptet er software, med økende verdiskapende funksjoner. Derfor FSD, Robotaxi, m.m., i håp om at aksjemarkedet skal fortsette å kjøpe påstandene om ekstreme tilleggsverdier sammenlignet med tilbudet til andre fabrikanter.

    SpaceX kommer ikke til å klare å levere Starship som lovet. Romskipet har ikke nødvendig nyttelast-kapasitet og vil kreve komplisert refuel i verdensrommet, med andre Starship som ikke har nødvendig nyttelast for å kunne gjennomføre både en oppskytning og en refuel-operasjon. Derfor er Musk nå skitnervøs i forhold til hva han har inngått av kontrakter med NASA.

    Starlink går bra og er en potensiell stor inntektskilde. Dette avhenger ikke av Starship, og gjennomføres med Falcon-serien raketter.

    Å legge ned Superchargernettverket, slik han nå har besluttet, er galskap, siden det er en skikkelig brandmagnet. Skriften på veggen kom da det ble åpnet for andre, siden det ikke har vært lønnsomt. Og å sparke hele avdelingen, slik han nå har gjort, forsøker ElonInc å tolke som et "se hva jeg gjør om dere ikke følger mine ordrer".

    Og det fører oss til hele årsaken til Elons mange rare påfunn i det siste, omkring Tesla, inklusive at Tesla-eiere må akseptere at bilene brukes til databehandling som et supernettverk, når de ikke kjøres. Enda et forsøk på å lage softwaredimensjon rundt merket, i forhold til "vanlige" biler.
    Elon vil at styret skal godkjenne hans uttelling på USD 56 milliarder, som en domstol i Delaware dømte var brudd på forretningsskikk, og han forsøker å blåse opp kursen på aksjen for å vise at han fortsatt har makt over verdisettelsen.

    Problemet, som ElonInc ser det, er at ElonMusken er blitt fullstendig sprutesprø på Twitter/X og dette fører til flukt fra både den plattformen og fra Tesla-merket.
    "I sold my Tesla, Musk is despicable" – er en merkevaredom man helst ikke vil ha.

    ElonInc fra Bloomberg, på en podcastplattform du bruker.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    ^^ Oi det hørtes ikke bra ut. Vi ser etter ny bil som vi skal ha i sommer. Siste saken med sparking av hele lade avdelingen på toppen av å nekte fagforeningene i Sverige gir en skikkelig dårlig smak i munnen. Det vitner om å totalt gi f i at de ansatte er mennesker , gjerne med familier.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Må ikke ta Hardingfele seriøst; nok en rant om Tesla fra han.

    Det er rart hva man kan få for seg.
    «Å legge ned Superchargernettverket, slik han nå har besluttet, er galskap»

    Særs spesielt å fremme slike usannheter når Tesla 1 år siden klarte og få Volvo, GM, Ford mfl på sin ladestandard:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.113
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Hindrer ikke å legge ned det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Problemet med nedleggelsen av superladenettverket er jo vedlikehold. At det ikke bygges fler er sikkert ikke et stort problem, men hva med support av det eksisterende? Ansatte i Tesla sier jo at det kommer til å bli et kjempeproblem.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    At det ikke skal etableres nye chargeplants er ikke det samme som å legge ned de som er i drift.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    At det ikke skal etableres nye chargeplants er ikke det samme som å legge ned de som er i drift.
    Bedriftsøkonomi er ikkje heilt mi greie, men eg greier ikkje heilt å sjå kvifor det å byggja ut ladestasjonar, eller å drifta dei, skal vera kritisk for Tesla, no. For ti år sidan, ja, då det var eit enormt fortrinn for Tesla å ha svære anlegg med høg kapasitet, medan alle andre stod i kø for den einaste andre ladaren i bygda.

    Men standardisert infrastruktur er temmeleg døllt, altså.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men den er jo ikke standardisert? Dette er jo mer enn pluggen. Protokolller, betaling osv....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Men den er jo ikke standardisert? Dette er jo mer enn pluggen. Protokolller, betaling osv....
    Nei, ikkje heilt standardisert enno og framleis krøll og tull. Det er sant, og slik kjem det sikkert til å vera ei stund.

    Men er ladenettverket eit avgjerande argument for å kjøpa Tesla i dag?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil (desverre ?) si at ladenettverket til Tesla er en god grunn til å kjøpe elbil, uansett merke.
    Det funker så mye bedre enn andre jeg har forsøkt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Bedriftsøkonomi er ikkje heilt mi greie, men eg greier ikkje heilt å sjå kvifor det å byggja ut ladestasjonar, eller å drifta dei, skal vera kritisk for Tesla, no. For ti år sidan, ja, då det var eit enormt fortrinn for Tesla å ha svære anlegg med høg kapasitet, medan alle andre stod i kø for den einaste andre ladaren i bygda.

    Men standardisert infrastruktur er temmeleg døllt, altså.
    Tesla SKAL jo fortsette å drifte de ladestasjonene som er i drift, og de skal fullføre ladestasjoner under oppføring. At de nedbemanner voldsomt vil nok gi lenger nedetid i gj.snitt dersom en og annen ladestall konker ut, men Tesla sine ladere er nok langt mer pålitelige enn de fleste andre, har jeg registrert.
    De setter altså planlegging, prosjektering, regulering- og etablering av nye lade-siter på pause, og jeg antar at det kommer av at også Tesla har en markant nedgang på bilsalg (43 % har jeg lest) sammen med øvrige EV-produsenter, og det er jo overkapasitet av ladestasjoner allerede i dag, med unntak av de berømte utfartsdagene.
    Når neste elbilboom kommer så setter han nok igang igjen med etablering av nye lade-siter.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    Prata med samboer, blir nok til at vi leaser en TM3 highland😆 finnes ikke direkte konkurrenter til denne. Kinabil er utelukket
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.113
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kinesisk bilproduksjon - akkurat nå innslag i Dagsrevyen.
    Over 100 forskjellige bilmerker produseres i Kina.
    Ulik statssubsidiering.
    Anstrengt økonomi.
    Tregt marked.
    Stor konkurranse, prispress.
    Store «kirkegårder» av usolgte biler, som trolig aldri blir solgt.
    Neo produserer en ny bil hvert 6 minutt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg vil (desverre ?) si at ladenettverket til Tesla er en god grunn til å kjøpe elbil, uansett merke.
    Det funker så mye bedre enn andre jeg har forsøkt.
    Heilt sikkert; for min del (Leaf) har folkeladarane vore meir enn tilstrekkelege. Eg trur på at det er bra, altså.

    Men hurtiglading er liksom ei triviell greie. Og keisamt. Ja, appen skal funke og ladaren skal snakka med bil(ane). Men det er infrastruktur på aller lågaste nivå. Det er grenser for kor mykje meirverdi det ligg i ein skikkeleg god hurtigladar motsett ein som fungerer. Og det skal ikkje så mykje til før det er viktigare at ladaren er der enn at det er ein Tesla-ladar.

    Sidan eg køyrer ein undermåls elbil ladar eg temmeleg ofte, så eg bruker oftest ein ladar som er tilgjengeleg, sjølv om det fører til nokre minutt der eg må finna ut korleis eg skal får betalt på nett denne ladaren. Ny app, eller kva.

    Det er sjølvsagt fint at Tesla er top-notch her, men det er ikkje særleg meir spanande enn at Circle K let meg betala for diesel via skiltnummeret (har aldri prøvt) eller at eg måtte installera ein app for å vaska bilen på Shell i helga.

    Eg forstår at dei som ev framleis har “free forever” er litt sure om nettverket ikkje vert bygt ut lenger, men samtidig forstår eg om Musk ikkje har lyst til å dytta masse pengar inn i å drifta ladeparkar.

    Volvo-avtalen som @Ole_Martin refererte, med von om å standardisera Tesla-pluggen i Nord-Amerika, les eg som like mykje eit steg i retning å få dette med ladestasjonar ut av likninga.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Heilt sikkert; for min del (Leaf) har folkeladarane vore meir enn tilstrekkelege. Eg trur på at det er bra, altså.

    Men hurtiglading er liksom ei triviell greie. Og keisamt. Ja, appen skal funke og ladaren skal snakka med bil(ane). Men det er infrastruktur på aller lågaste nivå. Det er grenser for kor mykje meirverdi det ligg i ein skikkeleg god hurtigladar motsett ein som fungerer. Og det skal ikkje så mykje til før det er viktigare at ladaren er der enn at det er ein Tesla-ladar.

    Sidan eg køyrer ein undermåls elbil ladar eg temmeleg ofte, så eg bruker oftest ein ladar som er tilgjengeleg, sjølv om det fører til nokre minutt der eg må finna ut korleis eg skal får betalt på nett denne ladaren. Ny app, eller kva.

    Det er sjølvsagt fint at Tesla er top-notch her, men det er ikkje særleg meir spanande enn at Circle K let meg betala for diesel via skiltnummeret (har aldri prøvt) eller at eg måtte installera ein app for å vaska bilen på Shell i helga.

    Eg forstår at dei som ev framleis har “free forever” er litt sure om nettverket ikkje vert bygt ut lenger, men samtidig forstår eg om Musk ikkje har lyst til å dytta masse pengar inn i å drifta ladeparkar.

    Volvo-avtalen som @Ole_Martin refererte, med von om å standardisera Tesla-pluggen i Nord-Amerika, les eg som like mykje eit steg i retning å få dette med ladestasjonar ut av likninga.
    Hvis man kjører mye tur så er tesla sitt ladeopplegg helt overlegent alt annet med god margin. Det begynner allerede når du drar avsted, men automatisk detaljert ruteplanlegging, du ankommer planlagt ladestopp med perfekt kondisjonert batteri, det er godt med ladere på stoppen, du lader med god fart, ingen app eller brikker involvert, alt er sinnsykt strømlinjeformet.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg som ikke kjører Tesla har nesten den samme funksjonaliteten. Parker ved ladestolpen og koble til, fortell appen hvilken stolpe du er på, noen sekunder senere - klikk klakk og ladingen er i gang.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De som kjører mye har generelt ikke problemer om det er på Tesla sine ladere eller ellers. Videre finnes det verktøy som gjør reisen minst like grei som Tesla sine. De som har problemer er de som hurtiglader skjelden. De glemmer fra gang til gang...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.639
    Antall liker
    4.238
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Elton app som funker på de fleste ladere. Mangler "automatisk" lading. Må fortelle hvilken ladestople. Tar noen sekunder. Samme når jeg bruker Tesla app. Veldig gode ladere hos Tesla også. Regner med autofunksjon kommer med tiden. Legger jeg inn rute i bilen (Jaguar) så finner den også selv ladestasjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn