Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.062
    Antall liker
    4.148
    Sted
    Sunnmøre
    Da faller noe av poenget med en pickup bort, altså om du knapt kan ta med veska di i bilen.
    Det er vel same problem som F-150 har, sjølv om totalvekta på B-lappen kan vera noko høgare enn 3500 kg dersom du registrerer som lastebil. Det har likevel ein del praktiske vanskar, så for dei eller fleste er det nok lurare med mindre og lettare bilar.


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.453
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke én, men en app for hver fordømte leverandør. Så er det noen som har en app de påstår virker over alt, vel, det gjør de ikke. Og dessuten, hvorfor skal jeg laste ned en bunke med apper, og hva gjør jeg om jeg har glemt eller lagt mobilen fra meg hjemme?
    Det er helt høl i huet.
    Man kan bruke bankkort når man lader på Uno-X stasjoner.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.559
    Antall liker
    1.184
    Elbi..æh, jeg mener dildobil.. spiser GT3-racere til frokost:


    (jada, viften er en stor del av regnestykket her)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.428
    Antall liker
    37.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ McMurthry Spéirling bør kunne kjøre fra hva som helst på svingete bane, med mulig unntak av en F1-bil. Spéirling har vifter som gir massivt marktrykk uavhengig av hastighet og 1000 elektriske hk i en bil på 1200 kg. Her kjørte de Silverstone på 1:41 og påsto det er på 80 % marktrykk og effekt. Til sammenligning: Banerekorden er 1:27, satt av Max Verstappen i en Red Bull RB16 F1-bil. «Normale» hyperbiler greier det på litt over to minutter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.445
    Antall liker
    17.261
    Torget vurderinger
    2
    Edward Niedermeyer har fulgt Tesla i en årrekke, har kontakter dypt inn i organisasjonen og skrev boken Ludicrous om selskapet. Han er gjest i Tech Won't Save Us og går i dybden om Teslas problemer og utfordringer.
    En del er velkjent:

    En uforutsigbar "leder" som endrer selskapsmål over natten, sparker viktige ansatte, ikke forstår bilbransjen (!)

    Tesla forsøker å bli verdisatt som et softwareselskap. Slike produserer en enhet og kan deretter mangfoldiggjøre den, for salg, med et knappetrykk. Full Self Driving er kjernen i påstanden, men en rekke andre faktorer (som oppdatering og nye funksjoner over natten) har bidratt til inntrykket.

    Men i bunn og grunn skal det lages biler, og da må man ha en bilfabrikk, med en produksjonskjede. Etablerte bilfabrikker planlegger for denne produksjonskjedens livsløp og planlegger hvordan bilmodellene skal oppgraderes over tid, uten at man må gjøre store endringer i produksjonskjeden, eller overinvestere for å komme opp og stå tidsnok.

    Man har "oversolgt" FSD/Autopilot og brukere kommer opp i (livs)farlige situasjoner fordi de skal vise venner at bilen kjører seg selv. Na har amerikanske føderale myndigheter innledet en gransking som kan ende med forbud mot funksjonen.

    Musk lokker nå med Optimus (roboten) og Robotaxi, for å forsøke å holde kursen på aksjen i live, mens realiteten er at bilmodellene skrelles til beinet for å være billigst mulig å få solgt (prisene skrelles også), "alt for å tilfredsstille investorene, men på en måte som svekker merkets konkurranseevne mot bilene fra andre produsenter".

    Niedermeyer ser for seg en kurskollaps og en del "røyk og speil" rundt lanseringen av Robotaxi-konseptet i august, og undrer over hvorvidt Tesla kan overleve.

    En god diskusjon med en rekke momenter man ikke får fra mer overfladiske beskrivelser. Niedermeyer forteller om hvordan han nærmest blir terapist for sparkede ledere i Tesla, som vil snakke med ham om hva som skjedde. Niedermeyer ser ingen strategi eller plan i hvordan Musk holder på nå, men han ser en mulig forklaring på hvorfor man legger ned superladertilbudet: andre amerikanske bilfabrikanter ønsket å bruke dette og det har muligens gått opp for Musk at han gjorde det for lett for konkurrentene når han åpnet nettverket for andre merker. Problemet var at nettverket ikke tjente penger og Tesla trengte inntekter, for å tilfredsstille investorenes forventninger.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.689
    Antall liker
    17.790
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her ikke Tesla funksjon for automatisk avstandsholder?
    Eller er det en funksjon det er umåtelig klønete å sette på?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.428
    Antall liker
    37.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her ikke Tesla funksjon for automatisk avstandsholder?
    Eller er det en funksjon det er umåtelig klønete å sette på?
    Deter veldig enkelt. Vri spaken for cruise control/autopilot, og den justerer antall billengder avstand til forankjørende. Min står som regel på sju.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    9.995
    Her ikke Tesla funksjon for automatisk avstandsholder?
    Eller er det en funksjon det er umåtelig klønete å sette på?
    Til og med min sønns Suzuki Swift har denne funksjonen. Ikke noe spesielt Teslask dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.428
    Antall liker
    37.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Edward Niedermeyer har fulgt Tesla i en årrekke, har kontakter dypt inn i organisasjonen og skrev boken Ludicrous om selskapet. Han er gjest i Tech Won't Save Us og går i dybden om Teslas problemer og utfordringer.
    En del er velkjent:

    En uforutsigbar "leder" som endrer selskapsmål over natten, sparker viktige ansatte, ikke forstår bilbransjen (!)

    Tesla forsøker å bli verdisatt som et softwareselskap. Slike produserer en enhet og kan deretter mangfoldiggjøre den, for salg, med et knappetrykk. Full Self Driving er kjernen i påstanden, men en rekke andre faktorer (som oppdatering og nye funksjoner over natten) har bidratt til inntrykket.

    Men i bunn og grunn skal det lages biler, og da må man ha en bilfabrikk, med en produksjonskjede. Etablerte bilfabrikker planlegger for denne produksjonskjedens livsløp og planlegger hvordan bilmodellene skal oppgraderes over tid, uten at man må gjøre store endringer i produksjonskjeden, eller overinvestere for å komme opp og stå tidsnok.

    Man har "oversolgt" FSD/Autopilot og brukere kommer opp i (livs)farlige situasjoner fordi de skal vise venner at bilen kjører seg selv. Na har amerikanske føderale myndigheter innledet en gransking som kan ende med forbud mot funksjonen.
    Ja. Det er allerede noen år siden jeg første gangen skrev at Musk har blitt Teslas største problem. Det som i min tid fikk meg til å bestille Model S flere år før lansering var at de var så griseheldige å kunne overta en av verdens beste bilfabrikker, Toyota og GMs JV NUMMI i Fremont, CA tilnærmet gratis. Det som senere fikk meg til å saksøke dem over neste bil var avstanden mellom Elons hype og det leverte produktet, da «700 hk!». Deretter har han drevet egotripp etter egotripp, f eks falkevingedørene på Model X, robotiseringsgraden for produksjon av Model 3/Y, «full self driving», Cybertruck, fjerning av radar fra sensorpakken, osv osv. Det blir veldig mye penger på prestisjeprosjekter uten kundeverdi, men i stedet forsinkede leveranser, kvalitetsproblemer ved lansering, og assorterte problemer med kunder og myndigheter.

    Det beste for Tesla som selskap ville være å be Musk konsentrere seg om txitter i stedet, og si «dream on» til kravet hans om milliardkompensasjon, men frykten i styret er vel at gjenværende hype slipper ut av aksjekursen og selskapet reprises som det (meget vellykkede) bilselskapet det er. Aksjonærsøksmål vil følge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.428
    Antall liker
    37.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.261
    Antall liker
    13.755
    Selv om verdsettelsen av Tesla fortsatt er av det luftige slaget er aksjekursen ned nesten 60% fra toppnoteringen mot slutten av 2021.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.689
    Antall liker
    17.790
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Deter veldig enkelt. Vri spaken for cruise control/autopilot, og den justerer antall billengder avstand til forankjørende. Min står som regel på sju.
    Årsaken til at jeg spør er at det relativt ofte er dette som er det eneste som synes i bakspeilene:
    Tesla front.png

    Det hender seg også at dette gjelder den biltypen som har de feilproduserte olympiaringene i grillen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.233
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er vel et tegn på at man kjører for sakte om bilen bak deg ligger for nære.
    Helst skal bilene i bakspeilet forsvinne, da kjører man fort nok
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.689
    Antall liker
    17.790
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tja, når man "normalt" ligger 10-15% over tillatt hastighet (reell GPS hastighet) og tidvis høyere enn det også, så...

    Spes. "irriterende" er dette i tunnel - og direkte irriterende når man kjører på 2 hjul. Da er en punktering nok til at man blir "overkjørt".
    Hovedårsak til at jeg (og flere på MC) sjelden liker å kjøre Nøstvedttunnelen i sørgående retning (der for sakte i venstre felt er alt under 120), men heller velger gamleveien.

    Det er måten det kjøres på jeg "reagerer" på. Kommer fort bakfra - og legger seg heeeelt oppi. Dette selvom man selv kjører forbi "tett" trafikk i høyre felt og ikke umiddelbart kan legge seg inn.
    Selv på 2-felt med møtende trafikk skjer dette hyppig. Og, de med T i "grillen" er overrepresentert.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.233
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg "pleier" å ligge 10 over på 50/60 sone og 20 over i 70/80 sone. På motorvei ligger jeg 40 over
    aldri opplevd dette som et problem, men er en uting det med å ikke holde god avstand.
    Nå har ikke jeg kjørt mye mc på vei da jeg ikke stoler på andre bilister så ser helt klart problemet på mc, man er utrolig sårbar.
    Når det er sagt, har jeg aldri hørt om noen mc kjører har blitt overkjørt av bilister som kommer bak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.689
    Antall liker
    17.790
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Ja, man gjør normalt det - så fort det kan skje på en fornuftig måte, men det er jo tydeligvis på ingen måte fort nok.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    2.721
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    jeg "pleier" å ligge 10 over på 50/60 sone og 20 over i 70/80 sone. På motorvei ligger jeg 40 over
    aldri opplevd dette som et problem, men er en uting det med å ikke holde god avstand.
    Nå har ikke jeg kjørt mye mc på vei da jeg ikke stoler på andre bilister så ser helt klart problemet på mc, man er utrolig sårbar.
    Når det er sagt, har jeg aldri hørt om noen mc kjører har blitt overkjørt av bilister som kommer bak.
    https://www.dt.no/nyhet/trafikk/drammen/slo-tesla-alarm-etter-denne-ulykken/s/5-57-474823
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.445
    Antall liker
    17.261
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.428
    Antall liker
    37.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt grei reportasje i Aftenposten om Cybertruck. De 6000 som er bestilt av nordmenn vil ikke bli levert, siden europeiske regler for biler ikke tillater biler som parterer folk den kommer i kontakt med. Men ellers fine bilder og presentasjon.
    Idiotisk greie. Tesla hadde et teknologiforsprang som gjorde at de kunne tatt det lukrative pickupmarkedet og stukket av med det før Ford og GM rakk å få produkter på markedet. I stedet har de kastet bort flere år på å forsøke å gjøre umulige ting i Musks dystopiske fantasi for tech bros. I mellomtiden har andre utviklet og lansert bedre pickup trucks for folk som behøver en pickup truck.

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.210
    Antall liker
    824
    Setter en halvliter på at Cybertruck kommer til Norge. Det er småting som må endres for at den kan bli godkjent.

    Tesla ler av andres bildesign, og viser vei. Superladere, gigacasting, klimaanlegg, 48V arkitektur, s osv

    Jeg antar Tesla innser de ikke har produksjonskapasitet til masseproduksjon av billige pickups og den nye «folkevogna». Derfor satser de foreløpig på dyre biler som skiller seg ut, hvor marginene er. Det er tilstrekkelig å se de 3 første minuttene her:


    Hos Audi stod det 15 biler på utsiden mens Tesla hadde 2-300 til levering:

    IMG_7214.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.445
    Antall liker
    17.261
    Torget vurderinger
    2
    Idiotisk greie. Tesla hadde et teknologiforsprang som gjorde at de kunne tatt det lukrative pickupmarkedet og stukket av med det før Ford og GM rakk å få produkter på markedet. I stedet har de kastet bort flere år på å forsøke å gjøre umulige ting i Musks dystopiske fantasi for tech bros. I mellomtiden har andre utviklet og lansert bedre pickup trucks for folk som behøver en pickup truck.

    Musk kan ikke bygge «vanlige» biler. Da stuper markedsverdien. Det er viktig å forsøke å innbille kundene at de kjøper et oppgraderbart sci-fi mirakel.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.261
    Antall liker
    13.755
    for folk som behøver tror de behøver en pickup truck.
    Fikset det for deg.

    Jeg leser ikke så mye amerikansk sosiologi akkurat, men tipper det er skrevet en del spaltemtere om det faktum at slike doninger står for så stor del av bilsalget i USA som det faktisk gjør. Det må være en eller annen rar greie med at man skal ha en tilknytning til de rurale delene eller noe slikt. Kanskje @Hardingfele vet noe om dette? Bruksområdet er vanskelig å se. Om man faktisk er handyman med mye og tungt som skal flyttes så finnes det langt mer anvendelige doninger som kan brukes i profesjonell sammenheng.

    Tømmermesteren som drev sjappa som bygde grasjen min og et tilbygg til huset hadde en diger pickup. Jeg klarte å la være å snakke til han, men det var vanskelig. Gutta som faktisk gjorde jobben kjøre Toyota Hiace eller lignende og tok materialene på taket og i lasterommet.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    774
    Antall liker
    807
    Sted
    Rogaland
    Tømmermesteren som drev sjappa som bygde grasjen min og et tilbygg til huset hadde en diger pickup. Jeg klarte å la være å snakke til han, men det var vanskelig. Gutta som faktisk gjorde jobben kjøre Toyota Hiace eller lignende og tok materialene på taket og i lasterommet.
    Har lest at grunnen til pickupen hos byggeledere er mest psykologisk "power move" mot arbeidskarene sine
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.689
    Antall liker
    17.790
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En F-150 er vel noe av det vanligste man kan ha på «landsbygda» i USA
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.261
    Antall liker
    13.755
    En F-150 er vel noe av det vanligste man kan ha på «landsbygda» i USA
    Pickuper utgjør ca 18% av nybilsalget i usa.F-150 er vel usas mest solgte bil 40 år på rad eller noe slikt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.395
    Antall liker
    2.767
    Idiotisk greie. Tesla hadde et teknologiforsprang som gjorde at de kunne tatt det lukrative pickupmarkedet og stukket av med det før Ford og GM rakk å få produkter på markedet. I stedet har de kastet bort flere år på å forsøke å gjøre umulige ting i Musks dystopiske fantasi for tech bros. I mellomtiden har andre utviklet og lansert bedre pickup trucks for folk som behøver en pickup truck.

    Jeg syns cybertrucken er kul jeg, i tillegg syns jeg det er kult at han lager biler han selv syns er tøffe med de dørene han liker, er jo hans penger. At noen gir f i bed.øk er jo bare morro. Når man har fått allviteren i Sverige på nakken så må man jo ha gjort noe riktig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om verdsettelsen av Tesla fortsatt er av det luftige slaget er aksjekursen ned nesten 60% fra toppnoteringen mot slutten av 2021.
    Det beveger seg vel gradvis fra å bli verdsatt som et SW selskap med tilnærmet ubegrenset oppside til å bli verdsatt som en tilnærmet normal bilprodusent med de utfordringer det ligger i den bransjen,

    Det er en del år siden jeg skrev her inne at den daværende aksjekursen kun kunne forstås ut fra at Tesla ville bli den totaltdominerende bilprodusent globalt og kunne beholde de daværende profittmarginene, noe som fremsto som totalt galskap ut fra den næringens rammebetingelser. Men som kan forstås om referansen for prissettingen er Meta og tilsvarende aktører.

    Og Elon fremstår mer og mer som en genial innovatør og fullstendig ubrukelig bedriftsleder. Ikke helt ulikt Nikolai Tesla for øvrig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.468
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    1
    Solgte H Ioniq 5'n til en tidligere tesla-mann i 30-årene som tidligere har kjørt TMS, TM3 og inntil nylig TMY. Litt artig at han etter å ha prøvekjørt I5'n en times tid og etter relativt grundig gjennomgang av bluelink-appen ble skikkelig begeistret og mener at Ioniq 5 er en langt bedre pakke enn de Teslaene han har hatt. Høyere komfort, mindre støy, bedre app (faktisk, med fler justeringsmuligheter av bilen), og at de langt fler hestekreftene en kan få i en standard Tesla kun er morsomt de 5-6 første (unødvendige) forbikjøringene og lyskryss.
    Nå blir det ny I5 awd på meg.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    774
    Antall liker
    807
    Sted
    Rogaland
    Solgte H Ioniq 5'n til en tidligere tesla-mann i 30-årene som tidligere har kjørt TMS, TM3 og inntil nylig TMY. Litt artig at han etter å ha prøvekjørt I5'n en times tid og etter relativt grundig gjennomgang av bluelink-appen ble skikkelig begeistret og mener at Ioniq 5 er en langt bedre pakke enn de Teslaene han har hatt. Høyere komfort, mindre støy, bedre app (faktisk, med fler justeringsmuligheter av bilen), og at de langt fler hestekreftene en kan få i en standard Tesla kun er morsomt de 5-6 første (unødvendige) forbikjøringene og lyskryss.
    Nå blir det ny I5 awd på meg.
    i5 , som i bmw elektrisk? edit: Ioniq 5
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn