Edward Niedermeyer har fulgt Tesla i en årrekke, har kontakter dypt inn i organisasjonen og skrev boken Ludicrous om selskapet. Han er gjest i Tech Won't Save Us og går i dybden om Teslas problemer og utfordringer.
En del er velkjent:
En uforutsigbar "leder" som endrer selskapsmål over natten, sparker viktige ansatte, ikke forstår bilbransjen (!)
Tesla forsøker å bli verdisatt som et softwareselskap. Slike produserer en enhet og kan deretter mangfoldiggjøre den, for salg, med et knappetrykk. Full Self Driving er kjernen i påstanden, men en rekke andre faktorer (som oppdatering og nye funksjoner over natten) har bidratt til inntrykket.
Men i bunn og grunn skal det lages biler, og da må man ha en bilfabrikk, med en produksjonskjede. Etablerte bilfabrikker planlegger for denne produksjonskjedens livsløp og planlegger hvordan bilmodellene skal oppgraderes over tid, uten at man må gjøre store endringer i produksjonskjeden, eller overinvestere for å komme opp og stå tidsnok.
Man har "oversolgt" FSD/Autopilot og brukere kommer opp i (livs)farlige situasjoner fordi de skal vise venner at bilen kjører seg selv. Na har amerikanske føderale myndigheter innledet en gransking som kan ende med forbud mot funksjonen.
Musk lokker nå med Optimus (roboten) og Robotaxi, for å forsøke å holde kursen på aksjen i live, mens realiteten er at bilmodellene skrelles til beinet for å være billigst mulig å få solgt (prisene skrelles også), "alt for å tilfredsstille investorene, men på en måte som svekker merkets konkurranseevne mot bilene fra andre produsenter".
Niedermeyer ser for seg en kurskollaps og en del "røyk og speil" rundt lanseringen av Robotaxi-konseptet i august, og undrer over hvorvidt Tesla kan overleve.
En god diskusjon med en rekke momenter man ikke får fra mer overfladiske beskrivelser. Niedermeyer forteller om hvordan han nærmest blir terapist for sparkede ledere i Tesla, som vil snakke med ham om hva som skjedde. Niedermeyer ser ingen strategi eller plan i hvordan Musk holder på nå, men han ser en mulig forklaring på hvorfor man legger ned superladertilbudet: andre amerikanske bilfabrikanter ønsket å bruke dette og det har muligens gått opp for Musk at han gjorde det for lett for konkurrentene når han åpnet nettverket for andre merker. Problemet var at nettverket ikke tjente penger og Tesla trengte inntekter, for å tilfredsstille investorenes forventninger.
On this episode of Tech Won't Save Us, Ed Niedermeyer on Tesla's stagnation as an electric-vehicle manufacturer.
www.thenation.com