Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan fungerer dette på mindre veier og private veier? Det er vel kun et "problem" når man bruker automatisk cruise?
    Eller er det slik at bilen bremser ned så fort den ser et skilt?
    Automatisk skilt gjennkjenning og farts sperre er vel allerede påkrevd std utstyr nå
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Ja, kun når man bruker automatisk cruisekontroll.
    Min bil varsler noen hundre meter før man kommer til skiltet og foreslår fartsendring. Foreløpig må du jo manuelt akseptere fartsendringen, men det er jo krefter som vil at denne justeringen skal skje automatisk. Ved fartsreduksjon bremser den da ned slik at den har riktig fart når den kommer til skiltet. Ved fartsøkning starter aksellerasjonen når man passerer skiltet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.407
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min tilpasser hastighet på landevei, men ikke på motorvei. Hvis den kjører i autopilot nekter den å bryte fartsgrensen i 50/60/70/80-soner, tilpasser automatisk når den ser skiltet. På motorvei lystrer den min hastighetsinnstilling i autopilot, også om det er godt over skiltet fartsgrense. Om jeg kjører manuelt er det jeg som bestemmer også på landevei, selvsagt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Dette med varsling før man kommer til skiltet er jo GPS-basert. Noen ganger er ikke databasen oppdatert og da leses jo skiltet idet du passerer det. Da vil det jo ta litt tid før du har fått bremset ned. Jeg har aldri brukt høyere enn laveste nivå autopilot (det er 3 nivåer av autopilot på min - jeg bruker avstandskontroll og fartskontroll) så hvordan den håndterer mer enn det vet jeg ikke. Jeg har målt speedometeret mot GPS og det er 100% korrekt, i hvert fall opp til 90 km/t, så jeg har satt fartsgrensen på 1-2 km/t over fartsgrensene slik at når det er 80 km/t kjører jeg i 81 km/t i henhold til speedometer. Uansett kan jeg kjøre både fortere og langsommere enn innstilt verdi. Kjører jeg langsommere forslår bilen at jeg skal sette farten tilbake til fartsgrensen. Kjører jeg fortere vil bilen automatisk bremse ned til fartsgrensen når jeg slipper gasspedalen.
    Bilen bruker også GPS-data når jeg kjører med ACC slik at den bremser ned når den kommer til en skarp sving der den antar at det vil være lurt. Det kan man jo selvfølgelig overprøve ved å gi gass manuelt. Eller man kan sette bilen i Sport-modus. Da er du overlatt til deg selv.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sunndalsøra
    Crown vic, som et alternativ til en moderne automobil? geez
    Crown Victoria er en old school og svært solid kompakt bil, som er enkel og har rimelige deler hvis man kjøper på rette sted. Holder i generasjoner hvis en passer på. Tesla kan ikke følge på hær ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.407
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Kompakt? Mulig jeg har sett for mange utrangerte politibiler som deretter har fått en ny karriere som billigtaxi i amerikanske storbyer til å ha samme bilde av hva en Crown Vic er.

    Venter i spenning på når min 2013 Tesla Model S vil begynne å se like sliten ut. Jeg kostet på den nye gulvmatter og nytt kupéluftfilter i våres + AC service.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sunndalsøra
    Kompakt er ikke liten i mitt tilfelle, men mindre ''skranglete'' pga. av heilramme og mindre ulyder og vibrasjoner. Har aldri hørt at ''utslitte'' Crown Victoria brukt som taxi. Taxicab hadde lengre karosseri og passasjer dør . Sluttet å bruke dem rundt 2018/2019 da de gikk ut av produksjon i 2011. De er videresolgt til private som er interessert i dem. Tror neppe Tesla vil lide samme ''kjebne'' i fremtiden. Blir for dyr og holde i stand :)
    Disse politibilene kunne være ut i hardt vær med alle disse biljaktene. Brukte kofangeren til å skubbe ulovlige bilister ut av veien. Ikke rart at enkelte kunne være nedslitte. Biler til sitt bruk.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    @bambadoo: Noe av dette er jo allerede tilgjengelig i BMW sin løsning. Du kan gi begrenset tilgang til bilen med en digital nøkkel. Når du har satt opp din digitale nøkkel kan du dele den med noen og sette begrensninger. Hvis junior skal bruke bilen kan han bruke sin smarttelefon som nøkkel til bilen hvis du deler den med han. Da kan du f.eks. bestemme at det skal være begrenset motorkraft, ikke være mulig å slå av hjelpesystemer o.l. Kanskje også sette fartsbegrensning (jeg har ikke sjekket alle mulighetene da det ikke er aktuelt for meg). Kanskje sette bilen i sparemodus - da slås AC av og det settes fartsbegrensning til 90 km/t (AC av er kanskje ikke så aktuelt om vinteren...). Når junior så kommer hjem kan du evt. fjerne hans/hennes tilgang til bilen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Ja, det hadde det vært. Nå er det slik at junior stort sett hører på klassisk musikk uansett, så det er ikke det store behovet :D
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.122
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da ble det min tur til slutt.
    Volvo V70 forsvant ut.
    BMW i3 kom inn.
    Veldig forskjellige biler, men jeg tror dette skal bli bra. Kjører nesten alltid bilen som toseter uansett, og da er lasteplassen i i3 veldig bra.
    Neste punkt blir å bli kjent med alle de rare innstillingene i menyene på bilen og finne ut hva som gir mening, samt å bli kjent med ladeløsningene som finnes. Har tatt til meg tipset om Elton-appen fra forumet her, så jeg håper den vil gi meg det jeg trenger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel, da ble det min tur til slutt.
    Volvo V70 forsvant ut.
    BMW i3 kom inn.
    Veldig forskjellige biler, men jeg tror dette skal bli bra. Kjører nesten alltid bilen som toseter uansett, og da er lasteplassen i i3 veldig bra.
    Neste punkt blir å bli kjent med alle de rare innstillingene i menyene på bilen og finne ut hva som gir mening, samt å bli kjent med ladeløsningene som finnes. Har tatt til meg tipset om Elton-appen fra forumet her, så jeg håper den vil gi meg det jeg trenger.
    Snerten bil, hadde en 2016 model med 60 Ah i 4 år - lykke til (y)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.881
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Vel, tråd om elbil, men likefullt. Jeg tror at med dagens tilnærmede forbrukerelektronikkteknologi i biler så blir det den største utfordringen med å holde biler lenge på veien, hvilket er det mest miljøvennlige alternativet.
    Egen erfaring, har en VW W12 i utlandet. Kost på dvd spiller for navigasjon i 2016 var 15.000
    Feil som skyldes elektronikk/sensor varsling kan være feil på elektronikk/sensor eller noe så enkelt som litt TLC. Kan du ikke skru selv gjøres dette på verksted, og der er det det dyreste alternativet som blir valgt, dvs skift av elektronikk/sensor.
    Over tid bidrar dette til at egentlig utmerkede biler blir kasta på dynga grunnet den absurde vedlikeholdskosten. Med W12 har man helt andre prioriteringer, men det er en annen sak.
    Tipper dette også vil ramme elbiler. Men her er kanskje utskiftningsraten på hele bilen så hurtig at man ikke kommer dit.
    Ser og at noen som bytter ofte tar noen syke tap på sine elbiler. En eGolf tapte seg 60.000 pr år i tre år. Det er heftig tap. Kjekt for den som kjøpte den..
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.393
    Antall liker
    2.766
    Vel, tråd om elbil, men likefullt. Jeg tror at med dagens tilnærmede forbrukerelektronikkteknologi i biler så blir det den største utfordringen med å holde biler lenge på veien, hvilket er det mest miljøvennlige alternativet.
    Egen erfaring, har en VW W12 i utlandet. Kost på dvd spiller for navigasjon i 2016 var 15.000
    Feil som skyldes elektronikk/sensor varsling kan være feil på elektronikk/sensor eller noe så enkelt som litt TLC. Kan du ikke skru selv gjøres dette på verksted, og der er det det dyreste alternativet som blir valgt, dvs skift av elektronikk/sensor.
    Over tid bidrar dette til at egentlig utmerkede biler blir kasta på dynga grunnet den absurde vedlikeholdskosten. Med W12 har man helt andre prioriteringer, men det er en annen sak.
    Tipper dette også vil ramme elbiler. Men her er kanskje utskiftningsraten på hele bilen så hurtig at man ikke kommer dit.
    Ser og at noen som bytter ofte tar noen syke tap på sine elbiler. En eGolf tapte seg 60.000 pr år i tre år. Det er heftig tap. Kjekt for den som kjøpte den..
    Vi har hvertfall ikke karta våre på DVD, det er jo noe..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kjører rundt med kart fra 2005, stort sett helt problemfritt, de aller fleste bygninger og veier er ikke så nye
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.881
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Vi har hvertfall ikke karta våre på DVD, det er jo noe..
    OT
    Jepp, oppdaterte kart på dvd produseres ikke lengre. Men i Norge er jo ikke det et stort problem. Veiene ligger stort sett der de har ligget i mange år. Kan like gjerne navigere med NAF boka (som heller ikke produseres?)
    Enda mer OT
    Har en kinesisk (ja jeg vet; fysjom) android klone for bil. Får ikke opp fartsgrensene i Google maps (alltid siste versjon installert). Har prøvd alle kjente triks, noen som har noen ukjente triks?
    Og er dette et problem i elbiler fra Kina?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.393
    Antall liker
    2.766
    Kinesiske elbiler som selges i norge bruker ikke android kloner
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.881
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Kinesiske elbiler som selges i norge bruker ikke android kloner
    De har kanskje Google maps.. Klone her er ment som android med sw (apps) tilpasset bil. Men ikke laget av/for et spesifikk bilmerke. Så klone er vel egentlig litt unøyaktig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.393
    Antall liker
    2.766
    De har kanskje Google maps.. Klone her er ment som android med sw (apps) tilpasset bil. Men ikke laget av/for et spesifikk bilmerke. Så klone er vel egentlig litt unøyaktig.
    De som "har" google maps har android auto, og da er det mobilen din som gjelder, altså kjører ikke lokalt i bilen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å twnke på for de som insisterer på å kjøpe Kinabil.
    .
    “Elbilstillverkaren Tesla har uppmanat sina leverantörer att börja tillverka komponenter utanför Kina och Taiwan under nästa år, enligt Nikkei Asia som hänvisar till källor.

    Uppmaningen kommer på grund av de ökande geopolitiska riskerna, uppger källorna.”

    https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/1009769626

    For egen regning legger jeg til at med 100 kinesiske elbilprodusenter skal det ikke røske mye i den kinesiske økonomien før konkursene kommer.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.881
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    De som "har" google maps har android auto, og da er det mobilen din som gjelder, altså kjører ikke lokalt i bilen
    Hmm, dvs at det ikke er noe lokalt installert? Så bilkjøp vil påvirke hvilken mobil du må ha, eller håndterer man både android og iOS?
    Samtidig, dersom man ikke har mobil så er det manuelt kart som gjelder?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.393
    Antall liker
    2.766
    Hmm, dvs at det ikke er noe lokalt installert? Så bilkjøp vil påvirke hvilken mobil du må ha, eller håndterer man både android og iOS?
    Samtidig, dersom man ikke har mobil så er det manuelt kart som gjelder?
    Stort sett android auto og Apple carplay som gjelder, de aller fleste har nok en av delene. Det fine med det er at systemet i bilen ikke er utdatert etter et par år
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20240524_203637_Chrome.jpg

    Hurra for dobbel takst i bomringen for nye fossilbiler ila 2026. Slik motiverer man folk til å beholde sine gamle fossilbiler en stund til, i alle fall de som "Skal faen ikke ha det elbildritet!"
    En allerede 10 år gammel fossilbil i dag kan med godt vedlikehold fint holde de neste 15-20 årene og bli 25-30 år gamle uten svært dyre reparasjonskostnader og fint overleve en rykende fersk elbil (som er SVÆRT kostbar å reparere dersom OBC, AC, motor og/eller hovedbatteri ryker utenfor garantitiden (og finn-annonser tyder jo på at å vedde på levetid til batterier og elmotorer er hazardiøst også på 3-4-5 år gamle e-biler)) Det er bare å stelle pent med den turbo-løse/DPF-løse bilen uten altfor mye elektronisk dilldall fremover. Den vil sannsynligvis holde verdien godt og være svært lettsolgt om noen år. (om ikke Stortinget finner på noe 'lurt' slik at ingen har råd til å bruke dem)

    I går fikk jeg pris på rep av defekt AC og OBC på min nøkterne e-bil.
    "Dette blir kostbart", sa kundemottakeren. "Bilen er 6 mnd over garantitiden."
    "Den har bruktbilgaranti 2 år fra 12. januar i år", sa jeg.
    "Der sparte du ca 145 tusen" sa dama smilende. 15k mer enn jeg ga for bilen.
    E-bil er bra så lenge de virker, men slutter de å virke etter garantiutløp av de 'riktige årsakene', ikke så bra for lommebok, hverken om en vraker driten eller reparerer driten.
    Naboen sin 1,5 år gamle firma-VW ID.4 har vært erstattet med Hertz leiebil en stund nå. Batteriet var visst kaputt etter ca 37k km... Men den var bra så lenge den virket.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    AOC, kan du legge ved fakturaen på 145k ? 🤯
    Faktura på en gratis reparasjon som ikke blir utført før ut i juni pga stor pågang på verkstedet av andre e-biler som trenger rep? Nei, litt tidlig.
    Men du kan søke opp en artikkel på broom.no i vinter om en annen ca 6 år gammel Ioniq med defekt OBC. Rep skulle koste 105k, tror jeg det var.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.407
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    AC er vel ikke spesielt for el-bil, så jeg ser ikke helt sammenhengen.

    On-Board Charger er dyr, men ikke avsindig dyr. Å bytte en slik hos Tesla vil kanskje koste 25-30k, en brukt OBC koster kanskje 5-6k. Det er ikke noen umulighet å bytte den selv heller. Enklere enn f eks å bytte clutch på en fossilbil. Hvordan ditt verksted kom til 145k aner jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    774
    Antall liker
    807
    Sted
    Rogaland
    Faktura på en gratis reparasjon som ikke blir utført før ut i juni pga stor pågang på verkstedet av andre e-biler som trenger rep? Nei, litt tidlig.
    Men du kan søke opp en artikkel på broom.no i vinter om en annen ca 6 år gammel Ioniq med defekt OBC. Rep skulle koste 105k, tror jeg det var.

    Han fikk nå byttet for 17 000 til slutt
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    AC er vel ikke spesielt for el-bil, så jeg ser ikke helt sammenhengen.

    On-Board Charger er dyr, men ikke avsindig dyr. Å bytte en slik hos Tesla vil kanskje koste 25-30k, en brukt OBC koster kanskje 5-6k. Det er ikke noen umulighet å bytte den selv heller. Jeg bestilte forøvrig begge mine med doble OBC for å ha redundans. Hvordan ditt verksted kom til 145k aner jeg ikke.
    På luftkjøte batterier får defekt AC ikke større konsekvens enn at kjølig luft i kupèen uteblir, men på væskekjølte batterier svikter også styringen av batteritemperatur, i alle fall på Hyundai og Kia etter 2020, og bilen går i limp mode og er ukjørbar. Jeg vet ikke hvordan det er på andre, nyere e-biler, feks Tesla med sin octovalve.
    Jeg mistenker Mobile for å fare med svada når OBC må repareres, for i den saken i broom i vinter påsto fyren fra mobile at hver eneste OBC må "spesialtilpasses hver eneste bil", og det finner jeg underlig da folk som tør faktisk bytter dette greiene selv fra tilsvarende bil fra bruktdel.no. Woodoo koster som kjent mye penger, som vi vet fra kabelselgere i hifibransjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Min Audi e-tron blir byttet ut før garantien utløper...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.407
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På luftkjøte batterier får defekt AC ikke større konsekvens enn at kjølig luft i kupèen uteblir, men på væskekjølte batterier svikter også styringen av batteritemperatur, i alle fall på Hyundai og Kia etter 2020, og bilen går i limp mode og er ukjørbar. Jeg vet ikke hvordan det er på andre, nyere e-biler, feks Tesla med sin octovalve.
    Jeg mistenker Mobile for å fare med svada når OBC må repareres, for i den saken i broom i vinter påsto fyren fra mobile at hver eneste OBC må "spesialtilpasses hver eneste bil", og det finner jeg underlig da folk som tør faktisk bytter dette greiene selv fra tilsvarende bil fra bruktdel.no. Woodoo koster som kjent mye penger, som vi vet fra kabelselgere i hifibransjen.
    Ja, det er et felles kjølesystem, men likevel: Defekt AC er defekt AC. Om du velger å kjøre videre i en fossilbil med defekt AC er opp til deg, men jeg ser det som sikkerhetsutrustning for å unngå overoppheting av føreren. Det går ikke an å kritisere elbil som konsept fordi AC av og til må ha service. Det må den på alle fossilbiler også.
    Steuben’s assessment was that the Octovalve and the two manifolds make for a very reliable design, because of the large number of separate components, pipes and connections they eliminate. A lower parts count also enables more control of the manufacturing processes, he said.

    The refrigerant super-manifold, for example, consists of a plate brazed to a forging and an extrusion (the chiller). That is three main parts instead of the hundreds – including hoses, fasteners, clips and interfaces – in conventional systems such as those Munro found in the Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Jaguar iPace and Audi e-Tron it previously analysed.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn