1/2 Tam
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 30.10.2015
- Innlegg
- 7.287
- Antall liker
- 6.936
Kun 2,5% av elbiler i en amerikansk studie har måttet bytte batteri, de fleste er produsert før 2015
Så du mener at biler uten AC utgjør en sikkerhetsrisiko?Om du velger å kjøre videre i en fossilbil med defekt AC er opp til deg, men jeg ser det som sikkerhetsutrustning for å unngå overoppheting av føreren.
Ikke så rart. Nyere elbiler har ennå ikke fått tatt tiden til hjelp i samme grad som de eldre bilene mht tap i kapasitet og/eller plutselig død, men det skulle jo bare mangle at det blir bedre.Kun 2,5% av elbiler i en amerikansk studie har måttet bytte batteri, de fleste er produsert før 2015
Så den videoen tidligere i dag og det er jo ingen hemmelighet at Toyota og Honda lager de beste bilene, men Honda er ikke det det en gang var.Dette gjelder vel også e-biler(?)
Charles Stewart Rolls syslet med tanken på en elektrisk bil i 1900, fire år før han møtte Henry Royce, så dette har vel på mange måter vært nær sagt uunngåelig, gitt dagens utvikling.Apropos det, og relevant for tråden:
Vis vedlegget 1027024
RR sier at gjennomsnittskunden for Spectre er yngre enn for Mini brand.
Slektstreet er vel, øh, omstridt etter det eg skjønar, men einig i at dette er uunngåeleg ut frå det RR prøver å vera.Charles Stewart Rolls syslet med tanken på en elektrisk bil i 1900, fire år før han møtte Henry Royce, så dette har vel på mange måter vært nær sagt uunngåelig, gitt dagens utvikling.
«Den nye Citroën» (via Nasjonalbiblioteket)We are therefore dealing here with a humanized art, and it is possible that the Deesse marks a change in the mythology of cars. Until now, the ultimate in cars belonged rather to the bestiary of power; here it becomes At once more spiritual and more object-like, and despite some concessions to neomania (such as the empty steering wheel), it is now more homely , more attuned to this sublimation of the utensil which one also finds in the design of contemporary household equipment.
The dashboard looks more like the working surface of a modern kitchen than the control room of a factory; the slim panes of matt fluted metal, the small levers topped by a white ball, the very simple dials, the very discreetness of the nickel-work, all this signifies a kind of control exercised over motion rather than performance. One is obviously turning from an alchemy of speed to a relish in driving.
Det dreier seg altså her om en humanisert kunst, og det kan tenkes as Gudinnen markerer et vendepunkt i bilens mytologi. Hittil har superbilen snarest tilhørt kraftens bestiarium, her blir den på samme gang med åndelig og mer tinglig, og selv om den på enkelte punkter gir etter for kravet om oppsiktsvekkende nyheter (som det tomme rattet), er den faktisk nå blitt mer husholdningsmessig, mer brakt på linje med den sublimering av redskapet som man finner i moderne husholdningsdesign.
Instrumentbordet ligner mer på bryterpanelet i et moderne kjøkken enn på kontrollrommet i en fabrikk: de tynne vindusklaffene av matt bølgeblikk, de små spakene med hvite knopper, de helt enkle målerskivene, det diskrete preg forniklingen har, alt dette betyr en slags kontroll ivaretatt over bevegelsen, som nå betraktes mer som en bekvemmelighet enn som en prestasjon. Det er tydelig at man går over fra en fartens alkymitil å delikatere seg med kjøringen.
Litt på sida, men: Akkurat som eg ikkje stoler heilt på klagestatistikken for å sjå på kva bilar som har feil, er eg skeptisk til å sjå på talet forsikringssaker når det gjeld kva uhell som "aukar mest".Dette er egentlig ikke noe nytt. Forøvrig er Vision oppgradert siden klagene ble fremsatt, og Vision funker idag.
135 smell om dagen
Selv med ryggekamera og ryggesensorer er det en økning i antallet uhell når vi rygger, og småskadene blir stadig dyrere å fikse.www.nrk.no
10 av 12 prikker (ikke streker) = et sted mellom 20- og 28 % kapasitetstap på batteriet, og 'like frisk", ja.Men drivlinjen på den 12 1/2 år gamle bilen var like frisk med 10/12 streker på batteriet.
Gratulerer! Er den med sånn “litt større” batteri?Har byttet Leaf! To år nyere enn den gamle.
Du er en helt. (Samme metode som meg: billig e-bil +en pålitelig fossilbil i back up.Det jeg leser er altså at min metode er den mest miljøvennlige; kjøp og bruk en elbil så mye som mulig, men behold bensinbilene (så ingen andre kan bruke dem) og stell så pent du kan med dem Siden jeg totalt eier fem biler som nå ikke kan brukes av andre, og bruksbilen er en tidlig e-up er jeg nesten så miljøvennlig at jeg lyser i mørket.
Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.. mye mer relevant for meg som sjåfør enn disse laroratorietestene du mener er så harde https://www.tu.no/artikler/hvorfor-...ler-deg-hvor-lang-rekkevidde-bilen-har/519141Kun én grunn for å ikke like rekkeviddetesten (motor.no)
" Og igjen – og igjen: Vi måler primært hvordan bilene presterer sammenliknet med egne offisielle forbrukstall."
FOR noe vrøvl og vås. NAF/Motor fabrikkerer en testrute som er vesentlig avvikende og annerledes enn WLTP-betingelsene (tøffere for bilene), og likevel fortsetter de å sammenligne resultatet med WLTP-tall for bilene. Det eneste denne testen er egnet til, er å avgjøre hvordan bilene presterer mot hverandre.
Einig, om kanskje for snill med vestlandsaugo: Det er for mange strekk der ein kan liggja jamt på fartsgrensa i lang tid, utan svingar eller vesentlege strekk med 50/60-sone. Eg trur E39 nord for Bergen er vesentleg tyngre, sjølv om høgdeprofilen ikkje er så dramatisk (total stigning er er usikker på).Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.
Nåja, infotainment, apper og skjermstørrelse er også viktig i testeneTrist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt...
Du misser/forstår ikke poenget, igjen.Denne "fabrikerte" testruten er ganske representativ for en norsk langtur.. mye mer relevant for meg som sjåfør enn disse laroratorietestene du mener er så harde https://www.tu.no/artikler/hvorfor-...ler-deg-hvor-lang-rekkevidde-bilen-har/519141
El Prix 2024 – verdens største elbiltest | NAF
El Prix er verdens største elbiltest! To ganger i året tester NAF og Motor den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet.www.naf.no
Det er "ingen" som kjøper elbil som kan noe som helst om wltp standarden, det de er opptatt av er hvordan rekkeviddetallene(wltp) som står i brosjyren kan oversettes til en typisk norsk langtur. Det viser NAF helt ypperlig med sin "fabrikerte" testrute. Vi vet jo at det jukses over en lav sko av produsentene i disse latestene..Du misser/forstår ikke poenget, igjen.
Skrev jeg sammenligning av wltp i "norsk langtur"? Nei, gjorde ikke det, gitt.
Skrev jeg at jeg mener at laboratorietestene er så harde? Nei, gjorde ikke det, gitt.
Når norsk langtur ikke er representativ for wltp-syklus og betingelser, da er ikke NAF-testen på norsk langtur representativt for wltp-tallene heller, og derfor meningsløst å sette de resultatene opp mot hverandre. (oppgitt wltp mot NAF-resultatet)
Ja, NAF-testen handler om hvor mange 100-talls hurtig/lyn-ladestasjoner bilen kan kjøre forbi.Sikker interessant for de som synes rekkevidde er alt slik jeg og tenkte for 7-8 år siden med min første i3.
Trist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt... For de aller fleste er det null problem med litt planlegging når man skal litt andre steder enn man normalt reiser. Elbil er og bil med plusser og minuser slik man testet før elbil - ønsker vi snart kommer dit igjen
Ved farlige forbikjøringer så er det greit. Men drag i lyskryss, er bare tull Man må tenke på dekkslitasje også.Ja, og aksellerasjon 0-100. Det er viktig det.
Akselerasjon er som pengar, når du har nok betyr det ikkje noko særleg lenger . Har du for lite kjem det litt meir i fokus.Ja, og aksellerasjon 0-100. Det er viktig det.
2017 mod. BMW i3 med 20-25 mil rekkevidde var også vår første el bil.Kjørte også noen turer rundt på Vestlandet med denne...null problem det med litt planlegging.100-120 kW batteri og en bil på over 2,5 tonn er ikke noe jeg ønsker. Det som er viktig for meg er hvor raskt bilen kan lade og godt utbygd ladenettverk. Har kjørt el.bil i ca 6 år (de to siste el. bilene våre har en rekkevidde på 45- 50 mil på sommerføre) og har lagt meg til en mer avslappet kjørestil og også flere korte stopp når vi en en sjelden gang er på langtur i motsetning til tidligere med fossil-bil. Dette blir også satt stor pris på av ektefellen som da tar en ekstra is...Sikker interessant for de som synes rekkevidde er alt slik jeg og tenkte for 7-8 år siden med min første i3.
Trist at tester av elbil stort sett bare handler om rekkevidde fortsatt... For de aller fleste er det null problem med litt planlegging når man skal litt andre steder enn man normalt reiser. Elbil er og bil med plusser og minuser slik man testet før elbil - ønsker vi snart kommer dit igjen
Ja, men rask aksellerasjon kan fort føre til at man tar sjanser man ikke ville tatt ellers. Nå har jeg hatt 600 hk i 6 mnd og jeg har vel prøvd det en gang da bilen var ny for å se hvordan det føles. Kanskje jeg skal prøve 0-200 en gang i Tyskland. Det skal visst gå på ~12 sek. (har ingen planer om det dog).Ved farlige forbikjøringer så er det greit. Men drag i lyskryss, er bare tull Man må tenke på dekkslitasje også.
Tror poenget de prøver å demonstrere altså ikke bare er total rekkevidde med størst mulig batteri. Målet for de fleste av oss som handler bil er tilstrekkelig rekkevidde med minst mulig batteri. Det vil gi en rimeligere bil i innkjøp.2017 mod. BMW i3 med 20-25 mil rekkevidde var også vår første el bil.Kjørte også noen turer rundt på Vestlandet med denne...null problem det med litt planlegging.100-120 kW batteri og en bil på over 2,5 tonn er ikke noe jeg ønsker. Det som er viktig for meg er hvor raskt bilen kan lade og godt utbygd ladenettverk. Har kjørt el.bil i ca 6 år (de to siste el. bilene våre har en rekkevidde på 45- 50 mil på sommerføre) og har lagt meg til en mer avslappet kjørestil og også flere korte stopp når vi en en sjelden gang er på langtur i motsetning til tidligere med fossil-bil. Dette blir også satt stor pris på av ektefellen som da tar en ekstra is...