Jeg tittet litt på en kollektivavtale for Norwegian piloter jeg fant på nettet ,og jeg kan godt innrømme at jeg ikke helt greide å skaffe meg et bilde av hvordan dette funker.
Men kort:
- Det å jobbe rotasjon/helger osv - er det jo mange som gjør - politi, helse, industri, offshore og slik ubekvem arbeidstid er gjerne kompensert med at 100% stilling har et lavere antall arbeidstimer enn et normalårsverk. Det ser det vel ut til at det er for der også.
- Litt usikker på hva du mener med myndighets pålagt kontroll - men vil tro at dette er bare en verifikasjon på at du kan jobben din/har helse til det - og at det utføres i arbeidstiden. Vi blir til stadighet revidert av kunder og blir selvsagt også grundig gjennomgått i ISO revisjoner. Dette er en del av jobben min
Så ser jeg jo utfra den lille titten jeg tok i avtalen at arbeidsgiver har relativt omfattende styringsrett til å snu om på ting og kreve at pilotene kommer på jobb.
Jeg trives med å komme hjem hver dag, med barna, middag, trening og alt det som følger med - og derfor har jeg heller ikke valgt en jobb hvor dette er krav. Jeg jobbet tidligere i marinen hvor vi var på seilas, hadde vakter og øvelser og generelt en uforutsigbar arbeidshverdag. Jeg trivdes med det da, men kunne ikke tenkte meg det nå.
Jeg har jo litt innblikk i hvordan turnus/overtid/helgejobb og slikt nlir kompensert i det offentlige og i industrien - og jeg synes fortsatt at totalpakken til pilotene er veldig god.