Et nytt nja, spørs litt hvordan man regner på det:
-forventet, og ønsket, levetid 40 år. 1. fartøy i tidlig 2000 tall tilsier end of life ca 204ish. Det er kun 16 år frem i tid.
Med en mid life update nå så er det helt innenfor "normalen". Her må man huske på at fregattprosjektet er barn av da Muren ennå stod. Anskaffelsen ble utført i 90 tallet, kontrakt i 1998, eller var det 99. Altså før Putin kom helt på topp og før man, ihvertfall i Sjøforsvaret, hadde noen tanker om at russerne er så snille så...
Men så endrer verden seg ift. normalen:
- alle synes russerne er så snille så.., ihvertall politikerne med påfallende lav interesse for Forsvar. Beredskap. Sikkerhet. Materialisert gjennom mindre tilgjengelig økonomiske midler til Forsvaret gjennom
alle år
- putler kommer til makten, men det betyr ikke så mye (enda)
- stor endring i hvordan vi utøver verneplikten, den så vi ikke helt komme på 90 tallet, men vi hadde beregnet en personell utfordring med å få bemannet alle fregattene iht norsk sjøforsvar/marine operasjonskonsept og flaggets hæder. Det ble enda verre en vi evnet å forestille oss på 90 tallet
- Forsvarets
underfinansiering over lang tid gir
dårlig økonomi som gir
dårlig logistikk mht drift og vedlikehold som medfører
kannibalisme som
reduserer antall fartøy tilgjengelig som medfører
redusert operativitet og i ytterste konsekvens
reduserer levetiden
- mistet et fartøy
- 24 februar 2022
- store personellmangler, spesielt på offiser og underoffisersiden som er det som utgjør kompetanse og kapsitetsbemanningen ombord (merkelig; det så erfarne offiserer komme og bli sluttresultatet med hhv nedleggelse av 3 årig teknisk utdanning (Sjøforsvaret) i 1983, samt gjeninnføring av underoffisersordningen i 200ish)
- ikke minst, erfaring med produksjon av elektronikk som kan sies å være (i stort) produsert for sivil bruk gjør at man nok ser svikt i elektroniske komponenter tidligere en forventet, man får et aging problem der deler ikke lenger er tilgjengelig og man risikerer at kritiske systemer (på fartøyet) slutter å fungere. Det kan man, i disse dager, slett ikke ta sjansen på. Dette ante man, men såg kanskje ikke helt omfanget av på 90 tallet (igjen, i stort..). Og det problemet er meget vanskelig å løse.
Gitt alle disse endringene så må man nå gjennomføre en stor mid life update samtidig som man skal kjøpe inn nye fregatter. Det man oppnår er at man innfører en ny type fregatt klasse samtidig som Nansen klassen er operativ og bemannet. Jeg tipper at man faser ut Nansen mens den nye blir faset inn - fartøy for fartøy, og da er man faktisk rundt 2040 før dette tidligst kan være ferdig. Man må huske på at nå har man allerede problemer med tilgang til kvalifisert personell, det blir en utfordrende oppgave å få tak i mer personell som skal bekle de nye fregattene. Eller skal man akseptere lavere operativitet over flere år i en slik kritisk situasjon vi nå er inne i gift russerne? Tøffe tak
=
- Forsvarets underfinansiering over mange år koster nå forferdelig mye penger. Den situasjonen hadde nok vært tilsvarende selv med en norskprodusert fregatt.
- verdenssituasjonens veier er uransakelig og den kan ikke Forsvaret overse. Dette hadde heller ikke vært annerledes med en norsk produsert fregatt
- men vi kunne kanskje fått på plass nye fregatter tidligere en det vi ser konturene av nå fordi man kunne ha opparbeidet god nok kompetanse på å sette gang med produksjonen lokal tidligere.
Dyrere kanskje, men det er bare å ta lærdom av KNM Maud. Produksjonskapasitet i dag blir solgt til den som betaler mest og gir mest penger i kassen. Da er det bare å lese kontrakt og se hvor mye dagbøtene svir ved forsinket levering. Dersom man overbyr kostnaden av dagbøter er saken grei. Dette hadde nok vært lettere å håndtere i Norge en i Sør-Korea, Tyskland, England, Spania, Nederland, Italia, ..
Alle NATO land skal nå ruste opp alle forsvarsgrenene, åpenbart er Norge i en dårlig sits siden vi ikke sånn uten vider kan peke på et verft i Norge. Da stiller vi i køen og vil bli prioritert etter at et annets land behov for fregatt er blitt dekket, se mitt tidligere innlegg
#858
= kanskje er nytt fartøy reelt sett tidligst på plass en gang 2030-35
Selv all verdens penger hjelper ikke mye når det er snakk om eget lands sikkerhet. Hvor mye er en ny fregatt økonomisk verdt for et NATO land i dagens situasjon gitt at de må kjøpe nye fartøy selv? Jeg tipper at den summen er av typen for everything else there is Mastercard
Og dette er kanskje det som påvirker kostnaden mest.
Hadde det vært normal og fredelig verdenssituasjon kunne man timet produksjon av norsk fregatt når utenlandske verft ikke samtidig skal levere til eget land. Og et helt annet prisnivå.
Men, Norge har gass og olje, et godt forhandlingskort..